Geslikt

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Visvangst
    • 31-07-2003
    • 39
    • Steenwijkerwold

Vissen met een levend aasvisje , haak in het ruggetje en direct aanslaan bij een aanbeet.
    !@#$ !@#$

@visseninpolen

Zoals je misschien wel weet is het in NL verboden met levend aas te vissen. Ik neem aan in Belgie ook.

Maar het 2e deel ben ik wel met je eens. Direct aanslaan bij een aanbeet. . Niet eerst een "sigaretje gaan roken". Dit was in het verleden een veel gehoorde regel bij het (dood)aas vissen op snoek. Je bent aan het vissen en dat betekent dat je bezig bent. Niet afwachten. Zorg dat je bij je hengel bent op het moment van beet. Sla aan zodra het kan. Als je dit tijdig doet, kun je wel eens een snoek verspelen. Maar dat hoort ook bij vissen, al is het niet leuk. Anders heette het wel vangen en niet vissen. Bovendien is de kans op een "geslikte" aasvis bijna nihil.

De snoek hoeft niet achter de prooi aan bij dood-aas. Die ligt of hangt gewoon bij de bodem. Snoek zwemt er langs en grijpt die tijdens het zwemmen. Dat verklaart ook waarom soms de dobber met een plof ondergaat of je pieper als een maleier te keer gaat. Meteen aanslaan is vaak al voldoende voor een leuk gevecht met je onderwatervriend. Meestal wordt dit in jouw voordeel bepleit.

Ikzelf heb nog niet meegemaakt dat een snoek het loodje legde na een dril. Heb er eerlijk gezegd nog niets van gehoord. Maar snoek meenemen vind ik gewoon laag. Dan ben je geen sportvisser. Maar dat is mijn mening.

@Marc47
    Ik steun je initiatief volledig. Ik vind ook dat vereniging jeugd moet begeleiden bij het roofvissen, of in elk geval voor bereiden op wat komen gaat. Een snoekje van 40cm op een spinner gaat nog wel, maar wat als het 80+ wordt? Dat wordt echt niet leuk, noch voor de jeugd, noch voor de snoek. Ik heb het zelf vorig jaar nog eens meegemaakt. 2 jongens, ±12-13 jaar. Dobbertje onder juichen. Snoek van 60cm. Harder gejuich, maar landen en onthaken.... Het is nog een wonder dat dat beest het overleeft heeft. 2x op de grond gekletterd van zo'n 50cm hoog en onthaken met tang... Nee gewoon lostrekken. En bang dat ze voor dat beestje waren....Maar goed, da's dagelijkse kost als ik het zo hoor, zie en lees.

Leon

Neem eens een kijkje op de site van de visser!!

Als je haak niet in het water ligt, vang je zeker niets......
    (c) Rolo.

Reageer

• warhead
      Specimen Hunter
      • 27-09-2003
      • 1498
      • haacht

Vissen met levend aas mag nog altijd in Belgie. Je mag zelfs 20 ondermaatste voorns vangen om dan als aas te gebruiken.
      om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
      trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

Reageer

• Visvangst
        • 31-07-2003
        • 39
        • Steenwijkerwold

Dat is dan regel 1 die ze zouden moeten aanpassen. Want daar zijn in nederland vele snoeken dood door gegaan. Krijg je het verhaaltje van het "sigaretje" weer. Bovendien, misschien was ik toen nog niet eens geboren toen dat in Nederland nog mocht.

Raar. Wel met levend aas vissen, maar geen snoek bij je mogen hebben.

Rare gasten die belgen

(c) Rolo.

Reageer

• visseninpolen
          Met enige kennis...
          • 01-01-2005
          • 301
          • wichmond

Leon, toen je die jeugd bezig zag met de snoek, heb je toen ook ingegrepen? Ik heb ook ooit eens een kereltje heel trots een snoek zien vangen en hem zien klooien om zijn vis te onthaken. Ik heb hem de snoek laten onthaken op mijn aanwijzingen, ging goed en ik hoop dat hij het is blijven gebruiken. In de gemeente Noordoostpolder is visclub "het poldervoorntje" druk bezig de jeugd veel bij te brengen. In eerste instantie gericht op witvis en wedstrijdvissen, maar zoals ik begrepen heb gaan ze zich nu ook richten op roofvis. Ook maken ze delen van Emmeloord schoon om de jeugd bij te brengen om geen rotzooi aan het water achter te laten. Heel goed initiatief.

Snoek die het loodje legt na een dril heb ik ook nooit meegemaakt, maar je moet wel de snoek de tijd geven om bij te komen als hij lang heeft gevochten. Dit heeft te maken met de verzuring van de spieren of zo heb ik ooit eens gelezen. Wat mij een paar keer was overkomen met pluggen met dreghaak, dat de dreg te ver in de bek zat en dat overleefd die echt niet, dan kan je hem beter wel meenemen en opeten, i.p.v gewoon terugzetten en dood laten gaan. Gelukkig heb ik van een van de deelnemers aan deze forum tips gekregen die ik zeker ga uitproberen, om de snoek weer lekker terug te zetten waar die hoort.

En een snoek missen is ook niet erg, want dat was dan altijd een heeeeele grote die je dan NET niet had Leuk voor de stoere visverhalen!!
          ryby ryby ryby i duzo ryb

Reageer

• Visvangst
            • 31-07-2003
            • 39
            • Steenwijkerwold

Uiteraard, heb ik die jongens even geholpen. Hoewel dat pas was nadat ik gezien had dat ze de snoek lieten vallen. Ik vind dat je dan mensen er op moet wijzen dat ze verkeerd bezig zijn. Heb ze niet de kieuwgreep uitgelegd ofzo, die had ik toen zelf nog niet eens gedaan, maar wel hoe je omgaat met vis. Maar ja, als je alleen kleine voorntjes vist die je zo op de kant takelt, wil je automatisch hetzelfde doen met grote vis.

Door schade en schande wijs, noemen ze dat.

(c) Rolo.

Reageer

• Henko Slegh
              Banned
              • 05-01-2005
              • 61

Als je dan toch een snoek moet doden, dan kan je hem ook in zijn geheel invriezen. Neem contact op met je HSV dan kan deze de snoek (ontdooid) gebruiken bij de thema avonden roofvis vissen om de beginnende en minder ervaren roofvissers de techniek van de kieuwgreep bij te brengen zonder risico op verwondingen van de snoek en de sportvisser en na afloop kan hij weer gewoon in de vriezer wachten op de volgende thema avond.

Henko Slegh.

[Gewijzigd door Henko Slegh op 01-17-05 at 03:01 PM]

Reageer

• Pieter Stam
                -
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

Ik vind dat een redelijke kieuwgreep het allereerste is wat je moet kunnen om te gaan snoeken. Als je de basis hiervan nog niet onder de knie hebt, kun je beter niet gaan snoeken. Bij 90% van mijn gevangen snoeken gebruik ik de kieuwgreep namelijk om de snoek met zo weinig mogelijk verwondingen te onthaken.
                Het idee van Henko is misschien een oplossing, maar om heel eerlijk te wezen zou ik als jochie van 10 liever niet met een vijf keer ontdooid lijk in mijn handen staan. (nu trouwens nog steeds niet).

Groeten,
                Pierre

Reageer

• Henko Slegh
                  Banned
                  • 05-01-2005
                  • 61

Oorspronkelijk geplaatst door Pierre

Ik vind dat een redelijke kieuwgreep het allereerste is wat je moet kunnen om te gaan snoeken. Als je de basis hiervan nog niet onder de knie hebt, kun je beter niet gaan snoeken. Bij 90% van mijn gevangen snoeken gebruik ik de kieuwgreep namelijk om de snoek met zo weinig mogelijk verwondingen te onthaken.
                  Het idee van Henko is misschien een oplossing, maar om heel eerlijk te wezen zou ik als jochie van 10 liever niet met een vijf keer ontdooid lijk in mijn handen staan. (nu trouwens nog steeds niet).

Groeten,
                  Pierre
                  Hi Pierre,

Dat er problemen zijn met het onthaken en de weidelijke omgang met een gevangen roofvis is duidelijk zie de foto,s en vangst verslagen op diverse forums, (bloederige plaatjes na het onthaken ,foto van gevangen snoeken met zware werkhandschoenen in de kieuwgreep, de snoek hangend in de kieuwgreep zonder enige ondersteuning voor een foto , het drillen van 5 min van een snoekje van 50 cm enz enz ) Opvallend hierbij is dat het allemaal beginnende of onervaren roofvissers zijn, met als resultaat een mogelijk dodelijke afloop voor de gevangen roofvis.

Een ervaren snoekvisser zal voor een foto , eerst het kunstaas verwijderden zodat de dreggen/haken van het aangeboden aas ,van een niet opgebrande snoek tijdens de dril hem en de snoek niet kunnen verwonden tijdens het nemen van een foto , tegenwoordig zie je alleen maar foto,s van roofvis met een stuk herkenbaar merk kunstaas aan de buitenkant van hun bek.

Wat de reden is voor deze ontwikkeling binnen de sportvisserij is voor mij onduidelijk.

Om terug te komen op het nut van het gebruik van een overleden snoek als slachtoffer van het bovenstaande daar heb ik er goede ervaringen mee, bij een schoolprogramma / HSV thema avond kan je de snoek ook nog open snijden en de gevolg / schade laten zien van het slikken (sigaretje verhaal) uit de vorige eeuw.

Jij Schreef : maar om heel eerlijk te wezen zou ik als jochie van 10 liever niet met een vijf keer ontdooid lijk in mijn handen staan. (nu trouwens nog steeds niet)

Wat is het verschil Pierre : als je in de viswinkel of de markt je vis koopt is deze is al diverse malen ingevroren geweest. Als de jeugd en de onervaren roofvisser al bang is om de kieuwgreep uit te voeren op een lijk van een dode snoek dan vraag ik mij af hoe zou jij dit dan oplossen in de voorlichting naar de onervaren roofvissers met als thema : Hoe een sterk tegen spartelende roofvis in bedwang is te houden om te onthaken.

Daar de bovenstaande problemen zich voordoen bij onervaren roofvis vissers, dan zou het invoeren van een roofvis examen examen, voor het verkrijgen van een landelijke roofvis visvergunning misschien een oplossing wezen in plaats van voorlichting door de plaatselijke HSV met lijken van snoeken .

Of iedereen daar gelukkig mee zou wezen daar heb ik zo mijn bedenkingen over.

Ik zie met belangstelling elke reactie tegemoet.op de stelling ROOFVIS EXAMEN

Groet, Henko Slegh.

Reageer

• junglelord
                    Newbie
                    • 17-01-2005
                    • 1

Hoi allemaal.

Ik ben Erik.
                    Ik ben 13 jaar en nog een beginnende snoeker.
                    Ik zou graag de kieuwgreep willen leren.
                    Al zou ik daar alles voor moeten doen.
                    En idd die reactie van henk was goed.
                    Wat is er erg aan een bevroren snoek?
                    Hij kan je niet bijten en hij sparteld niet.
                    Dus van mij mag er wel een roofvis examen komen.
                    Als die komt ben ik aanwezig.

Groeten Erik

Reageer

• Pieter Stam
                      -
                      • 11-10-2002
                      • 2882
                      • NL

Ok, met een dode snoek kun je ervaring op doen om de kieuwgreep te leren. Ik vraag me alleen af of zo'n snoek niet ongelofelijk stijf en onhandelbaar is om het wel goed te leren. Verder vraag ik me ook af wat er met de ingewanden gebeurd als de snoek een aantal keren GOED ontdooid hebt. Met een hardbevroren snoek kun je de kieuwgreep echt niet leren.

Wat betreft dit:
                      Een ervaren snoekvisser zal voor een foto , eerst het kunstaas verwijderden zodat de dreggen/haken van het aangeboden aas ,van een niet opgebrande snoek tijdens de dril hem en de snoek niet kunnen verwonden tijdens het nemen van een foto , tegenwoordig zie je alleen maar foto,s van roofvis met een stuk herkenbaar merk kunstaas aan de buitenkant van hun bek.

Wat de reden is voor deze ontwikkeling binnen de sportvisserij is voor mij onduidelijk.
                      Kvind het ook niet zo slim om de snoek te fotograferen met kunstaas in de bek. Het kan een hoop ellende veroorzaken als ie met zijn kop gaat schudden o.i.d. Het is wel leuk voor de foto, kun je later nog eens terug zien waar je hem op hebt gevangen. Je kunt een punt van de dreg gewoon over de onderkaak heen hangen, dan beschadig je de snoek nauwelijks. Toch raadt ik iedereen af om het te toen (mede uit eigen ervaring).

Het roofvisexamen lijkt me in theorie een aardige oplossing alhoewel ik denk dat het in de praktijk nauwelijks iets oplost. De vissers die het 'slechts' met snoek omgaan zijn vaak visser(tje)s die ongeveer een keer in de maand vissen. Zij zullen het niet in hun hoofd halen om zo'n examen te volgen. De meer serieuze visser(tje)s zullen wel degelijk belangstelling hebben, maar vaak hebben die al lang (een ouder) iemand gevonden ze de basis van het snoekvissen, landen en onthaken heeft geleerd.

Dan nog ff een stukkie over het moeilijk wegzwemmen van een gevangen snoek.
                      Bij mij is nog nooit gebeurd dat een goed gehaakte snoek niet goed meer wegzwom. Het grootste probleem treedt op als de snoek gehaakt is in een van de kieuwbogen (Rode gedeelte in de bek). Dit zijn de longen van de snoek. Hier ademt hij mee. Er stroomt een enorme hoeveelheid bloed door de kieuwbogen, om zo de zuurstofopname zo groot mogelijk te maken. De longen van de snoek zijn net als bij de mens een heel gevoelig orgaan. Als er een beschadiging plaatsvind zal de snoek veel bloed veliezen (vaak te zien op foto's). Net als mensen moeten de snoek bijkomen na veel bloedverlies, er moeten nml. nieuwe bloedcellen worden aangemaakt. En dit gebeurt niet door keihard te gaan zwemmen, maar door te rusten. Nadat een mens bloed (0,5 liter) heeft gedoneerd bij de bloedbank, moet hij/zij ook eerste een poos rustig aandoen.
                      Door de snoek bij de staartwortel te pakken en langzaam heen en weer van achter naar voor te bewegen kun je er voor zorgen dat er zoveel mogelijk zuurstofrijk water door zijn kieuwen stroomt. Dan is ie weer sneller in staat om op eigen kracht weg te zwemmen.

Groeten,
                      Pierre

P.S. ik zal binnenkort eens proberen of ik een soort mini fotoreportage kan maken over de kieuwgreep. Dan kan ie hier ergens op visserslatijn worden geplaatst. Maar ik beloof niks............................!!!!!!!!! :eureka:

P.S.2 Onthaak een kleinere goed gehaakte snoek waar je toch geen foto van wil, gewoon in het water, met een tang. Voorkomt beschadiging bij de snoek. En voorkomt ook ijskouwe handen. :sneeuwpop: :sneeuwpop:

[Gewijzigd door Pierre op 01-18-05 at 12:08 PM]

Reageer

• visseninpolen
                        Met enige kennis...
                        • 01-01-2005
                        • 301
                        • wichmond

Pierre,

als je die reportage maakt..... dat zou fantastisch zijn. Kan ik, junglelord en vele anderen het eens goed bekijken. Ik zou je daar dankbaar voor zijn en junglelord vast ook. ke:

Reageer

• Pieter Stam
                          -
                          • 11-10-2002
                          • 2882
                          • NL

Ik ga mijn best doen,
                          Alleen vis ik voorlopig niet meer zo heel veel i.v.m. school.
                          Ik hoop dat ik snel eentje vang die groot genoeg is, dan zie je het wel.

Groeten,
                          Pierre

Reageer

• visseninpolen
                            Met enige kennis...
                            • 01-01-2005
                            • 301
                            • wichmond

He Pierre,
                            als je toch niet meer vist, heb je wel tijd om het uit te tekenen, hahaha.
                            Tja, ik hoop ook dat ik een grote vang, maar ben bang voor die scherpe tandjes in de kieuwdeksel. Is het niet ongeveer zo dat je je vinger in de kieuwdeksel steekt en dan voorzichtig naar de voorkant van de bek gaat?? Goed, ik zie je foto's later wel tegemoed.

Reageer

• Henko Slegh
                              Banned
                              • 05-01-2005
                              • 61

Hallo Pierre,

Ik heb wel een aantal video,s gezien op internet waar de kieuwgreep voorgedaan wordt Wat ik nog niet ben tegen gekomen is op bijeenkomsten een spreker die met een goed programma ,hier dieper op ingaat voor de jeugd en onervaren snoekers de mogelijkheid biedt om de kieuwgreep te oefenen. Ik denk dat er wel belangstelling voor zal wezen bij de HSV . Het is wel een beetje oftopic .Maar misschien komt er iemand op een idee !!.

Ik weet niet waar je woont, maar als je zin heb dan kunnen wij wel een keer met de boot gaan vissen in Almere. Ik weet hier veel mooie stekken met grote snoek. Als de maand feb ook zo zacht is of dat het nog wat warmer wordt dan wordt feb een goede snoekmaand.dit jaar.

Stuur mij maar een PM als je een keer een dagje mee wilt .Misschien wil visserinpolen ook wel een dagje mee.

Ik hoor het wel van jullie,

Groet,

Henko Slegh.

Reageer

• Visvangst
                                • 31-07-2003
                                • 39
                                • Steenwijkerwold

Een aantal linkjes waar de kieuwgreep uitgelegd wordt.

snoeken,snoek,polder,voorn,makreel,sardine,sardines,kieuwgreep,hengelsport,vissen,vis,aas,pluggen,levend,water,statisch,gedde,pike,hecht,brochet,zander,sandre,raubfische,trollen,metersnoek,metersnoeken,meter,snoekbaars,snoekbaarsen,roofvis

of:

Voor de preciese inhoud van de links ben ik niet verantwoordelijk, maar ze geven hopelijk alvast een mooi beeld van de kieuwgreep techniek.

Bovendien, snoeken tot 80cm kun je eventueel ook met de nekgreep landen.

Gr.

Leon

PS: Tik op google maar een "kieuwgreep" in en je krijgt al vele links, sommige met een goede foto reportage.

(c) Rolo.

Reageer

Working...