dobberbouw

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • benny
    dobbertjesvraagbaak
    • 09-12-2002
    • 383
    • omgeving Leuven(B)

[quote=Roha]
    Je vraagt om een tekening van de kopieerinrichting en tevens heb je al malletjes besteld zoals Odul ze heeft? Hoewel we beiden pennenmaken is onze wijze zeer verschillend qua draaien van drijflichaampjes. Ik denk dat 't handig is om te kiezen voor één manier van lichaampjes draaien.
    quote]

Dit is eigenlijk geleidelijk gegroeid Roha.

Ik dacht eerst te starten met een soort van dremeltje met tegencenter en daarvoor heb ik dan (centreer!)malletjes besteld(en dus niet vormmalletjes hé). Toen ik op uw site terechtkwam merkte ik dat je met een systeem werkte die me interesant leek. En het geluk gehad om al vrij vlug een Unimat 3 op de kop te kunnen tikken.

Om toch een beetje uit men kosten te geraken zou ik nu standaard pennetjes(met de kopieerinrichting) willen maken. Maar ook soms individuele testjes waarbij de balsa opgespannen word op de antenne's.denk dat dit toch kan met aan de ene kant een spanklem en aan de andere kant een boorkop?
    Vissen is NIET mijn hobby,
    Vissen is mijn leven!

Reageer

• benny
      dobbertjesvraagbaak
      • 09-12-2002
      • 383
      • omgeving Leuven(B)

Oorspronkelijk geplaatst door Roha

De rvs-staafjes zullen wel per kilo geleverd gaan worden. Dit richten (recht maken) is inderdaad een kostbaar proces wat de draad zeker 3 tot 4 maal zo duur zal maken. Ben benieuwd naar de prijsopgave!
      Lemmens heeft trouwens ook mooie rvs per meter. Hoewel er bij deze nog een doffe coating om zit, is de draad mooi recht.
      (Echter wel zo'n €0,40 per meter)

De dobberbouwers onder ons komen elkaar vast en zeker nog wel eens tegen voor een demo of gezellig onder-ons. Ondertussen kunnen we mooi elkaar hier op de hoogte houden van ontwikkelingen.
      Ik laat wel weten wat de kosten gaan worden bij deze leverancier!

Omdat de afstand toch al redelijk gaat worden zal het niet altijd evident zijn om "even" af te komen. Misschien dat ik iemand ontmoeten zal op de hengelbeurs vrijdags? In dat voor mij vrij drukke weekend lukt het me niet om te komen!
      Vissen is mijn leven!

Reageer

• Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

Oorspronkelijk geplaatst door benny
        Maar ook soms individuele testjes waarbij de balsa opgespannen word op de antenne's.denk dat dit toch kan met aan de ene kant een spanklem en aan de andere kant een boorkop?
        Het is bij mijn manier van draaien zeker mogelijk om een vastgelijmde antenne in de spantang te klemmen. De boorkop is echter statisch (staat stil) waardoor je de vastgelijmde onderantenne hierin niet kunt bevestigen. De pen zou n.l. kapot draaien wanneer je dit doet.

Omwille van de efficiency en zuiverheid van de drijflichaampjes voer ik een balsastok (tot 10mm) door de holle as. In de boorkop (tegencenter) zit een boortje dat 0,1 mm dunner is dan de diameter van de gewenste antenne. Hiermee maak ik het gaatje voor deze antenne.
        Het bespaart mij dus tijd om niet vooraf gaatjes te moeten boren in balsa/kunststof en hierin alvast een antenne te lijmen waarna ik deze weer in de spantang moet klemmen om het drijflichaam te vormen.
        Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

Reageer

• benny
          dobbertjesvraagbaak
          • 09-12-2002
          • 383
          • omgeving Leuven(B)

Hey Roha, bedankt voor de verduidelijking!

Je kan evenwel in de statische boorkop een cylindertje spannen welke inwendig 0.1mm groter is dan je antenne waardoor deze dan hierin vrijloopt. Althans zo werkt een bevriende visser om zijn pennen te maken. Hij vind de geschikte cylindertjes bij een horlogewinkel. Ze zouden deze hebben in een kopermateriaal in verschillende diameters.

Maar jouw manier van werken lijkt me wel iets beter, en ben dus zeker geintereseerd in een kopie van de bouwtekeningen van de kopieerinstelling! Maar nu ik de mallen reeds besteld heb..... Indien ik ze in de toekomst niet gebruik kan ik de bevriende visser hiermee een plezier doen. Hij heeft namelijk centreerproblemen, en het systeem dat Odul hiervoor gebruikt heb ik hem uitgelegd en was daar zeker in geintereseerd.

En heuumm...Bij gebruik van diameters van meer dan 10mm kan je ook met jouw systeem je voordeel doen met de mallen. Je hebt dan namelijk geen verlies van het stukje(2cm) materiaal dat je dient in te spannen in jouw boorkop.

Ik heb ondertussen ook al G8-lak besteld. Over lak gesproken: Als ik het goed begrepen heb zou je in theorie zonder coating van Rohacell kunnen,aangezien deze reeds waterdicht is en je enkel voor de afwerking een lak en een kleuring gebruikt?
          Op jouw site vind ik de laagafwerking van Rohacell en op die van Odul de laagafwerking van balsa. Volgende samenvatting zou dus juist moeten zijn?

Rohacell: inkleuren met stift - porieënvuller - gewichtsaanduiding - aflakken
          Balsa: kleuren met waterkleur/solventkleur - porieënvuller - gewichtsaanduiding - aflakken

Het dobberoogje plaats jij na de porieënvuller en voor de gewichtsaanduiding, terwijl Odul dit helemaal het laatste doet? Een speciale reden voor dit verschil?

Lap!! weer een pak vragen gesteld! Al ik teveel zeur...
          Vissen is mijn leven!

Reageer

• jeroenk
            zolang er geen ijs ligt..
            • 27-12-2005
            • 1490
            • Oldebroek

ik weet dat je bericht tegen ronald gericht is,
            ik kan het niet laten om me er even mee te bemoeien:
            ik denk dat bij Rohacell de porienvuller zinloos is. en na mijn mening kun je het dobberoogje beter voor het aflakken plaatjes, in theorie zou er natuurlijk water via het oogje in het balsa kunnen komen.

Reageer

• Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

Dat met 't iets ruimere buisje in de boorkop is ook een methode van Odul. Inderdaad een manier om de pen te kunnen laten draaien terwijl je toch met een stilstaande boorkop werkt.

Rohacell: inkleuren met stift - porieënvuller - gewichtsaanduiding - aflakken
              Balsa: kleuren met waterkleur/solventkleur - porieënvuller - gewichtsaanduiding - aflakken

Deze volgorde klopt helemaal. Voordat ik de pen aflak breng ik eerst het oogje aan. Wanneer ik daarna aflak is er een mooiere overgang van drijflichaam naar het oogje en is het hele zaakje absoluut waterdicht bij balsapennen.

Hoewel de structuur van Rohacell zo fijn als meel is, breng ik toch eerst een laagje porienvuller aan voor 't aflakken. Het oog wil ook wat en hierdoor krijg ik een nog gladder resultaat. Voor de waterdichtheid hoeft 't inderdaad niet!
              Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

Reageer

• jeroenk
                • 27-12-2005
                • 1490
                • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk
                ik denk dat bij Rohacell de porienvuller zinloos is.
                dus toch fout

Reageer

• benny
                  dobbertjesvraagbaak
                  • 09-12-2002
                  • 383
                  • omgeving Leuven(B)

[quote=jeroenk]ik weet dat je bericht tegen ronald gericht is,
                  ik kan het niet laten om me er even mee te bemoeien:
                  quote]

Hey jeroenk,

Ik denk dat de bedoeling van dit forum is om met ELKAAR te praten en van elkaar te leren. Indien ik een ingesteldheid had om zelf geen info te delen en alleen maar info te krijgen, dan had ik Roha wel persoonlijk via mail en/of PB men vragen voorgelegd. Ik stel dus ten zeerste reacties van andere forummers op prijs!!

Nu even naar de modelbouwwinkel om proriënvuller om een betere afwerking(Thks Roha ) te verkrijgen se!!
                  Vissen is mijn leven!

Reageer

• Roha
                    pennenbouwer
                    • 18-04-2005
                    • 1175
                    • Nijverdal

Oorspronkelijk geplaatst door benny
                    Ik denk dat de bedoeling van dit forum is om met ELKAAR te praten en van elkaar te leren. Ik stel dus ten zeerste reacties van andere forummers op prijs!!
                    Amen!................
                    Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                    www.dobberbouw.nl

Reageer

• jeroenk
                      • 27-12-2005
                      • 1490
                      • Oldebroek

ik stond eerst ook in twijfel of ik een topic zou openen, of mij vragen over dobberbouw direct aan Ronald te stellen.

ben toch blij dat ik het eerste heb gekozen

heb intussentijd een paar forreldobbertjes gemaakt, gewoon om te testen. aan een kennis meegegeven, of ie m ff wou testen. bleek zo goed te bevallen dat er meer mensen zon ding willen

Reageer

• benny
                        dobbertjesvraagbaak
                        • 09-12-2002
                        • 383
                        • omgeving Leuven(B)

Spanlak

Grrrrr, ik denk dat ik me laten vangen heb aan verkoopspraatjes.

Aangekomen bij de modelbouwwinkel vroeg ik naar de porieënvuller van Model-Engeneering.
                        "Een grote pot of een kleine?"
                        "Heummmm, 'tis voor dobberkes te maken"
                        "How dan mutte spanlak gebruiken man!"
                        "Heummm, ze hebben me gezegd dat dieje porieënvuller van ME het beste is"
                        "Nee man, ik heb hier nog gasten en die vinden die spanlak van ME nog beter als die porieënvuller. Ik heb zelfs ne klant die maakt wekelijks 200(!) pennen voor de verkoop en die komt zijn balsa ook hier halen. Hij dopt zijn dobber helemaal onder in die spanlak en met een draaiende beweging in een buisje vliegt dan al het teveel eraf. Hij doet dat maar ene keer en met die porieënvuller moet hem twee lagen zetten om zijn dobbers waterdicht te hebben."
                        "Allee,.... geef me dan maar een klein potteke spanlak om es te proberen......"

Onderweg was ik al aant vloeken : eerst mijn leermeester het hemd van het lijf vragen, en dan toch nog iets anders doen....

Toch nog even vragen aan jullie... doen(?) die spanlak(en werkwijze/onderdompellen?), of toch maar potje porieënvuller halen?
                        Daarjuist bij pa langsgeweest en die had nog een oude pot(1L) porëënvuller van Levis, en die was nog goed vloeibaar. Die volstaat misschien ook?
                        Vissen is mijn leven!

Reageer

• jeroenk
                          • 27-12-2005
                          • 1490
                          • Oldebroek

heb wel vaker van dobberbouwers gehoord die spanlak gebruikten, ik weet alleen niet wat het precies is.

Reageer

• Roha
                            pennenbouwer
                            • 18-04-2005
                            • 1175
                            • Nijverdal

Model Engineering heeft inderdaad ook spanlak. Dit is een lak die op modelvliegtuigen wordt gebruikt om de stof voor bespanning mooi strak en glad te maken. (Tijdens het drogen krimpt deze lak)
                            Hoe 't werkt als porienvuller weet ik niet. Die andere porienvuller ken ik helaas ook niet!

Eigenlijk moet een goeie porienvuller aan drie dingen voldoen;

1) snel drogen. Hierdoor trekt het niet te diep in de balsa waardoor het draagvermogen van de pen zo min mogelijk wordt verminderd.
                            2) Goed vullend. Een mooi egaal glad resultaat willen we toch allemaal?!
                            3) De toplaag (G8, jachtlak,Double coat,...etc) goed kunnen verdragen zodat de hechting optimaal is en de twee niet op elkaar inwerken.

Dompelen heb ik in 't verleden veel gedaan. Vaak hield ik er dan wel enkele pennen aan over met blaasjes (luchtbelletjes) in de opgedroogde/uitgeharde laag. Vervelend omdat tijdens het naschuren deze blaasje opengaan waardoor de balsa pen daar zal gaan waterzuigen. Odul had voor mij de oplossing: Licht inborstelen met een penseel voorkomt dit soort vervelende luchtbelletjes.
                            Toegegeven; 't is meer werk, maar dan is de kwaliteit er ook naar!

Eigenlijk ben ik aan Odul veel dank verschuldigd. Zijn lijm, porienvuller, G8 lak gebruik ik veelvuldig. Ik ben benieuwd of hij nog tips op dit forum kwijt wil!
                            Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                            www.dobberbouw.nl

Reageer

• odul
                              pennenbouwer
                              • 11-05-2005
                              • 198
                              • Zedelgem

Hallo

Ik zal me ook eens mengen zeker!

Er bestaan inderdaad een aantal werkwijzen die het zelfde resultaat geven. We hebben, Ronald en ik een aantal jaren gezocht naar de juiste materialen en grondstoffen om te staan waar we nu zijn. Informatie betreffende onze hobby was zeer schaars of onbestaande. Dus doe je er langer over om de juiste producten te vinden. Zelf heb ik de tip van G4 en G8 gekregen van Maurice D. Het is onbegonnen werk om zelf weer op zoek te gaan naar specifieke grondstoffen of onderdelen dus geven we die informatie graag (het warme water is al uitgevonden) aan iedere pennenbouwer door zodat je sneller tot een resultaat komt (lees: bruikbare pen). Je kan natuurlijk zelf voorkeur geven aan een bepaalde werkwijze of volgorde van bewerkingen die weerom hetzelfde eindresultaat geeft.

maak ze....
                              Odul
                              Handgemaakte wedstrijdpennen: www.pennenrosseel.be

Reageer

• Roha
                                pennenbouwer
                                • 18-04-2005
                                • 1175
                                • Nijverdal

inves****** in pennenbouw

Klopt Odul!

Het is bovendien vaak een wisselwerking van informatie die ontstaat als je zelf ook open over jouw manier van pennenbouw praat. Mensen die alleen als sponzen alle info opzuigen en geen eigen inzicht of oplossingen kwijt willen, zijn m.i. niet goed bezig.

Investeren.

Net als bij elke hobby kun je 't bij dobberbouw zo duur maken als je zelf wilt. De één neemt genoegen met een boormachine in een bankschroef terwijl een ander een heus metaaldraaibankje aanschaft.
                                Het is verstandig om vooraf te bepalen of je alleen voor jezelf of ook voor anderen pennen wilt gaan maken. In dat laatste geval kun je n.l. vaak je geld weer terugverdienen en valt qua kosten deze hobby best mee.

Mijn wens op den duur is de aanschaf van een zogenaamd CNC-draaibankje. Dit is een computergestuurd draaibankje waar je via een speciale tekensoftware op een scherm een vorm kunt uittekenen en opslaan. Deze vorm wordt daarna op schaal afgedraaid door het bankje.

(In wezen dus een computer met als randapparatuur geen printer maar draaibank)

Ze schijnen nogal prijzig te zijn maar voor mij zou dat het summum zijn op dobberbouwgebied!

Afin, er blijft altijd wat te wensen over. (Iets voor mijn verjaardag misschien??)
                                Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                                www.dobberbouw.nl

Reageer

Working...