Tips en vraagjes

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Jans
    Toekomstig expert
    • 13-03-2004
    • 272
    • Drenthe

Moi,

Ruud het ging me helemaal niet om je prestaties als visser, die ken ik niet dus daar kan ik niet over oordelen.
    Jij kent mijn prestaties als visser niet daar kun jij dus niet over oordelen.
    Het ging me meer om de reactie van jou over de antwoorden die je hier kreeg, zeker als beginnend visser kun je hier een hoop opsteken, dat er een discussie op gang komt die jouw kennis te boven gaat is toch juist goed? of niet dan.
    Dat betekent dat je hier wat kunt leren en als je iets niet snapt zeg dat dan gewoon, er zijn hier genoeg mensen die het je met alle plezier uitleggen, desnoods aan de waterkant als ze niet te ver weg wonen.
    Voor vragen over voer is er trouwens een apart topic, als je dat doorleest kun je je hele leven elke week een ander recept proberen.
    Voor de rest, zand er over

O ja, Tester heeft gelijk, een dobber met een gram draagvermogen blijft een dobber met een gram draagvermogen of de bovenantenne nou van hout, plastic, ijzer of goud is.
    Er is altijd iemand die nog minder vangt.

Reageer

• tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

Hallo Ruud

je hebt wel wat gelijk dat we te veel over een punt doorgingen ik ben er ook nog niet mee klaar maar kom er in een ander topic over terug

het mooie van je vragen is dat ook een ervaren visser zich telkens af moet vragen hoe doe ik het elk water is anders

een verhaaltje ik ging is vissen op een karpertjes put met de vaste stok normaal zou je toch verwachten dat dat je dan met een redelijk formaat dobber met een behoorlijk dikke antenne kunt vissen

maar omdat die karpertjes wel een vaker gevangen werden waren ze zeer wantrouwend ging het niet zo goed

toe heb ik een dobbertje met een zeer laag eigen gewicht (doorlopende onder en boven antenne van carbon) en een antenne dikte van 0,8 mm ( voorndobber) opgezet

ongeveer vlak met het water afgesteld dan praat je over een beetregistratiekracht van 0,001 gr of zoiets

de hoofdlijn gewoon 0,18 gelaten en haakje 8

haak aas van 1 deel paneer 1 deel ttx (maiskiemkoek ) en een deel bruine bastaard suiker zogenaamde softie

en het was kassa
      gr Gerard

Reageer

• zev
        Zomaar Een Visser

• 10-01-2009
        • 86
        • Echt

Ik was even aan het twijfelen of ik nog zou reageren omdat ieder zijn eigen mening heeft en daar is niets mis mee.
        Mijn bedoeling is dat de visser zich realiseerd welke bovenantenne hij gebruikt. Indien er onderstroming is bijv. geen metalen bovenantenne gebruiken etc. Bij veel wind bij voorkeur holle antenne bijvoorbeeld.

Tester, waar ga ik in de fout bij onderstaande redening?

Je hebt (mijn inziens) gelijk met het feit dat de waterverplaatsing voor beide dobbers gelijk is. Voor iedere 1cm3 1 gram. Maar je redening gaat mank op het moment dat het volume dat het water verplaats lichter als water is (bijv. balsa).

Nogmaals het voorbeeld een stalen antenne van 1cm3 weegt 8 gram, om deze antenne boven water te houden moet de dobber 8 gram "onderlood" zijn (is te weinig lood aan de dobber om de antenne boven water te houden). Onder water blijft van deze 8 gram 7 gram over (- 1 gram vanwege de 1cm3 waterverplaatsing) dus als je met 1 gram trekt is de resultante weer gelijk.

Bij aluminium moet de dobber 3 gram onderlood worden. onder water blijft er 2 gram van over, dus weer met 1 gram is de resultante gelijk.

Tot zover klopt de redening dat het niet uitmaakt en alles in de uitloding van de dobber verwerkt is.

Nu het voolbeeld met een materiaal lichter als water. bijv. balsa van 0,2 gram per cm3. Dobber is nu 0,2 gram onderlood. Wederom is 1 gram nodig voor de waterverplaatsing. Maar de massa wat nu voor de 1 gram water in de plaats komt is 0.2 gram. We houden dus nog 1-0.2= 0,8 gram over die je ook nog extra aan de haak moet hangen om de dobber onder te krijgen, dit moet bij de 1 gram waterverplaatsing opgeteld worden. Er moet dus met 1,8 gram moet aan de haak getrokken worden.

Groet en succes

Reageer

• misser
          cuore sportivo

• 06-04-2007
          • 317
          • ijsselmuiden/kampen

We gaan weer de goede kant op

Reageer

• tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

Hallo Zev

ik ben de eerste om je gelijk te geven als je verhaal klopt

maar wwar het op neer komt is dat als de dobber uit gelood is het gewicht van de antenne draagt op het drijflichaam

en ook gewicht van een balsa antenne die niet onder water is draagt op het drijflichaam

dus je mag het gewicht weg denken en dan blijft er in gedachten een lege huls over met een bepaalde inhoudsmaat

maar er gaat niks boven een testdobber en die ben ik nu aan het maken met foto,s

en dan hoop ik maar dat ik gelijk heb anders ga ik mooi af
            gr Gerard

Reageer

• zev
              Zomaar Een Visser

• 10-01-2009
              • 86
              • Echt

Wel mooi dat je daarvoor extra een testdobber maakt, ik ben benieuwd. Er gaat niets boven een praktijktest. Gelukkig is dit goed te testen, dat geldt niet voor alle dingen in de visserij.
              En keer een verkeerde mening hebben (afgaan??) is niet erg (geldt ook voor mij, al vaak gedaan en zal ook nog vaak gebeuren) daar leer je het meest van.

Leuke quote om mee te eindigen: " het (stuk) materiaal boven water weet niet waarom en hoe het daar is"

Groet

Reageer

• ruudw82
                Newbie

• 19-04-2009
                • 19
                • IJmuiden

Als ik mijn dobber precies uitlood dan zal er toch niet zoveel drift zijn van mijn dobber? Ik wil vrijdag gaan vissen in de polder, waar er normaal gesproken geen stroming is. Dan moet ik toch geen last hebben van wind als ik op de bodem lig?

Reageer

• preston-freak
                  wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
                  • 1834
                  • Oss

Met precies uitloden hef je wel het eigen gewicht van de atenne op maar niet het drijfvermogen. Als ik mijn dobbers in mijn uitlodingsbuis aan het uitloden ben, dan is het heel goed te merken. Atennes met bijv. fiberglas schieten met een klein tikje al een stuk onder water en voor holle en dikke plastic atennes moet je toch echt meer kracht zetten. Ook als je beide dobbers met hetzelfde draagvermogen van een bepaalde hoogte in de de buis laat vallen, dan zul je zien dan de dobber met een fiberglas atenne een stuk verder onder water schiet.
                  Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• ruudw82
                    Newbie

• 19-04-2009
                    • 19
                    • IJmuiden

Moet ik dan juist meer of minder lood aan de lijn zetten, of bij een 4 BB dobber, ook gewoon 4 BB loodjes?

Reageer

• Retlaw
                      TOPvisser

• 22-01-2008
                      • 115
                      • Nieuwe Pekela

Oorspronkelijk geplaatst door Jans
                      Moi,

Nee jij draagt lekker wat nuttigs bij hier.

Ik kan me vergissen maar dit is toch echt de afdeling "dobbers en tuigjes" dus met je beginvraag over voer zit je zelf al vrij ver offtopic, en als er dan iemand een vrij uitgebreid antwoord over dobbers geeft is het ook niet goed, vraag het dan niet.
                      als je mijn reacties goed leest, dan zie je inderdaad de bijdrage die ik lever
                      Jihahaha! Weer een baksteen in het net

Reageer

• zev
                        Zomaar Een Visser

• 10-01-2009
                        • 86
                        • Echt

Oorspronkelijk geplaatst door ruudw82
                        Als ik mijn dobber precies uitlood dan zal er toch niet zoveel drift zijn van mijn dobber? Ik wil vrijdag gaan vissen in de polder, waar er normaal gesproken geen stroming is. Dan moet ik toch geen last hebben van wind als ik op de bodem lig?
                        Vergelijk het met een scheepsboei. Deze zit beneden met een ketting aan de grond vast. Wat gebeurd er met deze boei als het hard waait vanuit 1 richting. De wind die op deze boei komt drukt deze verder naar beneden, tevens kan er opp. stroming (en onderstroming) ontstaan. Als de boei niet genoeg drijfvermogen heeft zakt deze mogelijk zover dat je hem op afstand nauwelijks nog kunt zien.

Reageer

• tester
                          Maas en Waal visser
                          • 06-03-2004
                          • 2596
                          • Son

Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                          Met precies uitloden hef je wel het eigen gewicht van de atenne op maar niet het drijfvermogen. Als ik mijn dobbers in mijn uitlodingsbuis aan het uitloden ben, dan is het heel goed te merken. Atennes met bijv. fiberglas schieten met een klein tikje al een stuk onder water en voor holle en dikke plastic atennes moet je toch echt meer kracht zetten. Ook als je beide dobbers met hetzelfde draagvermogen van een bepaalde hoogte in de de buis laat vallen, dan zul je zien dan de dobber met een fiberglas atenne een stuk verder onder water schiet.
                          Hallo Preston

daar heb je ook gelijk in het is ook het draagvermogen van de dobber en de inhoudsmaat van de antenne

de inhoudsmaat van een 3 mm antenne is zo ongeveer 10 x de inhoud van een antenne van 0,9 mm
                          gr Gerard

Reageer

• preston-freak
                            wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
                            • 1834
                            • Oss

Gewoon je dobber en de atenne aanpassen aan de omstandigheden. Ik lood mijn dobber uit tot aan de antenne en dan heb ik 'm vaak nog overlood als ik eenmaal vis. Dit geldt dan vooral voor fiberglas en dun plastic, holle en houten atennes hebben meer marge door het drijfvermogen.
                            Het gewicht aangeven op de dobber is een richtlijn, want uitloden doe je niet optelsommetjes aan de hand van die tabellen. Ik hanteer 3/4 uitloding met de druppellood, vervolgens 2 x nr. 6 ofzo en bijna altijd een nr. 8 als onderste loodje. Vervolgens moet ik dan meestal finetunen met nr. 10 tot 13, zodat die scherp staat. Maar eenmaal aan de waterkant moet ik vaak dat kleine loodje alsnog verwijderen, omdat het te scherp uitgelood is.

De echte toppers, zoals Alan Scotthorn vissen met dunne atennes die dan ook nog tot de helft zijn uitgelood, maar dat is aan mij niet besteed. Je moet dan je lijnopslag zodanig blijven hanteren dat je dobber niet onderzakt als de lijnopslag te slap hangt, echt moeilijk is dat, maar hij is dan ook meervoudig wereldkampioen.
                            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• PeBo
                              Hengelaar

• 29-09-2007
                              • 2643
                              • Oosterhout

Zo maar een idee.
                              Onze vriend AH van de bekende supermarkt, verkoopt flessen rode wijn van zijn huismerk. De fles wordt afgesloten met een kunststof kurk. Deze kunststof neemt geen water op. Een flitterdun schijfje eraf snijden en met een buisje er een rondje uitslaan. Dit kan je vervolgens op je antenne prikken. Met een watervaste viltstift kan je het ook nog een gewenst kleurtje aan geven. Misschien of topic, maar het kwam even opborrelen. Beter dan het met vaseline te doen, want daar wordt je lijn zo vet van en het gaat van de antenne af. Overigens: ik drink rode wijn, dus die fles hoeft geen probleem te zijn, die maak ik graag voor je leeg.

Groeten,
                              PeBo
                              ]Member of the Easterwood dreamteam.
                              Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
                              PeBo.

Reageer

• reijntjes
                                Swingt(o)(i)pper
                                • 12-12-2005
                                • 3499
                                • Asten

Pebo,

Waarom maak je van die kurk dan geen dobberlichaam ?
                                Ik zou dan wel snel met massaproduktie beginnen !
                                Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                                2016 walk-over Blauforlaet !
                                2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                                2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                                2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

Working...