Meeneemverbod roofvis

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • catweazl_2000
    Newbie
    • 02-09-2003
    • 30

Hi Kevin-g
    Ik ben het met je eens dat meenemen van vis totaal overbodig is om de natuurlijke balans onder water te behouden. Boven water geldt volgens mij het zelfde principe.
    Maar om onder de waterlijn te blijven, Het meenemen van een visje moet echt wel kunnen ben ik van mening. Beroepsvissers zijn er niet voor niets. Wetende dat zij vis vangen op een methode die meer vissen schade berokkent als deze die zij verkopen, voel ik mij over het meenemen van een vis in het geheel niet schuldig. Wat ik wel slecht vindt zijn vissers die niet zelf hun eigen gevangen visje oppeuzelen maar dat zonodig moeten verkopen aan een restaurant o.i.d.
    Zij jagen de beroepsvissers tegen ons in het harnas. of geven hen op zijn minst een stok om de hond te slaan.
    Grtjs,
    Henk

Reageer

• johnny
      Newbie
      • 13-04-2003
      • 24

Hallo jongens, er bestaat wel degelijk een meeneemverbod voor snoek in België.Bij aankoop van je nieuwe visvergunning (2004) krijg je een foldertje mee en daarin staat dat er van 1/1/2004 tot 31/12/2006 een totaal meeneemverbod is voor snoek!!!!!!!!
      Verder wil ik even het volgende kwijt:
      Wil je in de toekomst nog evenveel plezier kunnen beleven aan je hobby en wil je liefst grote vissen kunnen vangen, ... wel zet dan alle vis terug!!!!!!Een dode vis groeit enkel nog in de verbeelding van de visser die hem gedood heeft.Wij leven al lang niet meer in de tijd dat men moest vissen voor de kost, vissen is een sport geworden en in de sport knuppel je je tegenstander (mens of dier) toch ook niet dood om hem vervolgens op te peuzelen, te verkopen of in de vuilbak te gooien.Waarom doen veel vissers dat dan wel?!!!!
      Johnny.
      Johnny

Reageer

• Slafes
        Sportvisser
        • 31-01-2003
        • 844
        • Leuven

De eerste reacties gingen nog over vorig jaar johnny,... Toen was er dat verbod nog niet...

Mensen nemen misschin hun roofvis mee, omdat deze roofvissen zo goed als niet in de winkel te verkrijgen zijn, en ze toch een delicatesse zijn?

Trouwens, een jager is ook iemand die aan sport doet, maar daar verdeelt men ook de "buit" onder elkaar. Vissen, jagen,... Wel hetzelfde volgens mij, anders zou men niet spreken over specimen hunting!

Trouwens, heeft er al iemand een uitleg waarom er zo weinig snoek aanwezig is op bepaalde rivieren? Zijn ze nooit fatsoenlijk uitgezet? Snoekbars zetten ze uit, witvis ook, snoek niet?

Bepaalde plasjes in Nederland bevat meer snoek dan iets anders, waarom in België niet?
        http://www.wandelendetakken.be

Reageer

• nak
          Newbie
          • 05-01-2004
          • 17
          • emmen

Ben ik nou gek, of hoe zit dat.
          Ik ben falikant tegen het meenemen van snoek, ik vind snoek wel de mooiste vis die er is.
          Maar ik had niet verwacht dat dit laatst tot een verhitte discussie leidde aan de waterkant.
          Iemand maakte mij voor stommeling uit dat ik ze terugzet, hij vrat ze liever zelf op.
          Wellicht een verstokte oude visserman. Ik dacht dit wordt nog een partijtje matten zometeen zo heftig werd het. Hij bleef maar doorzeuren en wilde van mij een snoek als ik er een zou vangen. Dus mooi niet hè.
          Heb hem maar verzocht om door te rijden en als ik weer op die plek vis mij te verblijden met zo snel mogelijk weer te verkassen.
          Er zijn vissers en er zijn vissers, ik heb nu gemerkt dan het geen zin om over elkaars standpunten te gaan discuseren.

groetjes Nak

Reageer

• Slafes
            Sportvisser
            • 31-01-2003
            • 844
            • Leuven

Nak, het gaat er hier toch helemaal niet heet aan toe?

Kijk, ik ben tegen een rationeel meenemen van vis. Ik bedoel, ik zet ook al mijn vis terug, en ja, een snoek en snoekbaars zijn mooi, maar een zeelt vind ik even mooi, en die mag men meenemen, en opeten,... Is het dan niet makelijker de wet zo te maken dat je van elke vissoort er maar een aantal mag meenemen?

bvb, een minimummaat en een max aantal... Bvb snoek 1, snoekbaars 3, brasem 5, etc...

Er is ook geen verplichting van je vis mee te nemen he, maar je mag in mijn opzicht ook niet iemand afknallen bij wijze van spreken omdat hij een vis wil meenemen... In Duitsland moet je bvb elke vis doomaken... Allez ja... Ik weet ook dat sommige mensen graag genieten van hun gevangen vis... Mijn buur had 2 jaar geleden een snoekbaars van 1m18 bij... Is toch wel een paar kilo vis... Als je dan rekent aan 7,5 euro de kilo... Voor veel oudere vissers is dit dus niet te versmaden, hun leven is nog steeds anders, voor jonge mensen is dit sport, voor oudere vissers is het veelal nog steeds ne vis in de pan.

Ik vind wel dat je moet proberen elkaar op dat vlak te respecteren,... Als je ziet dat zeevissers zeker hun vis niet gaan terugzetten,... Als je daarbij dan nog weet dat snoekbaars bvb een delicatesse is... Idem voor forelvissers....

Ik kan beide kampen wel begrijpen om eerlijk te zijn,....

Reageer

• johnny
              Newbie
              • 13-04-2003
              • 24

Inderdaad vissen en jagen liggen dicht bij elkaar en ik heb vrienden jagers.Er is wel een groot verschil tussen beide, zij de jagers betalen zelf veel geld voor het wild dat zij uitzetten en daar dan achteraf op jagen.Zij nemen enkel het minimum mee en zorgen voorts dat hun bestand goed in evenwicht blijft. Al met al een dure sport en ik heb absoluut niets tegen jagers en het wild dat zij eventueel verkopen, is het wild dat zij op eigen kosten hebben uitgezet. Wij vissers verlangen van de staat dat er massa's vis word uitgezet dewelke wij dan voor een appel en een ei (onze visvergunning) gaan wegvangen en dan duur gaan verkopen aan restaurants. De staat zet wel degelijk snoek uit, maar de snoek zijn natuurlijke biotoop is grotendeels verdwenen evenals zijn paaiplaatsen. Resultaat hij kan zich moeilijk voortplanten, de jonge pootvis (snoek) valt grotendeels zelf ten prooi aan andere roofvissen zoals baars en wat overblijft ,daar gaan de vissers dan weer mee lopen.Wat overblijft in de openbare Vlaamse waters is miniem.Willen we dat er een kleine overlevingskans bestaat voor de snoek, dan moet hij beschermd worden. Hopelijk mogen wij er dan nog op vissen van de natuurbeschermers.
              Nee jongens ik weet uit goede bron dat de visserijcommissie haar best doet om de snoekstand op peil te houden, maar wij moeten hen daarbij een handje toesteken.
              Johnny.
              Johnny

Reageer

• Slafes
                Sportvisser
                • 31-01-2003
                • 844
                • Leuven

Johnny, ik weet niet of jij het weet, maar uw eigen wild uitzetten mag al een jaar niet meer, deze jagers handelen dus in overtreding met de wet...

Voor zover ik weet mag wild zich nog enkel zelf voortplanten.

Feit is dat ik veelgelijkenissen zie, en als je een groot privébos hebt, kan je afknallen wat je wil... Controle is er toch niet.... Over je selectie en dergelijke geloof ik geen barst. Ik ken weinig jagers die niet met drijvers aan de andere kant van het bos werken, en op alles schieten dat vliegt of weg loopt...

Ze schieten ook niet elk dier af, dat is praktisch onmogelijk, maar de bossen in onze buurt, als er mag gejaagd worden, hoor je elke minuut minstens 5 knallen, dat is geen minimum... Dat is een maximum.

Ik spreek hier ook nergens over vissers die massaal de vis wegvangen om aan restaurants te verkopen, vandaar ook een vangstquota om deze vissers te ontmoedigen....

Je bent van Mechelen,... Kan volgens mij niet dat je zoveel snoekbaars gaat vangen dat je monsterwinsten gaat maken... Ken 2 snoekbaarsvissers met kunstaas die met moeite 1 snoekbaars op 3 vissessies vangen...

Reageer

• warhead
                  Specimen Hunter
                  • 27-09-2003
                  • 1498
                  • haacht

Het zijn niet alleen de ouderen hoor. Ik ben 20 en moest ik nu een snoekbaars vangen die de maat heeft, dan gaat die de pan in. Het gebeurt echter zelden da ik ene vang. Vis er ook nie echt veel op. Baars gaat ook de pan in. Snoekbaars en baars kweken goed op de vaart dus eentje kan geen kwaad. Moest ik nu elke baars meenemen die ik vang, dat ga je ook niet merken. Tis een plaag aan het worden.
                  Bovendien zijn ze verschrikkelijk lekker.
                  om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                  trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

Reageer

• Slafes
                    Sportvisser
                    • 31-01-2003
                    • 844
                    • Leuven

Ik begrijp je, en ik denk dat het anders eten is ook... Voelt dat niet anders aan? Hoe voel je je bij het eten van je zelf gevangen vis?

Reageer

• warhead
                      Specimen Hunter
                      • 27-09-2003
                      • 1498
                      • haacht

Volgend jaar rechtstreeks de baars op de bbq. Het geeft idd een extra dimentie aan uw eten om het zo te zeggen.

Reageer

• rudy vis
                        sportvisser
                        • 01-02-2003
                        • 656
                        • merelbeke

Slafes en warhead,ik kan jullie in deze discussie niet anders of gelijk geven.Als ik een snoekbaars vang die ruim zijn maat heeft neem ik hem ook mee.Dat zijn er een paar op een heel seizoen.Van mij mogen ze gerust de minimummaten verhogen.Het zijn meer de echte snoekbaarsvissers ,degene die op niets anders vissen en dan ook nog de ondermaatse vis meenemen die de populatie verstoren.En of het nu een snoek is of een brasem,elke vis verdiend respect. vr gr

Reageer

• Patton

Klopt inderdaad wat de vissers hierboven in hun berichtje zetten.
                          Ik neem mijn 2 snoekbaarsen ook mee om op te eten , maar ook niet meer.
                          Er is 1 heel groot probleem, je moet maar eerst die 2 snoekbaarsen vangen.
                          En dat is veeeeeeel moeilijker dan ze op te eten.
                          Ik heb verleden jaar maar 1 snoekbaars gevangen, en het jaar voordien maar 2.
                          Voor mij is het zowie zo al een groot probleem, wist ik maar hoe ik er meer moest vangen ??? :headbanger:

Reageer

• Ludela
                            Banned
                            • 10-10-2003
                            • 24

Alhoewel onze zoetwatervissen barstensvol PCB,zware metalen e.d zitten zijn er toch nog mensen die zoetwatervis willen consumeren?????????
                            Begrijpen wie begrijpen kan?????
                            In onderstaande link kan je een keer lezen wat je zoal naar binnen speelt bij het eten van een snoekbaars!!!!!!
                            http://www.viwc.be/water/pdf/onderzoek/2263.pdf

Waar ik het zeeeeeeeeeeer moeilijk mee heb zijn mensen die alles de kop inslaan en meenemen voor verkoop!!!
                            De nieuwe wetgeving die recent is goedgekeurd vermeld spijtig genoeg niets over een meeneembeperking op snoekbaars.
                            De wet laat dus toe van zoveel snoekbaars mee te nemen als je maar wil, als ze maar de maat halen!!!!!!!
                            Als je jezelf een sportvisser wil noemen wil je toch niet op de eerste plaats thuiskomen met een portie vis???
                            Om jezelf te bewijzen???
                            Neen de hengelsport is veel meer dan alleen maar het vangen van een vis,genieten van de natuur,de opkomende zon,de vogels die beginnen te fluiten,vissen is elke keer weer een natuurbeleving.
                            Laten we spaarzaam zijn met die natuur zodat we er nog jaren van kunnen genieten!!!!!!!!!!!
                            Zet gewoon alle vis terug!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Reageer

• Patton

He Ludela.

Ik ben van die 1 snoekbaars die ik vang pro jaar en opeet nog niet doodgegaan...en ik ben al 104 jaar oud....mischien kan ik maar beter stoppen met vissen. Ben er zwaar over aan het nadenken. en dit is geen grapje hoor.
                              Beste groetjes.

Reageer

• warhead
                                Specimen Hunter
                                • 27-09-2003
                                • 1498
                                • haacht

Snoekbaars is bij mijn weten nog altijd ne propere vis die niet op de bodem aast gelijk nen brasem.
                                Dat artikel gaat mij echt niet tegenhouden om een toevallig gevangen snoekbaars op te eten. De kwaliteit van het water gaat alleen maar vooruit. En het is echt niet alleen de vis hoor, alles wat je tegenwoordig eet is niet echt gezond. Stop dan maar met kip en ander vlees te eten ook. Gisteren op het nieuws zeiden ze dat deodorant borst****** veroorzaakt, dat gaat de mensen ook niet echt tegenhouden.
                                Meeneemverbod op snoek begrijp ik dat was nodig, die beperking op snoekbaars mag er van mij ook komen, maar helemaal verbieden van snoekbaars mee te nemen? Er worden regelmatig kleine snoekbaarzen gevangen zo rond de 10 cm. Populatie houdt zichzelf wel in stand.

[Gewijzigd door warhead op 01-13-04 at 04:21 PM]

Reageer

Working...