dobberbouw

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • esperto
    Sportvisser

• 16-09-2006
    • 654
    • Oostkamp (Brugge)

Weet je wat nu het leukste aan dit alles is? Dat ik het niet eens ben!
    @janb: ik heb ook de mening dat volle tuigenlades geen vis opleveren maar er zijn zo verschikkelijk veel brasemputten in belgie of west-vl alleen al, dat die zodanig specifieke (en niet altijd gemakkelijk, tenminste als je die 40kg-per-man-wedstrijden buiten beschouwing laat) omstangdigheden telkens en telkens terugkomen; zodat daarop volgens mij perfect kan ingespeelt worden. Het is helemaal niet mijn bedoeling om met 200dobbers te liggen zeulen, maar eerder eens dieper over deze visserij na te denken.
    @roha: Ik ben het met jouw theorieën niet helemaal eens maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik eigenlijk behoorlijk wat lef moet hebben om beter te gaan weten dan de grote fysicussen; maar dat is de bedoeling niet, de bedoeling is leren; dus hier ga ik weer:
    1) Volgens mij is de term traagheid niet gedifinieert, dus zitten we waarschijnlijk met een andere opvatting. Voor mij is de term traagheid/snelheid de tijd tussen het landen van de pen en het moment waarop de pen beten kan waarnemen. We zitten hier met een specifieke brasemvisserij (=bodemvisserij). Dus is de term traagheid/snelheid eerder afhankelijk van het gewicht lood en de plaats ervan(hoe hoger het lood, hoe eerder de pen rechtstaat, maar hoe later het aas de bodem bereikt) maar een deel ervan wordt ook bepaalt door de pen. En ik begrijp eigenlijk niet waarom een korte boven en onderantenne snelheid bevorderen; dus zou je zo vriendelijk willen zijn dit eens uit te leggen roha?
    2)Het soortelijk gewicht van een antenne heeft geen invloed op de gevoeligheid van de pen!
    Hier ben ik het 100procent met je eens, een waarheid als een koe en zeker en vast jouw verdiende stokpaardje. Maar (en nu wordt het gevaarlijk) de carbon bovenantenne is met een andere bedoeling gekozen. Namelijk dat hierdoor het zwaartepunt lager komt (stabiliteit) en het volgens mij ook sneller rechtkomt.
    Volgens mij is de snelheid van de pen eerder afhankelijk van het soortelijk gewicht van het onderste deel (hoe zwaarder hoe sneller) dan van de lengte ervan. Dit denk ik daar een voorgelode waggler direct rechtopstaat in het water en hij dus heel snel is (volgens mij 'definitie') maar de tijd dat het duurt eer hij perfect staat is enkel en alleen afhankelijk van de hoeveelheid lood en de stand van het lood op de lijn.
    @pebo en roha: bedank voor je compliment! Zoiets doet deugd, ik ben iemand die niet alles perfect aanneemt wat iemand zegt, ik ben heel schuw van volkspraatjes ivm de visserij omdat die je soms ooglappen opzetten die je beletten je boerenverstand te laten spreken.

Reageer

• Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

Moi Esperto,

Mooie discussie wordt dit.

Inderdaad zaten we bij het woord "traagheid" niet op één lijn.

Laten we de daarom praktijk als voorbeeld nemen;

Wanneer we twee pennen met een gelijk gegroepeerde loodzetting tegelijk te water laten, zal de pen met de kortere onder- en bovenantenne sneller zijn positie innemen dan de pen met lange antennes.

Wanneer men een langere bovenantenne gebruikt werkt deze zeker vertragend vanwege de oppervlaktespanning die werkt op de plat liggende antenne. (Deze antenne zal meer plakken aan het wateroppervlak en dus moeilijker recht komen te staan)
      Ook hier geldt dus; hoe dunner de antenne des te minder vat heeft het water op deze.

Wel geld uiteraard jouw mening dat een lichte bovenantenne (carbon) het zwaartepunt meer verlaagd t.o.v. een fiber of metalen antenne. De Stabiliteit zal hierdoor zeker toenemen. Voor de snelheid van positie innemen is echter de lengte meer doorslaggevend.
      Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

Reageer

• tester
        Maas en Waal visser
        • 06-03-2004
        • 2596
        • Son

Oorspronkelijk geplaatst door esperto
        Weet je wat nu het leukste aan dit alles is? Dat ik het niet eens ben!
        @janb: ik heb ook de mening dat volle tuigenlades geen vis opleveren maar er zijn zo verschikkelijk veel brasemputten in belgie of west-vl alleen al, dat die zodanig specifieke (en niet altijd gemakkelijk, tenminste als je die 40kg-per-man-wedstrijden buiten beschouwing laat) omstangdigheden telkens en telkens terugkomen; zodat daarop volgens mij perfect kan ingespeelt worden. Het is helemaal niet mijn bedoeling om met 200dobbers te liggen zeulen, maar eerder eens dieper over deze visserij na te denken.
        @roha: Ik ben het met jouw theorieën niet helemaal eens maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik eigenlijk behoorlijk wat lef moet hebben om beter te gaan weten dan de grote fysicussen; maar dat is de bedoeling niet, de bedoeling is leren; dus hier ga ik weer:
        1) Volgens mij is de term traagheid niet gedifinieert, dus zitten we waarschijnlijk met een andere opvatting. Voor mij is de term traagheid/snelheid de tijd tussen het landen van de pen en het moment waarop de pen beten kan waarnemen. We zitten hier met een specifieke brasemvisserij (=bodemvisserij). Dus is de term traagheid/snelheid eerder afhankelijk van het gewicht lood en de plaats ervan(hoe hoger het lood, hoe eerder de pen rechtstaat, maar hoe later het aas de bodem bereikt) maar een deel ervan wordt ook bepaalt door de pen. En ik begrijp eigenlijk niet waarom een korte boven en onderantenne snelheid bevorderen; dus zou je zo vriendelijk willen zijn dit eens uit te leggen roha?
        2)Het soortelijk gewicht van een antenne heeft geen invloed op de gevoeligheid van de pen!
        Hier ben ik het 100procent met je eens, een waarheid als een koe en zeker en vast jouw verdiende stokpaardje. Maar (en nu wordt het gevaarlijk) de carbon bovenantenne is met een andere bedoeling gekozen. Namelijk dat hierdoor het zwaartepunt lager komt (stabiliteit) en het volgens mij ook sneller rechtkomt.
        Volgens mij is de snelheid van de pen eerder afhankelijk van het soortelijk gewicht van het onderste deel (hoe zwaarder hoe sneller) dan van de lengte ervan. Dit denk ik daar een voorgelode waggler direct rechtopstaat in het water en hij dus heel snel is (volgens mij 'definitie') maar de tijd dat het duurt eer hij perfect staat is enkel en alleen afhankelijk van de hoeveelheid lood en de stand van het lood op de lijn.
        @pebo en roha: bedank voor je compliment! Zoiets doet deugd, ik ben iemand die niet alles perfect aanneemt wat iemand zegt, ik ben heel schuw van volkspraatjes ivm de visserij omdat die je soms ooglappen opzetten die je beletten je boerenverstand te laten spreken.
        Hallo Esperto

als ik dit lees vraag ik me af wat is het doel ?

moet de dobber snel zijn (in jou geval rechtopstaan = korte boven en onder antenne met een groot gewicht er onder )

of wil je snel je aas aanbieden (zonder aasaanbieding geen vis )

wil je ook nog een geringe beetregiestratiekracht ( dunne antenne slanke dobber of langgerekt druppel model laag totaalgewicht )

of wil je alles in een

en dan kom je altijd weer bij het zelfde uit hoe minder de dobber weegt bij het zelfde volume van de drijver hoe meer lood je er aan kunt hangen voor die dingen die je op dat moment past

bulklood tegen de dobber en een dwarrellijn

of bulklood tegen de bodem voor een supersnelle aasaanbieding
        gr Gerard

Reageer

• esperto
          Sportvisser

• 16-09-2006
          • 654
          • Oostkamp (Brugge)

Tester, je hebt zelf geschreven wat iedere pen in theorie in zich heeft, alleen wordt daat volgens mij en de brasem-put-visserij veel te weinig rekening mee gehouden. Het is heel verstandig om-als de beet terugloopt) eens het lood een meter naar boven te schuiven en enkel een 12'je te laten staan, als je dan in de vlucht direct beet krijgt, weet je waar de vis zit. Maar in hoofzaak zat het aas altijd vlug beneden moeten zijn, zkr in de wat diepere putten (een deel of 6draad). Bijgevolg zal het lood dus meestal onderaan de lijn staan (op een cm of 40) zodat alles snel staat zoals het hoort.
          Besluit kan mss wel zijn (ik kom er nu pas op)dat in brasemvisserij eerder stabiliteit en gevoeligheid noodzaak zijn dan snelheid.(dus een laag zwaartepunt en dunnen bovenantenne.) Als je 260 vissen per uur vangt (zoals danny vercauteren ooit een deed; dat zijn 10sec. per vis, ongelofelijk is zoiets) kan snelheid een rol spelen maar ik denk dat die bij brasemvisserij ondergeschikt zijn.
          @roha: ik kan best wel inkomen in wat je zegt, ik wil het ook best geloven maar ik begrijp niet waarom. Ik vind het heel vreemd; voor zover mijn fysica na 2jaar rijkt is de kantelsnelheid van een voorwerp dat ligt op het middelpunt afhankelijk van de afstand tussen het middelpunt en het zwaartepunt.(hoe verder, des te sneller het kantelt.) En dan begrijp ik niet dat bij de ideale snelheidpen die afstand nul of nagenoeg nul is (afhankelijk van het dobberlichaam)

Dit wordt best nog interessant; maar ik begin me af te vragen of het niet verstandiger is om de laatste berichtjes af te splitsen en er een nieuwe topic over te maken...

Reageer

• tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

Hallo Esperto

ik vind het mooi om over dobbers te praten en ik ben zo gek dat ik het ook nog test wat ik lees ik ga er vanuit dat andere mensen ook een rede of ondervinding hebben waar je van kunt leeren

normaal is het zo dat je bij het zelfde gewicht meer kracht kunt zetten met een lange arm (lees de drijver is het scharnierpunt en de onderantenne de arm )

als de dobber eenmaal recht staat is dat ook zo (het mintste beetje dat ie kantelt slaat de onderantene door de lengte breed uit en komt het lood ver buiten de drijver te hangen met als gevolg onmiddlijk correctie

maar als de dobber nog plat op het water ligt kan een lange onder en boven antenne vertragende werking hebben door de oppervlaktespanning van het water (daardoor kan een hooiwagen op het water lopen )

een bolvormigdrijfligaam met veel draagvermogen en korte antennes is super snel maar je levert weer veel in aan beetregestratiekracht en stabilietijd

en volgens mij zijn er daarom zoveel verschillende dobbers voor verschillende omstandigheden voor de profi
            gr Gerard

Reageer

• Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

Oorspronkelijk geplaatst door esperto
              @roha: voor zover mijn fysica na 2jaar rijkt is de kantelsnelheid van een voorwerp dat ligt op het middelpunt afhankelijk van de afstand tussen het middelpunt en het zwaartepunt.(hoe verder, des te sneller het kantelt.) En dan begrijp ik niet dat bij de ideale snelheidpen die afstand nul of nagenoeg nul is (afhankelijk van het dobberlichaam)

Dit wordt best nog interessant; maar ik begin me af te vragen of het niet verstandiger is om de laatste berichtjes af te splitsen en er een nieuwe topic over te maken...

Zoals gemeld bepaalt de praktijk.
              Italianen die meester zijn in vissen op snelheid gebruiken hiervoor steevast pennetjes met korte antennes
              (Met antennes bedoel ik nu; boven- en onder)
              Wellicht dat tijdens het kantelen van de pen de wrijvingsweerstand van het water groter wordt naarmate de lengte van deze antennes toeneemt?! (Dit is een assumptie geen consta******!)
              Waar ik wel zeker van ben is dat de oppervlaktespanning bij een nog plat liggende dobber groter wordt naarmate de lengte van de antennes toeneemt. Hierdoor ben ik altijd huiverig om bij kleine pennetjes (0,2 gram) een onderantenne van carbon te gebruiken. Deze moet je namelijk vaak “helpen” bij het rechtop in positie komen. De diameter/ soortelijk gewicht van de carbon t.o.v. het draagvermogen van de pen is dan niet in verhouding tot de opwaartse kracht van de oppervlaktespanning.

Een andere topic??
              Hoewel de zaken over het karakter van een pen niet direct verband houden met technieken van de dobberbouw is er wel een hele sterke connectie.
              Zo kun je als dobberbouwer tijdens het samenstellen van de pennen aan je werktafel al het karakter en de functie bepalen die deze dobbers gaan krijgen.
              Er valt over het fenomeen ‘karakter’ van een pen nog veel te schrijven. Dobberfabrikanten wagen zich vrijwel alleen een omschrijving te geven van de pen a.d.h.v. de vorm van het drijflichaam. Het is m.i. echter het geheel van materialen en lengteverhoudingen die bepalen hoe een pen zich gedraagt.
              Laten we de praktijk als uitgangspunt houden.
              Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

Reageer

• tester
                Maas en Waal visser
                • 06-03-2004
                • 2596
                • Son

Hallo

wat ik me steeds afvraag is moet je de dobber wel los zien

of anders moet de dobber zo gemaakt zijn dat het een optimale combinatie is met het lood wat aan de lijn zit

of anders je begint met het lood dat je denkt nodig te hebben en bouwt daar een dobber voor met als doel een zo goed mogelijke beetregestratie

en dan kom je uit op het gewicht van lood en dobber totaal
                gr Gerard

Reageer

• Roha
                  pennenbouwer
                  • 18-04-2005
                  • 1175
                  • Nijverdal

Tester,

natuurlijk zijn pennen en lood onafscheidelijke grootheden in onze visserij.
                  (Zonder lood is er geen goede balans mogelijk.)

In onze discussie ga ik er vanuit dat het lood dezelfde constante heeft terwijl er verschillende vormen pennen gebruikt worden.
                  Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                  www.dobberbouw.nl

Reageer

• janb
                    jan b
                    • 21-11-2005
                    • 1982
                    • 't Nieuweland

Wat het dobber verhaal betreft ,ik werk zelden theoretisch maar meer uit praktisch oogpunt,als ik iets zie bepaal ik of het wat is ja of nee,In de jaren 60 kreeg het verhaal van de Tegelaar dobber onder ogen ,een pennetje met een totale lengte van een cm of 3 ,stalen onder antenne ,de boven antenne werd gemaakt van een lichte staartveer van een fazanten hen veren van de haan zijn te zwaar ,dobbertjes die een gewicht van 0,1 tot 0,1 konden verplaatsen ,de boven antenne maakte ik met een lengte van 0,5cm en de onder antenne met een lengte van ongeveer 1,5 cm staal, de techniek van de Tegelaar dobber is de optische werking van het dobbertje de boven zijde is vlak en word onder water afgesteld het piep kleine antennetje dient nergens anders voor als de oppervlakte spanning te handhaven de registratie word weer gegeven door de [witte]boven zijde van de dobber in het begin maakte ik ze van kurk maar later ben ik over gegaan op balsa Met dit dobbertje waren geweldige hoeveelheden torren te vangen ,maat vis was toen nog niet interessant,misschien kan je er wat mee zo niet even goeie vrienden .
                    Groeten van Jan de visser

Reageer

• jeroenk
                      zolang er geen ijs ligt..
                      • 27-12-2005
                      • 1490
                      • Oldebroek

is er een foto van? ik ben nu namelijk wel erg nieuwsgierig.

Reageer

• tester
                        Maas en Waal visser
                        • 06-03-2004
                        • 2596
                        • Son

Hallo Janb

een broer van mij heb ik er mee zien vissen op kleine snoekbaarsvisjes maar dat is lang geleden

het had de vorm van een kegeltje met de platte kant boven

die kegelvorm met de platte kant boven gebruikte ik ook wel voor een snoekbaarsdobber uit de boot op de Lhitse Ham met een overloodje door die platte bovenkant zakte ie zeer traag ( natuurlijke aasaanbiedeing ) door dat witte vlak was ie tot een meter onder water nog te zien vanuit de boot
                        gr Gerard

Reageer

• janb
                          jan b
                          • 21-11-2005
                          • 1982
                          • 't Nieuweland

Oorspronkelijk geplaatst door tester
                          Hallo Janb

een broer van mij heb ik er mee zien vissen op kleine snoekbaarsvisjes maar dat is lang geleden

het had de vorm van een kegeltje met de platte kant boven

die kegelvorm met de platte kant boven gebruikte ik ook wel voor een snoekbaarsdobber uit de boot op de Lhitse Ham met een overloodje door die platte bovenkant zakte ie zeer traag ( natuurlijke aasaanbiedeing ) door dat witte vlak was ie tot een meter onder water nog te zien vanuit de boot
                          dat bedoel ik ,al de jaren die ik al vis heb nog niet een beter registreren de dobber gezien als wel dit tegelaartje,maar wat ik al aanhaalde met het vissen op gewicht is het dobbertje een beetje uit het gezicht verdwenen ,jammer.

Reageer

• PeBo
                            Hengelaar

• 29-09-2007
                            • 2643
                            • Oosterhout

Beste Janb,
                            Nu maak je toch een hoop nostalgie bij me wakker. Ik ken de Tegelaartjes nog. Daar kon je inderdaad scherp mee vissen, vooral door de optische werking van het platte vlak. Voor het torrenpikken waren ze ideaal.

Groeten,
                            PeBo.
                            ]Member of the Easterwood dreamteam.
                            Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
                            PeBo.

Reageer

• janb
                              jan b
                              • 21-11-2005
                              • 1982
                              • 't Nieuweland

Het doet mij goed te weten dat er nog mensen leven die met die dingetjes hebben gevist,het waren fenomenale dobbertjes ,toch!
                              Maar ja het is verleden tijd.jammer he!

Reageer

• Roha
                                pennenbouwer
                                • 18-04-2005
                                • 1175
                                • Nijverdal

Ach Jan,

Nostalgie kan toch herleven?! Je laat gewoon een paar van die pennetjes maken en op een mooie visdag ga je lekker weer eens op aantallen vissen.

Tegenwoordig ga ik weer af en toe snoekbaarzen. Hiervoor heb je kleine visjes als aas nodig (natuurlijk eerst doodgemaakt voordat je ze aan de haak doet)
                                Ik vind 't altijd weer een feest om enkel met een kort stokkie en een bolletje deeg een schooltje van die visjes te belagen. Een mooie struinende visserij......

Ludo liet me voor aanvang van de beurs een zogenaamde Rotterdammer zien. Zo'n lekker ouderwets pennetje in allerlei kleurtjes met veel biesjes op het drijflichaam. Iemand wilde deze graag nagemaakt hebben.
                                Ik wil er maar mee zeggen... 't is niet allemaal high tech qua pennen die je als dobberbouwer maakt. Zou ik niet nostalgisch zijn, maakte ik alleen pennen uit Rohacell. (Alhoewel; dat spul bestaat ook al sinds begin jaren '70)
                                Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                                www.dobberbouw.nl

Reageer

Working...