Meeneembeperking snoekbaars Vlaanderen (België)

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Ludela
    Banned
    • 10-10-2003
    • 24

Slafes,

Deze plaatsen bestaan!!!
    Het is niet zo dat je iedere visdag deze aantallen kan vangen,dit is afhankelijk van het tijdstip in het jaar!!!
    Tegenwoordig kan je nog wel een 10 tot 20 snoekbaarzen vangen,maar ze halen amper de minimummaat.

groeten,

Luc

Reageer

• Slafes
      Sportvisser
      • 31-01-2003
      • 844
      • Leuven

Ludela: WAAR?

Jawadde, hoeveel keer moet ik het nog vragen?

Ik ga heus diene vis niet meenemen naar huis zene! Voor mij is het voor de sport, en wil ook wel eens een snoekbaarsje vangen voor de sport!
      http://www.wandelendetakken.be

Reageer

• Maximilian
        Met enige kennis...
        • 12-02-2003
        • 352

"Deze plaatsen bestaan!!! Het is niet zo dat je iedere visdag deze aantallen kan vangen,dit is afhankelijk van het tijdstip in het jaar!!! "

.....dit wordt anders wel beweerd :

"Ik heb mijn eigen vangsten een verticaal seizoen lang bijgehouden en kwam uit op een gemiddelde van 53 snoekbaarzen per dag , door mij en metgezel(len) gevangen."

Ik denk eerder dat de crux hem zit in de woorden "door mij en mijn metgezel(len)", waarschijnlijk trekken ze er met 10 man op uit en tellen ze hun vangsten op.

De Snoekbaars is aan het eind van de 19e eeuw enkel en alleen voor de visserij ingevoerd en hoort eigenlijk helemaal niet thuis in de Nederlandse en Belgische wateren, in veel gevallen heeft hij zelfs de inheemse Snoek van zijn toppositie verstoten. Maatregelen om specifiek de Snoekbaars te beschermen zijn daarom wat mij betreft ook gewoon flauwekul. Ik ben het er wel over eens dat stropen in zijn algemeen moet worden aangepakt.

Als je toch iets voor de Snoekbaars wil doen snap ik de regel niet dat Snoekbaarzen groter dan 80 cm terug gezet moeten worden, deze exemplaren hebben al meerdere malen de gelegenheid gehad zich te kunnen voortplanten, het zou veel zinniger zijn om juist een meeneemverbod in te stellen voor exemplaren onder een bepaalde maat of je zou deze minimummaat kunnen verhogen.

[Gewijzigd door Maximilian op 02-27-04 at 11:06 AM]
        g\'day to y\'all folks,

:fish: :frog: :snail: :snog::robin::worm: :smikkel:

Reageer

• warhead
          Specimen Hunter
          • 27-09-2003
          • 1498
          • haacht

Ge moet de reactie eens lezen op het nieuwe forum van de VVHV van Marc Coussement. Als je het zo bekijkt moet ik die toch wel gelijk gaan geven.
          om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
          trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

Reageer

• Slafes
            Sportvisser
            • 31-01-2003
            • 844
            • Leuven

Max en warhead, als je heel de discussie leest, zeg ik ongeveer hetzelfde...

Ik heb via msn al tegen warhead gezegd dat als je nooit ene bepaalde soort vis helemaal kan wegvissen. Stel dat je veel snoekbaars afvist, dan ga je als stroper ook minder vangen, en stop je er uiteindelijk mee... Een 3-4 jaar later zal je evenwel WEER veel sneokbaars vangen,...

Kijk naar de vaart, en aantal jaar geleden werd er ook veel meer snoekbaars gevangen! Mensen kwamen van heinde en ver, want was een mooie visserij, en je kon je op een avond wel een paar vissen verschalken (geen 53, geen 10, maar een paar) De jaren erop werd nog amper snoekbaars gevangen... Nu zijn we die paar jaar verder, en vangen vissers op hun vaste stok soms massaal kleine snoekbaarsjes...

Rararara....

Wat ik ook wel merk, en dat wil die marc ook zeggen, dat je op den duur helemaal niets meer mag... Alsook, zoals max en die Marc duidelijk laten verstaan, het meeneemverbod voor vissen groter dan 80cm is absurd!

Trouwens, Luc zijn visie is catch en release, maar er zijn nog genoeg mensen die wel eens gaan vissen om vis in de pan te hebben! Niet iedereen is enkel sportvisser! Trouwens, ik wil dan ook meteen een petitie starten tegen een visverbod op de noordzee. Kwestie, catch en release...

Pak eerst die stropers aan, liefst op heterdaad een mannetje in burger op gekende plaatsen, en die ongelooflijk zwaar beboeten. Zal wel minderen!

Reageer

• Ludela
              Banned
              • 10-10-2003
              • 24

Visvrienden en vriendinnen,

Onze snoekbaarsactie via de elektronische petitie liep normaal tot 1 juni zoals afgesproken.
              Momenteel zijn er 1563 geregistreerde handtekeningen.(elektronisch en schriftelijk samen)
              Na overleg hebben we besloten de petitieacties (schriftelijk en elektronisch)gewoon verder te zetten.

In naam van Erik en mezelf wil ik nogmaals mijn dank uitspreken voor alle hulp en medewerking die we kregen en krijgen aangeboden van De Lustige vissers.
              Momenteel zijn we in overleg met visserijcommissies,roofvisfederatie en overheid om onze wensen in daden omgezet te krijgen.
              Voorts zou ik alle mensen willen bedanken die de petitie tekenden en zo onze actie hebben gesteund.

Wens je schriftelijke petitielijsten om zelf mee actie te voeren kan je me altijd een seintje geven.
              Heb je de petitie nog niet ondertekend???
              Laat je stem horen en teken!!!!

met vriendelijke groeten en bedankt voor alle hulp,

De Lange Luc en Vrancken Erik

[Gewijzigd door Ludela op 06-28-04 at 12:52 PM]

Reageer

• Slafes
                Sportvisser
                • 31-01-2003
                • 844
                • Leuven

Psst, uw afsluiter, moet dat niet:

katsj en relies zijn?

Catch en relais versta ik niet echt...

Reageer

• Cameleon
                  Komt net kijken
                  • 15-10-2003
                  • 70

Oorspronkelijk geplaatst door Slafes

Psst, uw afsluiter, moet dat niet:

katsj en relies zijn?

Catch en relais versta ik niet echt...
                  da is op zijn frans , van laisser = laten , re=terug -> relaise
                  http://geocities.com/cameleon_1303

MIJN SITE

Reageer

• Slafes
                    Sportvisser
                    • 31-01-2003
                    • 844
                    • Leuven

Catch and release had ik anders meteen verstaan, maar een relais is wel iets helemaal anders!

Als het een frans woord was, dan zou het beter "libérer" zijn.

Reageer

• Ludela
                      Banned
                      • 10-10-2003
                      • 24

Vangen en terugzetten ook in België een absolute noodzaak!!!!!!!!!!!!

Reageer

• lode
                        Frequent aanwezig
                        • 22-02-2004
                        • 195

hallo ludela,

ben volledig met je eens

groet,Lode
                        -------------------
                        als ze me zoeken ben ik snoeken.

Reageer

• Slafes
                          Sportvisser
                          • 31-01-2003
                          • 844
                          • Leuven

Denk dat iedereen mijn standpunt al kent, toch nog even herhalen. Het is niet omdat in onze luxemaatschappij een paar enkelingen denken dat dit het principe is, dat dit ook zo moet zijn. Luc is blij dat hij om en bij de 1563 handtekeningen heeft, ik zeg gewoon, er zijn nog een paar duizenden andere vissers die er zo niet over denken.

Wat in andere landen een noodzaak is om voedsel op de plank te krijgen, is hier misschien niet meer nodig, maar om dat iedereen een verbod op te leggen om eens een lekker visje te eten kan er voor mij helemaal niet in.

Jagen is ook voor sommige mensen een sport, en ik denk niet dat de everzwijnen en fazanten na een partijtje ook terug gaan vliegen en lopen...

Meer nog, de verstokte vissers die het catch and release principe zo hoog in hun vaandel dragen, zijn nooit die mensen die gaan forellen bvb, geloof het maar niet... (of eten ze ook nooit eens paling in het groen?)

Meer nog, het is altijd een kleine groep mensen die het voor anderen moeilijk maakt. Neem nu de geluidsoverlast op zaventem. Een paar klagers gaan er voor zorgen dat duizenden mensen zonder werk komen te staan als ze hun zin krijgen. Toevallig zijn het overgrote deel mensen die owv de goedkope gronden en huizen RECENT in de buurt van Zavemtem zijn gaan wonen. Ik merk hier eigenlijk hetzelfde op. 1563 vissers tekenen de petitie, maar hoeveel vissers zijn er in België (en Nederland?) Ik weet hoeveel het er zijn in België... Wat neerkomt op minder dan 1% van de vissers die deze petitie getekend hebben... Ik denk ook dat mensen eens moeten leren niet voor anderen te praten. Vissen voor eten op je bord te hebben mag dan volgens een aantal niet meer van deze tijd zijn, maar om het helemaal te verbieden vind ik het te ver gaan.

Ik kan me wel vinden in het feit van stropers veel harder aan te pakken, en een beperking van de vissen die je mee mag nemen. Maar in godsnaam, ga het niet helemaal verbieden!

Reageer

• pastoor
                            ...

• 02-02-2003
                            • 1118
                            • Drongelen

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

Reageer

• Lex van den Ende
                              Met enige kennis...
                              • 23-01-2003
                              • 402
                              • Tilburg

Hoi,

Klinkt misschien stom maar ik ben het er wel en niet mee eens.

Een beperking kan hetvolgende tot gevolg hebben...........

Slafes geeft aan dat er 1 % de petitie heeft getekend.dat wil zeggen dat er 156300 vissers zijn in België. Laten we zeggen dat de helft van de rest geen mening heeft of niet van de petitie afweet. Dat houd in dat er dus 70.000 vissers geen probleem heeft met het meenemen van snoekbaars.

Stel dat je een beperking insteld dat elke visser maar 1 snoekbaars per keer mee mag nemen. We gaan gemiddeld 1 keer per week vissen, dus dat houd dan in dat er "in theorie" 70.000 snoekbaarsen per week weggevangen kunnen worden........ Als ik die cijfers zie zou ik als overheid toch ook eens achter de oren krabbelen.

De andere kant is hetvolgende.......We vissen nu al zo lang op deze vissen en er worden er ook nog steeds meegenomen voor consumptie..........Niemand heeft daar moeite mee totdat je de theoretische cijfers ziet.

Ik denk dat een verbod niet noodzakelijk is maar er moet wel toezicht op de visstand zijn. Mocht er van deze theorie enige vorm van waarheid zijn, dan kan het nodig zijn om in de toekomst toch een verbod in te stellen, maar ik denk dat tot nu toe een beperking voldoende is.

Ik ken niet de cijfers van het visbestand, maar gezien er nog genoeg snoekbaars gevangen wordt ga ik ervan uit dat er ook nog voldoende vis zit en dat die vis zich tot nog toe redelijk staande kan houden.
                              Groeten,

Lex.

Reageer

Working...