Ik heb ook geen reden genoemd van dat teruglopen van de glasaalstand..Maar het klopt helemaal wat je zegt. Het is echter niet alleen voor de Franse kust.. De Portugesen kunnen er ook wat van. En niet alleen Japan is grootverbruiker.. ook China! Daarom zijn die Chinesen ook al zo ver met het kweken van paling.
Paling
Collapse
X
-
"Ik heb ook geen reden genoemd van dat teruglopen van de glasaalstand..."
Dat klopt Bas, zodanig was m'n reactie niet bedoeld...
maar meer om 'domme' reactie's van de milieu partij(en)
direct te ontkrachten...
snap 'ie?
Die geven al snel en (te)gemakkelijk de sportvisser de schuld
Kijk commercieel gezien is het 'bingo'
geld in het laadje...
want de glasaal wordt nu ook het witte goud genoemd.
een doosje glasaal (plm 300 stk) wordt duur verkocht aan de nederlandse
beroepsvisser, die ze dan weer uitzet op 'zijn' stukkie water...
Belangenverstrengeling
wat ten koste gaat van (in dit geval) de paling en indirect treft het ook de sportvisserij...
.
Happy fishing.
----------------------------------------Reageer
-
Mijne heren voor de Friese kust is een mooie vishevel gemaakt dat ding werkt perfect.
In het voorjaar waren wij daar bezig om een parcours uit te zetten voor de FK zeevissen.
Voor de kust voeren mooie grote kotters, ik vroeg wat doen die dingen zo kort onder de kant?
Die zijn bezig om de glasaal weg te vangen! naast de vishevel staan ook prachtig mooi fuiken van de beroepsvisser.
Tsja en dan maar afvragen waarom er weinig glasaal naar binnen trekt.Vissen is een hobby geen religie!Reageer
-
Is niet zo moeilijk hoor, de schub- en aalrechten zijn gesplitst dat houdt in dat GERICHT op aal vissen voorbehouden is aan het beroep TENZIJ de visrechthebbende ALLE visrechten op een water heeft.
Zo zijn er ook beroepsvissers die alle rechten op een water hebben die dan de schubvisrechten verpacht hebben.
Let er wel op dat het GERICHT vissen lastig te bewijzen is zeker nu de peur niet meer in de VISpas staat.Vissen is een hobby geen religie!Reageer
-
Douwe dat heb ik je al vaker gezecht, laat nu eens wat concreets zien waarin zou staan dat ik niet gericht op aal mag vissen.
blijkbaar weet alleen jij dat maar, geen enkele controleur die savonds controleerd, oficieele boa's schijnen dit te weten.Reageer
-
"Let er wel op dat het GERICHT vissen lastig te bewijzen is zeker nu de peur niet meer in de VISpas staat."
tja Guppie, wil je het nog duidelijker?
alleen met de peur vis je gericht op paling... toch?
En die staat NIET meer in de vispas...
verder met een doodvisje of stukje ervan is het toch eenvoudig?
dan vis je toch op snoek of snoekbaars...
tja als je dan toch een paling vangt, wil dat nog NIET zeggen dat je gericht vist op paling...(voor een controle dan he
)!
.
Happy fishing.
----------------------------------------Reageer
-
het gaat er niet om of het te bewijzen valt of niet, maar ik wil gewoon weten of het nu wel of niet mag, kijk dat je niet gericht op bv steur en meeval mag vissen kan ik overal vinden, maar dat van die paling ??? het schijnt dat alleen douwe dat weet.Reageer
-
Johan deze discussie is al eens eerder gevoerd op een ander forum.
Toen bleef je doorhameren en nu wil je het blijkbaar over doen, dit is het laatste waar ik bij jou op reageer hierover.
Iedereen weet heel goed dat de visrechten gesplitst zijn daar hoef je geen Douwe voor te heten.
Zodra de beroepsvisser aan de snoekbaars komt schijnt dat eerder in de gedachten te schieten dan dat de sportvisser geen aalrechten meer heeft.
De visrechten zijn naar ik meen in 1985 gesplitst, het beroep kreeg de rechten op aal de sport de rechten op schubvis.
Dat is heel kort door de bocht want er zit veel meer achter.
Het is een lastige materie die vrijwel niemand hier zal interesseren.
Kort door de bocht betekent dit dat de sport niet gericht op aal mag vissen, hij mag de aal als bijvangst echter wel behouden.
Zo mag het beroep de zeelt als bijvangst behouden, vreemde redenatie maar zo het in Nederland volgens het poldermodel gaat, jij iets en ik iets.
Dat een BOA of een andere controleur hierover niets weet kan ik verder niets aan doen zij moeten dan hun huiswerk maar eens overdoen.
Niemand brandt de vingers aan bewijsvoering of men met een hengel gericht op aal vist of niet, met de peur mag niet meer gevist worden op de VISpas doe je het wel is dat stropen.
Vanuit mijn functie als bestuurder ben ik betrokken bij de pacht van de rechten misschien dat daar de link ligt.Vissen is een hobby geen religie!Reageer
-
douwe, ik vraag alleen waar staat dat, niemand schijnt er iets van te weten, vandaar mijn vraag waar kan ik dat vinden, maar evenals op het andere forum weer geen antwoord van jou waar het staat, volgens al mijn vergunningen mag ik gewoon op aal vissen, de enige beperking is op vissen als:
gestippelde alver
beekprik
bermpje
bittervoorn
elrits
houting
meerval
grote modderkruiper
kleine modderkruiper
rivierdonderpad
rivierprik
steur
maar geen enkel woord over aal.
ik vis dus erg vaak wel gericht op aal, en ik wil gewoon zeker weten of het mag of niet.Reageer
-
Johan SPLITSING van rechten wil zeggen dat de rechten opgedeeld zijn.
Duidelijker kan ik het niet zeggen.
Maar het interesseert mij verder helemaal niets.
De Sportvisser heeft GEEN aalrechten, nu is dat niet helemaal waar maar dan moet je de visrechtten op een bepaald water kennen.
Blijkbaar dringt dat verschil niet geheel door.
Jij vist maar raak niemand zal je iets kunnen doen omdat je altijd kunt ontkennen dat je gericht op aal aan het vissen was.
In de visserijwet 1963 en 1985 vind je in de algemene bepalingen de omschrijvingen, art. 1 geeft de definitie van de rechthebbenden.
Visrechten kunnen volledig zijn of gesplitst in Aalvisrecht en Schubvisrecht en Schelpdierrecht.
Dat recht geeft aan waarop GERICHT gevist mag worden en met wat voor vistuigen.
Heeft een HSV GEEN AALvisrecht mag er NIET gericht op aal gevist worden in dat water.
Dat is een wettelijke bepaling, daar brengt jou ongeloof geen verschil in aan.
Het is alleen heel slecht te bewijzen TENZIJ je met een verboden vistuig bezig bent.
Sinds dit jaar bv de peur.
Voor wat mij betreft einde discussie.Aangepast door Douwe; 03-09-2007, 14:44.Vissen is een hobby geen religie!Reageer
-
Er zijn geen echte regels voor paling wat betreft het weer. Zwoele zomeravonden kunnen heel goed zijn en vlak voor een onweersbui kan ook goed uitpakken. Ik vis veel op de Waal en vang best wel wat paling maar idd volle maan lijkt niet goed. Veel stroming is ook veel lood op de Waal vis ik met 70 gram en op de Maas met 25 gram. Haak 6 op een 50 cm lange onderlijn 0,25 dik. Werkt bij mij prima. Als de paling echt zo verontreinigd is waarom mogen ze dan gewoon aan de veiling aangeboden worden? Als een koe 1 keer oeb zegt ipv boe dan gaan alle Europese grenzen dicht en mogen ze niet meer vervoert worden. Voor een appel met een bruin vlekje geldt hetzelfde. Ik rook er weleens wat zelf en mij smaken ze nog steeds prima.Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer