Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
nou t was het eind rijden wel waard,
de cursus op zich was leerzaam, maar vooral het praten met collega-dobberbouwers en ervaringen uitwisselen was erg interessant.
en de dobberdozen van Lud De Wever zagen er ook erg mooi uit
ook nog even met Patrick Princen gepraat over de techniek die ze gebruiken op de Lithse Ham, man dat is toch ff wat anders dan die poldersloot waar we hier op vissen
Ik vond het ook erg interresant gisteren. Moet maar snel al het materiaal verzamelen zodat ik ook wat kan gaan prutsen.
Het leukst is inderdaad dat je verschillende goede dobberbouwers kunt spreken en dus verschillende visies kunt horen en die weten ook al die adresjes waar je bepaalde materialen kunt halen.
Ik vond het ook erg interresant gisteren. Moet maar snel al het materiaal verzamelen zodat ik ook wat kan gaan prutsen.
Het leukst is inderdaad dat je verschillende goede dobberbouwers kunt spreken en dus verschillende visies kunt horen en die weten ook al die adresjes waar je bepaalde materialen kunt halen.
Aanstekelijk hè?!
Het was die avond wel errug druk vond ik. (Ik heb last van doofheid waardoor ik door het geroezemoes niet alles goed kon volgen.)
Wel heb ik er een mooie techniek bijgeleerd; schuin dompelen!
Inderdaad heeft iedere dobberbouwer zijn eigen manier van maken en afwerken. Dat komt met name door de geheimzinnigheid die veel er opna houden. Adresjes voor materiaal en vooral de manier van bouwen worden als geheim beschouwd. Waarom?; vanwege de vele inves******en die men qua tijd en geld in deze hobby steekt.
Het delen van informatie is echter essentieel om betere/mooiere pennen te kunnen maken.
Niet alle werkwijzen zal ik straks gebruiken. Het is een beetje van Maggie en een beetje van mezelf
Ton Ruijs heeft me gevraagd om volgende week te laten zien hoe je de sliders een persoonlijk tintje kunt geven door (bijvoorbeeld) je naam erop te schrijven.
Het tunen is nog een belangrijk leerdoel voor mij. Ik ben benieuwd hoe dat gaat.
Het is in ieder geval wel die €20 inleg waard geweest omdat ik er mooiere pennen door zal gaan maken.
heb het schuin dompelen al toegepast, het duurt alleen een euwigheid voor de lak droog is.
nog een vraagje: waarom word sarkanda niet gebruikt voor straightWaglers?
Het soortelijk gewicht van sarkanda ligt hoger dan dat van pauwenveer. Bovendien is het iets kwetsbaarder (Knikken). Daarom gebruik ik ze alleen voor bodied wagglers. Gooit en vist werkelijk strak!
Het staat gewoon errug mooi! Het oog wil ten slotte ook wat.
Het is bovendien een truukje om pennen die niet helemaal zuiver zijn ook schuin te dompelen. Tijdens het ronddraaien van zo'n pen tussen je vingers valt de onzuiverheid minder op omdat er een op-en-neergaande golfbeweging ontstaat die door het dompelen is ontstaan. Je oog wordt daardoor afgeleid.
Juweeltjes in de maak. Die Jan van den Bogaard had echt veel kleuren verf bij zich.
Tip ;
Je kunt trouwens ook viltstiften gebruiken om je pennen te kleuren. Te koop in speelgoedzaken in alle kleuren van de wereld (of je moet ze jatten van je kinderen, zoals ik doe! )
Bij het gebruik van een stift blijft de houtnerf mooi zichtbaar zodat het lijkt alsof ze gebeitst zijn. Daarna kun je de pen alsnog schuin dompelen in een andere dekkende verfkleur.
Dat is de manier waarop ik mijn sliders ga afwerken!
Juweeltjes in de maak. Die Jan van den Bogaard had echt veel kleuren verf bij zich.
Tip ;
Je kunt trouwens ook viltstiften gebruiken om je pennen te kleuren. Te koop in speelgoedzaken in alle kleuren van de wereld (of je moet ze jatten van je kinderen, zoals ik doe! )
Bij het gebruik van een stift blijft de houtnerf mooi zichtbaar zodat het lijkt alsof ze gebeitst zijn. Daarna kun je de pen alsnog schuin dompelen in een andere dekkende verfkleur.
Dat is de manier waarop ik mijn sliders ga afwerken!
mmm slim heel slim ,
ik had ook zo iets met beits in mijn gedachten maar dit is wel de op lossing .ook voor het voorkleuren voor de dekking .
mooie hobby he
Reageer