Meeneemverbod roofvis

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Patton

Warhead

Juist, ik sluit me volledig bij jou aan.
    Dat is verstandig gesproken,dat bedoelde ik juist.

Best greetings.

Reageer

• johnny
      Newbie
      • 13-04-2003
      • 24

Ludela is mij een beetje te snel afgeweest.Inderdaad men zal van een paar snoekbaarzen per jaar wel niet doodgaan maar toch, indien iedereen de verslagen zou lezen over de kwaliteit van onze vis dan kenk ik dat er wel meer dan één tweemaal zal nadenken alvorens nog vis te eten uit onze rivieren. De rivieren in Nederland zijn er trouwens niet beter aan toe. Het is niet de kwaliteit van het water zelf, maar de ondergrond van de rivieren, kanalen enz. die zeer sterk vervuild is. De roofvissen eten dan niet van de bodem zoals brasen en dergelijke meer, maar zij eten wel die vissen die het wel doen en dus krijgen zij eveneens deze gevaarlijke stoffen naar binnen.
      Het is inderdaad droevig gesteld met ons voedsel en het kwart voor twaalf indien men er nog iets aan wil doen.
      Mijn schoonvader was een boer (nu met rust) en die heeft zo zijn eigen tuin met groeten (onbespoten) en eigen scharrelkippen, kalkoenen, konijnen enz. en ik ben blij dat hij ons ruim laat genieten van zijn opbrengst.
      Ik eet bijna uitsluitend vis en gevogelte, dus ook roofvis (vind ik lekker) maar ik kan deze vissen wel voldoende vinden voor consumptie in de warenhuizen (zie bv. Makro, of soms in de carrefour).Verder is er een ruim assortiment aan andere vis verkrijgbaar zodat ik nooit uitgekeken raak op het eten van vis.Ik ben geen vleeseter omdat ik het gewoon niet lust.
      Diegenen die dus af en toe een snoekbaars voor de pan meenemen, daar heb ik niets op tegen (ieder maak voor zijn eigen wel uit wat gezond is en wat niet) maar dat massaal meenemen van vis daar ben ik tegen. Tussen haakjes zeelt is ook een lekkere vis maar ik verkies deze vis toch liever in mijn tuinvijvers te zien rondzwemmen.
      Johnny.
      Johnny

Reageer

• Slafes
        Sportvisser
        • 31-01-2003
        • 844
        • Leuven

Kuch, vis uit de viwinkel...

Paar dagen geleden groot nieuws, eten van gekweekte zalm is ******verwekkend, en zelfs zo ernstig, dat je het maar paar keer per jaar zou mogen eten...

Ze worden gevoerd met ******verwekkende stoffen!

Dus, vergeet je vis uit het warenhuis... Laat die ook maar liggen!
        http://www.wandelendetakken.be

Reageer

• warhead
          Specimen Hunter
          • 27-09-2003
          • 1498
          • haacht

Oorspronkelijk geplaatst door Slafes

Paar dagen geleden groot nieuws, eten van gekweekte zalm is ******verwekkend, en zelfs zo ernstig, dat je het maar paar keer per jaar zou mogen eten...
          Das het ene uiterste. Volgens andere zou 1 keer de week kunnen. Maja, echt gezond is het ook nie.
          Dus 1 keer de week snoekbaars zal dan ook geen kwaad kunnen. En ik eet er misschien 3 per jaar.
          om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
          trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

Reageer

• rudy vis
            sportvisser
            • 01-02-2003
            • 656
            • merelbeke

Jhonny, met alle respect maar als je moest weten welke vuiligheid er in de lucht geblazen word,onlangs nog die torens in vilvoorde,en dan terecht komen in je groententuin,en jij maar denken dat je gezond leeft.Vlaanderen is 1 grote fabriek.En zeevis ,wat denk je ????ene olieramp na de andere.Die enkele snoekbaarzen die ik vang zullen het dan niet maken zeker.ps ik ben zeker geen panvisser maar als ik graag een snoekbaars eet kan ik er ook niet aan doen. groeten

Reageer

• divani4
              Newbie
              • 11-06-2004
              • 1

ik denk niet dat één vis per persoon het verschil zal maken, en niet iedereen neemt vis mee. Zoals gewoonlijk zijn het de rotte appels die het voor de meerderheid verpesten. Een vis meenemen voor EIGEN consumptie moet kunnen, hoewel ik het zelf nooit zou doen met zoetwatervis. Sportvissen is vissen voor het plezier en niet om vis te doden. De vangst van een vis moet je als visser plezier schenken. Zeevis zou ik wel meenemen maar dan ook niet meer dan ik zou kunnen eten op maximaal een dag of drie. Maar dat is een andere discussie.

Voor snoekbaars en baars lijkt het me niet zinvol om een volledig meeneemverbod in te voeren omdat baars en (vooral) snoekbaars vissen zijn die ingeburgerd zijn in de eetcultuur van zowel België als Nederland. Mij vertel je bvb niet dat de oudere generatie vissers die nog voor pan vissen zich plots aan de regels gaan houden. Ik denk dat 90% van hen niet eens de wetgeving volgt en dus helemaal niet op de hoogte is van enige veranderingen. Dus wie overtuigt hen dat ze verkeerd bezig zijn? Stropers moet je structureel aanpakken en niet met een meeneemverbod. Zwaar beboeten is een mogelijkheid maar probeerden ze dan ook al niet met andere dingen?! En leidde dat tot resultaat? Je mag nog honderden regels opstellen maar als er geen doeltreffende controle is, en geen actie bij oproepen om stropers aan te geven, dan gebeurt alle sop papier en niets in werkelijkheid. Zo ken ik België: alles is prima op papier, maar eens het toegepast moet worden ... :headbanger:

Er is echter hoop door een tendens bij de jeugd om meer en meer alles terug te zetten wat ze vangen. Ik kom regelmatig jongeren tegen van een jaar of 12-14 die op baars en snoek vissen. Als je dan uitlegt waar ze moeten op letten, hoe ze moeten werpen, hoe ze een vis moeten onthaken, vasthouden en terugzetten dan luisteren ze meestal wel en als je ze nog eens tegenkomt, dan zie je ze het ook toepassen. Het zit hem allemaal in een mentaliteitsverandering. Daar moet de media haar rol spelen, denk ik. Overtuig de nieuwe vissers dat vis terugzetten het beste is dat ze kunnen doen, leg uit wat de gevolgen zijn van het massaal meenemen van roofvis (gevolgen op het ecosysteem bijvoorbeeld), leg uit wat ZIJ er bij te WINNEN hebben (mensen blijven mensen en als ze kunnen WINNEN ... des te beter), ... Maar de ouderen hebben van jongsaf aan geleerd dat ze vis vingen om te eten. Voedsel op plank, zo redeneren ze. Het begrip Sportvissen is nog zo oud niet, als jullie misschien denken.

Voor snoek daarentegen ben ik resoluut voor een volledig meeneemverbod. Ik heb hier in België ook al vaak gezien dat mensen met 5-10 levendaas hengels zitten te snoeken en dat alles wat ze bovenhalen de kop wordt ingeslagen en in een plastic zak wordt gestoken. Soms wordt de vangst zelfs aan hun hond gevoerd. De poltie bellen haalt niks uit want ze komen niet, uitzonderlijk misschien wel. Ondanks het feit dat er nu bevoegdheid is, weten de meeste dat nog steeds niet. Op Belgisch openbaar water valt slechts moeilijk een snoekje te vangen. Een mooie snoek vangen (zeg maar 80cm+) is moeilijk, heel moeilijk ... En dat ligt volgens mij aan een combinatie van stroperij, vervuiling en ongeschikte paaiplaatsen in de tientallen kanalen die wij hebben. De meeste hebben rechte wanden, een vlakke bodem en wat rotsen langs de kant. Goed voor baars en snoekbaars maar snoeken hebben planten nodig en die kom je zelden tegen. Het meeneemverbod voor snoek moet misschien gecombineerd worden met het aanleggen van paaivijvers naast de kanalen. Dat zijn kleine plassen die in open verbinding staan met de kanalen maar waar geen scheepvaart op kan. De snoeken kunnen die water opzoeken om te paaien en aangezien deze vaak ondiep zijn en plantenrijk, zal de snoekstand misschien toenemen.

Ik denk ook dat men het meeneemverbod moet combineren met het uitzetten van roofvis. Als je in belgië hoort praten over het uitzetten van vis, dan is dat in 99% van de gevallen brasem, voorn, karper ... witvis met andere woorden. Maar ja, de witvisclubs maken dan ook de meerderheid uit in België. Een paar snoekskes op de vijver zetten en dat komt allemaal in orde ... niet! De overheid moet bij deze dus duidelijk haar bevoegdheid opnemen.

Reageer

Working...