wedstrijdpennen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • PeBo
    Hengelaar

• 29-09-2007
    • 2643
    • Oosterhout

Even toch een reactie via een vreemde PC.

Janb: Volgens mij heeft een echte handgemaakte pen een meerwaarde t.o.v. een fabriekspen en dat is: perfectie.
    Wordt op een pen een gewicht vermeld, dan hoort deze pen dat gewicht ook nodig te hebben en dit zonder afwijkingen. Is dit niet het geval, dan kan je net zo goed een fabriekspen aanschaffen. Heb je meerdere dezelfde pennen, dan behoort dit zo te zijn bij al deze pennen, zodat je ze met hetzelfde systeem uit kan loden.
    Ook ik maak wel eens wat pennetjes. Alle pennen worden een voor een in een glazen buis uitgelood met vooraf geijkte loodjes. Daarna worden de benodigde loodjes gecontroleerd op een digitale weegschaal (er zou een verdwaald loodje tussen kunnen zitten). Dit nawegen gaat op honderdste grammen, waarna ik het gewicht naar onder of boven afrond op tienden. Dit gewicht wordt vermeld op de dobber en daarna afgelakt. Inderdaad Martijn is dit een tijdrovend werkje maar het is wel perfectie.

Coningx: Heb je wel eens je loodjes gecontroleerd op gewicht? Er zijn maar weinig loodjes die hetzelfde juiste gewicht hebben. Als je ze naweegt zal je daar van opkijken. Ik zou eerder denken dat het gewichtverschil daar in zit.

Groeten,
    PeBo.
    ]Member of the Easterwood dreamteam.
    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
    PeBo.

Reageer

• coningx
      Komt net kijken

• 27-11-2008
      • 52
      • waanrode

Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
      Even toch een reactie via een vreemde PC.

Janb: Volgens mij heeft een echte handgemaakte pen een meerwaarde t.o.v. een fabriekspen en dat is: perfectie.
      Wordt op een pen een gewicht vermeld, dan hoort deze pen dat gewicht ook nodig te hebben en dit zonder afwijkingen. Is dit niet het geval, dan kan je net zo goed een fabriekspen aanschaffen. Heb je meerdere dezelfde pennen, dan behoort dit zo te zijn bij al deze pennen, zodat je ze met hetzelfde systeem uit kan loden.
      Ook ik maak wel eens wat pennetjes. Alle pennen worden een voor een in een glazen buis uitgelood met vooraf geijkte loodjes. Daarna worden de benodigde loodjes gecontroleerd op een digitale weegschaal (er zou een verdwaald loodje tussen kunnen zitten). Dit nawegen gaat op honderdste grammen, waarna ik het gewicht naar onder of boven afrond op tienden. Dit gewicht wordt vermeld op de dobber en daarna afgelakt. Inderdaad Martijn is dit een tijdrovend werkje maar het is wel perfectie.

Coningx: Heb je wel eens je loodjes gecontroleerd op gewicht? Er zijn maar weinig loodjes die hetzelfde juiste gewicht hebben. Als je ze naweegt zal je daar van opkijken. Ik zou eerder denken dat het gewichtverschil daar in zit.

Groeten,
      PeBo.
      Dit is natuurlijk ook een mogelijke optie, maar heb zaterdag 20 tuigjes gemaakt met dobbers van Perfect (4x16) en kon deze steeds even diep uitloden met dezelfde loodjes.

Nu ik heb de loodjes zelf nog niet gewogen, het zou natuurlijk altijd kunnen dat dat eer verschil inzit, maar al mijn vorige pennen kon ik wel met hetzelfde lood doen.

de loodjes zijn een groen vierkant doosje van Sensas...

Reageer

• Robin
        Vaste stok & Feeder

• 26-11-2006
        • 490
        • Meerssen

@ Coningx, Hoe is jouw ervaring met Perfect dobbers? ( weet nl of je er al eens eerder mee gevist hebt)

Ik heb afgelopen jaar met dobbers van Perfect gevist, genaamd de Perfect Red Carbon. Ben echter niet helemaal te vreden hierover, omdat vele dobbers na aantal keren gebruik vele kleine scheurtjes in de laklaag vertoonden en daardoor langzaam lek raakten. ( vermoedelijk door tikken van de dobber tegen de hengel) Met een ander merk of handgemaakte dobbers had ik hier *zeer weinig tot geen last van.

*Na intensief gebruik vertonen vele dobbers gebruikssporen, vergeleken met handmade dobbers daarentegen vaak niet. Die laklaag is gewoon vaak veel beter.
        groetjes Robin

"De beste tijd moet nog komen"

Reageer

• willie
          Sportvisser
          • 03-12-2005
          • 626
          • wijhe

Hallo Coningx,

als je je loodjes op een weegschaaltje weegt zit er veel verschil in onderling en als je ook nog eens druppellood gebruikt daar zit heel veel verschil in als je dan een 0,7 hebt kan het zo maar wezen dat hij 0,8 weegt

Gr. wilfried

Reageer

• coningx
            Komt net kijken

• 27-11-2008
            • 52
            • waanrode

Oorspronkelijk geplaatst door Robin
            @ Coningx, Hoe is jouw ervaring met Perfect dobbers? ( weet nl of je er al eens eerder mee gevist hebt)

Ik heb afgelopen jaar met dobbers van Perfect gevist, genaamd de Perfect Red Carbon. Ben echter niet helemaal te vreden hierover, omdat vele dobbers na aantal keren gebruik vele kleine scheurtjes in de laklaag vertoonden en daardoor langzaam lek raakten. ( vermoedelijk door tikken van de dobber tegen de hengel) Met een ander merk of handgemaakte dobbers had ik hier *zeer weinig tot geen last van.

*Na intensief gebruik vertonen vele dobbers gebruikssporen, vergeleken met handmade dobbers daarentegen vaak niet. Die laklaag is gewoon vaak veel beter.

Ik heb vorig jaar pakweg 15 wedstrijden met de dobbers gevist dus kan er niet echt over meespreken, nu na die wedstrijden was er wel nog geen schade aan de dobbers, behalve die éné die ik had platgetrapt

het type waarover ik spreek kan ik wel niet zeggen want heb geen idee hoe hij heet, het is er één met een verdikking bovenaan de antenne. Op de club waar ik vis zijn er nog enkele die daarmee vissen en zijn er ook tevreden van.

Reageer

• coningx
              Komt net kijken

• 27-11-2008
              • 52
              • waanrode

Oorspronkelijk geplaatst door willie
              Hallo Coningx,

als je je loodjes op een weegschaaltje weegt zit er veel verschil in onderling en als je ook nog eens druppellood gebruikt daar zit heel veel verschil in als je dan een 0,7 hebt kan het zo maar wezen dat hij 0,8 weegt

Gr. wilfried
              zou het wel willen doen maar heb er geen in bezit, enkel een keukenweegschaal

Reageer

• Robin
                Vaste stok & Feeder

• 26-11-2006
                • 490
                • Meerssen

kan natuurlijk best zo zijn dat ze per dobbersoort verschillen, jij hebt het namelijk over gebruik op een put, ik gebruikte ze voor op het stromende water, Maas en kanaal. wellicht dat hier het verschil in gebruik zit.
                groetjes Robin

Reageer

• coningx
                  Komt net kijken

• 27-11-2008
                  • 52
                  • waanrode

kan natuurlijk best zo zijn dat ze per dobbersoort verschillen, jij hebt het namelijk over gebruik op een put, ik gebruikte ze voor op het stromende water, Maas en kanaal. wellicht dat hier het verschil in gebruik zit.
                  inderdaad ja, ik gebruikte ze voor een put. Misschien dat een dobber ook harder afziet op het kanaal dan op een put .

Reageer

• reijntjes
                    Swingt(o)(i)pper
                    • 12-12-2005
                    • 3499
                    • Asten

Na intensief gebruik vertonen vele dobbers gebruikssporen, vergeleken met handmade dobbers daarentegen vaak niet. Die laklaag is gewoon vaak veel beter.
                    Niet alleen de laklaag maar ook het gebruikte materiaal ( ROHACELL) zorgt ervoor dat de dobbers van Geer maar ook die van Roha n iet zinken ook al is de laklaag beschadigt !
                    Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                    2016 walk-over Blauforlaet !
                    2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                    2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                    2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

• † John van der Zee
                      [In Memoriam]
                      • 16-11-2005
                      • 1761
                      • in zuidholland in een mooi visgebied

Die van Pebo zinken ook niet hoor, en die staan ook mooi als ze goed uitgelood zijn.
                      nu wachten tot volgend jaar, en dan kan ik ze uitgaan proberen.
                      En ik heb er nog meer op bestelling staan bij pebo maar, dat heeft geen haast om ze te krijgen. Het is en blijft een hobby van hem om deze dobbers te maken, en ik zie het wel wanneer ze klaar zijn. Ik heb de tijd ermee voor dat ze klaar zijn al moet ik er een paar maanden op wachten. Maakt me helemaal niks uit.
                      Liever een dobber die met liefde voor zijn hobby zijn gemaakt dat voor het geld.
                      Vissen is ontspannend.
                      Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

Met Vriendelijke Visgroeten

vaste stokvisser????????

Reageer

• Robin
                        Vaste stok & Feeder

• 26-11-2006
                        • 490
                        • Meerssen

Oorspronkelijk geplaatst door reijntjes
                        Niet alleen de laklaag maar ook het gebruikte materiaal ( ROHACELL) zorgt ervoor dat de dobbers van Geer maar ook die van Roha n iet zinken ook al is de laklaag beschadigt !
                        Ik heb echter nog nooit met dobbers vervaardigt uit Rohacell gevist, het schijnt inderdaad geweldig materiaal te zijn! Zover ik weet worden er nog geen fabrieksdobbers geproduceert uit Rohacell?? Dus dus verlopig blijven er nog altijd dobbers die lek kunnen raken.
                        groetjes Robin

Reageer

• jan wever
                          Banned

• 19-09-2008
                          • 258
                          • Valthermond

Die fabriekssdobbers uit rohacell die komen er echt nooit,want dan verkopen ze veel te weinig .Ze gaan domweg te lang mee ,tenzij je er natuurlijk op trapt of zo.

Reageer

• Roha
                            pennenbouwer
                            • 18-04-2005
                            • 1175
                            • Nijverdal

Ik heb echter nog nooit met dobbers vervaardigt uit Rohacell gevist, het schijnt inderdaad geweldig materiaal te zijn! Zover ik weet worden er nog geen fabrieksdobbers geproduceert uit Rohacell?? Dus dus verlopig blijven er nog altijd dobbers die lek kunnen raken.
                            Rohacell wordt gemaakt door Degussa en komt oorspronkelijk uit Duitsland (Darmstadt).
                            Dertig jaar geleden maakte DAM er al pennen van. Midden jaren tachtig had wereldkampioen Kremkus z'n kist er vol mee. Ook tegenwoordig zijn er in Duitsland nog genoeg pennen van dit materiaal te koop. Kijk maar eens op;

(Wanneer je "Rohacell Posen" intoetst op Google kom je nog veel meer sites tegen.)

Die Oosterburen zijn echter grovere vissers dan wij gewend zijn. Daarom zijn het veelal dikke 'Bertha's' die je er kunt bestellen.

In Engeland maakt Gareth Malham er ook z'n dobbertjes van. Via; http://www.malmanfloats.com/
                            kun je ze bestellen.

Hoewel het materiaal op zich heel mooi is om duurzame pennen van te maken is er vistechnisch geen verschil met balsa. Het grote voordeel behaal je uit het feit dat dit materiaal niet kan lek raken en steviger is dan balsahout. Met Rohacell koop je dus een pen die veel langer mee zal gaan.

Pebo maakt zelfs pennen van Rohacell HF110. Echt zeer sterk materiaal dat je tussen duim en wijsvinger absoluut niet plat zult drukken. Dit type heeft 6% minder draagvermogen dan de gebruikelijke HF 51 maar is vele malen harder. Ik geloof oprecht dat pennen hiervan 10 jaar en langer zullen meegaan.
                            Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                            www.dobberbouw.nl

Reageer

• † John van der Zee
                              [In Memoriam]
                              • 16-11-2005
                              • 1761
                              • in zuidholland in een mooi visgebied

we zullen dat volgend jaar eens goed gaan uittesten die dobbers van pebo.
                              ik heb er veel vertrouwen in in de eigenschappen van de zeer ervaren visser
                              Vissen is ontspannend.
                              Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

Met Vriendelijke Visgroeten

vaste stokvisser????????

Reageer

• jan wever
                                Banned

• 19-09-2008
                                • 258
                                • Valthermond

In Engeland maakt Gareth Malham er ook z'n dobbertjes van. Via; http://www.malmanfloats.com/
                                kun je ze bestellen.

Inderdaad dobbertjes als je ze niet zwaarder nodig hebt dan 0,6 gram,zwaarder staan ze er al niet bij.De meeste series gaan tot een half gram .

Reageer

Working...