Hengels in de foudraal

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • FishM8
    Slijmjurkenjager

• 04-08-2008
    • 81
    • Gorinchem

Hengels in de foudraal

Hallootjes,

Tot nu toe heb ik mijn feederhengels in hun originele hoesjes netjes opgeborgen na het vissen.
    Dit kost best veel tijd en ook het optuigen als ik wil beginnen met vissen kost best veel tijd die ik liever besteed aan het vissen zelf.

Ik ben nu dan ook van plan om een gevoerde foudraal aan te schaffen maar zit toch nog met wat twijfels en vragen.

bijvoorbeeld: mijn langste feederhengel is 4,20 meter en als ik hem in twee stukken opdeel dan is hij zo'n 2,70 meter lang.
    De meeste foudralen zijn 12 ft. dus ik hou nog een heel stuk over.
    Hoe berg ik mijn hengels het beste op in zo'n foudraal.Laat ik de top erop zitten en breekt dat dan niet snel.
    Ik neem aan dat het langste stuk moet bestaan uit de onderste twee delen ivm stevigheid of moet het in nog meer delen verdeeld worden.

Nou heb ik een redelijke auto maar 2,70 meter is een heel eind.

Oftewel hoe kan ik mijn hengels het bste opbergen in de foudraal
    welke foudraal is volgens jullie een goeie en redelijk betaalbaar.
    Ik hoop dat eea duidelijk is.

Om te vissen hoef je niet gek te zijn maar het helpt wel !!
  • oranjekanaal
    wke

• 14-05-2010
    • 10
    • emmen

hallo, ik zelf bewaar men opgetuigde feeders in een karper foudraal.
    er kunnen vaak 3 stuks in zijn wat langer en vaak goed gevoerd,
    en de keuze is reuze in elke prijsklasse wel wat.

Reageer

• henkus
      Met enige kennis...

• 23-12-2008
      • 457
      • hoogmade

opdelen in 2 stukken en dan 2,7 meter overhouden, dat is in ieders ogen denk wel erg veel,

ik haal de delen net zolang uit elkaar totdat hij past in mijn foudraal, en hoeveel delen dat zijn hang dus echt af van welke hengel ik opgetuigt bij me wil hebben.
      het is even hobbijen totdat je het voot jou ideaale systeem gevonden heb om de delen bij elkaar te houden, elastiekjes klitteband,mogelijkheden te over.

ik gebruik een preston hardcase foudraal voor 2 opgetuigde hengels, maar met een beetje handig inpakken krijg ik er wel drie in ook.
      (ik maak niet graag reclame, maar ze voldoen wel erg goedaan wat ze horen te doen)

Reageer

• Harpie
        Specimen Hunter
        • 13-02-2003
        • 1009
        • Emmen

Als je deze neemt, dan kan je 4 opgetuigde feeders veilig opbergen.

Gr,
        Harpie
        https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

• Foxdonut
          I have a bream!

• 09-04-2010
          • 1237
          • Gro

Ik heb een hardcase van FOX voor mn feeders, duralite serie.
          Kun je alles opgetuigd en al in kwijt
          Groet,

Foxdonut

www.wedstrijdvisser.com

Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

Reageer

• shfeeder
            no vaste stok no cry

• 03-09-2008
            • 378
            • alphen aan den rijn

foudraal

Oorspronkelijk geplaatst door FishM8
            Hallootjes,

Tot nu toe heb ik mijn feederhengels in hun originele hoesjes netjes opgeborgen na het vissen.
            Dit kost best veel tijd en ook het optuigen als ik wil beginnen met vissen kost best veel tijd die ik liever besteed aan het vissen zelf.

Ik ben nu dan ook van plan om een gevoerde foudraal aan te schaffen maar zit toch nog met wat twijfels en vragen.

bijvoorbeeld: mijn langste feederhengel is 4,20 meter en als ik hem in twee stukken opdeel dan is hij zo'n 2,70 meter lang.
            De meeste foudralen zijn 12 ft. dus ik hou nog een heel stuk over.
            Hoe berg ik mijn hengels het beste op in zo'n foudraal.Laat ik de top erop zitten en breekt dat dan niet snel.
            Ik neem aan dat het langste stuk moet bestaan uit de onderste twee delen ivm stevigheid of moet het in nog meer delen verdeeld worden.

Nou heb ik een redelijke auto maar 2,70 meter is een heel eind.

Oftewel hoe kan ik mijn hengels het bste opbergen in de foudraal
            welke foudraal is volgens jullie een goeie en redelijk betaalbaar.
            Ik hoop dat eea duidelijk is.
            ik heb een hardcase foudraal van preston(75 euro)van 1.80m hier passen 2 ogetuigde feeder hengels in mijn langste feeder is 4.55m endie passt erin ik doe dat in 3 delen met de top nog aant loaatse deel .ook is de foudraal echt stevig en solide en is aan de onderste en de zijkanten van een soort hard harde laag kunststof

Reageer

• ErwinPhiAssen
              Sense and Simplicity

• 13-03-2011
              • 667
              • Assen

hoe houden jullie de delen dan bij elkaar. doe je dat met bijv klitteband of iets dergelijks?
              lets make things better

Reageer

• preston-freak
                wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

Het liefst neem ik hengels afgetuigd mee in het foudraal. Maar meestal door tijdgebrek voor de wedstrijd tuig ik ze op, ook omdat ik toch vaak weet wat de omstandigheden zijn voor de keuze van de tip etc. Een hengelbandje (klitteband) werkt dan prima.
                Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• ErwinPhiAssen
                  Sense and Simplicity

• 13-03-2011
                  • 667
                  • Assen

tja ik heb een foudraal waar helemaal geen feeder in past. de winkle picker kon er wel mooi in.

Ik dacht zelf inderdaad ook aftuigen en in de stoffenfoudraal (bijgeleverd) en die daarna in mijn grote foudraal.

Tips zitten in beschermkoker die ook in mijn foudraal in separate vak past. (een JVS match holiday)
                  lets make things better

Reageer

• Rolla
                    Allroundvisser

• 03-05-2009
                    • 2439
                    • Ter Apel

Na het vissen gaat bij de feederhengel uitelkaar en gaan alle losse delen in het stoffen foudraaltje wat bij de hengel geleverd is. De hengel gaat vervolgens in een koker, die ook wordt gebruikt om extra topsetten in op te bergen. Deze koker gaat bij het foudraal van mijn vaste stok in. Zo is de feederhengel tijdens transport goed beschermd.

Optuigen kost mij niet zoveel tijd aangezien ik voor het gewoon feederen met een kant en klaar stuk powergum vis wat ik alleen nog even aan de hoofdlijn moet bevestigen. Voor het methodfeederen knoop ik alleen even een speldwartel aan de hoofdlijn waar mijn methodfeeder in komt te hangen.
                    Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

• ErwinPhiAssen
                      Sense and Simplicity

• 13-03-2011
                      • 667
                      • Assen

rolla, waar heb je zo'n koker gekocht?

Ik zie wel bij Vlemmix staan en ze zijn ook wel bij hengelsportsappemmer verkrijgbaar.

Ik zoek er nog 1 voor mijn vaste hengel (7m) en mijjn schepnetsteel (insteek 4m)
                      lets make things better

Reageer

• preston-freak
                        wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
                        • 1834
                        • Oss

Ik heb Shimano-kokers op marktplaats staan, maar opsturen is geen optie.

Optuigen kost mij ook niet veel tijd, de voorslag zit er al aan en een lus er in knopen is zo gedaan. Maar als je dat voor 2 of 3hengels moet vergt dat teveel tijd van een gedegen voorbereiding. Soms tuig ik er 1 op en kan ik de andere nog afstemmen op de (veranderlijke) omstandigheden.
                        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Rolla
                          Allroundvisser

• 03-05-2009
                          • 2439
                          • Ter Apel

Oorspronkelijk geplaatst door ErwinPhiAssen
                          rolla, waar heb je zo'n koker gekocht?

Ik zie wel bij Vlemmix staan en ze zijn ook wel bij hengelsportsappemmer verkrijgbaar.

Ik zoek er nog 1 voor mijn vaste hengel (7m) en mijjn schepnetsteel (insteek 4m)
                          De Ara Hengelsport in Stadskanaal -> http://www.dearahengelsport.nl

De koker die ik heb is 180 cm lang en heeft een diameter van 60 mm en koste 9,95 euro. Ik heb nog een dunnere koker waar mijn extra topset in zit. Deze kokers kun je zelf eenvoudig op maat zagen, mocht je ze korter willen hebben.

Je kunt in het kanaal Veendam - Musselkanaal ook wel bekend als A.G. Wildervanckkanaal prima vissen met de vaste stok of feeder. Het stuk tussen de Onstwedderweg en Van Boekerenweg is breed genoeg voor de feeder. Ik dacht misschien een idee om de aanschaf van kokers te combineren?
                          Aangepast door Rolla; 01-06-2011, 18:43.
                          Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

• Vissertjuh66
                            Frequent aanwezig

• 02-09-2010
                            • 157
                            • Deest (Gld)

Ik deed eerst ook altijd de feeder aftuigen, dan in de (bijgeleverde) stoffen beschermhoes en eventueel nog in een koker en dan in het foudraal.
                            Het kost mij iedere keer téveel tijd, nu heb ik sinds kort de hengel gewoon opgetuigd en al in het foudraal zitten. Maar misschien is het toch verstandiger om de hengel af te tuigen en dan in de stoffen hoes doen met een koker enzo.

Mvg, Stan

Reageer

• Flitjes
                              Newbie

• 19-08-2010
                              • 17
                              • Erp

Ik heb mijn 2 feeder hengels 3.90 alle bij in een karper foudraal zitten en opgetuigd. Moet zeggend at ik nog geen problemen heb ondervonden.

Maar 4.2 / 2 = 2.1 meter per deel met wat over lengte 2.2 meter per deel. Weet niet hoe je aan 2.7 meter komt?
                              En daar bij komt nog dat een 12ft foudraal 6 ft lang. Of te wel 1.80/1.90m.
                              Zelf heb ik een 13 ft foudraal waarin ook mijn pen hengel zit opgeborgen. Deze is 2.3meter lang.

Reageer

Working...