dobberbouw

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

Gisteren bij de Gamma zo'n tegelzaagapparaat gekocht van Ferm voor € 49,00 . Werkt prima. Het verlies is 2 mm. door de dikte van het zaagblad maar ik heb nog nooit zulke mooie stokken Rohacell in mijn handen gehad. De zaagsnede is net zo glad als de huid van de kunststof zoals die uit de fabriek komt. Het stuiven valt me enorm mee. De machine is eigenlijk gemaakt om door veel harder materiaal te zagen. Daarom zul je eigenlijk geen slijtage hebben aan het zaagblad en gaat deze heel wat jaartjes mee.

Wanneer je van Rohacell dobbertjes wilt gaan maken is dit apparaat beslist een aanwinst!
    Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

Reageer

• Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

Duidelijk. Ik heb laatst op je site gekeken en ik vond het zeer interessant.
      De complimenten voor je vakmanschap. Erg jammer dat je geen pennen verkoopt, maar ik heb er begrip voor dat je hiervoor de tijd niet hebt.
      Tonimono,

30 uur in een etmaal zou voor veel mensen, waaronder ik, een uitkomst zijn. Helaas is dat geen realiteit. Daarom moet je keuzes maken.
      Zelf dobbers maken is echter een hobby die ik iedereen die vist kan aanraden
      Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

Reageer

• Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

Via een andere topic kwam ik, dank zij Rickie, terecht bij een firma die echt mooi spul voor de dobberbouw verkoopt;

www.mcmfishing.com

Alleen die antennes, connectors en vele soorten dobberoogjes die ze daar hebben laten het water in m'n mond lopen.
        Hopen dat ze makkelijk leveren in Nederland en België??
        Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

Reageer

• ToniMono
          Banned

• 23-05-2007
          • 386
          • Arnhem

Oorspronkelijk geplaatst door Roha
          30 uur in een etmaal zou voor veel mensen, waaronder ik, een uitkomst zijn. Helaas is dat geen realiteit. Daarom moet je keuzes maken.Zelf dobbers maken is echter een hobby die ik iedereen die vist kan aanraden
          Ik heb hier helaas de ruimte niet voor. Misschien dat het er op termijn nog eens van komt.

Reageer

• lolo
            Geniet maar niet met mate
            • 01-05-2003
            • 3873
            • Weesp

Beste dobberbouwers,

Nu ik al een poos met slyders bezig ben heb ik inmiddels een stuk of 4 slyders klaar om voor de spanlak te zetten schuur ik het te ruw en druk dan per ongeluk 2 cm van de boddy af , het pauwenveer krom dus zit er nu een knik in
            Is er nog een optie met dat pauwenveer om dit te herstellen (krimpkaus?) of zo .
            Dan kan ik de slyder verder af maken .
            Anders afsnijden en uit boren en er op nieuw een pauwenveer er in lijmen.
            Omdat het heel moeilijk is om aan pauwenveer te komen ben ik er best zuinig op .
            Iemand 1 idee?
            Alvast bedankt
            gr lolo
            Groetjes
            Johnny

Match
            Feeder
            Stok

Reageer

• Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

Hey Lolo,

Het knikken van de pauwenveren overkomt mij ook wel eens. Mooi s.h.i.t is dat dan!!
              Bovendien kom je bovendien ook wel eens geschikte pauwenveren tegen die nét op een bepaalde plaats krom zijn.
              Hierop zijn de volgende "herstelwerkzaamheden" mogelijk;

Ongewenste kromming in de veer.

1. Snijd met een scherp mesje de pauwenveer op de plaats van de kromming in de lengte door.
              (Net zoals je doet bij het plaatsen van vleugeltjes)
              2. Buig dit stukje veer in de gewenste rechte vorm en gebruik een stukje van dat harde plastic waarmee ook die vleugeltjes worden gemaakt en lijm dit vast met secondenlijm in het sneetje dat je hebt gemaakt.
              3. Snijd het overtollige plastic langs de schacht weg en schuur dit licht na.

Overschilderen en aflakken geven een onzichtbaar en mooi recht resultaat.

Knik in de veer.

1. Snijdt de veer op de plaats van de knik met een scherp mesje in tweeën.
              2. Pak een bamboe satéstokje en kort deze in tot zo'n 4 cm. lengte. Schuur beide uiteinden puntig. (Je hebt in wezen nu een tandenstokertje gemaakt)
              3. Breng dit stokje nu voorzichtig draaiend zo recht mogelijk in de beide pauwenveerdelen en lijm deze vast met sterke lijm.

Deze verbinding is eigenlijk net zoals met deuvels wordt gedaan.

Wederom de naad mooi gladschuren, overschilderen en aflakken. (= onzichtbaar en sterk!)
              Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

Reageer

• lolo
                Geniet maar niet met mate
                • 01-05-2003
                • 3873
                • Weesp

Super Tip thanks man daar kan ik wat mee.
                Dat scheelt weer een hoop werk.
                Gr lolo

Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                Hey Lolo,

Het knikken van de pauwenveren overkomt mij ook wel eens. Mooi s.h.i.t is dat dan!!
                Bovendien kom je bovendien ook wel eens geschikte pauwenveren tegen die nét op een bepaalde plaats krom zijn.
                Hierop zijn de volgende "herstelwerkzaamheden" mogelijk;

Ongewenste kromming in de veer.

1. Snijd met een scherp mesje de pauwenveer op de plaats van de kromming in de lengte door.
                (Net zoals je doet bij het plaatsen van vleugeltjes)
                2. Buig dit stukje veer in de gewenste rechte vorm en gebruik een stukje van dat harde plastic waarmee ook die vleugeltjes worden gemaakt en lijm dit vast met secondenlijm in het sneetje dat je hebt gemaakt.
                3. Snijd het overtollige plastic langs de schacht weg en schuur dit licht na.

Overschilderen en aflakken geven een onzichtbaar en mooi recht resultaat.

Knik in de veer.

1. Snijdt de veer op de plaats van de knik met een scherp mesje in tweeën.
                2. Pak een bamboe satéstokje en kort deze in tot zo'n 4 cm. lengte. Schuur beide uiteinden puntig. (Je hebt in wezen nu een tandenstokertje gemaakt)
                3. Breng dit stokje nu voorzichtig draaiend zo recht mogelijk in de beide pauwenveerdelen en lijm deze vast met sterke lijm.

Deze verbinding is eigenlijk net zoals met deuvels wordt gedaan.

Wederom de naad mooi gladschuren, overschilderen en aflakken. (= onzichtbaar en sterk!)
                Groetjes
                Johnny

Match
                Feeder
                Stok

Reageer

• feeder1965
                  loves fishing

• 25-02-2007
                  • 217
                  • bassevelde ovl

materialen

hallo beste dobberbouwers hier een adres waar jullie mischien materialen kunner krijgen om dobbers te maken
                  groeten tony http://www.knsroeselare.be/index.htm
                  lid : ghent match fishing team & ONI terneuzen

Reageer

• Roha
                    pennenbouwer
                    • 18-04-2005
                    • 1175
                    • Nijverdal

Bedankt Tony,

Voor mij niet direct naast de deur maar straks tijdens de hengelExpo in Kortrijk zal ik eraan denken om daar een bezoekje te brengen.
                    Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                    www.dobberbouw.nl

Reageer

• esperto
                      Sportvisser

• 16-09-2006
                      • 654
                      • Oostkamp (Brugge)

kom je ook naar kortrijk roha?

Reageer

• reijntjes
                        Swingt(o)(i)pper
                        • 12-12-2005
                        • 3499
                        • Asten

Wat is nou de expo zonder Roha en Odul ??

Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                        2016 walk-over Blauforlaet !
                        2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                        2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                        2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

• Ramon Ansing
                          tsjah?
                          • 27-06-2006
                          • 760
                          • Tolbert

Oorspronkelijk geplaatst door reijntjes
                          Wat is nou de expo zonder Roha en Odul ??

ijs zonder slagroom

Reageer

• Roha
                            pennenbouwer
                            • 18-04-2005
                            • 1175
                            • Nijverdal

Oorspronkelijk geplaatst door esperto
                            kom je ook naar kortrijk roha?
                            Ja; Ludo Rosseel en ik zijn al een aantal jaren te gast op de stand van de VVHV. Daar geven we dobberbouw demonstraties en vertellen alles wat je wilt weten over deze vorm van beetverklikken.

Ook de rest van de Expo is altijd de moeite waard. Een gezellige beurs waar het ook leuk is om weer menig forumlid tegen te komen.
                            Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                            www.dobberbouw.nl

Reageer

• leoj
                              Wordt moeilijk !!!!
                              • 10-04-2002
                              • 53
                              • Leidschendam

Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                              @ roha ik word wel steeds nieuwsgieriger ik heb die site van je bekeken,en nou wil ik van de winter van start gaan.
                              maar als ik nu naar jouw draaibankje kijk is die zo te koop of is dit gedeeltelijk handmade.
                              ik had al een beetje zitten zoeken naar draaibankjes,maar wat zijn volgens jou dan zo'n beetje de modellen welke geschikt zijn.

ik bedoel moet hij traploos regelbaar zijn of juist niet,wat moet er aan accecoires nog bij???????

die janb heeft me gekgemaakt joh ,hij heeft vroeger ook veel dobbers gedraaid,maar heeft alles weg gedaan.
                              hij had vroeger nog dobbers gedraaid voor hengelsport lupker kent iemand die nog in maassluis en delft .

maargoed hij kan wel helpen met draaien op zich maar die draaibank daar heb ik even hulp bij nodig.

ik heb er niks geen verstand van

Henny Lupker had vroeger een hengelsportzaak in delft, ook ik heb nog pennen gedraaid voor Henny
                              Beter één hengel in je hand dan tien in de schuur van je buurman.

Reageer

• Roha
                                pennenbouwer
                                • 18-04-2005
                                • 1175
                                • Nijverdal

Af en toe kom ik nog in Delft. (familiebezoek) maar ik ken die zaak niet. Enkel Henk Koster en Rotfuss (goed gespeld?) ken ik daar. Deze zijn in de jaren echter voorbij gestreefd door Wout van Leeuwen en Harm Nuis.

On topic;
                                Veel eigenaren van hengelsportzaken hebben connecties ('handige Harry's') die allerlei eigenbouw visatributen maken. (dobbers, plateaus, steunen, hengels,....etc..)
                                Vaak veel beter en degelijker dan het fabrieksspul. Bovendien geeft dat zo'n zaak iets speciaals dat hem doet uitsteken boven de rest. Meestal kun je er op besteling mooie dingen laten maken.
                                Ik vind het in ieder geval altijd weer verrassend welke staaltjes van thuisvlijt je soms tegenkomt in zo'n zaak.

En, ja; ik koop dan altijd wel een paar van die pennetjes voor m'n verzameling.
                                Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                                www.dobberbouw.nl

Reageer

Working...