dobberbouw

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • rickie
    hoe kouder hoe beter
    • 18-11-2005
    • 2377
    • Oldebroek

weet ik, dat was ook de reden dat ik het zei. Kijk wel eens bij JeroenK mee met het dobberbouwen.

Reageer

• tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
      doe nou eens een keer normaal.

p.s die dobber met die starlight bus erin van Ronald heb ik net ook nog nagemaakt,dus met een busje in de dezelfde dobber als hierboven.

levert ook een pracht pen op hoor.
      Hallo Spuiliefhebber kan het even niet volgen

,, busje in de zelfde dobber als hierboven ,, ?
      gr Gerard

Reageer

• rickie
        hoe kouder hoe beter
        • 18-11-2005
        • 2377
        • Oldebroek

volgens mij bedoelt ie net zo'n dobber als hij liet zien op de foto, alleen dan met een busje waar je een breeklichtje in kan plaatsen.

please correct me if I'm wrong spui

Reageer

• spuiliefhebber
          Verificatie gaande...
          • 22-04-2006
          • 4156
          • onbekend

Oorspronkelijk geplaatst door rickie
          volgens mij bedoelt ie net zo'n dobber als hij liet zien op de foto, alleen dan met een busje waar je een breeklichtje in kan plaatsen.

please correct me if I'm wrong spui
          nee je zit helemaal goed hoor

Reageer

• Ramon Ansing
            tsjah?
            • 27-06-2006
            • 760
            • Tolbert

oke edje bedankt ga dat ook eens even proberen

Reageer

• spuiliefhebber
              Verificatie gaande...
              • 22-04-2006
              • 4156
              • onbekend

is er een handig rekenformuletje voor de verschillen in rohacel /balsa.

mijn dobber nu in balsa draagt 1gram ,we hebben ze nu uit dezelfde mal gedraaid in rohacel ook hoeveel dragen die .

als ze klaar zijn weeg ik ze wel natuurlijk maar ik wil graag weten op voorhand waar ik dan op uitkomt zo van balsa 2gram is xgram rohacel,0,30 balsa is x gram rohacel.

kan je dit weten??????

Reageer

• jeroenk
                zolang er geen ijs ligt..
                • 27-12-2005
                • 1490
                • Oldebroek

mijn dobber nu in balsa draagt 1gram ,we hebben ze nu uit dezelfde mal gedraaid in rohacel ook hoeveel dragen die .

als ze klaar zijn weeg ik ze wel natuurlijk maar ik wil graag weten op voorhand waar ik dan op uitkomt zo van balsa 2gram is xgram rohacel,0,30 balsa is x gram rohacel.

kan je dit weten??????
                tuurlijk; Ronald heeft ooit gepost wat het soortelijk gewicht van Rohacell is. dat van balsa zal allicht iet varieren omdat het een natuurproduct is, maar ook hiervan zal het soortelijk gewicht wel te achterhalen zijn.

met het soortelijk gewicht kun je het heel simpel uitrekenen.

Reageer

• rickie
                  hoe kouder hoe beter
                  • 18-11-2005
                  • 2377
                  • Oldebroek

je hebt ook nog eens te maken met laklagen, oogjes en onderantennes die je dobber zwaarder maken, dus een precieze formule maken is nogal een karweitje. Aangezien het soortelijk gewicht van balsa nogal varieerd, is het ook niet nodig om met deze minieme dingen rekening te houden.
                  Beter kun je dus een globale formule maken die meer als richtlijn gebruikt kan worden.

Reageer

• tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

kan je dit weten??????
                    Hallo Spui

als je dobber van balsa een gr kan dragen dan steekt er dus een cc inhoud boven water uit

uitgaande van de zelfde gebruikte verf en antennes en mal is het verschil dus het verschil in soortelijk gewicht per cc van de drijver

of anders als de drijver drie cc inhoud heeft verzet ie 3cc water = 3gr waar van b.v. 2 gr eigen gewicht =2 cc en 1 gr draagvermogen = 1 cc

dus je moet de inhoud van je drijver weten om het uit te rekenen
                    gr Gerard

Reageer

• jeroenk
                      zolang er geen ijs ligt..
                      • 27-12-2005
                      • 1490
                      • Oldebroek

jah maar daar heb je toch het soortelijk gewicht voor nodig.
                      nog beter: maak met een mal een paar exact dezelfde dobbers, alleen met verschil dat er een paar van rohacell en een paar van balsa zijn.
                      neem het gemiddelde draagvermogen van alle balsa dobbers, en het gemiddelde draagvermogen van alle rohacell dobbers, en je hebt de verhouding

Reageer

• esperto
                        Sportvisser

• 16-09-2006
                        • 654
                        • Oostkamp (Brugge)

balsa heeft een massadichtheid van ongeveer 100kg/m³ dacht ik.(dit is al vrij goede balsa). Ik dacht dat er 3verschillende rohacells waren, 30kg/m²(denk ik?), 50kg/m³(zeker) en ik dacht ook 70kg/m³. Wat ik wel weet is dat de meestgebruikte de middelste is van 50kg/m³. Kortom, een exacte pen van rohaceel zou dus dubbel zoveel lood kunnen verdragen in theorie als een pen uit balsa, tenzij je balsa hebt van uitzonderlijke kwaliteit, ik geloof dat de beste balsa 65kg/m³
                        Kortom: eerst bepalen welke balsa jij hebt, dan kan je pas uitrekenen; zonder dat je er al te ver vanaf zit.
                        edit:/ verbeter me indien fout, want het kan best zijn dat mijn geheugen me in de steek laat.

Reageer

• brielsemaasliefhebber
                          vis gek
                          • 06-06-2006
                          • 1231
                          • Brielle

Pffffff hier moet je geleerd voor hebben,en dat heb ik nou net nooit gedaan ben maar een simpele havenmedewerker.
                          GROETEN VAN EEN VIS GEK

Reageer

• tester
                            Maas en Waal visser
                            • 06-03-2004
                            • 2596
                            • Son

Oorspronkelijk geplaatst door esperto
                            balsa heeft een massadichtheid van ongeveer 100kg/m³ dacht ik.(dit is al vrij goede balsa). Ik dacht dat er 3verschillende rohacells waren, 30kg/m²(denk ik?), 50kg/m³(zeker) en ik dacht ook 70kg/m³. Wat ik wel weet is dat de meestgebruikte de middelste is van 50kg/m³. Kortom, een exacte pen van rohaceel zou dus dubbel zoveel lood kunnen verdragen in theorie als een pen uit balsa, tenzij je balsa hebt van uitzonderlijke kwaliteit, ik geloof dat de beste balsa 65kg/m³
                            Kortom: eerst bepalen welke balsa jij hebt, dan kan je pas uitrekenen; zonder dat je er al te ver vanaf zit.
                            edit:/ verbeter me indien fout, want het kan best zijn dat mijn geheugen me in de steek laat.
                            Hallo Esperto

als je van dit gemiddelde uitgaat zou een 3 cc inhoud drijver 0,15 gr meer kunnen dragen

maar nu rest de vraag hoe meet je de inhoud van een drijver
                            gr Gerard

Reageer

• esperto
                              Sportvisser

• 16-09-2006
                              • 654
                              • Oostkamp (Brugge)

Oorspronkelijk geplaatst door brielsemaasliefhebber
                              Pffffff hier moet je geleerd voor hebben,en dat heb ik nou net nooit gedaan ben maar een simpele havenmedewerker.
                              ja kijk, die dingen onthoud ik gewoon, willen of niet.
                              Ik ben gewoon gefascineert door cijfers, mss is het dat wel.
                              Nuja, ieder heeft zijn talenten, het is alleen een kwestie van ze te ontdekken
                              /edit: tester, dit kan je heel simpel uitvoeren, je neemt een nauwkeurige maatbeker. waarin je een stukje dubbelgevouwen bladlood legt, vervolgens vul je de beker met bladlood op de bodem tot een exacte maat (bv 100ml) nu neem je je stukje dobber en legt het tussen het bladlood zodat het niet gaat drijven, nu lees je opnieuw af hoe hoog het water staat, bv 103ml. Resultaat: je dobberlichaam is 3ml inhoud of 3cm³!
                              Aangepast door esperto; 27-11-2007, 20:25.

Reageer

• tester
                                Maas en Waal visser
                                • 06-03-2004
                                • 2596
                                • Son

Oorspronkelijk geplaatst door esperto
                                ja kijk, die dingen onthoud ik gewoon, willen of niet.
                                Ik ben gewoon gefascineert door cijfers, mss is het dat wel.
                                Nuja, ieder heeft zijn talenten, het is alleen een kwestie van ze te ontdekken
                                /edit: tester, dit kan je heel simpel uitvoeren, je neemt een nauwkeurige maatbeker. waarin je een stukje dubbelgevouwen bladlood legt, vervolgens vul je de beker met bladlood op de bodem tot een exacte maat (bv 100ml) nu neem je je stukje dobber en legt het tussen het bladlood zodat het niet gaat drijven, nu lees je opnieuw af hoe hoog het water staat, bv 103ml. Resultaat: je dobberlichaam is 3ml inhoud of 3cm³!
                                De watermeting

mooi he dobbertjes maken per uur kun je niks verdienen maar je leert wel de dobbergeheimen
                                gr Gerard

Reageer

Working...