dobber

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • willie
    Sportvisser
    • 03-12-2005
    • 626
    • wijhe

persoonlijk vindt ik een verwisselbare antenne wel makkelijk hoef je er ook niet met een stift overheen als je hem een zwarte kleur wilt geven met als gevolg dat als je de volgende keer met de zelfde dobber wil vissen je een zwarte antenne hebt in plv een rooie, maar naar ervaring vorige week met verwisselbare antennes (sensas dobber) waar ik zo maar mijn antenne kwijt was en een nieuwe er op zette die eigenlijk niet goed paste moet je hem weer aan knijpen knijp je weer te hard wordt het gat weer te klein
    dus ik weet het nog niet zo goed

ik heb nog nooit een vaste antenne kapot gehad met normaal gebruik

Gr. willie

Reageer

• Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

Oorspronkelijk geplaatst door geertje
      Hallo Willie

Ik maak al jaren pennen met verwisselbare opsteekantennes
      Natuurlijk vergt dit meer vakmanschap om de kwaliteit hoog te houden,dan pennetjes maken met vaste antennes.
      Geertje,

Naar mijn mening wordt de mate van vakmanschap bepaald door een geheel van factoren die ervoor zorgen dat er een topproduct ontstaat.

De stelling dat de mate van vakmanschap dient te worden gekoppeld aan het maken van verwisselbare antennes doet het fenomeen dobberbouw echt tekort. Er zijn veel typen pennen die zich, qua balans en beetregistratie, alleen lenen om te worden uitgerust met een vaste antenne die precies op maat (lengte en diameter) is gemaakt voor deze pen.
      (zeg maar; pen en antenne vormen een perfect huwelijk)
      Wanneer deze pennen ineens zouden worden uitgerust met een dikkere, langere, ..etc...(in ieder geval andere) antenne gaat veel van de vistechnische kwaliteit verloren.

In feite geldt dit ook voor het draagvermogen;
      Niet elk type pen leent zich ervoor om in een grote range van draagvermogens te worden gebouwd. Bepaalde modellen vissen bijvoorbeeld alleen perfect van 0,6 gram tot 1,25 gram. Hier moet je geen 0,3 gram of 2 grammer van (willen) bouwen.

Als laatste iets over de duurzaamheid.
      Iedereen herkent de afgebroken antennes,waar de waterkant mee bezaaid is.
      Ik weet niet waar jij vaak vist, maar deze uiting vind ik sterk overdreven. Ik vis toch zo'n twee maal per week op verschillende watertjes en als ik per jaar drie tot vijf van dergelijke antennes aan de waterkant tegenkom, is het veel.
      Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

Reageer

• swa
        Theoreticus
        • 09-05-2003
        • 718
        • Tienen

Ik ben bij de absolute voorstanders van opsteekantennes. Die gaan er nooit af als je ze goed bevestigt.
        Dat heeft zeker te maken met mijn slechte ogen wat meer noodzaak geeft om te kunnen inspelen op wijzigende lichtomstandigheden. Soms kunnen de omstandigheden vragen om te vissen met een antenne van 1 mm en dan begin ik daar mee, maar als ik ze niet meer zie omdat er minder licht is, moet ik dikker en dan kan ik kiezen voor 1,2 of 1,5, 2 of een andere kleur....... Ik heb dan wel 3 topsets klaar staan, maar daar zitten 3 verschillende pennen op qua gewicht, als ik er daar nog eens 3 moet bijzetten met verschillende diktes en kleuren van antennes.......
        Als je verandert van dikte van antenne kan het wel zijn dat je pen anders gaat staan, maar daar heb ik dan kneedbaar lood voor om dat aan te passen.
        Nu is het wel een feit dat sommigen (misschien ook Eduard) bepaalde kleuren van antennes heel goed zien en andere veel slechter. Er zijn bvb mensen die gele antennes slecht zien en anderen zien bvb niets beter dan van die groenachtige, dat heeft te maken met je ogen. Denk aan de test met groen en rood bij de oogarts om te bepalen of je brilglazen te sterk of te licht zijn.
        Als je natuurlijk behoort bij de gelukkigen die gezegend zijn met een stel haviksogen is dit waarschijnlijk een overbodige discussie.....................

Reageer

• drennanboy
          Drennan forever

• 11-02-2007
          • 93
          • Puurs

Oorspronkelijk geplaatst door swa
          Ik ben bij de absolute voorstanders van opsteekantennes. Die gaan er nooit af als je ze goed bevestigt
          Idem dito swa , ik vind ook dat je ten allen tijde van antenne moet kunnen veranderen afhankelijk van wisselende omstandigheden : wind , zon ,...
          Daarom vis ik ook met opsteekantennes
          3 x clubkampioen
          5 x koning

Reageer

• janb
            jan b
            • 21-11-2005
            • 1982
            • 't Nieuweland

Laat ik het zo zeggen ik hou niet zo van verwisselbare antennes Ik ben bang dat de precisie enigzins verloren gaat Dus gaat mijn voorkeur uit naar vaste antenne's En wat de kleuren betreft ,als je op je stek bent aan geland is het wel zaak om je heen tekijken ,wat zijn de kleuren aan de overkant hoe staat de zon ,de wind [hoogte van de golven]e,v schaduwen van woonboten aan de overzijde ,al dat soort dingen bepaald welke kleur antenne ik ga gebruiken mijn mening is als je de hele zaak een beetje goed in schat je echt niet hoeft te wisselen van antenne Kijk als je tegen de opgaande zon begint met een gele antenne weet je met een dat je moet wisselen Dus gewoon een beetje op letten hoe de wereld om je heen er uit zit En het mag nog steeds [gluren bij de buren ]

Groeten van Jan de visser

Reageer

• drennanboy
              Drennan forever

• 11-02-2007
              • 93
              • Puurs

Oorspronkelijk geplaatst door janb
              Laat ik het zo zeggen ik hou niet zo van verwisselbare antennes Ik ben bang dat de precisie enigzins verloren gaat Dus gaat mijn voorkeur uit naar vaste antenne's En wat de kleuren betreft ,als je op je stek bent aan geland is het wel zaak om je heen tekijken ,wat zijn de kleuren aan de overkant hoe staat de zon ,de wind [hoogte van de golven]e,v schaduwen van woonboten aan de overzijde ,al dat soort dingen bepaald welke kleur antenne ik ga gebruiken mijn mening is als je de hele zaak een beetje goed in schat je echt niet hoeft te wisselen van antenne Kijk als je tegen de opgaande zon begint met een gele antenne weet je met een dat je moet wisselen Dus gewoon een beetje op letten hoe de wereld om je heen er uit zit En het mag nog steeds [gluren bij de buren ]

Stel je begint te vissen in een donkere schaduwplek zonder wind en je neemt een gele antenne , die steekt perfect af tegen de donkere achtergrond . Plotseling komt de wind erdoor , achtergrond weg en je moet met zwart beginnen vissen . Oplossing : zwart kleuren met stift ? (Ben je wel je gele kleur kwijt als de wind terug wegvalt) of een zwart silicoontje derover ? (precisie toch ook enigzins kwijt ?) .
              Met opsteekantennes , die allen even zwaar zijn en op 5 sec. verwisselbaar en de pen echt niet beschadigen hoor , geen problemen in dit geval , maar ja ieder zijn gedacht daarover zeker.
              Meerdere topsets met versch. kleuren van antennes is nat. ook niet slecht .
              3 x clubkampioen
              5 x koning

Reageer

• geertje
                Banned
                • 07-03-2004
                • 31

Roha
                Je hebt blijkbaar niet begrepen wat ik met vakmanschap bedoel
                Als je de reacties leest dan merk je al snel dat verwisselbare opsteekantennes veel gebruikt worden.
                De nadelen die je zelf noemt heb ik 20 jaar geleden al opgelost en dat noem ik met trots een stukje vakmanschap.

groetjes Geer

Reageer

• jeroenk
                  zolang er geen ijs ligt..
                  • 27-12-2005
                  • 1490
                  • Oldebroek

en wat voor oplossing heb jij hiervoor dan?

Reageer

• spuiliefhebber
                    Verificatie gaande...
                    • 22-04-2006
                    • 4156
                    • onbekend

het gaat er toch om wat de klant er van vind niet de fabrikant

Reageer

• Roha
                      pennenbouwer
                      • 18-04-2005
                      • 1175
                      • Nijverdal

Roha
                      Je hebt blijkbaar niet begrepen wat ik met vakmanschap bedoel
                      Als je de reacties leest dan merk je al snel dat verwisselbare opsteekantennes veel gebruikt worden.
                      De nadelen die je zelf noemt heb ik 20 jaar geleden al opgelost en dat noem ik met trots een stukje vakmanschap.

groetjes Geer
                      Beste Geer,
                      Mijn begrip voor wat jij onder vakmanschap verstaat is inderdaad van een ander niveau. Een stukje rvs van 0,5mm. dat je laat uitsteken boven het drijflichaam en waarop je een plastic antenne klemt is inderdaad leuk gevonden, maar maakt mensen wel afhankelijk van jouw systeem omdat er in de handel verder geen dergelijke antennes te koop zijn.
                      Bovendien blijft dit systeem behoorlijk kwetsbaar. Wanneer de pen tijdens het vissen achter een stukje riet of waterplant blijft hangen komt er veel kracht op de rvs te staan waardoor deze verbuigt. (Bij een pen die ik ooit van je heb gekregen is mij dit al eens overkomen waardoor het systeem voor mij was afgedaan.)
                      Laten we eerlijk zijn; als dit systeem echt zo'n staaltje van vakmanschap zou zijn zoals jij beweert, zou ik dat zeker gekopieerd hebben op mijn dobbers!

Over kopiëren gesproken;
                      Van wie kreeg jij zo veel tips (waaronder de Rohacell kunststof) waardoor jouw "vakmanschap" vooruit is gegaan??
                      Je hoeft Odul en mij hiervoor niet meer te bedanken. Die tijd is geweest!
                      Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                      www.dobberbouw.nl

Reageer

• geertje
                        Banned
                        • 07-03-2004
                        • 31

Roha

Ik kan me geen tips van je herinneren,dus hoef ik je ook niet te bedanken.
                        Dat de pennen kwetsbaar zijn is naar mijn idee kletspraat.
                        ik heb al heel veel van deze soort pennen met verwisselbare antennes verkocht en nog nooit klachten gehad,zoals jij ze omschrijft.

Wat de Rohacell betreft zou je mij moeten bedanken omdat ik de juiste soort voor je uitgezocht heb,maar dat hoeft ook niet hoor.
                        Verder ga ik geen discussie meer met je voeren ,want je wordt mij te persoonlijk.

Reageer

• Roha
                          pennenbouwer
                          • 18-04-2005
                          • 1175
                          • Nijverdal

Roha

Wat de Rohacell betreft zou je mij moeten bedanken omdat ik de juiste soort voor je uitgezocht heb,maar dat hoeft ook niet hoor.
                          Verder ga ik geen discussie meer met je voeren ,want je wordt mij te persoonlijk.
                          het Rohacell HF51 type waar jij op doelt had ik al in huis toen jij nog bezig was met pennen maken uit balsa. Weet je nog dat stukje fijncellig materiaal dat ik naar je toe stuurde, nadat je me had benaderd toen ik met een artikel dobberbouw in Witvis Totaal nr. 16 stond?

Laten we inderdaad deze discussie maar afsluiten. Verder wil ik geen boekje meer opendoen over niet nagekomen afspraken en gebrek aan openheid van zaken. De overige lezers zullen onderhand wel gemerkt hebben dat wij niet bepaald elkaars beste vrienden zijn.
                          Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                          www.dobberbouw.nl

Reageer

• spuiliefhebber
                            Verificatie gaande...
                            • 22-04-2006
                            • 4156
                            • onbekend

ik heb het inderdaad begrepen ja.

bovendien vind ik die geer pennen veel te duur.

gaat me niet om het geld kan het moeiteloos betalen maar ik vind het een bak geld voor zo'n dobbertje .

misschien kan dat dan ook eens toegelicht worden.

en ja het zijn de moeilijkste woorden in de nederlandse taal tegen woordig gebleken,bedankt,je had gelijk,sorry,dat was goed gezien van jou,alstubliefd.

@ronald ik ben blij dat jij heel wat anders in de wereld staat betreffende het maken van dobbers en delen van de tips en trucs en materialen en dergelijke

Reageer

• Roha
                              pennenbouwer
                              • 18-04-2005
                              • 1175
                              • Nijverdal

Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                              @ronald ik ben blij dat jij heel wat anders in de wereld staat betreffende het maken van dobbers en delen van de tips en trucs en materialen en dergelijke

Dank je Martijn! Die tip om te laten delen in bovengenoemde kennis zou ik ook aan Geer willen meegeven!

Einde discussie
                              Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                              www.dobberbouw.nl

Reageer

• geertje
                                Banned
                                • 07-03-2004
                                • 31

Spuiliefhebber

De reden waarom mijn pennen wat duurder zijn is dat je als bedrijf wat ingeschreven staat bij de kamer van koophandel BTW moet afdragen en inkomstenbelasting moet betalen.
                                Hobbyisten(noem geen namen) kunnen de pennen daarom wat goedkoper aanbieden.
                                simpel en eerlijk antwoord.

Ik ga niet verder in op de uitlatingen van Roha wat volkomen onzin is.
                                Daarom einde dicussie.

groetjes Geer

Reageer

Working...