Wat is je ideaalbeeld van een dobber voor winderige condities?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • janb
    jan b
    • 21-11-2005
    • 1982
    • 't Nieuweland

Ik vind een stabiele pen een mooie theorie maar wat moet je er mee. het zijn de weersomstandigheden heden, de water diepte die bepalen welke dobber er zal worden gebruikt ,en welke vis staat er op de verlanglijst b.v ik vis vaak op het voorns kanaal de ene avond zet ik een mooie slanke pen van het model tesse in 1gr e,a staat keurig in het ongeveer 4 mtr diepe kanaal en het mooiste volop de platte er op ,de avond er na zw 6 model jolly3gr staat keurig in de storm de beet registratie is perfect en brasem na brasem komt boven de volgende morgen ga ik langs de n57 in de 10 mtr brede sloot 1mtr diep dobbertje er aan van 0,3 wat voor al slank is en vang ook daar ook mijn visje mee ,waar mee ik maar wil zeggen dat de omstandigheden bepalen hoe je dobber er uit ziet ,maar als je een dobber wil in zetten die als een blok in het water ligt moet je het dobbertje van de tekening omdraaien dwz de onder antenne in het dunne gedeelte en de boven antenne in het dikke dit zal als een blok in het water liggen ,maar een bekende sportman heeft eens gezegd ieder voordeel heeft zijn nadeel en dat gaat hier ook wel weer op de beet registratie van dit type dobber is niet van een al te grootte klasse maar met veel wind zal dit dobbertje zeer stabiel in het water liggen Mocht je je afvragen gaat die gozer iedere dag vissen ,moet ik zeggen dat we na bijna drie maanden zonder internet toch wel heel veel tijd over hielden voor andere dingen .
    Groeten van Jan de visser

Reageer

• Jan Broess
      Specimen Hunter
      • 21-09-2003
      • 1131
      • Nieuwegein

Het is weliswaar zo dat ik hier een pen heb bedacht voor louter winderige omstandigheden, de drifts die ik zojuist bedoelde was eigenlijk lekker tegen de wind in laten driften, dan is zo'n pen ook beter. Gaat de antenne niet met de golfslag meedeinen (of twieperen), maar rustig met de stroom mee laten voeren.

Absolute allroundpennen bestaan m.i. eigenlijk niet. De ene pen is beter onder rustige omstandigheden en duidelijk minder goed bij wind en/of stroming. En de andere pen juist omgekeerd. Ik heb heus genoeg goeie pennen in mijn kist en maak bijna altijd wel de juiste keuze voor de heersende omstandigheden. Niet dat ik straks alleen maar van die groene pennen in mijn Rive kist heb

Ik wilde gewoon ff een voor mijn ogen mooie, knotsgekke pennen bedenken en jullie mening horen (vind het wel grappig)
      Greetz,
      Jan Broess

www.devaartposcar.nl

Reageer

• schepnetje
        hobby's vissen en vissen

• 21-08-2007
        • 233
        • Musselkanaal

ik gebruik de rechter voor kanaal stroming

Reageer

• tester
          Maas en Waal visser
          • 06-03-2004
          • 2596
          • Son

Oorspronkelijk geplaatst door janb
          Ik vind een stabiele pen een mooie theorie maar wat moet je er mee. het zijn de weersomstandigheden heden, de water diepte die bepalen welke dobber er zal worden gebruikt ,en welke vis staat er op de verlanglijst b.v ik vis vaak op het voorns kanaal de ene avond zet ik een mooie slanke pen van het model tesse in 1gr e,a staat keurig in het ongeveer 4 mtr diepe kanaal en het mooiste volop de platte er op ,de avond er na zw 6 model jolly3gr staat keurig in de storm de beet registratie is perfect en brasem na brasem komt boven de volgende morgen ga ik langs de n57 in de 10 mtr brede sloot 1mtr diep dobbertje er aan van 0,3 wat voor al slank is en vang ook daar ook mijn visje mee ,waar mee ik maar wil zeggen dat de omstandigheden bepalen hoe je dobber er uit ziet ,maar als je een dobber wil in zetten die als een blok in het water ligt moet je het dobbertje van de tekening omdraaien dwz de onder antenne in het dunne gedeelte en de boven antenne in het dikke dit zal als een blok in het water liggen ,maar een bekende sportman heeft eens gezegd ieder voordeel heeft zijn nadeel en dat gaat hier ook wel weer op de beet registratie van dit type dobber is niet van een al te grootte klasse maar met veel wind zal dit dobbertje zeer stabiel in het water liggen Mocht je je afvragen gaat die gozer iedere dag vissen ,moet ik zeggen dat we na bijna drie maanden zonder internet toch wel heel veel tijd over hielden voor andere dingen .
          Hallo Janb wijze woorden
          gr Gerard

Reageer

• spuiliefhebber
            Verificatie gaande...
            • 22-04-2006
            • 4156
            • onbekend

ja zo af en toe

stabiliteit is meer gewicht onder de waterlijn,en dieper stekende schepen zijn ook stabieler.

dus zou hij gewoon zwaarder en langer moeten zijn met een zo laag mogelijk zwaartepunt

Reageer

• Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Broess
              Absolute allroundpennen bestaan m.i. eigenlijk niet. De ene pen is beter onder rustige omstandigheden en duidelijk minder goed bij wind en/of stroming. En de andere pen juist omgekeerd. Ik heb heus genoeg goeie pennen in mijn kist en maak bijna altijd wel de juiste keuze voor de heersende omstandigheden. Niet dat ik straks alleen maar van die groene pennen in mijn Rive kist heb

Ik wilde gewoon ff een voor mijn ogen mooie, knotsgekke pennen bedenken en jullie mening horen (vind het wel grappig)
              Jij had dobberbouwer moeten worden want dan had je alle modellen die je maar wenst zelf kunnen maken én uittesten.
              Je wilt niet weten hoevaak ik verschillende types pennen (met eenzelfde draagvermogen) aan mijn topsets heb uitgeprobeerd aan de waterkant. Heel wat (eigenbedachte) theoriën en huisjes waar ik heilig in geloofde zakten als plumpudding ineen.
              Van een wijs man heb ik ooit te horen gekregen dat de definitie van 'ervaring' de optelsom is van je eigen stommiteiten.

Wel krijg je door die ervaring een eigen kijk op dingen en dat heeft me in de loop der jaren al veel visplezier opgeleverd.

On topic;
              Hoe herken je een allround pen?
              Dit type pen heeft een medium olijf- of peervormig drijflichaam en er is een uitgebreide toepasbare serie van te maken qua draagvermogens.
              (Die eerder genoemde Jolly is verkrijgbaar van 4x8 = grootte doperwtje tot zo'n 8 gram! = grootte duivenei)
              Zo zullen er wel meer dobbertjes zijn die zich daartoe lenen.

De zeer specifieke pennen die uitblinken in één karaktereigenschap zijn meestal niet geschikt om in een grote range van draagvermogens te maken.
              Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

Reageer

• PeBo
                Hengelaar

• 29-09-2007
                • 2643
                • Oosterhout

tubertini dobbers

Jan,
                Hier zoals beloofd de dobbers van Tubertini, die volgens mij aardig voldoen aan jou dobberbeeld. Ze hebben nog de orginele Tubertini kleur. En je raad het al: die is groen.
                Attached Files
                ]Member of the Easterwood dreamteam.
                Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
                PeBo.

Reageer

• Jan Broess
                  Specimen Hunter
                  • 21-09-2003
                  • 1131
                  • Nieuwegein

Pebo,
                  Deze Tubertini pennen lijken er idd sterk op, maar ik vind ze er niet perfect uitzien. Ik zou liever willen dat de bovenste hals nog dunner afvloeit naar de bovenantenne. Op foto ziet het er een beetje stomp uit, tussen lichaam en bovenantenne. De onderkant welft ook niet scherp. Desondanks zijn ze wel mooi. Van alle pennen die ik ooit gezien heb, komen ze het dichtst in de buurt van mijn tekening. Hartelijk bedankt voor de foto's. Ik ben dus niet de enige die zo'n pen bedacht heeft

Roha,
                  Je hebt wel gelijk dat ik dobberbouwer had moeten worden. Dat wil ik ook graag. Maar mijn huidige woning heeft daar geen ruimte voor. Ik heb namelijk geen hobbykamer. Ik ga niet een draaibank (moet nog gekocht) neerzetten in mijn woonkamer en dan de kamer naar rohacell fijnstof en allerlei lakken laten stinken... Dat is niet goed voor mijn gezondheid.

Wat heb je allemaal voor knotsgekke pennen uitgedacht en daarmee een mislukte vissessie meegemaakt? Heb je er misschien foto's van?
                  Inderdaad, al de ervaringen die je hebt, vloeien voort uit al die stommiteiten die je gemaakt hebt...
                  Greetz,
                  Jan Broess

www.devaartposcar.nl

Reageer

• Roha
                    pennenbouwer
                    • 18-04-2005
                    • 1175
                    • Nijverdal

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Broess
                    Roha,
                    Wat heb je allemaal voor knotsgekke pennen uitgedacht en daarmee een mislukte vissessie meegemaakt? Heb je er misschien foto's van?
                    Hey Jan,

Sinds vorige week heb ik een eigen digitale camera. Het kostte me echter al heel wat moeite om de foto van die dobbertjes van Fred van Geel hier te plaatsen. Wat betreft dit vlak ben ik een echte digibeet en leer ik nog dagelijks bij. De camera geeft me nu echter wel de mogelijkheid om foto's te mailen van bepaalde zaken of manieren waarop ik werk. Dit werkt vaak duidelijker dan een A-4'tje met tekst.

Misbaksels van pennen heb ik dus (gelukkig) niet op foto. Het is dan ook niet altijd leuk om aan dergelijke zaken herinnerd te worden.
                    Vooral die keren dat ik dacht dat ik echte goeie lak voor een hele serie pennen had gebruikt. Zogenaamde anti-cappilaire lak. Na een uurtje vissen met zo'n pen kwam de lak los als het velletje van een leverworst. Ik dacht dat ik ermee naar het brandwondencentrum in Beverwijk moest; Giga grote blaren.
                    Daarna maar eens de glitsa parketlak geprobeerd. Mooie harde lak en snel droog maar na een keertje vissen sprongen de barsten in de toplaag. Het leken wel oude vrouwtjes met rimpels. (Blijkbaar is Glitsa wel waterafstotend maar niet waterbestendig)

Dit zijn voorbeelden van enkel de lak. Uiteraard zijn er ook pennen gemaakt die qua vorm heel afwijkend waren. Model cola flesje of zandloper. Een pen met twee drijflichamen in twee losse onderdelen met een flexibel stukje plastic ertussen.... Dat alles met een bepaald doel voor ogen.
                    We raken echter off topic...
                    Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                    www.dobberbouw.nl

Reageer

• T3RR0R
                      Dacht dat ik beet had

• 15-09-2007
                      • 980
                      • Heerlen

Zoveel mensen, zoveel wensen. Loop elke keer weer de winkel uit met een paar van die pareltjes. Is als een kind loslaten in een snoepwinkel. Ik blijf ze kopen die zozeer beminde dobertjes, slank, lang, kort peervormig, tesse, jolly en noem maar allemaal op. Er komen de laatste tijd wat dobbertjes uit Hongarije hier op de markt, ook zeer mooi. Maar zoals jan ook al zei, elke situatie heeft zijn dobbertje. Als je dan mijn fantasiemodel wilt weten, slank, lang, kort, peervormig, tesse, jolly in 1 dobber, kijken of Ronald die kan draaien :-)

Groet,

Marco
                      Aangepast door T3RR0R; 06-05-2008, 07:11.
                      Lid Team Sensas Punt NL
                      marco@breamteam.nl
                      http://www.teamsensas.nl/

Reageer

• cheffie
                        Beginners geluk

• 03-04-2008
                        • 664
                        • Noord Holland

Oorspronkelijk geplaatst door T3RR0R
                        Zoveel mensen, zoveel wensen. Loop elke keer weer de winkel uit met een paar van die pareltjes. Is als een kind loslaten in een snoepwinkel. Ik blijf ze kopen die zozeer beminde dobertjes, slank, lang, kort peervormig, tesse, jolly en noem maar allemaal op. Er komen de laatste tijd wat dobbertjes uit Hongarije hier op de markt, ook zeer mooi. Maar zoals jan ook al zei, elke situatie heeft zijn dobbertje. Als je dan mijn fantasiemodel wilt weten, slank, lang, kort, peervormig, tesse, jolly in 1 dobber, kijken of Ronald die kan draaien :-)

Groet,

Marco
                        Lijkt wel een soort dobber virus. Heb daar ook structureel last van. Was vorige week een weekendje Limburg, natuurlijk even kijken in Ittervoort. Liep de winkel uit met €80,- dobbers..

Reageer

• T3RR0R
                          Dacht dat ik beet had

• 15-09-2007
                          • 980
                          • Heerlen

Oorspronkelijk geplaatst door cheffie
                          Lijkt wel een soort dobber virus. Heb daar ook structureel last van. Was vorige week een weekendje Limburg, natuurlijk even kijken in Ittervoort. Liep de winkel uit met €80,- dobbers..
                          Dan had je er zeker 40. Bij Jan kan ik me ook moeilijk beheersen, komt waarschijnlijk omdat wanneer je in die hoek gaat staan je niks anders meer ziet dan alleen maar van die mooi gekleurde, je oog strelende, alles vervagende...........
                          Neej serieus, een leuke winkel daar, ook de voerafdeling, gewoon goed.

Groeten,

Marco
                          Lid Team Sensas Punt NL
                          marco@breamteam.nl
                          http://www.teamsensas.nl/

Reageer

• martinwinschoten
                            ONVOORSTELBAAR

• 17-02-2008
                            • 798
                            • Winschoten

Ik heb ook zo'n dobberkoopziekte.
                            Heb inmiddels ongeveer 400 dobbers.
                            Gebruik er misschien een kwart van, de rest staan netjes in het piepschuim te wachten tot ze misschien ooit een keer te water mogen.
                            Aan het eind van dit jaar hebben ze er zeker vele vriendjes bij gekregen. hahahah

groet, Martin
                            Team Bobs hengelsport Prinz Royal

Team Attrafish Nederland

Reageer

• Jan Broess
                              Specimen Hunter
                              • 21-09-2003
                              • 1131
                              • Nieuwegein

In het verleden kocht ik ook als een gek, elk winkelbezoek eindigde altijd met dobbers in mijn handen bij thuiskomst. Er gingen ook zoveel het prullenbak in omdat ze een scheurtje of lakschade hebben opgelopen of gewoon niet goed meer (uit de tijd). Ik bleef gewoon verbe******en zoeken en zo heb ik ervaring opgedaan welke dobbers goed zijn en welke niet. De tekening vloeit zeker voort uit al mijn ervaringen. Ik heb wel zeker 50 ongebruikte dobbers in mijn oud koffertje liggen. Dankzij de vondst van de zelfgebouwde pennen die ik via internet kan kopen, heb ik het aantal fabriekspennen flink uitgedund omdat deze exclusieve pennen haast onbreekbaar en onverouderbaar zijn... Een flinke partij fabriekspekken, al dan niet nieuw, weggegeven aan de jeugdvissers of verkocht via marktplaats voor een schijntje. Tegenwoordig koop ik niet meer zoveel. Af en toe een serietje kan geen kwaad. Dik tevreden met mijn tuigenkoffer . Deze kabbelpen zou ik er wel bij willen hebben voor bijv. brasem onder lastige visomstandigheden zoals wind.

Veel sterkte met jullie dobberkoopvirus
                              Greetz,
                              Jan Broess

www.devaartposcar.nl

Reageer

• Amadeus
                                Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
                                • 1626
                                • Westerlee

Gossie wat een pennerij, als ik er 15 heb liggen zijn dat er veel.
                                Even denken.
                                2 pennen op mijn "kikkertoppen"
                                5 lange pennen op mijn lange tuigen
                                5 korte
                                1 in een kokertje in mijn tas.

ff tellen,2+5=7+5=12+1=13
                                Yep, 13 pennen in het totaal.

Daar heb ik meer dan zat aan voor mijzelf.
                                Dan hou ik mijn snoekdrijvers buiten beschouwing ( zijn er ook maar 2 ).
                                https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

Working...