Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
is er een handig rekenformuletje voor de verschillen in rohacel /balsa.
mijn dobber nu in balsa draagt 1gram ,we hebben ze nu uit dezelfde mal gedraaid in rohacel ook hoeveel dragen die .
als ze klaar zijn weeg ik ze wel natuurlijk maar ik wil graag weten op voorhand waar ik dan op uitkomt zo van balsa 2gram is xgram rohacel,0,30 balsa is x gram rohacel.
mijn dobber nu in balsa draagt 1gram ,we hebben ze nu uit dezelfde mal gedraaid in rohacel ook hoeveel dragen die .
als ze klaar zijn weeg ik ze wel natuurlijk maar ik wil graag weten op voorhand waar ik dan op uitkomt zo van balsa 2gram is xgram rohacel,0,30 balsa is x gram rohacel.
kan je dit weten??????
tuurlijk; Ronald heeft ooit gepost wat het soortelijk gewicht van Rohacell is. dat van balsa zal allicht iet varieren omdat het een natuurproduct is, maar ook hiervan zal het soortelijk gewicht wel te achterhalen zijn.
met het soortelijk gewicht kun je het heel simpel uitrekenen.
je hebt ook nog eens te maken met laklagen, oogjes en onderantennes die je dobber zwaarder maken, dus een precieze formule maken is nogal een karweitje. Aangezien het soortelijk gewicht van balsa nogal varieerd, is het ook niet nodig om met deze minieme dingen rekening te houden.
Beter kun je dus een globale formule maken die meer als richtlijn gebruikt kan worden.
kan je dit weten??????
Hallo Spui
als je dobber van balsa een gr kan dragen dan steekt er dus een cc inhoud boven water uit
uitgaande van de zelfde gebruikte verf en antennes en mal is het verschil dus het verschil in soortelijk gewicht per cc van de drijver
of anders als de drijver drie cc inhoud heeft verzet ie 3cc water = 3gr waar van b.v. 2 gr eigen gewicht =2 cc en 1 gr draagvermogen = 1 cc
dus je moet de inhoud van je drijver weten om het uit te rekenen
jah maar daar heb je toch het soortelijk gewicht voor nodig.
nog beter: maak met een mal een paar exact dezelfde dobbers, alleen met verschil dat er een paar van rohacell en een paar van balsa zijn.
neem het gemiddelde draagvermogen van alle balsa dobbers, en het gemiddelde draagvermogen van alle rohacell dobbers, en je hebt de verhouding
balsa heeft een massadichtheid van ongeveer 100kg/m³ dacht ik.(dit is al vrij goede balsa). Ik dacht dat er 3verschillende rohacells waren, 30kg/m²(denk ik?), 50kg/m³(zeker) en ik dacht ook 70kg/m³. Wat ik wel weet is dat de meestgebruikte de middelste is van 50kg/m³. Kortom, een exacte pen van rohaceel zou dus dubbel zoveel lood kunnen verdragen in theorie als een pen uit balsa, tenzij je balsa hebt van uitzonderlijke kwaliteit, ik geloof dat de beste balsa 65kg/m³
Kortom: eerst bepalen welke balsa jij hebt, dan kan je pas uitrekenen; zonder dat je er al te ver vanaf zit.
edit:/ verbeter me indien fout, want het kan best zijn dat mijn geheugen me in de steek laat.
balsa heeft een massadichtheid van ongeveer 100kg/m³ dacht ik.(dit is al vrij goede balsa). Ik dacht dat er 3verschillende rohacells waren, 30kg/m²(denk ik?), 50kg/m³(zeker) en ik dacht ook 70kg/m³. Wat ik wel weet is dat de meestgebruikte de middelste is van 50kg/m³. Kortom, een exacte pen van rohaceel zou dus dubbel zoveel lood kunnen verdragen in theorie als een pen uit balsa, tenzij je balsa hebt van uitzonderlijke kwaliteit, ik geloof dat de beste balsa 65kg/m³
Kortom: eerst bepalen welke balsa jij hebt, dan kan je pas uitrekenen; zonder dat je er al te ver vanaf zit.
edit:/ verbeter me indien fout, want het kan best zijn dat mijn geheugen me in de steek laat.
Hallo Esperto
als je van dit gemiddelde uitgaat zou een 3 cc inhoud drijver 0,15 gr meer kunnen dragen
maar nu rest de vraag hoe meet je de inhoud van een drijver
Oorspronkelijk geplaatst door brielsemaasliefhebber
Pffffff hier moet je geleerd voor hebben,en dat heb ik nou net nooit gedaan ben maar een simpele havenmedewerker.
ja kijk, die dingen onthoud ik gewoon, willen of niet.
Ik ben gewoon gefascineert door cijfers, mss is het dat wel.
Nuja, ieder heeft zijn talenten, het is alleen een kwestie van ze te ontdekken
/edit: tester, dit kan je heel simpel uitvoeren, je neemt een nauwkeurige maatbeker. waarin je een stukje dubbelgevouwen bladlood legt, vervolgens vul je de beker met bladlood op de bodem tot een exacte maat (bv 100ml) nu neem je je stukje dobber en legt het tussen het bladlood zodat het niet gaat drijven, nu lees je opnieuw af hoe hoog het water staat, bv 103ml. Resultaat: je dobberlichaam is 3ml inhoud of 3cm³!
ja kijk, die dingen onthoud ik gewoon, willen of niet.
Ik ben gewoon gefascineert door cijfers, mss is het dat wel.
Nuja, ieder heeft zijn talenten, het is alleen een kwestie van ze te ontdekken
/edit: tester, dit kan je heel simpel uitvoeren, je neemt een nauwkeurige maatbeker. waarin je een stukje dubbelgevouwen bladlood legt, vervolgens vul je de beker met bladlood op de bodem tot een exacte maat (bv 100ml) nu neem je je stukje dobber en legt het tussen het bladlood zodat het niet gaat drijven, nu lees je opnieuw af hoe hoog het water staat, bv 103ml. Resultaat: je dobberlichaam is 3ml inhoud of 3cm³!
De watermeting
mooi he dobbertjes maken per uur kun je niks verdienen maar je leert wel de dobbergeheimen
Reageer