Voorslag, welk nylon?
Collapse
X
-
-
Ik hou niet van powergum. Een voorslag kan de inworp beter opvangen dan dyneema rechtdoor met aan het eind een stukje powergum. Die paar meter voorslag dient er ook voor om de dyneema te beschermen tegen het (mossel)talud en basalt enzo. Verder vind in een schuiflus in de voorslag fijner en minder storingsgevoelig omdat die eenvoudiger is dan een powergummontage. Als je voorslagknoop klein genoeg is en je tipoogjes groot genoeg dan werp je niet minder ver en krijg je ook weinig (drijf)vuil op je knoop.Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.Reageer
-
Ik gebruik enkel van die klembusjes (of hoe ze ook mogen heten) uit de snoekwereld, je weet wel die je platdrukt met een tang. Dit werkt goed om de powergum op zijn plaats te houden.
Misschien is grote afstand storinggevoelig maar tot een meter of 50 werkt de powergummontage perfect. Ik heb nu een nieuwe montage in dik nylon, zelfde als Gerrit, maar op de positie van de knoopjes heb ik een stuk holle topelastiek (6-7 cm). Heb je minder van nodig om hetzelfde effect te bewerkstelligen als powergum.Carpe DiemReageer
-
In één woord onzin. (is natuurlijk wel mijn persoonlijke mening)Ik hou niet van powergum. Een voorslag kan de inworp beter opvangen dan dyneema rechtdoor met aan het eind een stukje powergum. Die paar meter voorslag dient er ook voor om de dyneema te beschermen tegen het (mossel)talud en basalt enzo. Verder vind in een schuiflus in de voorslag fijner en minder storingsgevoelig omdat die eenvoudiger is dan een powergummontage. Als je voorslagknoop klein genoeg is en je tipoogjes groot genoeg dan werp je niet minder ver en krijg je ook weinig (drijf)vuil op je knoop.
Gebruik gewoon de juiste gevlochten lijn en je hebt geen last van een mosselbankje.
In de knoop gooien heb ik nu juist veel minder dan met een montage met nylon dus zeker niet storingsgevoeliger.
Juist het tegendeel blijkt, vis je immers met zware korven dan vis je een nylon montage in 1 morgen compleet aan gort.
Ik ben eind vorig jaar eens flink een het experimenteren geweest met de juiste knopen en heb uiteindelijk 3 montages met powergum geknoopt.
Daar vis ik nu het hele jaar al mee waarbij er korven van 140 gram op 40m worden weggezet maar ook korven van 60 gram naar de 85m worden gepoeierd en ik vis nog steeds met dezelfde 2 montages en de 3e zit nog ongebruikt op de rol.
Er zit wel een nadeel aan, nl. je moet eerst de juiste powergum kopen, dan de juiste knopen maken en dat is iets wat je niet aan de waterkant voor elkaar krijgt.
Maar als je 3 of 4 montages hebt geknoopt dan is dat ook niet nodig omdat ze gewoon veeeeeel langer meegaan dan nylon.
Sleeves heb ik ook geprobeerd, maar persoonlijk heb ik het liefst zo weinig mogelijk romslomp aan mijn lijn en geef dan toch de voorkeur aan een goede knoop.
suc6
Gerrit21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
30 juni 2018: de Belgen ....
.......
6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
4 juli 2020: De Belgen durfden niet
12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegevenReageer
-
en wat mogen die superknopen dan wel wezen???In één woord onzin. (is natuurlijk wel mijn persoonlijke mening)
Ik ben eind vorig jaar eens flink een het experimenteren geweest met de juiste knopen en heb uiteindelijk 3 montages met powergum geknoop
Er zit wel een nadeel aan, nl. je moet eerst de juiste powergum kopen, dan de juiste knopen maken en dat is iets wat je niet aan de waterkant voor elkaar krijgt.
Gerrit
Kun je dat " geheim " ook met ons delen??Koud!
het is pas koud wanneer een ijsbeer je vraagt om handschoenen!
vr.gr.
Reageer
-
Ik heb Gerrit er de hele morgen mee zien vissen,en hij had geen 1 keer ook maar wat voor probleem.
Ik heb de montage goed bekeken,en heb er thuis ook direkt een paar gemaakt.
Ik vind het een super goede,degelijke montage.Nu er nog mee vissen.
Gr DirkReageer
-
Het merk powergum wat bij mij als beste uit alle testen kwam is de Drennan.
Ik denk dat ik er wel een stuk of 10 getest heb en dan kom je van alles tegen van plakkerig wat voor geen meter wil glijden maar wel goed te knopen is, tot super stug en niet te knopen of juist weer heel dik of tot wel 5 keer uit te rekken tov. de oorspronkelijke lengte.
De knoop ligt echter wat moeilijker want als je de montage maakt zoals ik die maak dat heb je maar 1 knoop die echt van belang is nl. de knoop op de wartel naar de onderlijn.
Hier gebruik ik een elastiekknoop voor in combinatie met op de juiste temperatuur verwarmen.
te warm betekend dat het elastiek smelt, te koud heeft geen nut.
Eerst gebruikte ik de chirurgische knoop, maar dat is een enorm gepiel om dan het laatste stukje zo kort mogelijk te houden.
Vandaar dat ik die knoop heb aangepast zodat het resultaat ongeveer hetzelfde is maar je minder gebruik hoeft te maken van de rek in het elastiek om de knoop te kunnen maken.
Maar ja hoe teken je zoiets zonder een hele avond bezig te zijn
suc6
.......
-
Met die busjes heb ik het ook geprobeerd Dennis, maar die sneden steeds mijn powergum aan gort.Ik gebruik enkel van die klembusjes (of hoe ze ook mogen heten) uit de snoekwereld, je weet wel die je platdrukt met een tang. Dit werkt goed om de powergum op zijn plaats te houden.
Misschien is grote afstand storinggevoelig maar tot een meter of 50 werkt de powergummontage perfect. Ik heb nu een nieuwe montage in dik nylon, zelfde als Gerrit, maar op de positie van de knoopjes heb ik een stuk holle topelastiek (6-7 cm). Heb je minder van nodig om hetzelfde effect te bewerkstelligen als powergum.
Zal wel de verkeerde gebruikt hebben denk ik.
Dus hou het ook maar op de handgeknoopte. En ik zie merk bar weinig verschil met het (afstand) werpen.
Froude hond kan ook trucjes lerenReageer
-
Ik zou een stukje powergum hooguit gebruiken bij het lightfeederen waarbij een voorslag niet goed door de kleine oogjes gaat. Voor het zware werk gewoon 30/100 voorslag en die gooi ik echt nooit aan gort.Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.Reageer
-
Naast de Preston Braidcast Taperd mono leader gebruik ik de Sprotec 0,30 mm als voorslag.
Trouwens, de topic gaat over voorslag, welk nylon.
Gr,
HarpieReageer
-
Light feederen doe je op een korte afstand, met lichte korf (whats in a name) dan volstaat een nylonlijn van bijvoorbeeld 17.00 Maxima prima. In zo'n geval ga je toch niet in de weer met gevlochten lijnen, voorslagen of powergum?Reageer
-
Sinds ik die gevlochten lijn van gamakatsu heb vis ik alleen nog maar met gevlochten lijn.
Het maakt niet uit of het een heavy, medium of light feeder is of dat ik met een pook op de barbeel ga, gewoon altijd gevlochten.
Waarom zou ik een voorslag van 25 tot 30/00 knopen als een gevlochtenlijn van 10/00 rechtdoor ook kan?
Ik vis zo veel dunner en gevoeliger en zie zelfs de kleinste aanbeet. (wordt je soms ook wel zenuwachtig van hoor
)
Daarnaast heb ik maar 2 spoelen bij mijn molen dus waarom dun nylon voor de light, dikkker nylon voor stromend water, gevlochten voor grote afstanden enz. als er ook gewoon 2 keer gevlochten op kan wat je overal voor kunt gebruiken?
Nylon voor een voorslag die wel erg goed is zijn de anaconda lijnen, sterk, weinig rek, zeer slijtvast en zeker niet duur.
suc6
.......
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer