Paling

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Jan_Harlingen
    Banned

• 21-09-2007
    • 1
    • Harlingen

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
    Mijne heren voor de Friese kust is een mooie vishevel gemaakt dat ding werkt perfect.
    In het voorjaar waren wij daar bezig om een parcours uit te zetten voor de FK zeevissen.
    Voor de kust voeren mooie grote kotters, ik vroeg wat doen die dingen zo kort onder de kant?
    Die zijn bezig om de glasaal weg te vangen! naast de vishevel staan ook prachtig mooi fuiken van de beroepsvisser.

Tsja en dan maar afvragen waarom er weinig glasaal naar binnen trekt.
    ik neem aan dat je Roptazijl bedoelt.
    Die grote kotters die je bedoelt dat zullen wel garnalen kotters zijn, een grote (Noordzee) kotter kan daar namelijk niet vissen.
    Garnalen trekken in het voorjaar massaal het Wad op.
    Voor mij/ons is het juist een teken dat er goed vis is te vangen als de garnalenkotters onder de kust vissen, waar eten is daar is vis.
    Ik weet niet hoe je erbij komt dat ze op glasaal vissen en anders moet je maar eens kijken bij de visafslag in Harlingen, iig zal je daar echt niet zien dat ze glasaal lossen.

Dan de fuiken.
    Aan de zeekant van de vishevel staat volgens mij 1 fuik in zee, op enkele honderden meters afstand en dat is ook nog eens een klein fuikje.
    Aan de binnenkant staat dan mischien ook nog een fuik maar dat zijn palingfuiken!!! Die fuiken zijn maar klein in verhouding tot de Ijsselmeer fuiken.
    En iedereen die wel eens een fuik en een glasaal heeft gezien die snapt wel dat een glasaal zo door die mazen kan heen zwemmen.
    Dus zoals jij iedereen wil laten geloven dat ze er glasaal mee vangen is klinkklare onzin.

Dus je verhaal over die zogenaamde grote kotters EN je verhaal over die fuiken raakt kant noch wal.
    Conclusies trekken is goed maar zorg dan wel dat je weet waar je het over hebt.

Het valt me op dat er wel over glasaal migratie wordt gepost maar dat niemand het heeft over de immigratie van geslachtsrijpe aal.
    Probeer maar eens voor te stellen hoe die moet wegkomen.
    Als een geslachtrijpe aal het red om in het Ijsselmeer te komen dan komtie daar nog talrijke rijen schietfuiken tegen.
    Dan langs de hele afsluitdijk fuiken, voor de sluizen bij Kornwerderzand en Den Oever nog eens veel fuiken.
    En lukt het een aal lukt om door de sluizen te komen dan staan daar weer fuiken.
    Zo'n vis mag wel een geupdate Tomtom hebben om veilig in de Noordzee te komen.
    Met andere woorden: laten we niet alleen naar de glasaal kijken maar ook naar de kansen van geslachtsrijpe aal om de paaigronden te bereiken.
    Als dat al niet lukt dan is er ook geen glasaal.
    Aangepast door Jan_Harlingen; 21-09-2007, 22:31.

Reageer

Working...