de knoop van het lusje

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • odul
    pennenbouwer
    • 11-05-2005
    • 198
    • Zedelgem

easy loop

Hallo
    De easy loop doet het allemaal zonder gadgets en wil je één keer draaien dan heb je de acht knoop. Eenmaal je het hebt gezien wil je niet meer zonder knopen!
    Odul
    Handgemaakte wedstrijdpennen: www.pennenrosseel.be

Reageer

• SjorsV
      Newbie

• 09-08-2007
      • 40
      • Eindhoven

Dat klopt! Sensas Easy Loop for president!
      Heb na lang zoeken (alle winkeliers hebben pleuris hekel aan Sensas lijkt het) het ding bij Kuijpers in Ittervoort gevonden en werkt super!

Moet alleen nog even oefenen om de totale lengte van de onderlijn exact in een Preston-doosje te laten passen.
      Wellicht dan het einde van de lus niet om de wijsvinger maar om een klein pinnetje houden denk ik.

Reageer

• Eduard
        Moderator
        • 11-08-2004
        • 3278
        • Sappemeer

Ik wil niks afdoen aan nut van zo'n 'hebbedingetje' als de 'Easy-Loop', of eigenlijk wel: Een beetje handige jongen kan ook zelf gewoon even een instrumentje buigen van een paperclipje ofzo. Ik wil mezelf niet omhoog tillen als 'handige jongen'... maar toch... Ik vind die hebbedingetjes veel te duur! Zo'n Easy Loop kost je al gauw een 5 a 6 euro... Maar zo zijn er veel meer dingen op de hengelsportmarkt waar je volgens de leverancier echt niet zonder kunt, een must voor de serieuze visser, maar ondertussen wordt je gewoon genaaid!

Ik gebruik altijd de 8-knoop en m.b.v. een paperclipje maak ik ze allemaal excact gelijk van grootte.
        groet,
        Eduard

Reageer

• spuiliefhebber
          Verificatie gaande...
          • 22-04-2006
          • 4156
          • onbekend

te duur

echt knap als je de echt handige dingen niet kan waarderen op zijn waarde.

vroeger zat hier een jongen met een tak van een boom te vissen dat kan ook,is niet duur.

maar goed ieder zijn meug ,koop je een paperclip

Reageer

• SjorsV
            Newbie

• 09-08-2007
            • 40
            • Eindhoven

Het is natuurlijk afhankelijk van hoe je in het leven staat en de kost verdient, maar mijn ervaring is dat het enige dat we niet in hand hebben is "tijd". Geld komt wel weer terug maar tijd ben je voor altijd kwijt, dus het ken maar beter goed gespendeerd zijn. Die 5-6 euro haal ik er dus zo weer uit in tijdwinst en minder ergernis. Als ik kant en klare onderlijnen met juiste type haakjes/lengte zo kon kopen had ik dat ook gedaan.

Ik had schoonpa al eens gevraagd om zoiets voor me te maken, maar als ik de easyloop goed bekijk dan is dit wel een goed uitge-engineered dingetje wat schoonpa minstens 3-4 revisies had gekost om dat goed te krijgen. Je hebt ook geen referentie als je er geen hebt, dus je weet dan ook niet hoe handig zo'n ding is. Ik maak er bijna sneller een lus mee voordat je het woord lus hebt uitgesproken.

Reageer

• janb
              jan b
              • 21-11-2005
              • 1982
              • 't Nieuweland

Ik heb het ding al een jaar of twee en wil hem echt niet meer missen ,moet je het in de winter maar eens proberen om met je kouwe fikke een klein lusje teleggen dat dingetje is die 5 a 6 euro dubbel en dwars waard ,en je kan hem verliezen ,maar verslijten zal je hem nooit ,is iets voor het leven ,en dat kan je van veel van die zgn hebbedingetjes vaak niet zeggen .
              Groeten van Jan de visser

Reageer

• cquad
                Iets met water

• 18-03-2008
                • 361
                • Buitenpost [FRL]

Ik denk dat ik ook maar zo'n ding ga halen.
                Als ik inderdaad zie hoeveel tijd ik kwijt ben met 1 lus, is dit wel handige tijdwinst.

Wat ik mij afvraag is, hoe krijgen de meeste van jullie de onderlijn op exact dezelfde lengte?

Ik heb zelf een plank gemaakt, met een Spijker aan het begin, en met streepjes getekend op de plank zelf.
                Wanneer ik bijvoorbeeld een onderlijn van 20cm wil, leg ik de lus om de spijker en begin ik i.c.m haki-an op 14cm te knopen, wanneer ik de boel aantrek, komt ie ongeveer bij 20cm uit.

Alleen nu wil ik onderlijnen van langer dan 100cm maken heb ik toch wel een probleem.... (m'n plankie is maar 75cm lang )
                Zijn hier ook nog handige (goedkope) tools voor?
                Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

Reageer

• Eduard
                  Moderator
                  • 11-08-2004
                  • 3278
                  • Sappemeer

Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                  echt knap als je de echt handige dingen niet kan waarderen op zijn waarde.
                  Da's natuurlijk weer jouw positieve interpretatie... Want zo is het natuurlijk echt noodzakelijk voor jou om een origineel merkschaartje te hebben, originele lijnontvetter en een origineel elastieksmeermiddel te gebruiken, voor het aftekenen van je diepte op je stok of afstand van je matchlijn mag je geen simpele Tip-ex of vetkrijt gebruiken, nee, dat moet toch echt de originele markeerstift voor worden gekocht. Ook voor de dobbers heb je een originele dobberkoker, geen simpel ordinair stuk PVC-pijp... bij ons noemen ze zo iemand gewoon een 'patsertje', maar goed, zoals je zelf al aangaf, ieder zijn meug, als jij aan het water voornamelijk bezig wilt zijn met het laten zien dat je allemaal dure 'hebbedingetjes' en 'snufjes' in de koffer hebt en daar een bepaalde status aan ophangt, mijn zegen heb je, no problem!

Ik kan handige dingen best wel op waarde schatten, maar ik ben nou eenmaal geen visser die aan het water voornamelijk bezig is met het knopen van lusjes en onderlijntjes en ander gefreubel, dan ben ik aan het vissen, want aangezien ik van het peuter- en schraapwerk houd en dus toch nooit meer vang dan een klein kilootje vis, breek ik weinig lijntjes en hoef ik niet te knutselen aan het water.... De lusjes die ik maak, maak ik thuis, lekker warm bij de kachel, in alle rust, als ik mijn onderlijnen knoop en alhoewel ik wel een Easy Loop heb, het gaat mij beter af zonder zo'n ding .
                  groet,
                  Eduard

Reageer

• spuiliefhebber
                    Verificatie gaande...
                    • 22-04-2006
                    • 4156
                    • onbekend

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
                    Da's natuurlijk weer jouw positieve interpretatie... Want zo is het natuurlijk echt noodzakelijk voor jou om een origineel merkschaartje te hebben, originele lijnontvetter en een origineel elastieksmeermiddel te gebruiken, voor het aftekenen van je diepte op je stok of afstand van je matchlijn mag je geen simpele Tip-ex of vetkrijt gebruiken, nee, dat moet toch echt de originele markeerstift voor worden gekocht. Ook voor de dobbers heb je een originele dobberkoker, geen simpel ordinair stuk PVC-pijp... bij ons noemen ze zo iemand gewoon een 'patsertje', maar goed, zoals je zelf al aangaf, ieder zijn meug, als jij aan het water voornamelijk bezig wilt zijn met het laten zien dat je allemaal dure 'hebbedingetjes' en 'snufjes' in de koffer hebt en daar een bepaalde status aan ophangt, mijn zegen heb je, no problem!

patser

jij schijnt me nogal te kennen.

deze reactie past echt goed in het rijtje stom gel ul

Reageer

• janb
                      jan b
                      • 21-11-2005
                      • 1982
                      • 't Nieuweland

Oorspronkelijk geplaatst door cquad
                      Als ik inderdaad zie hoeveel tijd ik kwijt ben met 1 lus, is dit wel handige tijdwinst.

Wat ik mij afvraag is, hoe krijgen de meeste van jullie de onderlijn op exact dezelfde lengte?

Ik heb zelf een plank gemaakt, met een Spijker aan het begin, en met streepjes getekend op de plank zelf.
                      Wanneer ik bijvoorbeeld een onderlijn van 20cm wil, leg ik de lus om de spijker en begin ik i.c.m haki-an op 14cm te knopen, wanneer ik de boel aantrek, komt ie ongeveer bij 20cm uit.

Alleen nu wil ik onderlijnen van langer dan 100cm maken heb ik toch wel een probleem.... (m'n plankie is maar 75cm lang )
                      Als je nou een paar streepjes zet op de plank van de lengte die je wilt hebben en je doet steeds het zelf de moeten de onder lijnen op het zelfde uit komen ,met die hakian dat klopt, als je 14cm van de spijker waar je lus aankomt een streepje zet en daar de neus van je hakian op legt, zullen al je onderlijnen het zelfde zijn n,l 20 cm.
                      Groeten van Jan de visser

Reageer

• flor
                        Frequent aanwezig

• 25-11-2006
                        • 203
                        • hoboken

Als je wilt en tijd genoeg hebt kun je vanalles in elkaar flansen.
                        Dobbertjes,hakenuitsteker die bijft drijven,hengelsteuntjes lassen. En een paperclip voor lusjes (doe ik ook) tot een wasspeld i.p.v de nieuwe hebbedingentjes voor uw reservelijn strak te houden.
                        Maar de winkel mag toch ook iets verdienen? Voer kun je evengoed zelf mengen met produkten van de boerenbond en supermarkt en casters kun je maken en een composthoop voor pieren zet je in de tuin.
                        Maar het vraagt allemaal tijd,plaats en toestemming van moeder de vrouw.

Reageer

• brielsemaasliefhebber
                          vis gek
                          • 06-06-2006
                          • 1231
                          • Brielle

Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                          patser

jij schijnt me nogal te kennen.

deze reactie past echt goed in het rijtje stom gel ul

En uitlokken tot??????????????

En dat voor een moderator waar gaat het toch heen
                          GROETEN VAN EEN VIS GEK

Reageer

• Ivo-69
                            Noob

• 12-04-2008
                            • 166
                            • Zuidland

Oorspronkelijk geplaatst door cquad

Ik doe het precies andersom, ik knoop eerst de haak aan de onderlijn, vervolgens het haakje om een spijker en dan de onderlijn naar de andere spijker, heb je A) altijd gegarandeerd dezelfde lengte, en B) wil je langere onderlijnen ga je weer met je onderlijn naar de haakspijker.
                            Voor de duidelijkheid heb ik een foto toegevoegd, wat betrefd de lusspijker die heb ik verdeeld over het plankje en heb dus altijd vaste afstanden.

Kijk ik om me heen, sta ik midden in het leven

Reageer

• cquad
                              Iets met water

• 18-03-2008
                              • 361
                              • Buitenpost [FRL]

Mijn plank ziet er ook ongeveer zo uit, alleen heb ik geen haakspijker.
                              Ik gebruik hiervoor de haki-an.
                              Maar daar moet ik dus 6cm uitrek rekening mee houden...
                              Volg mijn voorbereidingen op twitter: http://twitter.com/cqu4d/

Reageer

• esperto
                                Sportvisser

• 16-09-2006
                                • 654
                                • Oostkamp (Brugge)

Oorspronkelijk geplaatst door brielsemaasliefhebber
                                En uitlokken tot??????????????

En dat voor een moderator waar gaat het toch heen
                                mag een moderator ook nog een mening hebben??

Reageer

Working...