onderlijn verbinding.

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ironny
    Moderator
    • 04-04-2006
    • 1377
    • Hamont

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
    En hier moet ik mijzelf dus tegenspreken en een beetje terugkomen van mijn eerdere posts .... Ik heb gisteren namelijk zitten voortjespikken met twee hengeltjes, dezelfde dobber (Roha 1, 0,5 gram), hetzelfde uitgelood (bulk:4 shots nr 6, 2 shots nr 10 en 1 shot nr 10 als verklikloodje), hetzelfde haakje (Gamakatsu 1310, nr 18) alleen de onderlijn verbinding was anders. De een was lus in lus, de ander met het door Sir Bob Nudd geroemde 'four-turn-waterknot', oftewel, de onderlijn aan de hoofdlijn geknoopt.... Tot mijn verbazing was er wel degelijk verschil, met de lus in lus waren er minder aanbeten, maar ook waren ze minder 'resoluut'. Bij het knoopje waren de aanbeten minder voorzichtig en bracht het (dus) meer vis.... kan toeval zijn en ik zal niet gelijk al mijn tuigen gaan ombouwen , maar het nodigt wel uit om het nog een paar keer te proberen.....

waar zou het verschil m dan inzitten?
    maar als je m knoopt, hoe pas je dan even vlug je onderlijn aan? dan moet je gaan knippen en krijg je dus lengte verschillen bij een volgende knoop. of zie ik dat niet goed?

gr ronny
    Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

Reageer

• Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

Waar het verschil in zit? Al sla je me dood, ik kan niet echt iets anders beredeneren dan de standaard dingen: Stillere/betere aaspresentatie. Wellicht dat er bij lus in lus wat meer rek is, of door de lusjes meer weerstand in het water.... Zo'n knoopje is echt heel klein... Wie het weet mag het zeggen....

Je doet er inderdaad niet even vlug een nieuwe onderlijn aan, maar al met al heb ik gistenen slechts twee keer mijn onderlijn verwisseld, dus die extra tijd valt wel mee, zoveel werk is het nu ook weer niet. Wel moet je even een paar keer oefenen met het maken van het knoopje, zodat het knoopje steeds op dezelfe plek uitkomt als je hem aantrekt. Ook even nauwkeurig aftekenen op je hengelstok waar dobber en bulk enzo zitten. Als je dan een nieuwe onderlijn eraan geknoopt hebt hoef je die alleen maar iets omhoog te schuiven en je vist weer verder, twee, misschien drie minuten werk....
      groet,
      Eduard

Reageer

• esperto
        Sportvisser

• 16-09-2006
        • 654
        • Oostkamp (Brugge)

Dit fenomeen is mits een klein beetje fysica best te verklaren.
        Een stukje draad dat zinkt, ondervind in het water een zekere weerstand. Die weerstand hangt af van de vorm.
        Een verbinding met 1knooptje ondervind dus maar op 1klein plaatsje een andere weerstand dan de rest van de lijn, bijgevolg zal de lijn ook natuurlijker zinken.
        Bij een lus in lus is je stukje met een andere weerstand veel groter en krijg je dus een lijn die in feite op 3verschillen snelheden zinkt. Bijgevolg is de aasaanbieding ook minder natuurlijk.
        Nu zie ik iedereen al denken: maar eenmaal het beneden is maakt dat toch niets uit? Welnee, want ook als de lijn gestrekt naar beneden hangt, zal er bij iedere beweging van de lijn terug weerstand zijn op de lijn, en die weerstand is gewoon gelijker bij 1knoopje.
        Dit alles van de meer wetenschappelijke kant, of het in de praktijk werkelijk zo is weet ik niet.
        edit/Fw= weerstand
        Attached Files

Reageer

Working...