topkits en lijnen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Master
    Voerboer

• 26-02-2007
    • 1148
    • Zoetermeer

Ach wat nou. Drie meter lijn wegknippen zonde van het geld? Nylon kost gemiddeld circa 7,50 per 150 meter. Dat is 0,05 cent per meter. Moet je eens uitrekenen voor welk bedrag aan voer en aas je per visdag gebruikt. Daarnaast heb je voor een vermogen aan hengels, zitmand en noem maar op bij je. Verkeerde zuinigheid lijkt me, maar ja, dat is mijn mening.
    Wat meer zonde is om veel te veel tuigje klaar te maken om die vervolgens aan het eind van het seizoen weg te knippen omdat er voor het volgend seizoen nieuw nylon op moet. Nou ja, zonde? Zestig tuigjes a 6 meter is 360 meter en circa 2,5 rol, dus een tientje of 2 aan nylon. Dat is voor 1 wedstrijd aan Verse en leem x minimaal 80 dagen.
    Theo de Kreij.
    www.natuurzorg.eu

Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

Reageer

• Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

Zestig tuigjes...? Zoveel heb ik er niet eens klaar liggen, want dat maakt de keuze welke mee te vissen alleen maar moeilijker.... Wat die 'valse zuinigheid' betreft heb je gewoon gelijk!
      groet,
      Eduard

Reageer

• janb
        jan b
        • 21-11-2005
        • 1982
        • 't Nieuweland

En wat dacht je van de onderlijnen plankjes ,met 400 onderlijntjes Als ik terug kijk naar de afgelopen winter heb ik misschien een stuk of 30 onderlijnen gebruikt van 10/00 en een stuk of 30 van 12/00 en een stuk of 5 van 14/00 Dus dan lijken zulke voorraden ook een tikje aan de royale kant ,of vergis ik mij
        maar ja wedstrijdvissers hebben graag van alles[VEEL]

Groeten van Jan de visser

Reageer

• Master
          Voerboer

• 26-02-2007
          • 1148
          • Zoetermeer

Dat van die onderlijnen herken ik hahaha. Ik gooi wel mijn 5, 6 en 7 honderste weg (haken bewaar ik als ze nog nieuw zijn) maar de rest gebruik ik toch gewoon door tijdens de trainingen en zo voort. Het huidige nylon is meer UV bestendig dan vroeger, dus vergaat nylon niet zo heel snel meer. Voor een wedstrijd knoop ik altijd nieuwe wanneer ik de oude niet vertrouw.
          Theo de Kreij.
          www.natuurzorg.eu

Reageer

• brielsemaasliefhebber
            vis gek
            • 06-06-2006
            • 1231
            • Brielle

Oorspronkelijk geplaatst door Master
            Ach wat nou. Drie meter lijn wegknippen zonde van het geld? Nylon kost gemiddeld circa 7,50 per 150 meter. Dat is 0,05 cent per meter. Moet je eens uitrekenen voor welk bedrag aan voer en aas je per visdag gebruikt. Daarnaast heb je voor een vermogen aan hengels, zitmand en noem maar op bij je. Verkeerde zuinigheid lijkt me, maar ja, dat is mijn mening.
            Wat meer zonde is om veel te veel tuigje klaar te maken om die vervolgens aan het eind van het seizoen weg te knippen omdat er voor het volgend seizoen nieuw nylon op moet. Nou ja, zonde? Zestig tuigjes a 6 meter is 360 meter en circa 2,5 rol, dus een tientje of 2 aan nylon. Dat is voor 1 wedstrijd aan Verse en leem x minimaal 80 dagen.
            Ach ja laat ik er maar mee ophouden.Iedereen zijn mening he.
            GROETEN VAN EEN VIS GEK

Reageer

• spuiliefhebber
              Verificatie gaande...
              • 22-04-2006
              • 4156
              • onbekend

ja master heb wel gelijk vind ik zuinig hoor ik ruk die tuigen ook op maat.
              ik wil de restanten wel naar je opsturen.

en vers de vase word hier god zij dank niet gebruikt die gekkigheid,ben meer van de 3 bladige pieren schaar

Reageer

• Master
                Voerboer

• 26-02-2007
                • 1148
                • Zoetermeer

Ik begrijp jullie reactie wel. Ik relativeer echter graag. Waar het mij meer om gaat is dat een paar meter nylon maar een druppel op de gloeiende plaat is wat bezuinigen betreft. Neem nou het voer en aas. Dat mag gerust wat kosten omdat je resultaat er sterk van af hangt. Maar vaak gaat het restant voer en aas het water in (enkele invriezers daar gelaten) omdat "er deze week toch niet meer gevist gaat worden" en vervolgens zie je ze 5 minuten in het gras zoeken omdat er een loodje is gevallen.
                Theo de Kreij.
                www.natuurzorg.eu

Reageer

• Robin
                  Vaste stok & Feeder

• 26-11-2006
                  • 490
                  • Meerssen

Oorspronkelijk geplaatst door Master
                  Wat meer zonde is om veel te veel tuigjes klaar te maken om die vervolgens aan het eind van het seizoen weg te knippen omdat er voor het volgend seizoen nieuw nylon op moet.
                  Is het dan noodzakelijk om elk seizoen nieuwe lijn op de tuigen te hebben zitten? verslijt dit dan zo erg... of vanwege het knikken van de lijn door de wikkelingen op de rekjes. ben van mening dat een goede kwaliteit nylon dit toch zo min mogelijk moet vertonen.
                  groetjes Robin

"De beste tijd moet nog komen"

Reageer

• janb
                    jan b
                    • 21-11-2005
                    • 1982
                    • 't Nieuweland

Robin zo zitten vissers in elkaar nieuwe lijnen moet, ieder jaar op nieuw zodat je zeker weet als je verliest dat het daar niet aan kan liggen ,nou zul je zeggen maar vorig jaar waren die tuigen toch ook goed voor het zelf vertrouwen ,ik moet zeggen daar in hebt je ook gelijk ,maar zo zit een visser nou een maal in elkaar.nodig of niet het moet.
                    Groeten van Jan de visser

Reageer

• esperto
                      Sportvisser

• 16-09-2006
                      • 654
                      • Oostkamp (Brugge)

elk jaar gaat er bij mij het mes in, in iedere lijn behalve deze die net op het einde zijn gemaakt, ook al mijn onderlijnen (waren er niet veel meer) worden doorgesneden en vers gemaakt, je weet wat uv met die lijnen doet, beter op zeker spelen dan. Onthoud dat men eigenlijk nooit mag besparen op lijnen, haken en goed lood, omdat dit het dichts bij de vis zit en dit is waarmee je de vis vangt, niet met een rive kist

Reageer

• The Frisian Viking
                        NHSF Erelid
                        • 27-06-2006
                        • 5454
                        • Feânwalden

maak alles in drievoud 3 mtr 420 en 580 dat zijn de lengten van de topsets minus 25 cm.
                        Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

ik knibbelje foar gjin ien

The Frisian Viking

Reageer

• 4x14
                          Banned

• 10-12-2006
                          • 849
                          • Brielle

met nylon moet je in mijn ogen niet zuinig doen, het kost niks zoals master al zei. voor het volgend seizoen heb ik 4 rive lades om te vullen, en daar komen 3 delige tuigen in voor de wat lichtere dobbertjes tot 0.5, 4 delige tuigen voor de meeste watertjes hier in de buurt van 0.6 tot 1 gram, en dan voor het voorns kanaal nog tuigen en zulk soort water vanaf 1.25 gram tot een gram of 3.

zo denk ik het te gaan doen.

Reageer

• Jakob
                            <*{{{{><(

• 06-03-2007
                            • 1870
                            • Staphorst

Ik maak mijn lijnen altijd een meter of 6, moeten ze korter zijn dan kort ik ze in. Net als met onderlijnen, inkorten is heel simpel, zolang je ze maar niet aan de haakkant in kort.

Reageer

• kjellflor
                              Newbie

• 23-04-2008
                              • 7
                              • Ieper

Mijn tuigjes zijn altijd even lang als mijn hengelkit dit is zeer voordelig tijdens het vissen.
                              Je kan gemakelijk je aas aan doen je kan makelijk in het handje vissen in de haventjes.
                              En iedere lijn is even lang je kan zo vlug verwisselen van lijn je moet zo niet altijd je kits klaar zetten als je een paar uurtjes wil gaan vissen.
                              Kortom niets dan voordelen

Reageer

Working...