"Brakende" snoek

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Amadeus
    Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
    • 1626
    • Westerlee

"Brakende" snoek

Hallo medevissers.
    Ik zit al jaar en dag in de nazomer achter onze mooie snoeken aan, en soms lukt het ook wel eens om er eentje te vangen.
    Maar wat mij afgelopen weekend is gebeurt.
    Ik heb vreemde ontsnappingspogingen meegemaakt van deze vis, van het in de rietkraag duiken tot en met een mooie duik zo de wal op springen, kortom gekke dingen.

Nu even terug te komen waarvoor ik deze topic heb opgegooid.

Ik heb wel eens gelezen dat onze snoek zijn maaginhoud naar buiten gooit ( sterkere verhalen vertellen ook dat snoek zijn gehele maag naar buiten kan brengen, nu hou ik dat laatste bij een fabeltje).
    Ik had van het weekend een leuke snoek aan de haak, geen grote maar een gewone middenmoter van geschatte lengte om en nabij de 70 cm.
    Na een leuke dril kwam ze mooi voor mijn voeten zwemmen en ik kon duidelijk zien dat de haak geheel in de bek verdwenen was, dus ik bereide mij al voor op een kleine operatie.
    Nu is dat diertje natuurlijk zo geschrokken van mijn knappe uiterlijk dat ze gelijk een spurt nam en daarbij in de gehele lengte boven het water uitkwam en een hele mooi duik terug, en nu komt het.

Ze kwam weer terug langszij en weer dook ze boven het water uit , maar tijdens deze duik had zij de bek wijd open en ..................alles kwam er uitzetten.
    Mijn takeltje met vis en iets wat op een verteerde rat leek, bleef als stille getuige op het wateroppervlakte liggen.
    Ik heb dus al veel meegemaakt maar dit sloeg alles.
    Het is dat mijn maat bij mij stond, anders werd ik volgens mij voor gek versleten.

Is dit een normaal verschijnsel of iets wat uit stress gebeurd?
    Zijn er wel eens vaker dit soort rare waarnemingen geweest?
    https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl
  • Pieter Stam
    -
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

Jazeker, ook wel eens met snoek meegemaakt. Bij gewoon goed voorin gehaakte vissen. Ook mijn grootste roofblei die hier nog ergens op het forum staat spuugde een verteerde rest vis uit.

Ik heb ook wel eens een snoek ten onder zien gaan in zijn prooi. Een snoek van rond de 90 cm die stikte in een veel te grote brasem. Een deel van de staartvin en staartwortel stak nog uit de slokdarm/maag. In zn buik was duidelijk de platte rug van de brasem te voelen. De lucht die uit zn bek kwam... niet te geloven. We hebben de zwaar versufte snoek geschept, gekeken wat er aan de hand was en toen kwam dat dus aan het licht. Een dag later lag ie dood in de kant.

Groet, Pieter

Reageer

• preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

Dit is volstrekt normaal ofwel door stress (witvis wil ook nog weleens in het leefnet kotsen) ofwel door het vechten dat de halfverteerde inhoud loskomt uit de maag.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

Kan voorkomen, doe je als mens ook als je je niet lekker voelt.
        Maar als de vis goed gehaakt is geeft dat uitkotsen niets de vis blijft gehaakt.
        Kennelijk heb je de vis niet goed gehaakt.
        Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
          • 1626
          • Westerlee

Dat de haak niet "vast in het vlees" zat was wel duidelijk, vond alleen de wijze van braken zo vreemd.
          Had het zelf nog niet meegemaakt nl.

Reageer

• Jurgen v.d. S
            Nishikigoi

• 01-08-2008
            • 203
            • Nieuwegein

Heb vorig jaar een snoek gevangen welke wel heel gulzig was. Hij paktij mijn Rapala van ruim 17 cm terwijl hij nog een stuk vis in zijn bek had. Nadat ik hem had gevangen bleek het een SNOEK te zijn. Zijn dus idd kanibalen.

Heb dit jaar op meerval gevist in de Ebro. Bij elke vis die wij vingen werd na ongeveer 20 minuten drillen de maaginhoud eruit gegooid. Was voor mij een teken dat ik niet meer zo lang had te gaan. Meestal werd de vis dan 10 minuten erna geland
            Attached Files

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
              • 1626
              • Westerlee

@ Jurgen, ik kan geen plaatje zien.
              Ik neem af en toe wel eens een snoekje mee voor de pan, tijdens het "jasje uitrekken" ben ik ook wel eens een kleinere snoek tegen gekomen.
              Meestal trof ik witvis aan, maar ben ook al wel eens een wolhandkrab tegen gekomen en een feederkorf.
              Volgens mij worden ze soms gedreven door voedselnijd.

Reageer

Working...