dobberbouw

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • antoinette
    Specimen Hunter
    • 13-11-2005
    • 1926
    • oudenhoorn

Dat is inderdaad balen ja, maar wie weet, ik blijf hoop houden

Reageer

• Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

Een paar weken geleden heb ik een demo gegeven bij HSV de Ruischvoorn in Tilburg. Hartstikke gezellig en leerzaam was dat. Mede omdat ook Ed Willems allerlei foefjes op matchgebied uit de doeken deed. Verder waren er vliegbinders en fanaten op roofvisgebied. (Eigenlijk was het programma te vol!)
      Het zou dus veel leuker zijn om eens te komen kijken op zo'n avond. Zeker niet zo druk als op een beurs waardoor je meer aan vragen en discussies toekomt.
      Het verbaast mij altijd weer hoeveel mensen zich bezig houden met 't zelf maken van dobbertjes. Blijkbaar heeft de handel, ondanks haar gigantische aanbod, nog steeds niet die kwaliteit en exact op maat gemaakte pennen die veel hengelaars graag willen hebben.

Creativiteit; lekker knutselen tijdens deze lange winteravonden om straks een extra foefje achter de hand te hebben tijdens de wedstrijden. Dat alles maakt dobberbouw tot een prima hobby in een hobby.
      Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

Reageer

• PeBo
        Hengelaar

• 29-09-2007
        • 2643
        • Oosterhout

Antoinette,
        Ik was aanwezig bij de demo van Ronald bij de Ruischvoorn in Tilburg. Fijn dat ik daar aanwezig mocht zijn, alhoewel ik geen lid ben van deze visclub. Kennis kunnen maken met Ronald himself. Ook nog wat oude bekenden ontmoet. Veel dingen gezien en geleerd over dobberbouw. Ook de dingen die Ed vertelde over het matchvissen (vooral zijn manier van peilen was interresant). Zoals Ronald al aangeeft heb je op zo'n avond ruim de gelegenheid tot het stellen van vragen, dit in tegestelling tot een beurs waar het dikwijls erg druk is. Ook de sfeer was daar erg gemoedelijk. Dus Antoinette mocht je eens in de gelegenheid zijn om zo'n demo van Ronald te gaan zien: Een aanrader om te doen.

Groeten,
        PeBo.
        ]Member of the Easterwood dreamteam.
        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
        PeBo.

Reageer

• antoinette
          Specimen Hunter
          • 13-11-2005
          • 1926
          • oudenhoorn

Dat zou ik ook het liefste doen Pebo, maar ik heb geen auto dus zal zo'n demonstratie hier in de regio moeten plaatsvinden want in het donker met het ov waag ik me niet aan.

Reageer

• janb
            jan b
            • 21-11-2005
            • 1982
            • 't Nieuweland

Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
            Dat zou ik ook het liefste doen Pebo, maar ik heb geen auto dus zal zo'n demonstratie hier in de regio moeten plaatsvinden want in het donker met het ov waag ik me niet aan.
            Misschien wat voor voor de vis vereniging HVK om Ronald eens uit te nodigen.Ik denk dat hij hier in de regio wel behoorlijk publiek gaat trekken .
            Groeten van Jan de visser

Reageer

• antoinette
              Specimen Hunter
              • 13-11-2005
              • 1926
              • oudenhoorn

Oorspronkelijk geplaatst door janb
              Misschien wat voor voor de vis vereniging HVK om Ronald eens uit te nodigen.Ik denk dat hij hier in de regio wel behoorlijk publiek gaat trekken .
              wil ik niet negatief zijn maar het hvk doet bar weinig voor zijn leden in vergelijking met andere verenigingen hier in de regio. Dus ik denk niet dat het hvk zoiets snel zou organiseren.

Reageer

• Roha
                pennenbouwer
                • 18-04-2005
                • 1175
                • Nijverdal

Dan houden we de discussie toch verder lekker hier op 't forum?! Hoewel veel zaken duidelijker worden als je ze in werkelijkheid ziet, kan het ook door af en toe een fotootje te showen.
                Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                www.dobberbouw.nl

Reageer

• esperto
                  Sportvisser

• 16-09-2006
                  • 654
                  • Oostkamp (Brugge)

Zoals beloofd enkele losse flodders qua dobbergedachten.
                  Op ronald's site staat een mooi stukje te lezen ivm snelheid, stabiliteit en gevoeligheid van een pen. Dit zette me aan het denken, en alleen met dat in het achterhoofd en verder niets ging ik aan het denken over brasempennen.
                  Het is algemeen geweten dat brasem in de putvisserij (wat ik vooral beoefen) houdt van stil aas, wat dus ook moet terugslaan naar een stille dobber.
                  Een stille dobber is volgens ronalds tekst eentje met een laag zwaartepunt, en aan welke soort dobber denk je als je aan een laag zwaartepunt denk? juist, zogenaamde engelse pennen. Doordat een engelse pen een lange bovenantenne heeft, is hij ook minder vatbaar voor een oppervlaktestroming, wat dus weer resulteert in een stillere aanbieding.
                  Gevoeligheid is natuurlijk ook iets wat van belang is. hoe dunner en hoe lager het gewicht van de antenne, des te gevoeliger de pen(als ie dan ook juist is uitgelood). En aan welk soort materiaal denk je bij licht en lang, carbon of fiber. Fiber is beter zichbaar en carbon is strakker. Dus een carbon bovenantenne met daarop een stukje fiber zou theoretisch goed moeten zijn.
                  Tot slot is er nog de snelheid, iets wat zkr in putten waar vele kg tellen niet onbelangrijk is. En daar wrong bij mij juist het schoentje, een engelse pen is namelijk een hele trage pen, het duurt een eind voor deze rechtkomt. Dit kan enkel opgelost worden door het zwaartepunt nog verder naar achteren te leggen dus moet daar nog eens een antenne aan. De pen zal het snelst rechtkomen met een zware antenne, rvs dus. Een snelle pen zou er eentje zijn die diirect rechtkomt (en dus eigenlijk al 'staat' zonder lood, en niet platligt.) Bij hogere gewichten zal die antenne waarschijnlijk niet genoeg zijn. Maar je kan je pen ook 'snel' maken door juist achter de onderantenne wat loodjes te plaatsen zodat ie toch direct rechtkomt, en je de beten ziet die in de vlucht worden genomen, je kan ook al je lood beneden houden als er bijna geen vis in de vlucht wordt gevangen zodat alles snel zakt, en dat je pen snet op de juiste positie zit.
                  Kort samengevat: na deze redenering zou een langwerpig maar toch vrij kort lichaampje met een carbon+fiberstukje antenne en een metalen onderantenne- Een lange pen dus- ideaal zijn
                  En nu wou ik wel eens weten wat de dobberbouwers hierover denken aangezien zo'n pen niet op de markt is (of toch niet gevonden heb)

greetz esperto

Reageer

• janb
                    jan b
                    • 21-11-2005
                    • 1982
                    • 't Nieuweland

Ik wil wel reageren op je dobber verhaal ,ten eerste denk ik dat je het te ingewikkeld maak.Het allerbelangrijkste vind ik dat je de dobber van je keuze leert kennen dwz zeggen een type,en dat in een variatie van 0,5 tot zeg maar 1.5gr,025 oplopend,dan zou je dus met 5 verschillende gewichten kunnen volstaan Zorg dat je daar 5 serie 's van in je tuigen laden hebt dat is dan 25 tuigen Dit is voor niet stromend water ruim voldoende ,als je altijd met deze dobbers vist zal je aan de gedragingen van het pennetje gaan wennen ,en of het ding langzaam of vlug gaat staan ,doordat je altijd met het zelfde pennetje vist zul je de gedragingen van het dobbertje zo goed leren kennen dat je er op de duur mee kunt lezen en schrijven [bij wijze van spreken]Het ziet er best uit leuk uit al die royaal gevulde tuigen laden met een diversiteit aan dobbers waar je duizelig van word ,maar of het werkelijk functioneel is ,ik waag het te betwijfelen .
                    Groeten van Jan de visser

Reageer

• Roha
                      pennenbouwer
                      • 18-04-2005
                      • 1175
                      • Nijverdal

Hallo Esperto,

Even een reactie op jouw gedachtenflodders.

In de dobberbouw zijn traagheid en stabiliteit van een pen recht evenredig. Dit betekent dat bij een toenemende traagheid van een pen ook de stabiliteit zal toenemen. Dat is logisch omdat een trage pen niet/minder reageert op allerlei krachten die het omringende water (golfslag) uitoefent.
                      Tevens zorgt het lage zwaartepunt in een pen voor de stabiliteit. (Zie de engelse wagglers)
                      Snelheid (qua settelen in het water) is een tegengestelde grootheid die het beste past bij pennen met een korte boven- en onderantenne. Deze kantelen hierdoor makkelijker. Dit zal echter altijd ten koste gaan van de stabiliteit. Een deel kan worden opgevangen door het kiezen van een dikkere metalen onderantenne en een lichte bovenantenne waardoor het zwaartepunt lager komt te liggen. Er bestaat echter geen ideale pen die alles in zich heeft en het blijft dus zoeken naar een compromis waarmee men als visser tevreden mee is.
                      Met deze zaken in gedachten maak ik enkele typen pennen die, qua karakter van elkaar verschillen. Elk type heeft een range van draagvermogens waardoor vrijwel elke vissituatie kan worden getackeld.

hoe lager het gewicht van de antenne, des te gevoeliger de pen(als ie dan ook juist is uitgelood). En aan welk soort materiaal denk je bij licht en lang, carbon of fiber. Fiber is beter zichbaar en carbon is strakker. Dus een carbon bovenantenne met daarop een stukje fiber zou theoretisch goed moeten zijn.
                      Het soortelijk gewicht van een antenne heeft geen invloed op de gevoeligheid van de pen! Het maakt voor de gevoeligheid niet uit of men een metalen of plastic antenne gebruikt.
                      Tijdens het bouwen van een pen worden verschillende materialen samengevoegd; carbon, balsa, metaal, kunststof, plastic, lak en lijm. Uit dit samenstelsel van materialen komt een gemiddeld soortelijk gewicht tot uiting.
                      Het zal duidelijk zijn dat zware materialen als rvs het soortelijk gewicht behoorlijk omhoog doen gaan, terwijl lichte materialen zorgen voor een groter draagvermogen.
                      Een zware pen qua bouwmaterialen zal een hogere eigen massa hebben dan een licht gebouwde pen. Wanneer deze zware pen eenmaal in beweging komt is hij moeilijker te stoppen dan een lichte pen. (traagheid van massa) Kortom; hij gaat beter door op een duidelijke aanbeet. Nadeel is echter dat hij ook moeilijker in beweging komt. Echt schuwe beten zullen dus niet goed gedetecteerd worden!

Gevoeligheid wordt bepaald door de kracht die nodig is om de balans van pen en lood te verstoren.
                      Hierdoor kom je dus automatisch terecht op de wet van Archimedes die de opwaartse kracht van water verklaart. Het volume van de antenne (deel dat boven water uitsteekt) is dus bepalend omdat dit deel namenlijk bij het onder water verdwijnen zorgt voor een waterverplaatsing. Het is dus in feite de opwaartse druk die dit verplaatste water veroorzaakt die de uiteindelijke gevoeligheid bepaald.
                      Hoe minder waterverplaatsing, des te gevoeliger vist de pen.

Zo; een hele uitleg. Nu mag een ander weer
                      Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                      www.dobberbouw.nl

Reageer

• PeBo
                        Hengelaar

• 29-09-2007
                        • 2643
                        • Oosterhout

Beste Esperto,
                        In je profiel zie ik dat je 15 jaar bent. Als je op die leeftijd al zo nadenkt over je sport dan ben je erg goed bezig en wordt je er een, om later rekening mee te houden in een wedstrijd. Kijk eens op www.totalfishing.nl. Bij witvis staat een mooi stukje van Ludo Rosseel met foto's van o.a. een brasempen.

Groeten,
                        PeBo
                        ]Member of the Easterwood dreamteam.
                        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
                        PeBo.

Reageer

• Roha
                          pennenbouwer
                          • 18-04-2005
                          • 1175
                          • Nijverdal

Nog een kleine aanvulling die ik nog was vergeten;
                          er is nog een invloed op de gevoeligheid van je pen n.l.;
                          De oppervlaktespanning van water t.o.v. de antenne.

Deze opwaartse kracht neemt toe naarmate de omtrek van de antenne groter wordt of wanneer deze wordt voorzien van vet (vaseline) of een ander waterafstotend produkt.

Wanneer je dus een zeer dunne antenne neemt en die maar een klein stukje boven het water laat uitsteken, heb je een gevoelige setting te pakken. De oppervlaktespanning heeft minder vat op zo'n antenne en de waterverplaatsing is minimaal!

Pebo,

Ik heb Esperto leren kennen tijdens de beurs in Kortrijk. Ik zou hem durven typeren als een echte denker die inderdaad goed bezig is met zijn hobby.
                          Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                          www.dobberbouw.nl

Reageer

• reijntjes
                            Swingt(o)(i)pper
                            • 12-12-2005
                            • 3499
                            • Asten

Ronald,

Even een foto in aktie op de beurs in Kortrijk.
                            2 jaar geleden was ik erzelf maar deze heb ik even van Tuurke's website gepikt !

Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                            2016 walk-over Blauforlaet !
                            2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                            2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                            2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

• tester
                              Maas en Waal visser
                              • 06-03-2004
                              • 2596
                              • Son

Oorspronkelijk geplaatst door esperto
                              Zoals beloofd enkele losse flodders qua dobbergedachten.
                              Op ronald's site staat een mooi stukje te lezen ivm snelheid, stabiliteit en gevoeligheid van een pen. Dit zette me aan het denken, en alleen met dat in het achterhoofd en verder niets ging ik aan het denken over brasempennen.
                              Het is algemeen geweten dat brasem in de putvisserij (wat ik vooral beoefen) houdt van stil aas, wat dus ook moet terugslaan naar een stille dobber.
                              Een stille dobber is volgens ronalds tekst eentje met een laag zwaartepunt, en aan welke soort dobber denk je als je aan een laag zwaartepunt denk? juist, zogenaamde engelse pennen. Doordat een engelse pen een lange bovenantenne heeft, is hij ook minder vatbaar voor een oppervlaktestroming, wat dus weer resulteert in een stillere aanbieding.
                              Gevoeligheid is natuurlijk ook iets wat van belang is. hoe dunner en hoe lager het gewicht van de antenne, des te gevoeliger de pen(als ie dan ook juist is uitgelood). En aan welk soort materiaal denk je bij licht en lang, carbon of fiber. Fiber is beter zichbaar en carbon is strakker. Dus een carbon bovenantenne met daarop een stukje fiber zou theoretisch goed moeten zijn.
                              Tot slot is er nog de snelheid, iets wat zkr in putten waar vele kg tellen niet onbelangrijk is. En daar wrong bij mij juist het schoentje, een engelse pen is namelijk een hele trage pen, het duurt een eind voor deze rechtkomt. Dit kan enkel opgelost worden door het zwaartepunt nog verder naar achteren te leggen dus moet daar nog eens een antenne aan. De pen zal het snelst rechtkomen met een zware antenne, rvs dus. Een snelle pen zou er eentje zijn die diirect rechtkomt (en dus eigenlijk al 'staat' zonder lood, en niet platligt.) Bij hogere gewichten zal die antenne waarschijnlijk niet genoeg zijn. Maar je kan je pen ook 'snel' maken door juist achter de onderantenne wat loodjes te plaatsen zodat ie toch direct rechtkomt, en je de beten ziet die in de vlucht worden genomen, je kan ook al je lood beneden houden als er bijna geen vis in de vlucht wordt gevangen zodat alles snel zakt, en dat je pen snet op de juiste positie zit.
                              Kort samengevat: na deze redenering zou een langwerpig maar toch vrij kort lichaampje met een carbon+fiberstukje antenne en een metalen onderantenne- Een lange pen dus- ideaal zijn
                              En nu wou ik wel eens weten wat de dobberbouwers hierover denken aangezien zo'n pen niet op de markt is (of toch niet gevonden heb)

greetz esperto
                              Hallo Esperto

ik lees het allemaal mee want ook ik wil een dobber die redelijk alround is

en om te berijken wat jij aangeeft en Janb en Roha en wat ik er zelf van denk

doe ik een dunne carbon of glasfiber doorlopend onder en boven antenne

de bovenantenne is dan niet topzwaar en makkelijk in beweging te zetten

de onderantenne is dun en pakt daardoor minder stroomend water

het gewicht wat je met een carbon/glasfiber onderantenne uistpaart ten opzichte van een rvs onderantenne hang je er in lood net onder tegen aan

dan heb je een maximaal laag zwaartepunt bij het zelfde totaal gewicht en daarmee super stabiel

dobbers maken is geen straf voor mij maar of het ook meer vis oplevert moet nog blijken
                              gr Gerard

Reageer

• Roha
                                pennenbouwer
                                • 18-04-2005
                                • 1175
                                • Nijverdal

Oorspronkelijk geplaatst door reijntjes
                                Ronald,

Even een foto in aktie op de beurs in Kortrijk.
                                2 jaar geleden was ik erzelf maar deze heb ik even van Tuurke's website gepikt !

Hey Frank,

leuke foto. Ik had door de drukte niet eens in de gaten dat die werd genomen. Die gaat dus in mijn album!!
                                Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                                www.dobberbouw.nl

Reageer

Working...