Levend aas , wel of niet goed?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pieter Stam
    -
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

Het is natuurlijk een feit dat een dreg een snoek kan beschadigen. Dit kan echter tot een minimum worden teruggebracht door een juiste onthaakmethode. Hiervoor zijn nodig:
    1. Een goede kieuwgreep.
    2. Een stevige onthaaktang met lange bek.
    3. Een stevige kniptang.
    De kieuwgreep is te leren, een onthaaktang en een kniptang zijn zelden te koop in de hengelsportzaak, maar des te vaker in een doe-het-zelfzaak. Knipex is bijvoorbeeld een heel goed merk, zeker als het om de kniptangen gaat. Van de speciaal hiervoor ontwikkelde onthaaktangen zien alleen die van Rozemeijer er stevig genoeg uit.

Het gebruik meerdere dreggen kan er voor zorgen dat het onthaken een lastig klusje wordt. Om de snoek zo goed mogelijk te kunnen onthaken is het aan te raden maximaal twee dreggen aan het kunstaas te laten zitten. De derde kan simpel verwijderd worden. Knijp te grote weerhaken een beetje platter. Of knijp ze helemaal plat en laat een dregpunt uitgerust met de originele weerhaak.
    Zit een snoek diep gehaakt, bijvoorbeeld in de kieuwbogen, dan nog is normaal onthaken mogelijk. Niet door aan de lijn te rukken, maar door de splitring of de dreg via de kieuwen door te knippen, met de kniptang. De restjes dreg via de kieuw verwijderen, en de plug ligt los in de bek. Vaak is dit knippen niet eens nodig maar kan de plug gewoon met de lange tang worden losgemaakt.

Het gebruik van een bekspanner vind ik per definitie onnodig, en slecht voor de vis.

Code:
    doodaasvissen met 1 haak dan kun je de makkelijk onthaken
    Meestal wordt er juist met doodaas gekozen voor een takel met een of twee dreggen zodat direct aanslaan mogelijk is en de haak + dreg keurig voorin de bek zit. Dit mijns inziens beter dan het vissen met een enkele haak omdat er dan gewacht moet worden met het aanslaan tot de aasvis in de snoekenbek verdwenen is. En het is verekte moeilijk om het juiste moment van aanslaan te vinden.
    Iets te kort wachten resulteert in misslaan (daar gaat je eerste metersnoek !@#$ ). Iets te lang wachten kan resulteren in een enkele haak die in de slokdarm zit !@#$ !@#$ en dat is nog veel kwalijker dan een dreg in een kieuwboog.

maar vind je het ook verantwoord om zomaar er iedereen mee te laten vissen? wat is jouw mening???
    Goed, bij iedereen die beginnende visser is gaat het wel eens mis. Ook bij mij is er wel eens een kieuwboog afgescheurd. Daar ontkom je gewoon niet aan. Maar van fouten leer je. En meestal komt het echt wel goed met die snoek hoor. Ik heb mijn 'slachtoffer' nog minstens twee keer teruggevangen. Als je het niet probeert het vissen en onthaken tot een goed einde te brengen, dan zul je het ook nooit leren.

MVG
    Pierre

Reageer

• Henko Slegh
      Banned
      • 05-01-2005
      • 61

Oorspronkelijk geplaatst door Pierre

Een vis die wordt gevangen door de beroepsvisserij, wordt hoe dan ook nuttig gebruikt. Hij wordt namelijk opgegeten door de mens, en zo niet dan verdwijnt het in een blik kattenvoer. Een vis wordt gebruikt voor consumptie en niet voor het vangen van een ander vis.
      Een vis ff laten lijden om hem daarna zelf op te eten vind ik meer aanvaardbaar als het laten lijden van een vis puur voor vermaak.

Groeten,
      Pierre

P.S. Ik ben echt geen dierenrechtenactivist ofzo, ik ben slechts een tegenstander van het levenaasvissen.
      Hi Pierre.

Ben jij dan een voorstander van” alleen sportvissen voor het pannetje” zoals in Duitsland waar de gevangen vis niet terug gezet mag worden maar direct gedood moet worden.

Jouw stelling, het laten lijden van een vis puur voor vermaak , kan ook worden uitgelegd voor de totale sportvisserij en niet alleen voor het aasvisje

Waar ligt dan de grens voor een sportvisser Pierre

Groet,

Henko

Reageer

• Pieter Stam
        -
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

Khad deze reactie al verwacht Henko.

Mijn uitgangspunten zijn.

Vissen doe je voor je plezier, voor je rust, voor de natuur, enz. Je doet idd een vis pijn maar je probeert zoveel mogelijk pijn en stress bij een vis te voorkomen. Ik vind het 'lijden' van max. 5 minuten gehaakt zijn niet te vergelijken met 'lijden' van een vis die in doodsangst, met een haak in zijn bek, probeert uit het bereik van zijn grootste natuurlijke vijand te blijven. Dan zeg ik: bespaar de aasvis deze stress en tik hem in een keer dood en gebruik 'm als dood aas.

Voor de beroepsvisserij is deze nette manier van vis doden gewoonweg onmogelijk. Dat accepteer ik omdat ik zeker weet dat deze vis nuttig wordt gebruikt. Een levend aasvis wordt dit zelden, want ook de snoek eet een levende aasvis echt niet op. Of je moet net zo lang wachten met aanslaan totdat de haak ongeveer in de darmen van de snoek zit.

Even een volkomen uit zijn verband gerukte vergelijking, maar goed: Om mijn levend aas/ dood aas-verhaal wat te illustreren.

Stel jij bent soldaat en zit in oorlogstijd. De soldaat is de aasvis, de vijand is de sportvisser.

1. Een vis die voor de sport wordt gevangen is te vergelijken met een soldaat die gepakt wordt, een klap op zijn gezicht krijgt (gehaakt worden), wordt geboeid en wordt meegenomen (drillen en landen). Maar wat blijkt. In gevangenschap wordt je redelijk behandeld en na een paar uur wordt je al weer vrijgelaten. Denk je dat je dan die klap op je gezicht nog voelt??? Ik vrees van niet. Je bent allang blij dat je weer vrij bent.

2. Een vis die wordt gebruikt als dood aas. Kun je ook vergelijken met een soldaat die een klap op zijn gezicht krijgt (gehaakt worden), wordt geboeid en wordt meegenomen (drillen en landen). Maar daarna loopt het iets rottiger met je af. Namelijk ze schieten je in een keer af. Gelukkig merk je daarna niks meer van wat ze met je doen.

3. Een vis die wordt gebruikt als levend aas, vind ik alweer te vergelijken met een soldaat die een klap op zijn gezicht krijgt (gehaakt worden), wordt geboeid en wordt meegenomen (drillen en landen). Hierna wordt je echter niet gelijk gevonnist maar ze binden je op een spoorrails vast aan een ketting van een meter lengte. Je weet niet wanneer de trein (de snoek of de uitputting) komt maar wel dát ie een keer komt. Vanzelfsprekend loopt dit ook niet echt smakelijk af.
        !@#$ !@#$ !@#$

Als ik mocht kiezen dan toch maar keuze 1. Als het echt niet ander kan 2, maar duidelijk lijkt met 3 niet echt lekker.
        Goed, goed, ik weet dat de hersenen van een vis wat betreft stress en doodsangst e.d. allemaal heel anders in elkaar zitten. Toch ben ik blij dat ik geen vis ben....

Groeten,
        Pierre

[Gewijzigd door Pierre op 02-11-05 at 02:16 PM]

Reageer

• Henko Slegh
          Banned
          • 05-01-2005
          • 61

Hoi Pierre,

Bedankt voor je uitleg, Het is mij nu duidelijk, ik heb er nooit zo bij stil gestaan als sportvisser met levend aas maar ik heb daar nu wel begrip voor ..

Groet,

Henko.

[Gewijzigd door Henko Slegh op 02-12-05 at 02:56 PM]

Reageer

• visseninpolen
            Met enige kennis...
            • 01-01-2005
            • 301
            • wichmond

Pierre,
            Wat heb je het allemaal prachtig omschreven! :klappen: ke:
            ryby ryby ryby i duzo ryb

Reageer

• Appel
              Newbie
              • 27-01-2005
              • 22

Bedankt Pierre dan kom ik toch tot de conclusie dat ik niet de enige ben die denkt dat deze arme voorntjes de schedel inslaan toch eigenlijk heel verkeerd is, helemaal voor de natuurliefhebbers onder ons. bedankt voor de reacties tot nu toe over dit pittige onderwerp hehehe groeten appel
              Ik ben robert,24 jaar oud uit steenwijk. en ik vis het liefst op snoek met dood aas.

Reageer

• visseninpolen
                Met enige kennis...
                • 01-01-2005
                • 301
                • wichmond

Appel, Lees het stukje van Pierre nog eens goed. Jij bent een voorstander van het vissen met levend aas. Pierre dus niet. Hij schrijft bij punt 1 vis haken, daarmee doelt hij dus op vangen landen en netjes terug zetten. Bij punt drie geeft hij aan dat het een marteling is om levend aas te gebruiken. Als je dan toch met een echt visje wil vissen, tik hem dan in 1 keer dood, dan kan je hem aan de haak doen (martelen) want hij voelt het toch niet meer (punt 3). Dus de visjes de kop in slaan vind hij niet HEEL verkeerd, maar verkeerd. Pierre lijkt mij dus een kunstaasvisser en dit red nog meer voorntjes het leven.
                Zeg het me als ik of jou Appel of pierre verkeerd begrepen heb.

Reageer

• Pieter Stam
                  -
                  • 11-10-2002
                  • 2882
                  • NL

Idd visseninpolen.
                  Dus de visjes de kop in slaan vind hij niet HEEL verkeerd, maar verkeerd
                  Als er dan toch met natuurlijk aas wordt gevist, dan is voor mij doodaas het enige alternatief.

Groeten,
                  Pierre

P.S. Leuke discussie hoor zo, de afgelopen weken.

Reageer

• visseninpolen
                    Met enige kennis...
                    • 01-01-2005
                    • 301
                    • wichmond

Yep Pierre, het enige alternatief. Dood aas. ke:

Reageer

• Pieter Stam
                      -
                      • 11-10-2002
                      • 2882
                      • NL

Ik bedoel natuurlijk, dat het enige alternatief voor kunstaas, doodaas is.
                      Maar volgens mij begreep jij dat wel...................

:echtniet: :echtniet: :echtniet: :eureka: :eureka: :eureka:

Reageer

• visseninpolen
                        Met enige kennis...
                        • 01-01-2005
                        • 301
                        • wichmond

Yep, dat zeg ik, dood aas.
                        Eigenlijk wel jammer, want vroeger zag je je visje gaan zwemmen
                        en dan was de vraag of er roofvis in de buurt zat of niet, dat vond ik spannend.
                        Nu is je dobber weg of niet en als ie beweegt dan komt het door de wind of stroom.
                        Je kan niet meer denken, mijn vis gaat wel veel bewegen, zit er nu roofvis???
                        Maar ja, je hebt het wel gelezen he? Levend visje, 55 eurootjes....

Reageer

• Henko Slegh
                          Banned
                          • 05-01-2005
                          • 61

Hoi Appel,

De niet goed werkende url heb ik weggehaald, die url had niks met vissen te maken.

Henk Moderator

Reageer

Working...