Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
per 1 januari 2009, ik kan het mij namelijk niet voorstellen dat men op aal vist als sportvis het is altijd voor de pan.
Hallo Douwe
dan schiet je voorstellingsvermogen te kort
net als een controleur die maar niet kon begrijpen dat we midden in de winter aan maas op witvis visten terwijl de konijnen hazen en ganzen ongeveer voor het grijpen waren
Gericht op paling vissen is hier vanaf januari niet meer toegestaan, weet niet hoe dit in Belgie geregeld is.
De paling heb ik meer als een zomervis beschouwd en dan met name de nachtelijke uurtjes.
Ik heb jarenlang gericht op Paling gevist en dan met name op de grotere jongens, als aas gebruikte ik de dikke dauwworm of een klein geplet visje.
Zocht altijd de afgesloten (oude)zandgaten op waar de Paling moeilijk weg kon komen om te paaien.
Hij zal mischien in de winter ook wel te vangen zijn, maar zo'n lange zit zal dan wel een koude bedoeling worden.
Zag even een klein foutje van mijzelf, "Gericht op paling vissen is hier vanaf januari niet meer toegestaan" dit is niet helemaal correct, wel gaat er een terugzet verplichting komen.
Amadeus het enige foutje wat je daar in gemaakt hebt is de datum, het is sinds de ontkoppeling schub- en aalrecht niet meer toegestaan om GERICHT op aal te vissen, als bijvangst mocht de vis behouden blijven.
Nu is de term wanneer wel of niet gericht erg moeilijk en die discussie wil ik dan ook niet meer aangaan.
Accoord en gelijk heb je voor wat de discussie betreft.
Je kunt het ook zo uitleggen zonder een vissoort te noemen.
Gericht vissen is vissen met een bepaald oogmerk cq doel voor ogen dwz expleciet op een bepaalde soort te vissen. al het andere is op dat moment "bijvangst".
Beste stuk is tussen brug Brusselpoort en vrijgeweidestraat.
Beste tijd om er te vissen op paling eind mei begin juni wanneer de vis gepaaid heeft, hij komt dan het paaisel in de kant wegvreten.
Bovenstaande klopt, je kunt ze dan vlak bij de rietkragen aantreffen.
Mestpiertjes o.i.d. moet de truuk doen.
Doch voor de ietwat grotere aal zou ik gaan voor een klein geplet visje.
Je hebt 2 soorten paling ( eigenlijk is het maar 1 soort ) de roofaal of ook wel breedbek genoemd, deze aal heeft zich ontwikkeld voor de wat grotere prooidieren ( lees kleine vis e.d.) en dan heb je de spitskopaal deze heeft zich ontwikkeld voor de kleinere prooidieren (lees insecten e.d.). het betreft de zelfde aal maar hebben zich verschillend ontwikkeld.
Ik zelf ging heel vroeger altijd voor de eerste, 1m+ was geen uitzondering maar toegegeven het is wel heeeeeeel lang geleden dat ik paling gezien heb van deze lengtes.
En geloof me paling van deze lengtes kunnen je genoeg sport geven, ook wat het "landen" betreft.
Reageer