dobbers en elastiek

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • inspera
    Komt net kijken

• 20-08-2007
    • 65
    • Eindhoven

Hoi,

Dat zal ik zeker doen, ik denk dat de montage van de antenne in het basa ze zwak is, ik ga morgen op zoek naar andere pennen.

Sugesties zijn altijd welkom

Reageer

• schepnetje
      hobby's vissen en vissen

• 21-08-2007
      • 233
      • Musselkanaal

loop al wat jaartjes mee maar nog nooit een dobber naar de kl.....ten gehad door mijn stiek of iets dergelijks
      snap er dus ook niets van inspera

Reageer

• preston-freak
        wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
        • 1834
        • Oss

Ik vis ook met Timm's en ik ben er erg over te spreken. Als je deze in de vernieling kunt helpen, dan geldt dat net zo goed voor Geers, Sensas of wat voor merk dan ook. Ik heb vele wedstrijden gevist met dezelfde Timm's en goed gevangen, maar met deze dobbers mankeert niks. Vroeger viste ik met Sensas, Rive etc en die vond ik een stuk zwakker, ook met insnijden van de lijn.

De antennes zitten prima gemonteerd:

Naar mijn weten is Preston elastiek nr. 5 (oranje) slechts 0.98 mm dik, nr. 6/7 (geel) is wel 1.15 mm dik. Zelf vis ik met nr. 3 (0.75 mm) (groen) in 2 delen. Voor de doorsnee visserij vind ik dit perfect, want het vangt zelfs voorns op en het is meer dan sterk genoeg voor brasems van 1.5 kg, zelfs een zeelt van 2.3 kg was geen probleem.

Ik zou dus eerst een andere stiek proberen voordat je onnodig veel geld steekt in nieuwe dobbers.
        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• spyker
          stokvisser

• 10-06-2009
          • 29
          • in het midden

je stiek staat veel te strak das alles.

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
            • 1834
            • Oss

De meeste beginners beginnen niet strak genoeg of in dit geval te strak. Stiek boven de mm zou ik sowieso in 3 delen monteren.

Reageer

• inspera
              Komt net kijken

• 20-08-2007
              • 65
              • Eindhoven

Hoi,

Ik denk dat de combinatie van mij stiek met de interne bus niet goed WAS.
              Dus de bus te klein en de stiek te dik.
              Met het gevolg de stiek te strak hebben staan.
              Ik heb nu de groene stiek van Preston, met een bus tot 2.3 mm
              Ik ga het morgen weer uit proberen.

Thanks voor de input

Reageer

• janb
                jan b
                • 21-11-2005
                • 1982
                • 't Nieuweland

Het is een fout die door veel vissers word gemaakt door een bepaalde zuinigheids procedure word er te zuinig van de top afgezaagt waar door de elastiek er enkel gemaakkelijk door loopt als er druk opstaat ,valt de druk in eens weg ,zoalas b v het los schieten van een vis ,dan wil de elastiek niet meer zo gemakkelijk naar binnen,de elastiek moet er in alle omstandigheden gemakkelijk door kunnen lopen .Ik weet wel het is zonde van je top maar het moet er af .Tegenwoordig zijn er van de shimano toppen die al een ruime doorgang hebben ,dus voorbereid voor elastiek doorvoer.Ik heb dat op mijn oude diaflass nog niet zitten ,hier moest ook de zaag in ,maar werkt even zo goed nog steeds naar tevredenheid.
                Groeten van Jan de visser

Reageer

• inspera
                  Komt net kijken

• 20-08-2007
                  • 65
                  • Eindhoven

Hoi,

Welke bus gebruik jij voor de stiek van welke mm?

Reageer

• Jan Broess
                    Specimen Hunter
                    • 21-09-2003
                    • 1131
                    • Nieuwegein

Misschien moet je dikker vissen (met 12/00 of zelfs 14/00 onderlijn) om die karpers niet te laten ontsnappen...
                    De fabriekspennen zijn bijna altijd kwetsbaar voor het snel terugschieten (ook onder water). Heb ooit een Sensasdobber met dubbele bovenantenne aangeschaft, maar is meteen kaduuk na 1 'ongelukkige' karperrun met lijnbreuk.

Ik heb de Timms dobber bekeken op de site. 'Frank' ziet er echt erg kwetsbaar uit, als het drijflichaam heel dun afloopt naar de bovenantenne, is het niet geschikt voor de onstuimige visserij. Geldt ook voor de mooie Wessel. Een uitermate geschikte dobber voor de delicate visserij op voorn en bliek op kanalen en vaarten. Voor karper absoluut niet geschikt. Ik zou in je geval gaan voor het model Siko of Aran.
                    Greetz,
                    Jan Broess

www.devaartposcar.nl

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                      • 1834
                      • Oss

Inderdaad ideaal, die Shimano-toppen. Ik behield er de lengte mee en geen doe-het-zelf praktijken. Maar liever 20-30 cm eraf dan een slecht lopende stiek.

Reageer

• inspera
                        Komt net kijken

• 20-08-2007
                        • 65
                        • Eindhoven

Hoi,

Ik heb mijn stiek aangepast en ga het morgen lekker op mijn gemak eens allemaal uitproberen.
                        Het was wel zo dat als ik dikker ging vissen ik veel minder beet kreeg, en die karpers die daar rond zwemmen(60 plus) die komen er toch niet uit met 14 of 16.

grt

Reageer

• Jan Broess
                          Specimen Hunter
                          • 21-09-2003
                          • 1131
                          • Nieuwegein

Okee, karpers schrijven we ff op onze buik. 8/00 is toch wel het verstandigste, breekt ook sneller en komt er dus minder terugschietkracht uit dan met 10/00, bij breuk.

Bij het aanslaan en het blijkt een zware vis te zijn die meteen de diepte in verdwijnt (of richting midden), doe je hengeltop (en 2de deel) onder water en wacht totdat de druk weggenomen is of een schokje dat losschieten aangeeft. Met enig geluk blijft je dobber heel.
                          Greetz,
                          Jan Broess

www.devaartposcar.nl

Reageer

• Nick MC Daddy
                            Met enige kennis...
                            • 08-03-2004
                            • 316
                            • Noordwijkerhout

t blijft een kunst met dat elastiek.

Reageer

Working...