feeder montages

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

Hallo Gerrit

sinds ik vis met de schuiflus zo,als op de hier geposte tekening vist het perfect
    maar dan moet het stuk van de schuiflus tot aan de onderlijn minimaal 50 cm lang zijn nog beter is 70 cm
    door dat stuk stugge draad van 70 cm blijft je onderlijn met ingooien ver van je montage af
    en met de onderlijn er bij vis ik dan op 115 cm

en met match vissen kom ik die dingen nu ook tegen
    als met ingooien het aas in de buurt van je dobber zit gooi je alles in de war
    gr Gerard

Reageer

• Tony123
      De eenzame visser
      • 20-12-2004
      • 38

Beste vissers

Ik vis volgens het principe KISS = keep it stupid simple

Mijn voorkeur gaat uit naar het vaste paternostersysteem die opgebouwd wordt door een externe lijn toe te voegen aan de hoofdlijn ik werk dus niet via een lus die ik nadien openknip .
      De externe lijn bevestig ik via een viervoudige waterknoop aan de hoofdlijn. Deze externe lijn doet dienst als antitangle gedeelte en moet altijd langer zijn dan dan de korflijn. Deze montage heb ik van BOBB NUDD geleerd toen die in Belgie op een beurs was om browning te promoten. De montage is ook te zien op zijn DVD

groetjes

Reageer

• Rinko
        • 14-08-2005
        • 1117

Gebruik jij dat systeem ook op stromend water of alleen op stilstaand water?

Reageer

• rickie
          hoe kouder hoe beter
          • 18-11-2005
          • 2377
          • Oldebroek

ik zal eens een foto van mijn montage maken, wanneer ik weer over een camera beschik (eind vd week). Mag jij zeggen wat ik fout doe

Reageer

• Rinko
            • 14-08-2005
            • 1117

Rickie, als je de lus waar de wartel aan hangt voor je onderlijn nou verlengt en zorgt dat hij ter hoogte of voorbij de korf komt dan raakt het gegarandeerd nooit in de knoop.

Reageer

• rickie
              hoe kouder hoe beter
              • 18-11-2005
              • 2377
              • Oldebroek

Zal het eens proberen. Eerder met pickeren gebruikte ik altijd hoekafhouders, wat is hier eigenlijk mis mee?
              Om het heel eerlijk te zeggen, ben ik maar zo met de grote niethoekafhoudergebruikendefeedermassa mee gegaan en heb de dingen zonder goede reden afgedankt.

Zaterdag heb ik trouwens voor het eerst met dyneema (jvs 6/00) gevist met een voorslag van berkley trilene (24/00). Ging best wel mooi. Je voelt veel beter hoe de bodemstructuur is, en ook je aanbeten worden beter doorgegeven. Wel kwam er een gigantische klap, toen ik de korf achter de powergum probeerde te stoppen ivm werpafstand, gelukkig niet stuk gegooid. Ook moest ik wennen, om niet gigantisch hard aan te slaan, zoals ik dus wel met nylon doe. Wat mij ook opviel, was dat de lijn nog heel lang in de lucht bleef zweven nadat ik ingooide, hierdoor gooide ik voor mijn gevoel een stuk onnauwkeuriger.
              Conclusie: 't is best fijn, maar op korte afstanden tot 60 meter zal ik toch zeker naar nylon grijpen.

[Gewijzigd door rickie op 05-08-06 at 07:42 PM]

Reageer

• Rinko
                • 14-08-2005
                • 1117

rickie, met die hoekafhouders is niks mis mee.
                Alleen is het zonder ook net zo goed te doen, dus waarom moeilijk doen ........en persoonlijk vind ik die dingen ook vrij lomp.

Reageer

• kraak
                  mooi weer visser
                  • 09-08-2005
                  • 307
                  • Kampen

@Rickie: dus jij zegt dat op afstanden -60 meter nylon beter is? Ik heb geen ervaring met gevlochten lijn..
                  vr.gr. Jeroen

Reageer

• raymond
                    Frequent aanwezig
                    • 05-07-2003
                    • 126
                    • maastricht

hallo tester,

ik heb de laatste tijd het balaanselastiek uitvoerig getest, en ben tot de conclusie gekomen dat dit systeem geen enkele toegevoegde waarde heeft ten opzichte van alle andere montages .

ik ben begonnen met het systeem zoals het beschreven stond in witvis totaal , enige tijd later werd het op dit forum besproken , alleen nu werd er over 60gr korven gesproken in plaats van 40 gr .

toen werd de powergum vervangen door nijlon , weer wat later wordt er een dubbbele lus van
                    nijlon gebruikt .

ik wil hier niemand mee aan of afvallen , er zijn al zoveel verschillende montages en iedereen heeft een eigen voorkeur bv. :

jan van schendel : stilstaand water (paternostersysteem ), stromend water ( lussysteem).

piet wolters : stromend water (paternoster)

bob nudd : stilstaandwater ( paternoster) stromend ( lus)

kees kist: stilstaand op voorslag van 1 1/2 mtr. korf met wartel schuivend

henk roskam : stilstaand (lus )

en waarrom geen dynema met dit systeem gebruiken maar 0,20 mm nijlon ,
                    dynema heeft toch altijd een betere beetregestratie .

groet, raymond

Reageer

• rickie
                      hoe kouder hoe beter
                      • 18-11-2005
                      • 2377
                      • Oldebroek

ik zeg niet dat nylon tot afstanden van 60 (50) meter beter is, maar ik zeg dat ik het persoonlijk fijner vind vissen. En dan met name in stromend water, waar de vis zo hard bijt dat je de aanbeten nog erg duidelijk doorgeseint krijgt. Op stilstaand water grijp ik bij 30 meter al naar dyneema. Aangezien ik op wateren als de ijssel uberhaupt niet ver uit de kant vis, vis ik er meestal ook met nylon.

Ik gebruik trouwens iets, waardoor je sneller kan wisselen van systeem. Gewoon je systeem afronden met een lus, je voorslag ook. En zo kan je alles met lus in lus vastzetten en snel van paternoster naar lusverbinding switchen. Ik heb deze dingen gewoon op een tuigenplankje gewonden, en dit bevalt me erg goed moet ik zeggen.
                      Nog een voordeel is dat je niet zo vaak een nieuwe voorslag aan je dyneema hoeft te knopen, en zo minder lijn verspilt. Dit is omdat je niet elke keer een heel nieuw lus- of paternostersysteem je voorslag hoeft te knopen wat wel een meter van je voorslag kost, maar slechts een klein lusje van hooguit 8 cm. Een warteltje gebruiken ipv een lusje, kan ik afraden.

Nog een vraagje: Waarom is een paternostersysteem volgens jullie beter op stilstaand water, en een lussysteem op stromend water?

Reageer

• pastoor
                        ...

• 02-02-2003
                        • 1118
                        • Drongelen

Ik heb tientallen montages geprobeerd. In sommige gevallen geven andere montages toegevoegde waarde zo als de balanselastiek. Maar in de meeste gevallen kom ik het best uit de voeten met de volgende montage. Deze heeft namelijk drie systemen in een.

De voorslag monteer ik met zo klijn mogelijke wartel aan de rubberring van de korf. Aan de voorslag zet ik een dikke (+/- 0,20mm) onderlijn van circa 60 cm. Deze bevestig ik met een knoop gelijkwaardig als de angelknoop op de voorslaglijn. Hij zit dan voldoende vast om een dikke brasem te vangen, maar net los genoeg om hem te verschuiven. Aan het einde van de dikke onderlijn komt dan nog naar wens een stukje onderlijn van b.v. 0,12mm.

Voordelen!!!

Nooit in de war. Zo nodig kan op het einde van de dikke onderlijn nog een zeer klein tonwarteltje worden geplaatst.

Normaal vis ik met de onderlijn circa 10 cm van de korf.

Komt de vis goed los schuif ik de onderlijn tegen de wartel direct bij de lus van de korf en elke vis haakt zich zelf vrijwel zeker.

Bij moeilijke visserij schuif ik de onderlijn omhoog naar wens (als het moet zelfs boven de grond)

Niks wisselen maar terplekke afhankelijk van de situatie direct aan te passen.

Reageer

• raymond
                          Frequent aanwezig
                          • 05-07-2003
                          • 126
                          • maastricht

hallo,

wat ik nog wil toevoegen is het volgende,ik heb met alle eerder genoemde montages al gevist zowel op stilstaand als stromend water .

het werkt allemaal perfect , en als de vis goed aast en men krijgt stevige aanbeten is iedere montage goed , houd het zo simpel mogelijk .

en net zoals met voer , moet men ook in een feedermontage vertrouwen hebben .

groet, raymond

Reageer

• kraak
                            mooi weer visser
                            • 09-08-2005
                            • 307
                            • Kampen

pastoor bedankt.. ga ik zeker proberen
                            vr.gr. Jeroen

Reageer

• he11je24
                              tot de laatste minuut
                              • 16-10-2005
                              • 302
                              • Zwartemeer

Hallo Pastoor,

Plaats hier eens een voorbeeld van.

mvg,Hendrik
                              veel te weinig tijd om te trainen dus moet dat maar tijdens de wedstrijd gebeuren of info via het forum wat meestal goed is

Reageer

• rickie
                                hoe kouder hoe beter
                                • 18-11-2005
                                • 2377
                                • Oldebroek

ik heb nog steeds het eerder genoemde probleem dat mijn onderlijn om mijn voorslag draait.

Ik zal eens een foto van mijn montage maken, als ik eraan denk.

Reageer

Working...