wat voor lijn

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • bomber
    probeermaarwat

• 27-08-2008
    • 2
    • ergenshierindebuurt

wat voor lijn

waarvoor en wanneer gebruik je nou gevlochten lijn ???

ik gebruik zelf een picker en een feeder met gewoon nylon ,maar als je dan met de method met elastiek vist op ong 20m heb je dan niet te veel rek ?

niet dat je aanslaat want de vis haakt zichzelf maar het lijkt me met gevlochten lijn (zonder rek )veel preciezer/nauwkeuriger

of bestaat dan de mogelijk heid dat je er alles afgooid omdat er geen rek in de lijn zit

en wanneer gebruik je een voorslag en op wat voor manier

ik ben benieuwd naar jullie reacties/ervaringen
  • henkus
    Met enige kennis...

• 23-12-2008
    • 457
    • hoogmade

Dat nylon meer rekt dan gevlochten klopt helemaal,

het voordeel van het niet rekken van gevlochten wordt echter pas merkbaar vanaf een meter of 30 tot 35

het grote voordeel van het niet rekken is een verbe****** van de beetregistratie op grote afstanden.
    maar omdat je met een zelfhaak systeem vist (method) heb je die verbeterde beetregistratie niet nodig, en de afstand is ook niet dermate groot dat je de dunne diameter nodig hebt om luchtweerstand te verkleinen.
    jijst bij methoid vissen is de extra rek in de lijn wel wenselijk door het juist heel fel aanbijten van de vis

gevlochten lijn -> afstand groter dan 30/35 mter, niet te veel stroming, geen zelfhaaksysteem
    nylon -> kortere afstand, relatief veel stroming, zelfhaaksystemen.

Een voorslag is een persoonlijke keuze, als je net overstapt van nylon naar gevlochtenlijn en gewent bent om aan te slaan eigenlijk wel een aanrader, aanslaan is iets wat bij gevlochten lijn niet hoeft, vaak sla je de haak alleen maar af.
    de rek in de voorslag maakt een iets van aanslaan mogelijk.

als er veel mosseltjes/schelpjes op de bodem liggen wil gevlochten lijn ook wel eens af gesneden worden een harde nylon lijn kan daar vaakbeter tegen, in dat geval is een voorslag dus ook gewenst.

als je een powergum systeem gebruikt haal je de benodigde rek uit de powergum, een voorslag is dan ook niet nodig.

als je verwacht veel materiaal te kunnen verspelen en iedere keer toch op de zelfde afstand wilt vissen zonder veel gedoe is een vaste lengte voorslag makkelijk te verwisselen, zonder je lijn opnieuw te moeten uitlopen, de breuk zal 9 van de 10 keer in de nylon plaatsvinden.

Als je voor je hengel erg zware korven ver weg wilt gooien kan de rek in een voorslag een eventueele hengelbreuk voorkomen, de plotselinge kracht wordt gedeeltelijk opgenomen door de lijn.

bij veel drijfvuil in het water wil dit vaak op de voorslag knoop blijven hangen, wat voor hengelbreuk kan zorgen als een pluk drijfvuil in het topoog wordt getrokken

als de voorslag knoop te dik is gooit hij slecht door de ogen, die moeten zeker ruim genoeg zijn voor de voorslag knoop.

bij een korte voorslag maakt de knoop veel herrie als hij door de ogen gaat, ik hou hen 2 1/2 tot 3 keer de hengellengte.

bij veel stroming vangt de dunnere gevlochten lijn meer stroomdruk dan nylon omdat de vezels wijduit gaan staan en een grover oppervlak hebben dan nylon.

ik hoop dat je er wat aan hebt, het zal er niet eenvoudiger op worden denk zo

henkus

Reageer

• colshim

• 10-02-2008
      • 231
      • VL.

Ik gebruik een gevlochten lijn pas boven de 50 mtr én zeker niet op een picker , uiteraard zal je de aanbeten nauwkeuriger zien met een gevlochten lijn maar voor kortere afstanden ben ik er niet zo voor te vinden .
      Een voorslag gebruik je meestal in combinatie met een gevlochten lijn , er zijn er ook die een stuk powergum gebruiken ipv.

mvg

Reageer

• Jan Voer
        Frequent aanwezig
        • 26-03-2006
        • 147
        • egmond binnen

hallo,ik wil een nieuwe lijn op de feeder voor de method, nu heb ik een klos met 22 honderste van Gamakatsu de super G lijn
        kan ik die er voor gebruiken?of zinkt deze lijn niet goed?,is er een betere lijn? zoo ja welk merk?,bedankt! grt jan v

Reageer

• henkus
          Met enige kennis...

• 23-12-2008
          • 457
          • hoogmade

22/100 lijkt me prima voor de methodfeeder, persoonlijk durf ik zelf wel dunner, maar 22/100 is ook zeker niet te dik.

super G line vind ik een prima lijn, gebruik hem zelf ook en bevalt me prima.

(en natuurlijk zijn er mensen met micrometers en weegschalen die exact na meten hoe deze lijn zich verhoud met andere lijnen, natuurlijk hoord sterkte en dikte zoals vermeld op de spoel zo exact mogelijk benaderd te worden, maar kom op het is geen rakettechniek)

22/100 super G line voldoet prima, als hooflijn, bij het methodvissen, op brasem(punt)

Reageer

• colshim

• 10-02-2008
            • 231
            • VL.

Ik gebruik vooral shimano techuim en preston reflo power max in de diameters varierend van 0.16 tot 0.25 , heb nog een spoel met ultimate feederline fast sinking 0.18 wat lang mijn favoriet was maar wegens het ter ziele gaan vind ik die nergens meer !

mvg

Reageer

• borkentio
              Newbie

• 15-10-2009
              • 35
              • hengelo

ben afgelopen winter overgestapt op gevlochten lijn. metname omdat ik te veel aanbeten miste als ik op verre afstand viste, boven de 35m.

Gisteren nog een hele voorzittige aanbeet van een brasem op 50 meter feilloos om kunnen zetten in een mooie dril. Hij vechte behoorlijk toen hij doorhad wat mijn intenties waren, en dan is het vechten met gevlochten lijn wel extra leuk, je voelt heel precies wat de vis doet. Door daar goed op te anticiperen is een gevlochten lijn ideaal.
              Het overstappen werd geadviceerd door een medewerker van Raven, hij vist ermee op de ijssel.

Op de hengel (ik vis altijd met 1 op afstand en 1 dichtbij) blijf ik gewoon nylon gebruiken. dat voldoet prima.

Reageer

• preston-freak
                wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

Ik gebruik bijna altijd een gevlochten lijn. In tegenstelling tot wat hierboven is gezegd heeft deze lijn voor mij op ook stromend water grote voordelen. Door de zware korven en stroomdruk is er eigenlijk bijna altijd sprake van zelfhaking en met gevlochten lijn heb je altijd direct contact, zodat de vis zich op de top nog eens extra haakt.
                De betere gevlochten lijnen zijn dun, rond en nemen geen water op en dan is de stroomdruk echt wel minder dan met dikker nylon. Op de rivieren met zo'n 100 grams korven gebruik 3x de hengellengte 30/100 voorslag t.b.v. de inworp, mosselbanken, overige slijtage en het drillen.

Ook op stilstaand water en dichtbij vind ik gevlochten fijner vissen. De kleinste aanbeten mis je niet en de dunnere gevlochten lijn zinkt sneller af dan bijv. 22/100 nylon. Dichtbij vis ik met medium feeders die soepel genoeg om de klappen op te vangen en ik vis sowieso niet snel dunner dan 14/100 om verlies tegen te gaan.

Het is dus zo dat gevlochten lijn door de 0% rek beter de aanbeten doorgeven, maar ook omdat het dunner en dus ook lichter is dan dikker nylon en er zodoende minder weerstand in het water is. Deze reden vind misschien wel belangrijker dan wel of geen rek, want rek treedt pas op bij belasting.
                Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Kingfisher
                  Wedstrijdvisser

• 10-02-2010
                  • 148
                  • Woerden

Wat ik me al een hele tijd afvraag (wilde er geen nieuw topic voor openen) is:
                  Tegenwoordig kan een gevlochten lijn van 0,06mm al zo'n 10kg trekkracht hebben, waarom zou je dan eigenlijk nog voor een dikkere gevlochten lijn kiezen als dit al meer dan voldoende is?

Ik lees veel mensen ie met 0,08 of 0,10 vissen, maar ik vraag me dan af waarom?

Zal vast een simpele reden zijn, maar ik zie 'm ff niet.......
                  Ga toch vissen!

Reageer

• henkus
                    Met enige kennis...

• 23-12-2008
                    • 457
                    • hoogmade

Bij mij is de keuze voor een 8/00 lijn ipv een 6/00 lijn heel simpel:

mijn favoriete henglesportzaak heeft het op budget bulkspoelen, relatief goedkoop:

geen glad afgewerkte, super ronde gevlochten lijn maar gewoon gevlochten lijn:

rekt nog steeds niet, en is ook van meer dan voldoende sterkte (weet niet eens hoe sterk, maar het is voldoende)
                    geen coating er omheen, die er af kan slijten, waardoor hij na 100 keer nog net zo gooit als na 1x (bij fireline gooit het vaak pas lekker als de coating gesleten is)

is laatste is voor mij niet specifiek de reden waarom ik deze lijn gebruik, maar het bevalt goed en met de relatief goedkope prijs, ben ik er dik tevreden over, prijs/kwaliteit verhouding is goed genoeg om me voorlopig niet bezig te houden met andere keuze's

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                      • 1834
                      • Oss

Oorspronkelijk geplaatst door Kingfisher
                      Wat ik me al een hele tijd afvraag (wilde er geen nieuw topic voor openen) is:
                      Tegenwoordig kan een gevlochten lijn van 0,06mm al zo'n 10kg trekkracht hebben, waarom zou je dan eigenlijk nog voor een dikkere gevlochten lijn kiezen als dit al meer dan voldoende is?

Ik lees veel mensen ie met 0,08 of 0,10 vissen, maar ik vraag me dan af waarom?

Zal vast een simpele reden zijn, maar ik zie 'm ff niet.......
                      Reden:

De lijn kan plat geweven zijn, dus is in werkelijkheid dikker. Je zult wel de Whiplash Pro bedoelen en deze is dus niet perfect rond. Volgens mij bestaat er niet eens een 100% ronde lijn van 0,06 mm die meer dan 10 kg trekkracht heeft. De duurste en echt ronde lijnen beginnen meestal daarom bij 8/100. Echt ronde lijnen van 6/100 hebben gewoon niet de kracht voor fatsoenlijk te feederen en zijn erg kwetsbaar.

Reageer

• Kingfisher
                        Wedstrijdvisser

• 10-02-2010
                        • 148
                        • Woerden

Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                        Reden:

De lijn kan plat geweven zijn, dus is in werkelijkheid dikker. Je zult wel de Whiplash Pro bedoelen en deze is dus niet perfect rond. Volgens mij bestaat er niet eens een 100% ronde lijn van 0,06 mm die meer dan 10 kg trekkracht heeft. De duurste en echt ronde lijnen beginnen meestal daarom bij 8/100. Echt ronde lijnen van 6/100 hebben gewoon niet de kracht voor fatsoenlijk te feederen en zijn erg kwetsbaar.
                        Bgrijp ik het goed dat je dus eigenlijk zegt: een rond geweven lijn heeft minder trekkracht dan een plat geweven lijn van dezelfde diameter? Waarbij een ronde lijn de voorkeur geniet ivm slijtvastheid en werpgenot?
                        Ga toch vissen!

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                          • 1834
                          • Oss

Oorspronkelijk geplaatst door Kingfisher
                          Bgrijp ik het goed dat je dus eigenlijk zegt: een rond geweven lijn heeft minder trekkracht dan een plat geweven lijn van dezelfde diameter? Waarbij een ronde lijn de voorkeur geniet ivm slijtvastheid en werpgenot?
                          Ik zeg dus dat fabrikanten van plat gewoven lijnen de boel min of meer besodemieteren als het gaat om de opgegeven diameter, maar dat wil niet zeggen dat het per definitie slechte lijnen zijn.

Reageer

• Kosmozz
                            Match en Feeder
                            • 25-07-2005
                            • 1959
                            • Hannut

de aangegeven trekkrachten zijn grotendeels flauwekul, zeker die van de Whiplash pro. 6/00 haalt net aan 4 kg ipv 10 kg. Daar komt ook nog bij dat de 6/00 in werkelijkheid 27/00 is. Deze lijn heeft dus in feite niet veel meer trekkracht dan een ordinaire nylonlijn...
                            Carpe Diem

Reageer

Working...