wat voor serie tuigjes voor wedstrijd?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Peter1969
    Met enige kennis...
    • 21-02-2003
    • 269
    • culemborg

Waar ik nog aan twijfel is dat de mogelijkheid wel aanwezig is dat de delen los kunnen schieten omdat je kracht gaat uitoefenen in de lengterichting van je hengel. Bij telescopische hengeldelen zal dit geen probleem zijn (gaan juist strakker zitten) maar oversteek......!?
    Tuurlijk vangt het elastiek het grotendeels op, maar ondanks dat zal de druk op de verbindingen nog groot zijn.
    En natuurlijk dat je niet op iedere plek recht naar achteren kunt afsteken.
    Mee eens?

Groeten, Peter!

Reageer

• antoinette
      Specimen Hunter
      • 13-11-2005
      • 1926
      • oudenhoorn

Mee oneens zo'n brasem heeft echt de kracht niet om een hengel uit elkaar te trekken, en als visser zul je toch wel begrijpen dat ook dat achteruit afsteken niet in de hoogste versnelling moet gebeuren.

Reageer

• † John van der Zee
        [In Memoriam]
        • 16-11-2005
        • 1761
        • in zuidholland in een mooi visgebied

je elastiek zal bij het achter uithalen van de hengel zeer zelden of tewel nooit een rechte lijn maken met je hengel.
        dat is in iedergeval mijn ervaring er mee.
        kijk maar eens goed als je deze manier van vis binnenhalen gebruikt
        als je hengel hoerizontaal met het wateroppervlak naar achtere gaat dan blijft de vis toch bij de bodem zwemmen dus je lijn en elastiek gaan vertikaal/diagonaal mee naar achteren dus een klemmende druk op je bussen
        en als ze dan toch uitelkaar gaan ligt dat aan je zelf dan moet je ze maar beter in elkaar steken
        Vissen is ontspannend.
        Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

Met Vriendelijke Visgroeten

vaste stokvisser????????

Reageer

• esperto
          Sportvisser

• 16-09-2006
          • 654
          • Oostkamp (Brugge)

voor tuigjes zou ik gaan voor volgende gewichten: 0,2/0,4/0,6/0,8/1,0/1,25/1,5 of toch ongeveer zoiets.
          Aangezien je toch weet hoe diep de vijver is volstaat het om alle lijnen dezelfde lengte te maken, 1serie op 12/00 en de andere op 14/00, rechtdoor of met onderlijn, het is maar hoe je het wil.
          Aanslaan, vis rustig van de voerplek, en dan achteruitsteken, wel volledig horizontaal ofwel licht omhoog, het moment dat je de top naar het water doet heb je kans op losgeschoven delen.

Hier in de buurt licht een tamelijk grote vijver die vrij ondiep is (indien je zou willen kan je er helemaal doorheen lopen zonder kopje onder te gaan) Als je daar moet je wel schuin en licht aanslaan en achteruit steken direct, anders heb je sowieso vliegvis, en dan kan je het vergeten.

Reageer

• † John van der Zee
            [In Memoriam]
            • 16-11-2005
            • 1761

wat voor hengels gebruiken jullie dat dat ze zo snel los raken????????? ik heb daar nog nooit last van gehad.
            Vissen is ontspannend.

vaste stokvisser????????

Reageer

• spuiliefhebber
              Verificatie gaande...
              • 22-04-2006
              • 4156
              • onbekend

in tegenstelling tot de meeste zo lees ik sla ik aan voel een platte en race ineens mijn 14 mtr (b.v) naar mijn topset en steek af recht achteruit zo breng ik zelf meer spanning op de vis als de vis zelf doet ,en laat hetelastiek de vis drillen.

terwijl ik dril schiet ik nog ff een pultje casters op de drilplek en schep mijn vis .

nog nooit is er zo een deel uit geschoten ,onmogelijk volgens mij bij de minste of geringste spanning op zo'n bus kan het deel er dus niet uit,de oppervlaktespanning neem toe bij dwarse krachten op de bus.

Reageer

• † John van der Zee
                [In Memoriam]
                • 16-11-2005
                • 1761

dat zeg ik
                Vissen is ontspannend.

vaste stokvisser????????

Reageer

• esperto
                  Sportvisser

• 16-09-2006
                  • 654
                  • Oostkamp (Brugge)

Oorspronkelijk geplaatst door John van der Zee
                  wat voor hengels gebruiken jullie dat dat ze zo snel los raken????????? ik heb daar nog nooit last van gehad.
                  ik ook niet hoor, alleen bestaat de kans als je hem naar het wateroppervlak richt en een karper(die heb je ook soms, op pakweg een brasemvijver, op 14/00) naar het midden toe zwemt, dat ie een stuk mee heeft, beter voorkomen dan genezen lijkt me

Reageer

• Peter1969
                    Met enige kennis...
                    • 21-02-2003
                    • 269
                    • culemborg

Oke! Jullie hebben me overtuigd! Althans....ik ga het proberen. Elastiekspaning wel aanpassen (lees: losser)?
                    Maar punt blijft wel dat je een plek moet hebben waar je recht naar achter kan afsteken. Merwede, Linge gaat deze methode dus niet op.

Reageer

• electra
                      Joeri

• 27-11-2007
                      • 99
                      • boutersem

Elestiek losser, en geen te dikke elastiek steken. Wel zien dat hij niet te los is. De vijver is vrij diep zei je en je moet op die diepte de haak nog kunnen zetten ook.

Reageer

• † John van der Zee
                        [In Memoriam]
                        • 16-11-2005
                        • 1761

maakt toch niks uit recht of schuin afsteken het principe blijft het zelfde je hengel horizontaal houden aan het wateroppervlaken de vis naar de kant halen en dan pas omhoog
                        Vissen is ontspannend.

vaste stokvisser????????

Reageer

• spuiliefhebber
                          Verificatie gaande...
                          • 22-04-2006
                          • 4156
                          • onbekend

Oorspronkelijk geplaatst door electra
                          ik zou mijn dobbers kiezen van 0.5 tot 1.5 gam. Van elke soort een stuk of tien. Bovenlijn van 14/00 tot 12/00. Onderlijn van 12/00 tot 8/00. Lengte van de lijn: ik zou al mijn lijnen lang genoeg maken voor de 5 meter. Als je op een andere plek moet gaan zitten met minder diepte, doe je er gewoon een stukje af, dit is makkelijker dan aanzetten. Je moet je haakgrootte aanpassen aan de vis en het aas. Dus ook met haakgrootte moet je variëren. Van 14 tot 20 zou ik zeggen. Als je dit allemaal wil combineren ga je er zeker tien nodig hebben per dobbergewicht. Als je meer specifieke info geeft over het water en de vissoorten kan je nog beter selecteren. Maar ik denk dat je op deze manier al aardig "volledig" naar de waterkant kan gaan.

als je de 2 rode teksten dus combineert heb je dat niet nodig

als je onderlijnen maakt van 14 tot 20(ik vind het te klein )wil dat niet zeggen dat je elk tuig in je kist moet uitvoeren in alle lengtes met alle haaksoorten .

daar heb je nu juist onderlijnen voor.

als je deze theorie volgen wil met de dobbergewichten genoemd in het begin kom je ver over de 100 tuigen en dat slaat nergens op voor 1 vijver.

Reageer

• The Frisian Viking
                            NHSF Erelid
                            • 27-06-2006
                            • 5454
                            • Feânwalden

dan heb je niet goed gelezen ik heb ze in 3 lengtes
                            Oorspronkelijk geplaatst door ramarte
                            Vis je met 0,6 op 6 meter water duurt wek beetje lang vooordat
                            het beneden is hè. Maar ,isschien hehb ik het mis hoor
                            Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

ik knibbelje foar gjin ien

The Frisian Viking

Reageer

• Ramon Ansing
                              tsjah?
                              • 27-06-2006
                              • 760
                              • Tolbert

Oorspronkelijk geplaatst door The Frisian Viking
                              Net een nieuwe serie gemaakt 0,6-0,8-1,0-1,5-2,0-2,5-3,0-4,0
                              dit alles in drie lengtes 3,00 mtr - 4,60 mtr en 5,80 mtr
                              Hier mee boedoel je toch dat je een tuigje hebt van 5,80 waar een dobber van 0,6 gr op zit. Is dat niet een beetje licht voor die diepte???

Reageer

• janb
                                jan b
                                • 21-11-2005
                                • 1982
                                • 't Nieuweland

wij vissen de hele winter met dat soort tuigje s in de brielsehavens en die zijn ongeveer 3mtr diep ,enkel als het te hard waait gaan we naar een of anderhalve gram ,geen enkel probleem ,en dan nog een te lang tuig korter maken is altijd toch wat gemakkelijker als een te kort tuig langer maken.
                                Groeten van Jan de visser

Reageer

Working...