Goeie (wedstrijd) pennen ??

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • esperto
    Sportvisser

• 16-09-2006
    • 654
    • Oostkamp (Brugge)

Dat is inderdaad een mooie techniek Roha, een beetje een Italiaanse stijl van een supernatuurlijke aanbieding te verzorgen. Maar was dit stilstaand water? Want op stromend water zal je niet echt precies kunnen vissen met lood direct onder de pen. Adhv de stroomsnelheid ga je zonder lood op een andere diepte vissen en je mag al een crack zijn om zo te kunnen rekenen, me dunkt.
    Het zal vast geen wondermethode zijn, maar toch eentje om in het achterhoofd te houden. Btw, welke visserij was dit?
    Je mag me ev. pb'en om niet te fel off-topic te gaan

greetz esperto

Reageer

• tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

Hallo Roha die gaat in de map

maar dit verhaal lezende hoeft een lijnblokkering met drie stukjes topslang
      3mm lang 0,5 bw geen belemmering te zijn ,en je hebt nog stelmogelijkheden
      gr Gerard

Reageer

• tester
        Maas en Waal visser
        • 06-03-2004
        • 2596
        • Son

Oorspronkelijk geplaatst door esperto
        Dat is inderdaad een mooie techniek Roha, een beetje een Italiaanse stijl van een supernatuurlijke aanbieding te verzorgen. Maar was dit stilstaand water? Want op stromend water zal je niet echt precies kunnen vissen met lood direct onder de pen. Adhv de stroomsnelheid ga je zonder lood op een andere diepte vissen en je mag al een crack zijn om zo te kunnen rekenen, me dunkt.
        Het zal vast geen wondermethode zijn, maar toch eentje om in het achterhoofd te houden. Btw, welke visserij was dit?

greetz esperto
        Hallo Esperto ik als leek heb ik toch een vraag in waterverplaatsing ,stabiliteit , moment en kracht maal arm heb ik me wel verdiept en dan kom je toch tegen dat het verschil in gewicht tussen een stalen onderantenne en een carbon onderantenne net onder de carbon onderantene geplaatst meer stabilteit oplevert met het zelfde totaal gewicht

daar zit ik dan weer mee als je een dobber wilt gaan maken
        gr Gerard

Reageer

• lolo
          Geniet maar niet met mate
          • 01-05-2003
          • 3873
          • Weesp

Hoi Roha ,
          Zoals je zelf aangeeft de ene vind het niks en de ander vind het prul.
          Vandaar dit altijd een moelijk begrip is .
          Geers westijdpennen is ook zo dobberbouwer met (vind ik) perfecte pennen.
          En die pennen die jij maakt mankeerd niks aan, en gewoon je eigen idee volgen .
          De tips die je krijg kan je zeker mee nemen maar verander niet je steil met dobberbouwen .Waarom ... omdat iedereen zijn eigen karakter stopt in een pen, en dat mag je, en vis je lekker mee of niet.
          Ik heb erin inmiddels 2 van jou en ze bevallen perfect.
          Bouwse
          gr lolo
          Groetjes
          Johnny

Match
          Feeder
          Stok

Reageer

• esperto
            Sportvisser

• 16-09-2006
            • 654
            • Oostkamp (Brugge)

@tester, ik begrijp je vraag niet echt

Reageer

• tester
              Maas en Waal visser
              • 06-03-2004
              • 2596
              • Son

@tester, ik begrijp je vraag niet echt
              Hallo Esperto wat ik er mee bedoel te zeggen of vragen is dit

er zit aan een dobber veel techniek

en een vis moet zo minmogelijk weerstant ondervinden om hem niet af te schrikken

gewicht in beweging zetten is ook kracht ook al heeft de dobber een dunne antenne

of zo,al Janb het zo mooi verwoorde een papfles met een dunne antenne
              schrikt de vis af door zijn gewicht dat in beweging moet worden gezet

maar nu komt de wedstrijd visser en die zegt maar de dobber moet wel stabiel zijn

een van de mogelijkheden is dan een stalen onderantenne

een zelfde vorm dobber met carbononderantenne is lichter maar ook minder stabiel

maar als je het verschil in gewicht in loodvorm net onder de carbononderantenne plaatst is ie stabieler als met de stalen onderantenne
              omdat het zwaartepunt verlaagt is bij het zelfde totaal gewicht

of anders gezegt je kunt minder totaal gewicht hebben om de zelfde stabillieteit te hebben als met een stalen onderantenne

en dan is het kringtje weer rond minder totaal gewicht zet de vis makkelijker in beweging

maar het is een beredenering die ik nog om moet zetten in daadwerkelijk meer vis
              gr Gerard

Reageer

• Driehoek
                Sportvisser

• 17-06-2007
                • 787
                • Rijssen

[kwoot] @tester, dan is het kringtje weer rond minder totaal gewicht zet de vis makkelijker in beweging maar het is een beredenering die ik nog om moet zetten in daadwerkelijk meer vis [/kwoot]

nou ik denk dat er wel meer voor komt kijken dan alleen maar gewicht...
                als je ff terug leest wat Roha vertelde over het 'aasaanbieding op een zo'n natuurlijk mogelijke manier' dan vervalt deze hele redenering...
                Je alleen richten op het gewicht of stabiliteit van een dobber is eenvoudig niet genoeg en eigenlijk voornamelijk van belang voor visueel contact met je gekleurde staafje.
                een combinatie van soortelijk gewicht van dobber/lood gelijk aan 'het water' waardoor het gewicht nihil wordt en een zo'n natuurlijke manier van aasaanbieding/voer zou wel eens kunnen resulteren in daadwerkelijk meer vis!
                Dat is een kwestie van veel proberen, dus doen!
                Natuurkundig is het zo dat als wanneer een vast lichaam qua soortelijk gewicht gelijk is aan de vloeistof, het lichaamsgewicht wordt opgeheven omdat hij dan 'zweeft' in de vloeistof en geen weerstand meer bied in de vloeistof. probleem echter, voor de sportvisserij is echter dat de dobber dan 'onder' water zou moeten zijn om deze toestand te bereiken...
                dus belangrijker is dan om deze 'gewichtsloze toestand te 'benaderen'.

Maar persoonlijk vind ik de aasaanbieding van veel groter belang!
                vissen (met name de grote, zijn gewoon niet gek en vaak ervaringsdekundigen )

vr gr driek
                .
                Happy fishing.
                ----------------------------------------

Reageer

• tester
                  Maas en Waal visser
                  • 06-03-2004
                  • 2596
                  • Son

Hallo Driehoek

het is allemaal van belang en we hadden het nu over dobbers dus heb ik me daar op gericht

en die natuur mogelijke aanbieding daar heb je gelijk in maar dan komen de beperkingen

stel je moet 0,5 gr bulklood hebben om bij de bodem te blijven

en je hebt een bepaalde dikte draad nodig om de vis te kunnen landen

die twee dingen kun je al niet omheen

als dan de stelling komt welke dobber heeft je vertrouwen zou ik een dobber kiezen met een zo laag mogelijk eigen gewicht die toch die 0,5 gr bulklood kan dragen om een zomin mogelijk totaal gewicht te hebben

en die ga ik nu een 20 tal maken en dan kom ik er vanzelf achter
                  gr Gerard

Reageer

• wlon3
                    Newbie

• 20-07-2006
                    • 1
                    • Lelystad

Mijn voorkeur is een goed zichtbare bovenantenne, niet te dik met meerdere kleuren of banden. Daarbij liever een iets langere bovenantenne zodat ik ook opstekers goed kan registeren. Bij het afloden zorg ik dat een deel van de bovenantenne in het water steekt.

De vorm van het drijflichaam bij voorkeur langwerpig of druppelvormig.

De onderantenne qua materiaal maakt mij niet zoveel uit, de pen moet wel stabiel zijn (hoeft niet super stabiel).

Alleen met een lange boven- en onderantenne kan de totale lengte van de pen een probleem vormen bij het opbergen.

Reageer

• Driehoek
                      Sportvisser

• 17-06-2007
                      • 787
                      • Rijssen

[quote]originele vraag: Welke eigenschappen moet een pen hebben om vol vertrouwen in je viskist te belanden?[/qoute]

een pen die 'weinig' lood nodig heeft om te worden weggetrokken...
                      goed zichtbaar en van duurzaam materiaal...

eigenlijk de algemene (subjectieve) eisen die een ieder anders zal interpreteren...

[off topic]
                      Maarre Roha, zo jouw dobbers gezien te hebben, vind ik eigenlijk dat ze niet bij Vos Almelo horen...
                      Maar in MIJN pennen doosje!

Ik ga binnenkort eens langs bij Vos, was er nog niet eerder geweest.

[einde offtopic]
                      .
                      Happy fishing.
                      ----------------------------------------

Reageer

• Roha
                        pennenbouwer
                        • 18-04-2005
                        • 1175
                        • Nijverdal

greetz esperto
                        Het water waar ik deze techniek toegepast zag worden was aan de Willems vaart in Vries.(ten noorden van Assen) Een kanaal zoals er zovelen van zijn in Nederland. Er stond een lichte trek/ bovenstroming die vooral aan de weinige wind te wijten was. In stromend water zal de aasaanbieding op deze wijze zeker afwijken en moeilijker natuurlijk na te bootsen zijn.
                        Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                        www.dobberbouw.nl

Reageer

• Roha
                          pennenbouwer
                          • 18-04-2005
                          • 1175
                          • Nijverdal

Ik lees trouwens mooie hypothesen over het stabiliteitsverschil tussen een onderantenne uit carbon en rvs.
                          Ik zou zeggen;
                          Probeer, net als ik, eens twee pennen uit, die qua vorm en volume exact gelijk zijn. (De pen met carbon zal dus meer lood dragen dan die met rvs)
                          Wanneer je van beiden een vistuigje maakt en deze tegelijk op twee topsets aan de waterkant gaat gebruiken, zul je onder dezelfde weersomstandigheden een goeie graadmeter hebben over de stabiliteit.

Tip;
                          In de catalogus van Raven staan enkele series pennen van Walter Tamas. Hij heeft elk model voor de vaste stok zowel in carbon als in rvs uit laten voeren. Hier zou je mooi mee kunnen experimenteren.
                          Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                          www.dobberbouw.nl

Reageer

• esperto
                            Sportvisser

• 16-09-2006
                            • 654
                            • Oostkamp (Brugge)

Oorspronkelijk geplaatst door tester
                            Hallo Esperto wat ik er mee bedoel te zeggen of vragen is dit

er zit aan een dobber veel techniek

en een vis moet zo minmogelijk weerstant ondervinden om hem niet af te schrikken

gewicht in beweging zetten is ook kracht ook al heeft de dobber een dunne antenne

of zo,al Janb het zo mooi verwoorde een papfles met een dunne antenne
                            schrikt de vis af door zijn gewicht dat in beweging moet worden gezet

maar nu komt de wedstrijd visser en die zegt maar de dobber moet wel stabiel zijn

een van de mogelijkheden is dan een stalen onderantenne

een zelfde vorm dobber met carbononderantenne is lichter maar ook minder stabiel

maar als je het verschil in gewicht in loodvorm net onder de carbononderantenne plaatst is ie stabieler als met de stalen onderantenne
                            omdat het zwaartepunt verlaagt is bij het zelfde totaal gewicht

of anders gezegt je kunt minder totaal gewicht hebben om de zelfde stabillieteit te hebben als met een stalen onderantenne

en dan is het kringtje weer rond minder totaal gewicht zet de vis makkelijker in beweging

maar het is een beredenering die ik nog om moet zetten in daadwerkelijk meer vis
                            Dit zou wel eens heel erg interessant kunnen worden.
                            OP een dobber werken zoveel verschillende krachten in dat het moeilijk wordt om ze uit elkaar te houden.
                            Het lijkt me het makkelijkst om er een beetje wetenschap bij te halen.
                            Ik ben momenteel niet thuis, en ik ben niet van alles zkr, maar eenmaal thuis zal ik er mij eens op toeleggen en er een tekstje met voorbeelden over schrijven, nog even wachten dus

Reageer

• tester
                              Maas en Waal visser
                              • 06-03-2004
                              • 2596
                              • Son

wij wachten dus want je steekt altijd iets op van een gesprek

en ik kijk altijd met veel bewondering naar een dolfijn die moet boven en onder water zigzelf verplaatsen op spierkracht en dat kan ie super goed

en zijn vorm is globaal een derde punt (water uitelkaar duwwen) en twee derde sluiting ( de waterdruk de kans geven om nog wat stuwwing te geven van achter )

en nu gaat deze jongen slapen
                              gr Gerard

Reageer

• Roha
                                pennenbouwer
                                • 18-04-2005
                                • 1175
                                • Nijverdal

In een andere topic heeft Swa al eens gewezen op de stabiliteit van verschillende typen pennen. zie hiervoor;

Hoewel in 't Engels, wordt hierin wordt behoorlijk wetenschappelijk uitleg gegeven over de golfbeweging van water en de beweging van een pen t.o.v. dit fenomeen.

Verder een paar weetjes over stabiliteit;

1. Stabiliteit en gevoeligheid zijn omgekeerd evenredig. D.w.z; hoe stabieler een pen zich gedraagt, des te minder gevoelig hij vist!
                                Eigenlijk is dit logisch omdat een dobber die stabiel is weinig of niet mag reageren op allerlei krachten die van buitenaf invloed uitoefenen. De pen blijft rustig staan onder allerlei (wisselende) bewegingen. Hierdoor zal de kracht die de vis uitoefent (= aanbeet) op de pen ook minder doorkomen.
                                De reclameterm; stabiel en supergevoelig tegelijk klopt dus niet. De dobber is 't een of 't ander.

2. Hoe groter 't volume van een pen des te stabieler hij staat.
                                (Grof voorbeeld; Een oceaantanker ligt rustiger in de golven dan een roeiboot)

3. Hoe lager het zwaartepunt in een dobber, des te stabieler is deze.
                                (denk maar eens aan een lange verzwaarde waggler. Er bestaan weinig stabielere dobbers dan deze!)

4. Hoe meer massa de pen heeft, des te stabieler deze zal zijn.
                                (massa = traagheid.)
                                Een auto is moeilijker in beweging te duwen dan een fiets, toch?!

Ook als het gewicht van een dobber grotendeels wordt opgeheven door het lood op de lijn, heb je nog te maken met die massa.
                                Daarom zal een pen van 2 gram die scherp is uitgelood toch anders reageren dan eenzelfde type van 0,5 gram die je even scherp hebt uitgelood.

Zo; nu mag een ander weer!
                                Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                                www.dobberbouw.nl

Reageer

Working...