Hoe krijg ik een kromme onderantenne van metaal weer recht?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • yannik
    De kasteelvissers Viane

• 27-07-2006
    • 694
    • Geraardsbergen

Oorspronkelijk geplaatst door The Frisian Viking
    Ik vis niet veel meer met een stalen onderantenne heb meer die van carbon, dat rechtmaken is een heel werkje wil je dit goed doen, mijn ervaring is dat mocht je ze weer recht hebben deze zeer snel weer krom gaan.

ik koop daarom een nieuwe dobber.
    ben ik het mee eens... als je ze dan weer recht gekregen hebt moet je er voor zorgen dat je ze -zoals Eduard al zei- met 3 silicoontjes vastmaken... anders is al dat secure werk voor niets geweest.
    Wie vist, die vangt!

Reageer

• PeBo
      Hengelaar

• 29-09-2007
      • 2643
      • Oosterhout

Fisherman,
      Recht krijgen zal je niet meer lukken. Ik denk dat de enige optie is de antennes met een tang en een draaiende beweging eruit te trekken en te vervangen door nieuwe. Ik heb dit de laatste weken gedaan met een aantal dobbers met hetzelfde euvel. Een paar zijn in de strijd gebleven maar het grootste aantal is wel gelukt. Carbon kan je voor weinig geld kopen in de meeste modelbouwwinkels, rvs ligt wat moeilijker. Ikzelf heb nog 0,8 mm rvs antennes. Ik weet niet waar je woont, maar mocht het bij me in de buurt zijn, dan kan je er wat van me krijgen.

Groeten,
      PeBo.
      ]Member of the Easterwood dreamteam.
      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
      PeBo.

Reageer

• Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

Wees bij het vervangen van je rvs antenne altijd secuur op dezelfde diameter en lengte. Het verschil in gewicht tussen een diameter 0,6mm van 15 centimeter en een 0,5mm van dezelfde lengte is 0,2 gram! (Een pen die voorheen 0,8 gram droeg met een 0,5mm onderantenne vraagt dus met een 0,6mm draad zo maar 0,6 gram lood.)

Verenstaal is er in veel kwaliteiten. Ik ken een hele goeie dobberbouwer die omwille van de stugheid en veerkracht gewoon verenstaal gebruikt. Dit roest echter, maar hij neemt dat fenomeen voor lief.
        Hedendaagse inox onderantennes in fabriekspennen hebben die veerkracht niet en verbuigen makkelijker. Toch is carbon in geen geval een alternatief voor staaldraad. Het verandert het karakter van je pen behoorlijk.

Het beste rvs staaldraad dat ik ken is van het type AISI 302. Dit wordt veel door tandartsen gebruikt. Ook de veertjes in Parker ballpoints zijn van dit type staaldraad gemaakt. Het geheugen en de veerkracht is ongekend. Nadeel is echter de verkrijgbaarheid en prijs.

Sinds kort gebruik ik de inox van Stonfo. Zeker niet van bovenstaande kwaliteit maar voor zo'n €60,00 per kilo heb je wel heel veel materiaal om je kromme onderantennes af en toe te vervangen.
        Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

Reageer

Working...