Vissen met een levend aasvisje , haak in het ruggetje en direct aanslaan bij een aanbeet.
@visseninpolen
Zoals je misschien wel weet is het in NL verboden met levend aas te vissen. Ik neem aan in Belgie ook.
Maar het 2e deel ben ik wel met je eens. Direct aanslaan bij een aanbeet. . Niet eerst een "sigaretje gaan roken". Dit was in het verleden een veel gehoorde regel bij het (dood)aas vissen op snoek. Je bent aan het vissen en dat betekent dat je bezig bent. Niet afwachten. Zorg dat je bij je hengel bent op het moment van beet. Sla aan zodra het kan. Als je dit tijdig doet, kun je wel eens een snoek verspelen. Maar dat hoort ook bij vissen, al is het niet leuk. Anders heette het wel vangen en niet vissen. Bovendien is de kans op een "geslikte" aasvis bijna nihil.
De snoek hoeft niet achter de prooi aan bij dood-aas. Die ligt of hangt gewoon bij de bodem. Snoek zwemt er langs en grijpt die tijdens het zwemmen. Dat verklaart ook waarom soms de dobber met een plof ondergaat of je pieper als een maleier te keer gaat. Meteen aanslaan is vaak al voldoende voor een leuk gevecht met je onderwatervriend. Meestal wordt dit in jouw voordeel bepleit.
Ikzelf heb nog niet meegemaakt dat een snoek het loodje legde na een dril. Heb er eerlijk gezegd nog niets van gehoord. Maar snoek meenemen vind ik gewoon laag. Dan ben je geen sportvisser. Maar dat is mijn mening.
@Marc47
Ik steun je initiatief volledig. Ik vind ook dat vereniging jeugd moet begeleiden bij het roofvissen, of in elk geval voor bereiden op wat komen gaat. Een snoekje van 40cm op een spinner gaat nog wel, maar wat als het 80+ wordt? Dat wordt echt niet leuk, noch voor de jeugd, noch voor de snoek. Ik heb het zelf vorig jaar nog eens meegemaakt. 2 jongens, ±12-13 jaar. Dobbertje onder juichen. Snoek van 60cm. Harder gejuich, maar landen en onthaken.... Het is nog een wonder dat dat beest het overleeft heeft. 2x op de grond gekletterd van zo'n 50cm hoog en onthaken met tang... Nee gewoon lostrekken. En bang dat ze voor dat beestje waren....Maar goed, da's dagelijkse kost als ik het zo hoor, zie en lees.
Leon

ke:
Reageer