onderlijn verbinding.

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Eduard
    Moderator
    • 11-08-2004
    • 3278
    • Sappemeer

Oorspronkelijk geplaatst door willie
    mijn onderlijnen zijn 22 centimeter lang en ik doe geen loodjes op de onderlijn

Gr. willie
    Idem....
    groet,
    Eduard

Reageer

• Amadeus
      Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
      • 1626
      • Westerlee

Thx
      Ik heb zelf alszijnde lijn 1200 en gebruik geen onderlijn ( voor de vaste stok dan ).
      Ik was van plan om met de volgende wedstrijd met iets dunners te gaan vissen.

Elastiek ben ik nog over aan het nadenken, wil eerst nog een nieuwe/andere hengel.
      Elastiek zie ik voor mij zelf ( vooralsnog) geen nut, de vis die ik door lijnbreuk ben kwijtgeraakt is per seizoen zekers op 1 hand te tellen ( ben een rustige driller ).
      Wel ben ik vis kwijtgeraakt door foutief geproduceerde haken ( scherpe randen onder het bled ).

Maar we gaan eerst even met die onderlijnen knoeien.
      Van de week maar even een kloske 10/100 halen.
      https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

• Ramon Ansing
        tsjah?
        • 27-06-2006
        • 760
        • Tolbert

Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
        Ok.........

Ps nog tips voor spannenburg?????
        tegen de balk aan de overkant (beetje ver) met de feeder 35 meter uit de kant. soms wil drie 4 deeltjes zat. zwaar vissen tot 4 gram. zinkvissen kan soms ook leuk resultaat opleveren. onderlijn vis ik er zelf altijd 16/00 omdat je met het feederen soms echt hard moet door draaien voor de boten. lijkt er soms een racebaam haakmaat 8 of 10 met wormen. ook veel wormen maden mais en casters door het voer.

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
          • 1626
          • Westerlee

@ ramarte;
          Bedankt voor de tip, gaan dus nog even wormen steken.
          Op de feeder heb ik gevlochten draad dus dat binnendraaien lukt wel, Grou bij de spoorbrug mag je "takelen" tot het zweet in je hemd staat.

...........Heeft mij al wel een spoeltje dyneema gekost.........even "mijn kleine jongen uitlaten" tegen de bosjes, lap gelijk een boot door mijn lijn. eer ik mijn "zaakje" had ingepakt was de spoel al leeg................

Reageer

• Ramon Ansing
            tsjah?
            • 27-06-2006
            • 760
            • Tolbert

dat had ik ook bij grouw. komt een bootje aan. krijg ik net op het moment dat hij over me lijn gaat een aanbeet uit reflex sloeg ik aan. pats weg 40 meter gevlochten. nieuwe korf kwam mooi op ong zelfde plek. draai binnen voel in eens brasem beuken. hangt me lijn met daaraan de brasem mooi aan me korf. heb dat maar weer vast geknoopt. heb toen die dag 18.7 kilo gevangen. was eerste me pa 2de met 18 kilo nummer drie had 8 kilo. wij waren de enigen die tegen de overkant visten. der rest viste of in de midden of onder eigen kant maar veel te licht

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
              • 1626
              • Westerlee

Bij grouw zit ik altijd tegen de spoorbrug aan en mijn korf slinger ik tegen de palen aan of onder de spoorbrug tegen het beton.
              Ik ben daar altijd uch korven kwijt en koppijn als ik thuis ben ( geraas van die trein ).
              Maar ik vind het gewoon een moordstek, altijd een sleep vis.
              Wie heeft daar wel eens in de herft/winter gevist?

Reageer

• odul
                pennenbouwer
                • 11-05-2005
                • 198
                • Zedelgem

Onderlijnmontage

Er bestaat zoiets van een soort mini wartel om je ondelijn in te hangen. Dus de wartel knoop je aan de hoofdlijn en je onderlijn hang je aan de speld van de wartel, het ziet er uit als een clip. De onderlijnlus gewoon aan de speld hangen en klaar. Het merk schiet me nu niet te binnen maar dus later geef ik het door!

OduL
                Handgemaakte wedstrijdpennen: www.pennenrosseel.be

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                  • 1626
                  • Westerlee

Zoals Odul het heeft heb ik het ook, maar dan bij de feeder.

Reageer

• Molendrift
                    Newbie

• 01-09-2007
                    • 32
                    • Vlaardingen

Ik gebruik altijd een microwarteltje.
                    Gewoon warteltje geen speld warteltje.
                    De bovenste lus trek ik niet dicht maar laat iik zo'n 2 cm groot.
                    Dan kan ik lekker snel van onderlijntje wisselen.
                    gewoon de grote lus door het warteloogje, haakje en onderlijn erdoorheen.
                    En verder vissen maar.
                    Beet !!!

Reageer

• jasperfeedervlieg
                      Lucass vismaat

• 15-07-2007
                      • 268
                      • Amersfoort

Ik doe meestal lus in lus of klein spedwarteltje bij de feeder.
                      Werkt perfect vind ik.

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                        • 1626
                        • Westerlee

Even anders wat.............gisteren heb ik mij een dagje zitten te vervelen bij het "lemstergat" ( het wou niet echt, amper 15 vissies, maar dat terzijde ).
                        Nu heb ik iemand zien vissen met de feeder en deze man gebruikt een voorslag van 2x de hengellengte en daaraan zijn onderlijn ( als hoofdlijn gevlochten draad ).
                        Zijn motivatie voor dit was om breuk te voorkomen van zijn onderlijn bij het aanslaan.
                        ?????
                        Vraagje hieromtrent, heeft dit zin of niet?
                        Ik kan niet zulke fijne knopen maken dat ze tijdens de worp of uberhaupt fijn door mijn topogen heen kunnen glijden.........

Reageer

• flor
                          Frequent aanwezig

• 25-11-2006
                          • 203
                          • hoboken

Natuurlijk;gevlochten draad heeft geen rek en breekt bij een redelijke feederkorf te gooien.
                          Terzijde als U bv Max 25 tot 50 meter gooit is het even onzinnig uw spoel vol dure gevlochten draad te zetten een begin met gewone draad bv18 hondersten volstaat dan; enkel het gevlochten gedeelte is dan in gebruik tot enkele meters op de spoel.
                          Voor het verbinden kunt u twee knoopjes leggen als bij het aanzetten van een haak langs beide zijden.

F.C.

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                            • 1626
                            • Westerlee

@Flor.
                            Ik heb nog nooit lijnbruik gehad op mijn gevlochten draad, doch wel op mijn onderlijntje.
                            Dit was voornamelijk de eerste paar vissessies met gevlochten draad.
                            Nu sla ik korter aan en heb nagenoeg geen (onder)lijn breuk meer.
                            Voor mijn belevenis kan je dan de voorslag weglaten en dan een langere onderlijn gebruiken.

Ps ik heb mijn gehele spoel volgeklost met gevlochten draad, ben persoonlijk niet zo'n voorstander van meerdere lijnsoorten op mijn molen.

En Nooit lijnbruik is een groot woord natuurlijk, tuurlijk heb ik wel eens lijnbreuk gehad met gevlochten draad ,maar dit was meestal terug te voeren aan slijtage ( langs betonnen bruggen, duikers etc...
                            Maar niet door vis of foutieve worpen of iets dergelijks.

In mijn begin met gevlochten draad heb ik wel eens geprobeert de lijn te breken ( met de hand) als er een boot doorvoer en mijn lijn meenam, met nylon wil dit wel maar met dyneema moet ik je dit wel afraden.
                            Kon teruglopen naar mijn auto voor de verbandtrommel, een beste jaap ( snee) in mijn hand en bloeden als een rund.

......Sindsdien heb ik ( op pleisters na ) altijd mijn mes onder handbereik.......

Reageer

• odul
                              pennenbouwer
                              • 11-05-2005
                              • 198
                              • Zedelgem

clip

Hier nog het merk: 'Hiro' in zakjes tussen de wartels.

Oorspronkelijk geplaatst door odul
                              Er bestaat zoiets van een soort mini wartel om je ondelijn in te hangen. Dus de wartel knoop je aan de hoofdlijn en je onderlijn hang je aan de speld van de wartel, het ziet er uit als een clip. De onderlijnlus gewoon aan de speld hangen en klaar. Het merk schiet me nu niet te binnen maar dus later geef ik het door!

OduL
                              Handgemaakte wedstrijdpennen: www.pennenrosseel.be

Reageer

• Eduard
                                Moderator
                                • 11-08-2004
                                • 3278
                                • Sappemeer

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
                                Ik heb een paar keer geprobeerd om het met een knoopje te doen (achtknoopje in je hoofdlijn, dan het lusje van je onderlijn erom en aantrekken), maar dat beviel me niet echt. Ook het helemaal, dus gewoon je onderlijn aan je hoofdlijn knopen (het zou een betere aaspresentatie geven, zeker bij de voornvisserij) beviel me niet. Ik heb niet gemerkt dat de vangsten er beter van werden, wel heb ik veel tijd verloren door met stijve, koude vingers te zitten mieren om je onderlijn te vervangen. Ik blijf erbij: Lus in lus voor de vaste stok en een speldwarteltje voor de feeder....

En hier moet ik mijzelf dus tegenspreken en een beetje terugkomen van mijn eerdere posts .... Ik heb gisteren namelijk zitten voortjespikken met twee hengeltjes, dezelfde dobber (Roha 1, 0,5 gram), hetzelfde uitgelood (bulk:4 shots nr 6, 2 shots nr 10 en 1 shot nr 10 als verklikloodje), hetzelfde haakje (Gamakatsu 1310, nr 18) alleen de onderlijn verbinding was anders. De een was lus in lus, de ander met het door Sir Bob Nudd geroemde 'four-turn-waterknot', oftewel, de onderlijn aan de hoofdlijn geknoopt.... Tot mijn verbazing was er wel degelijk verschil, met de lus in lus waren er minder aanbeten, maar ook waren ze minder 'resoluut'. Bij het knoopje waren de aanbeten minder voorzichtig en bracht het (dus) meer vis.... kan toeval zijn en ik zal niet gelijk al mijn tuigen gaan ombouwen , maar het nodigt wel uit om het nog een paar keer te proberen.....
                                groet,
                                Eduard

Reageer

Working...