Method feeder hulp nodig...

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Nappie0310
    Newbie

• 05-10-2009
    • 37
    • Duiven

Method feeder hulp nodig...

Hallo,

Onderstaand bericht heb ik geschreven als reactie op een vangstverslag.
    Dat is, blijkt nu, niet de juiste plek om deze vragen te stellen...

Vandaar dus nog maar eens maar dan goed denk ik:

Hallo,

Mooi resultaat met de Preston zie ik. Zelf heb ik deze de afgelopen twee dagen ook geprobeerd maar helaas niet met hetzelfde resultaat.

Ik heb gevist met de 15 grams Method feeder (zonder mould omdat die niet op voorraad was) en een softbait 10mm mini bolie in de smaak aardbei. Als voer heb ik een normaal feeder voer gebruikt wat voor mij nogal wat problemen oplevert omdat het dan weer te droog en dan weer te nat (vast) is volgens mij.

Als ik inwerp in één van onze stads vijvertjes (+/1 150 cm diep) krijg ik wel vrij snel beweging in de top maar absoluut geen lekkere kromme top. Zelf haken doet de vis zich ook zeker niet. Nu een paar minuten ophalen en dan zit het voer er nog op en de mini bolie is verdwenen. Dit herhaalt zich meerdere keren en de vangst is dus zeer slecht.

Er zitten wel veel karpers in dit water maar of ik krijg ze niet bij mijn aas of ze bijten niet zoals het zou moeten. Wat ik lees zou de method er juist toe moeten leiden dat je enorm felle aanbeten zou moeten krijgen maar dat is bij mij nog niet gelukt.

Heeft iemand misschien tips voor mij? Ik doe blijkbaar iets fout maar zou graag willen weten wat.

Alvast heelf erg bedankt voor de hulp.

gr.
    Johan
  • fpulles
    omgeturnd

• 15-02-2008
    • 1260
    • Eindhoven

Hallo Johan,

Dat je voer in je korf blijft en de boilie er af is inderdaad de omgekeerde wereld. Maak je voer in 2a3 keer vochtig. Dwz: beetje bevochtigen en goed mengen; 1/2 uurtje laten staan, daarna weer bevochtigen; eventueel met de plantenspuit. Zo wordt het vocht goed opgenomen in het voer. Het moet een beetje plakken.

Verder je boilie moet er niet af kunnen normaal. gebruik je een hair met stopper? en plaats je boilie in je voer.

Je maakt een kom met je hand. Leg daar je boilie in. Gooi er een handvol voer in, en druk je methodkorf nu flink in je hand.

De korf moet nu gevuld zijn met de boilie in het voer aan de bovenkant.

suc6

Frank
    oude hond kan ook trucjes leren

Reageer

• odul
      pennenbouwer
      • 11-05-2005
      • 198
      • Zedelgem

Oorspronkelijk geplaatst door Nappie0310
      Hallo,

Onderstaand bericht heb ik geschreven als reactie op een vangstverslag.
      Dat is, blijkt nu, niet de juiste plek om deze vragen te stellen...

Vandaar dus nog maar eens maar dan goed denk ik:

Hallo,

Mooi resultaat met de Preston zie ik. Zelf heb ik deze de afgelopen twee dagen ook geprobeerd maar helaas niet met hetzelfde resultaat.

Ik heb gevist met de 15 grams Method feeder (zonder mould omdat die niet op voorraad was) en een softbait 10mm mini bolie in de smaak aardbei. Als voer heb ik een normaal feeder voer gebruikt wat voor mij nogal wat problemen oplevert omdat het dan weer te droog en dan weer te nat (vast) is volgens mij.

Als ik inwerp in één van onze stads vijvertjes (+/1 150 cm diep) krijg ik wel vrij snel beweging in de top maar absoluut geen lekkere kromme top. Zelf haken doet de vis zich ook zeker niet. Nu een paar minuten ophalen en dan zit het voer er nog op en de mini bolie is verdwenen. Dit herhaalt zich meerdere keren en de vangst is dus zeer slecht.

Er zitten wel veel karpers in dit water maar of ik krijg ze niet bij mijn aas of ze bijten niet zoals het zou moeten. Wat ik lees zou de method er juist toe moeten leiden dat je enorm felle aanbeten zou moeten krijgen maar dat is bij mij nog niet gelukt.

Heeft iemand misschien tips voor mij? Ik doe blijkbaar iets fout maar zou graag willen weten wat.

Alvast heelf erg bedankt voor de hulp.

gr.
      Johan
      Johan,

Softbait is dat een merk of is die boillie zacht? Daar zit het probleem denk ik, je moet harde 8 mm boillies gebruiken op een hair, de bovenkant van de boillie (Ringers 8mm shellfish) raakt bij mij de onderkant van de haakbocht. De Preston haak PR36 in de maat 16 is daarvoor prima!

succes Odul
      Handgemaakte wedstrijdpennen: www.pennenrosseel.be

Reageer

• TheSir
        Newbie

• 12-05-2010
        • 28
        • Groningen

Hoe lang is je onderlijn? Te lang werkt namenlijk niet op de Method.
        En het lokvoer... Ik heb niet het idee dat dit heel bepalend is op de method, zolang het niet na 5 minuten nog als een klont op de method zit is het goed en het moet natuurlijk niet halfverwege de ingooi eraf pleuren.

Uhmm Odul een bollie doe je eigenlijk altijd op een hair, heb nog nooit iemand gezien die een bollie op zijn haak plante maar dat terzijde. Of het nou keiharde bollie's zijn of zachtere met een goede stop blijft dat beide prima zitten. Enigste wat je met die kleine mini bollies hebt is zorgen dat er geen scheur in komt als je ze doorboort. Komt er een scheurtje in dan heb je grote kans dat ze binnen een paar minuten uit elkaar vallen in het water.

Reageer

• Nappie0310
          Newbie

• 05-10-2009
          • 37
          • Duiven

Hallo Frank / Odul en TheSir,

Bedankt voor jullie reacties alvast... Nu is het te laat voor mij om alles goed te lezen maar morgen zal ik dat zeker doen en dan kom ik er nog op terug...

Johan

Reageer

• ironny
            Moderator
            • 04-04-2006
            • 1377
            • Hamont

Oorspronkelijk geplaatst door TheSir
            Hoe lang is je onderlijn? Te lang werkt namenlijk niet op de Method.
            Hoezo werkt dat niet?
            Op het moment dat de lijn strak wordt getrokken, zou het gewicht van de korf er toe moeten leiden dat de vis zich zelf haakt.

Nu weet ik niet in hoeverre een korfje van 15 gram zwaar genoeg is, maar zeker is wel dat alles moet kloppen.
            Dus voer die uit je korf komt
            een korf die zwaar genoeg is
            een aas, wat niet gemakkelijk van de haak / haar valt
            en, heel belangrijk, een vlijmscherpe haak!

dat laatste is iets wat ik zelf lang heb onderschat. Op een gegeven moment je haakje eens vervangen door een nieuwe scherpe haak doet wonderen.

Wat je voer betreft, maak als je klaar bent eens een bolletje en gooi die in een emmer water. kijk vervolgens de reactie af en pas ahv deze reactie je voer aan.

Sla zeker niet aan, wanneer je top beweegt. Hij moet echt volledig krom gaan en dan heb je meestal wel vis.

suc
            6
            Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

Reageer

• Foxdonut
              I have a bream!

• 09-04-2010
              • 1237
              • Gro

Wat nou als je mini boilie vast blijft zitten tussen de spijlen van de methodfeeder? Ik heb dit steeds met de 8mm boilie in de normale method van preston
              Groet,

Foxdonut

www.wedstrijdvisser.com

Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

Reageer

• ironny
                Moderator
                • 04-04-2006
                • 1377
                • Hamont

Wanneer je de boilie verstopt heb je hier sneller last van, dan wanneer je dat niet doen.
                Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

Reageer

• reijntjes
                  Swingt(o)(i)pper
                  • 12-12-2005
                  • 3499
                  • Asten

Precies niet verstoppen die boilie.
                  Met een oderlijn van 8-10 cm is dat niet echt nodig, de vis vind die boilie wel.
                  Als je het toch wilt dien moet je die Guru feeder gebruiken daar zit een extra lipje op waar je de boilie op kunt leggen. Verder zijn die method feeders van Guru niet handig .
                  Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                  2016 walk-over Blauforlaet !
                  2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                  2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                  2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

• Feeder-Koning
                    Brasem / Zeelt en Giebel

• 28-04-2010
                    • 69
                    • Den Haag

Dat je kleine aanbeten krijg en je bolie eraf is kan ook liggen aan bv kreeften en/of schildpadden. Mijn vismaat had toevallig een maand geleden ook een schildpad aan zijn lijn en kreeften zie je steeds meer opkomen.

Dan kan je je techniek aanpassen wat je wil maar daar is helaas niet veel aan te doen.

Gr,
                    Marc
                    Aangepast door Feeder-Koning; 16-07-2010, 10:39.
                    110% ANTI VISPAS

Reageer

• Nappie0310
                      Newbie

• 05-10-2009
                      • 37
                      • Duiven

Oorspronkelijk geplaatst door fpulles
                      Hallo Johan,

Dat je voer in je korf blijft en de boilie er af is inderdaad de omgekeerde wereld. Maak je voer in 2a3 keer vochtig. Dwz: beetje bevochtigen en goed mengen; 1/2 uurtje laten staan, daarna weer bevochtigen; eventueel met de plantenspuit. Zo wordt het vocht goed opgenomen in het voer. Het moet een beetje plakken.

Verder je boilie moet er niet af kunnen normaal. gebruik je een hair met stopper? en plaats je boilie in je voer.

suc6

Frank
                      Tot nu toe heb ik geen Hair gebruikt maar de boilie gewoon op de haak gedaan. Dit lukt makkelijk omdat deze zacht zijn. Ik zal snel eens een paar haakjes met hair kopen.

De tip van het voer zal ik ook eens uitproberen. Hopelijk kan ik vandaag of morgen weer gaan om te testen en dan laat ik het resultaat zeker weten..

Reageer

• Nappie0310
                        Newbie

• 05-10-2009
                        • 37
                        • Duiven

Oorspronkelijk geplaatst door odul
                        Johan,

Softbait is dat een merk of is die boillie zacht? Daar zit het probleem denk ik, je moet harde 8 mm boillies gebruiken op een hair, de bovenkant van de boillie (Ringers 8mm shellfish) raakt bij mij de onderkant van de haakbocht. De Preston haak PR36 in de maat 16 is daarvoor prima!

succes Odul
                        Het merk dat ik gebruik is ook Shellfisch maar dan een softbait versie. Dat is tenminste hetgeen de medewerker van de hengelsport zaak mij vertelde. Deze zou ik gewoon op de haak moeten kunnen zetten en dat zou moeten werken. Aan alle reacties te zien is dat niet zo dus ik ga snel een navragen in de winkel welke haak met hair ze aanraden en dan ook maar andere boilies en voer kopen.

Maakt het een groot verschil in "oplosbaarheid" als je echt method feeder voer gebruikt ipv normaal feeder voer? Het lukt me namelijk wel om het losser erop te drukken maar dan is volgens mij alles er direct na het inwerpen alweer af...

Reageer

• Nappie0310
                          Newbie

• 05-10-2009
                          • 37
                          • Duiven

nog meer reacties:

Hoe lang is je onderlijn? Te lang werkt namenlijk niet op de Method. 7 tot 10 cm
                          Uhmm Odul een bollie doe je eigenlijk altijd op een hair, heb nog nooit iemand gezien die een bollie op zijn haak plante maar dat terzijde. Had je even bij mij moeten komen kijken, was dan de eerste keer geweest ;o)

Als er nog meer tips zijn dan zijn deze meer dan welkom..... voor nu ga ik het eens opnieuw proberen maar dan rekening houden met de hier gegeven tips. Kijken of ik dan wel wat vang...

thx

Reageer

• Flappy
                            Newbie

• 29-05-2010
                            • 13
                            • horst

Hoi hoi,

Wat betreft het voer is kan het een optie zijn om 2mm pallets te gebruiken voor je flatbed, gebruik deze zelf eigenlijk altijd en vind dit veel fijner werken dan een feedermix of dergelijke.

Voor wat betreft je onderlijntje vind ik het eigenlijk een beetje ieders eigen keus, in tegenstelling van de meeste adviezen om onderlijntjes te gebruiken van 6 tot 10cm gebruik ik zelf altijd karperonderlijntjes van +/- 20 cm en met een 10mm boillie op de hair en de boillie hangt er gewoon bij en verstop hem dus ook niet in mijn voer.
                            Mijn eigen gevoel zegt me dat de aantal aanbeten hierdoer misschien iets afneemt maar de kans om te haken groter wordt.

Persoonlijk vind ik dit een hele goede combinatie en vang er veel brasem, zeelt en geregeld karper mee.

Denk dat je de hoofdlijnen van de method en de onderlijntjes met boillie een beetje in de gaten moet houden, en voor de rest zelf ook uit moet vissen wat je zelf het beste en fijnste vind, en waar je op jouw stekkie goed mee uit de voeten kunt.

Groetjes.

Reageer

• ginootje
                              Newbie

• 29-05-2010
                              • 17
                              • haalem

Het voer wat ik gebruik voor de method bestaat uit method mix voeg daar hennep bij en mais meel en wat rode paneer lijkt op rode bolie`s. en week dan steur en riggers pellets en voer daar ook mee.
                              Heb in mijn vakantie. veel brasems gevangen. Kwam handen te kort. heb altijd een korf klaar leggen om snel weer te vissen.
                              dan hou je je vis op de stek. op een dag 47 brasems gevangen. Het feest begon meteen na drie korven.
                              vis met korfjes van guru. en preston method alles schuivend systeem. bevalt me erg goed.
                              wat de onderlijn betreft ik gebruik ze van 15 cm en korter. de lengte van de hair vind ik belangrijker

Ik vang veel vis met de hollibot pellet 8mm. ik voer niet met holliebot.
                              een tip: ik doe altijd twee maden op de haak of wormen. levend aas trekt eerder vis aan.

Zorg wel altijd dat je voer gauw oplost . succes

Er is trouwens weer een DvD uit van Preston maar gaat altijd over de karper put jammer is gratis bij je viswinkel te vekrijgen.

Reageer

Working...