Montage in-line method feeder

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Bas Nijmegen
    wedstrijdvisser

• 13-01-2009
    • 541
    • Nijmegen

Pieter,

Ik snap je punt, maar mijn hoofdlijn is 22 - 25/100 dik. Het kant en klare systeem van dyneema is natuurlijk sterker, maar de onderlijn is maar 16 - 20/100. Dus volgens mij zal bij lijnbreuk altijd de onderlijn kapot gaan. Natuurlijk is het wel zo dat als korf vast komt te zitten waarschijnlijk de hele montage kwijt is met onderlijn en al, maar volgens mij zijn dat zeldzaamheden. Maar ben wel benieuwd naar die nieuwe trend. Hoe wordt dit probleem opgelost dan?

Gr. Bas
    Gr. Bas

Een vis vangen is niet moeilijk.
    Vis blijven vangen wel...

Reageer

• PeBo
      Hengelaar

• 29-09-2007
      • 2643
      • Oosterhout

Pieter,

Ik bedrijp wat je bedoeld en ben het ook wel eens met je zienswijze. Wat Bas echter al aangeeft zal bij onze visserij, toch altijd de breuk zal plaatsvinden tussen de onderlijn en de hoofdlijn, omdat daar zo'n groot dikteverschil in zit. Ook heb ik nog nooit een brasem gevangen of gezien die een lijn met korf aan zijn lip had hangen. Kan toeval zijn of op een of andere manier, raken ze toch de haak met lijn en korf kwijt.
      ]Member of the Easterwood dreamteam.
      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
      PeBo.

Reageer

• Klokslag12
        Wil het wel vaker doen

• 08-05-2010
        • 91
        • Beilen

Ik ben het met Pieter eens, als de hoofdlijn breekt sleept de vis de korf met zich mee ipv alleen de onderlijn.
        De korf komt geheid ergens vast te zitten, met alle nare gevolgen van dien.
        Maar ik vis dan ook geen wedstrijden, en heb geen haast met het wisselen of vullen van de korven.
        Vissers zijn lotgenoten.

Reageer

• Bas Nijmegen
          wedstrijdvisser

• 13-01-2009
          • 541
          • Nijmegen

Mannen,

Ik denk dat er wel degelijk verschil gemaakt moet worden tussen het witvissen en het karpervissen zoals ook Pebo al aan gaf. Bij het witvissen is de onderlijn een stuk dunner dan de hoodlijn waardoor de vis nooit met korf en al zal gaan rondzwemmen. Bij het vissen met de methodfeeder sorteer je de grotere vis. En al zou ik onderlijnen van 20/100 nylon gebruiken (vis n.l. nooit met dyneema onderlijnen) een brasem trekt die lijn echt wel kapot als de korf vast zou blijven zitten.
          Maar laten we zeggen dat je een keer een hoofdlijnbreuk hebt om wat voor reden dan ook en de vis is zo klein dat hij de onderlijn niet kapot kan trekken maar wel een miniboilie op hair in zijn bek weet te krijgen is dat natuurlijk een onwenselijke situatie. Maar hoe groot is die kans? En dan nog, dan heeft die snoek op de hoek ook een keer een makkelijke prooi.

Veel vervelender is bijvoorbeeld het vissen met dikke gevlochten lijnen, niet weten hoe de bodemstructuur is, 150 gram lood uitvaren met een bootje, toplood eraan en dan bij het ophalen erachter komen dat er vlak voor je neus iets niet goed is gegaan omdat er rotzooi ligt. Hoppa, 50 tot ik weet niet hoeveel meer meter dikke gevlochten lijn in het water waar van alles in verstrikt raakt. Dat is pas onwenselijk met zeer nare gevolgen. Ik zeg niet dat jullie dit ook zo doen of hebben gehad, maar ik heb het meer dan eens gezien en gehoord.

Kortom, het methodvissen door witvissers heeft minder nare gevolgen dan nu gedacht of geopperd wordt, maar het zeker niet slecht om erbij stil te staan. Zou iedereen eens moeten doen!

Gr. Bas
          Gr. Bas

Een vis vangen is niet moeilijk.
          Vis blijven vangen wel...

Reageer

• peterg
            Komt net kijken

• 04-01-2010
            • 98
            • IJsselstein

Montage inline feeder Geen wartels of lood

Heren Pieter heeft 100% gelijk.
            AUB geen loodhagels wartels ed aan de hoofdlijn zijde.

Mocht door obstakels toch de hoofdlijn breken of de beugel stond dicht bij een verre worp en de vis haakt zichzelf, sleept hij zijn verdere (korte) leven met een mooie inline korf als versiering aan zijn lip.

Alleen een stuk lijn kan al vervelend genoeg zijn en zich vast zwemmen. Maar dan moeten we stoppen met vissen en dat gaat mij ook te ver.

Mocht u toch willen wisselen zijn er 2 methoden.
            A snel een mooie palermoknoop, uniknoop of halve bloedknoop aanleren. (opnieuw monteren dus)
            Voordeeel hiervan is dat het deel dat het meeste slijt langzaam weggknipt wordt.
            B Lus in lus methode toepassen, waarbij gekeken moet worden of de gehele lus door de inline kan komen.

Het gaat niet om de vissen, maar om de kwaliteit van 't vissen.

PeterG

Reageer

• Dollie
              Newbie

• 04-12-2010
              • 9
              • Wolvega

Kijk wat een forum .....geweldig !!
              Er wordt niet alleen aan het plezier van de visser gedacht maar ook aan de gevolgen voor de vis (goed bezig)
              Het verhaal over de montage is (bijna) helemaal duidelijk , ik zeg bijna want wat is de meerwaarde door powergum te monteren ?
              Klinkt misschien dom maar wat ik niet weet vraag ik maar

Reageer

• Dollie
                Newbie

• 04-12-2010
                • 9
                • Wolvega

Schiet me nog iets te binnen
                Wat is het voordeel van het vissen met evt. schuivende method tov een "vaste" montage ?
                Zoals ik het nu op moment zie zou je dan toch ook met een voerkorfje kunnen vissen? ....al is dan de onderlijn langer natuurlijk .
                Onnozele vragen misschien maar ik wil straks wel enigszins goed voorbereid aan de waterkant zitten
                Ik zoek hier ondertussen even verder na (in mijn ogen) nog meer mogelijkheden

Prettig weekend : Hendrik

Reageer

• Pieter Stam
                  -
                  • 11-10-2002
                  • 2882
                  • NL

Leuke reacties. Goed om te zien dat er over nagedacht wordt.

Oorspronkelijk geplaatst door Bas Nijmegen
                  Maar ben wel benieuwd naar die nieuwe trend. Hoe wordt dit probleem opgelost dan?
                  Zie afbeelding (bron: www.carpfeeling.com)

De uitleg erbij is als volgt: De onderlijn wordt gemaakt met een wartel met groot oog aan het einde. Dit grote oog wordt over de de hoofdlijn geschoven. Daarna wordt aan het einde van de hoofdlijn het inlinelood bevestigd. De onderlijn wordt nu over het lood heengelegd en bevestigd aan de 'stopper'. Deze stopper zit semi-fixed aan het lood vast. Dit houdt in dat het voldoende vast zit om een vis te haken, maar tijdens kopschudden of drillen zal het losschieten. Mocht de hoofdlijn dan breken dan kan het schuift de onderlijn simpelweg over de hoofdlijn heen en houdt de vis alleen een klein onderlijntje over.

Oorspronkelijk geplaatst door Bas Nijmegen
                  Ik denk dat er wel degelijk verschil gemaakt moet worden tussen het witvissen en het karpervissen zoals ook Pebo al aan gaf. Bij het witvissen is de onderlijn een stuk dunner dan de hoodlijn waardoor de vis nooit met korf en al zal gaan rondzwemmen. Bij het vissen met de methodfeeder sorteer je de grotere vis. En al zou ik onderlijnen van 20/100 nylon gebruiken (vis n.l. nooit met dyneema onderlijnen) een brasem trekt die lijn echt wel kapot als de korf vast zou blijven zitten.
                  Ik durf sterk te betwijfelen of een brasem een 20/100 nylon door krijgt. De nylon lijnen zijn zo sterk (en hebben zoveel rek) dat dat dat nog wel eens een lastige klus kon worden.

Oorspronkelijk geplaatst door Bas nogmaals...
                  Maar laten we zeggen dat je een keer een hoofdlijnbreuk hebt om wat voor reden dan ook en de vis is zo klein dat hij de onderlijn niet kapot kan trekken maar wel een miniboilie op hair in zijn bek weet te krijgen is dat natuurlijk een onwenselijke situatie. Maar hoe groot is die kans? En dan nog, dan heeft die snoek op de hoek ook een keer een makkelijke prooi.
                  Dat noem ik het verplaatsen van het probleem van een witvis naar een roofvis. Ondanks dat de snoek de 20/100 wel door krijgt.

Oorspronkelijk geplaatst door Bas nog een keer
                  Veel vervelender is bijvoorbeeld het vissen met dikke gevlochten lijnen, niet weten hoe de bodemstructuur is, 150 gram lood uitvaren met een bootje, toplood eraan en dan bij het ophalen erachter komen dat er vlak voor je neus iets niet goed is gegaan omdat er rotzooi ligt. Hoppa, 50 tot ik weet niet hoeveel meer meter dikke gevlochten lijn in het water waar van alles in verstrikt raakt. Dat is pas onwenselijk met zeer nare gevolgen. Ik zeg niet dat jullie dit ook zo doen of hebben gehad, maar ik heb het meer dan eens gezien en gehoord.
                  Klopt. Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Ook in de karperscene dient kritisch gekeken te worden naar wat wel en niet wenselijk is.

Oorspronkelijk geplaatst door Bas, laatste keer...
                  Kortom, het methodvissen door witvissers heeft minder nare gevolgen dan nu gedacht of geopperd wordt, maar het zeker niet slecht om erbij stil te staan. Zou iedereen eens moeten doen!
                  Inderdaad zullen ongelukken waarbij de hoordlijn breekt niet vaak voorkomen. Ik heb het zelf nog nooit gehad in de 2 jaar dat ik met vastlood vis. Maar het is precies wat je zegt: Het is het goed om er bij stil te staan. Ik ben blij dat dit topic daar bij verschillende mensen al aan heeft bijgedragen.

MVG, Pieter

Reageer

• Dollie
                    Newbie

• 04-12-2010
                    • 9
                    • Wolvega

Gistermiddag eens alle tips die ik hier gekregen heb geprobeerd uit te voeren .
                    Ik was om 12.30 uur bij het kanaal en reed er rond 15.30 uur weer vandaan
                    Resultaat waren 2 dikke brasems .......echte deurmatten !!!
                    Misschien een magere score voor de profs maar ik was er tevreden mee (voor de eerste keer weer sinds 20 jaar)
                    Hierbij liep ik ook tegen een paar probleempjes aan die ik nog moet oplossen.
                    één daarvan was dat bij het binnenhalen met het schepnet de wartel waarmee de onderlijn aan de hoofdlijn gemonteerd is , vast ging zitten in de mazen v/h schepnet
                    Even voor de duidelijkheid ik heb een stuk hoofdlijn gebruikt die ik aan de onderkant vastzet met een wartel die in de method past en aan het andere uiteinde dus naar de "echte" hoofdlijn met een wartel die ik makkelijk kan loshalen , in feite haal ik dit deel dus los als ik uitgevist ben ........moeilijk hoor
                    Hier ga ik dus maar de lus in lus methode toepassen
                    Ander probleempje was dat soms de onderlijn om de method gewikkeld was ......daar kom je pas achter als je hem binnenhaald natuurlijk ........
                    Hier heb ik nog geen oplossing voor !!
                    Verder werd er hier gezegd dat de lengte van de onderlijn een belangrijke factor kan spelen in het vangen van veel of weinig/geen vis (dus de lengte tussen de method en de haak)
                    Nu is mijn vraag is er een methode om een onderlijn zo te maken dat ik die verstellen kan ??
                    Dus een beetje experimenteren welke lengte goed werkt zonder er een nieuwe (onder)lijn aan te hoeven knopen.
                    Al met al toch een prachtige middag gehad ......en daar gaat het om !!!

Reageer

• reijntjes
                      Swingt(o)(i)pper
                      • 12-12-2005
                      • 3499
                      • Asten

Even voor de duidelijkheid ik heb een stuk hoofdlijn gebruikt die ik aan de onderkant vastzet met een wartel die in de method past en aan het andere uiteinde dus naar de "echte" hoofdlijn met een wartel die ik makkelijk kan loshalen
                      Waarom niet je hoodlijn rechtstreeks aan de wartel knopen ??
                      Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                      2016 walk-over Blauforlaet !
                      2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                      2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                      2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

• Dollie
                        Newbie

• 04-12-2010
                        • 9
                        • Wolvega

Oorspronkelijk geplaatst door reijntjes
                        Waarom niet je hoodlijn rechtstreeks aan de wartel knopen ??
                        Omdat ik na afloop van het vissen die method eraf wil halen ....

Reageer

• feederman
                          Newbie

• 08-03-2011
                          • 9
                          • Amstenrade

Hoi Pebo,

Heb je systemens eens bekeken, maar kun je me uitleggen of je met het stuitje boven de korf schuift om de vis wat meer vrijloop te geven, totdat hij zich zelf haakt, of schuif je dit stuitje altijd tegen de korf aan, zodat deze niet kan schuiven?

groet,
                          feederman

Reageer

• PeBo
                            Hengelaar

• 29-09-2007
                            • 2643
                            • Oosterhout

Peter,

Eerst welkom op het forum. Met het stuitje tegen de korf en met een korte onderlijn, vis ik zoals met de method gebruikelijk is. Wil ik nu op de ouderwetse feedermanier vissen, dan schuif ik het stuitje omhoog, opdat je als het ware met een lange onderlijn vist. Je heb dus twee manieren tot je beschikking, waarbij je aan de lijn niets hoeft te veranderen. Overigens ben ik niet zo'n feederaar, maar je moet alles eens gedaan hebben in je visleven.

Groeten,
                            PeBo
                            ]Member of the Easterwood dreamteam.
                            Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
                            PeBo.

Reageer

• borkentio
                              Newbie

• 15-10-2009
                              • 35
                              • hengelo

Hallo,

Ik heb mijn method altijd los op de lijn, het vast zetten dient in mijn ogen alleen om het haken te versnellen.

Maar omdat wij met feeder hengels vissen en dus een top hebben die onder spanning staat vervangt dat eigenlijk het vast lood systeem (in mijn ogen). De feeder top geeft mee maar springt ook terug dus prikt het haakje daardoor nog dieper.

Karperstokken hebben dit niet.

Reageer

• feederman
                                Newbie

• 08-03-2011
                                • 9
                                • Amstenrade

Hoi Pebo,

Oke is duidelijk.

groet,
                                Peter

Reageer