shimano twinpower 6000 fb

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • black widdow
    2e jaars

• 26-06-2009
    • 63
    • in the nord

shimano twinpower 6000 fb

Wie heeft er ervaring met deze molen
    Wat betekent bv. 2gear occilation ik kan namenlijk
    nergens een versnellings/vertragings schakelaar vinden.
    Op google kun je er niet veel meer over vinden.
    En op wat voor hengel kun je deze het beste gebruiken?
    Ik wacht de reactie's af.

gr.
    Koud!
    het is pas koud wanneer een ijsbeer je vraagt om handschoenen!

vr.gr.
  • colshim

• 10-02-2008
    • 231
    • VL.

Om te feederen is dit ( volgens mij ) de ultieme molen , alleen ben ik niet zo te vinden voor het 6000 model , geef mij maar de 5000 ( is veel lichter ) .
    Denk dat je voor de 6000 al een seriueze pook van een feeder nodig hebt .
    Wat die 2 gear ... is weet ik echter ook niet , weet wel dat de tandwielen van de twinpower een speciale behandeling zouden gekregen hebben en dat het wormwiel anders is tov de ' goedkopere molens ' , maar dit is het waarschijnlijk niet , vanwaar heb je dit trouwens ?
    Mischien ff aan kozmozz vragen denk dat die je mischien meer uitleg kan geven .

mvg

Marnik

Reageer

• Kosmozz
      Match en Feeder
      • 25-07-2005
      • 1959
      • Hannut

Beste Aris,

De 2 speed oscillation heeft te maken met de lijnopspoeling. De spoel beweegt snel naarvoren en langzaam weer terug zodat je een betere opspoeling krijgt. De overbrenging is 1:5.7. Dit zou betekenen 107 cm per slag. Dit klopt niet. Shimano gebruikt de buitendiameter van de spoel. Dit haal je dus alleen met maximale vulling. 95-100 cm per slag is een meer realistische waarde. De molen heet 9 kogellagers en heeft een zeer sterke as. De 6000 is daarom een goede molen voor het zware werk; zeebaars en feedervissen op grote afstand of rivieren. Dit betekent dus hengels van 420-450 cm met een werpgewicht van >120 gram. Voor lichtere feeders is hij te zwaar. Daarvoor kun je beter de 4000 of 5000 nemen, zoals Colshim zegt. Niet meer dan 200 euro betalen voor een nieuwe 6000 FB, want meer is hij niet waard ;-)

Voor de nieuwe twinpower FC zijn de 4000 en 5000 overigens exact hetzelfde, behalve de spoel is anders. Het molenhuis is identiek. Voorheen had de 5000 FB dezelfde overbrenging als de 6000. Bij de FC is de snelheid dus teruggeschroefd naar die van de 4000. Domme zet van Shimano, want de hoge snelheid van de 5000 maakte hem nou juist zo populair. Ik verwacht dat de volgende serie weer de originele hoge snelheid zal hebben. Even afwachten dus.

Groet,
      Dennis
      Carpe Diem

Reageer

• danny69
        Feedervisser
        • 16-03-2005
        • 227
        • Clinge, Zeeuws Vlaanderen

Kosmozz,
        Inderdaad: Ik heb mezelf daaraan "vergallopeerd". Ik kocht me een vierde Twinpower 5000 om op m'n Triune te zetten. Wat blijkt: De inhaalsnelheid is maar 78 cm ipv. de 95 cm bij de vorige versie. Zeer stomme zet van Shimano!
        Moest vroeger nooit m'n lijn uitlopen om afstand te bepalen. Nu wel dus....

Toch blijf ik erbij dat je , zoals ze bij ons zeggen, er niet aan kunt miskopen. Persoonlijk zou ik ook voor de 5000 gaan. Toch zeker als je het "normale, niet te zware' feederwerk wilt doen.
        Lid van de Clingse Hengelaars en ONI Terenuzen.

Reageer

• black widdow
          2e jaars

• 26-06-2009
          • 63
          • in the nord

Hallo Heren.

Ik wil hem gebruiken om te spotten deze zomer en om te vissen met de beastmaster van shimano
          ultra heavy en dan in de ijssel of in een ander zeer snel stromend water.
          Ik heb/had ookl het idee om hem ook met een medium feeder te gebruiken op verre afstand 70+.
          dit omdat de afgifte van de lijn beter is dan menig andere molen.
          maar dit kan dus tegenvallen als ik jullie adviezen zo lees.
          Koud!

vr.gr.

Reageer

• dirkpost
            Frequent aanwezig

• 26-09-2008
            • 156
            • Rijssen

Colshim,
            Ik heb de Twinpower 6000 FA,maar die is maar 3 gram zwaarder dan de 5000 FA.
            Hoeveel is de Twinpower 6000 FB dan zwaarder dan de Twinpower 5000 FB.
            gr Dirk

Reageer

• SvVoorden
              Sportvisser
              • 26-07-2002
              • 747
              • Woerden

Als je zwaar gaat vissen zoals op de IJssel of ver moet gooien dan zou ik toch voor de 6000FB gaan. Die is gewoon wat groter en sterker en zal met wat verder werpen door een grotere spoel en het zwaardere werk gewoon meer jaren volhouden dan een kleinere molen.
              De 5000FB is een fantastische molen maar wat mij betreft niet voor die zware toepassingen en verre afstanden. Verder vist zoals boven gezegd wordt de 5000FB wel fijner dan de 6000 omdat hij wat kleiner is al zijn er mensen waarbij de molen niet groot genoeg kan zijn.

Je opmerking over een medium feeder op grotere afstanden kan ik niet helemaal rijmen. De meeste medium feeders zijn hiervoor niet gemaakt. Op een medium feeder zou ik zelf geen 6000FB zetten maar een 5000 of misschien zelfs een 4000. Al verschilt medium en medium nog wel eens per hengels.
              Sjaak van Voorden

Reageer

• colshim

• 10-02-2008
                • 231
                • VL.

Oorspronkelijk geplaatst door dirkpost
                Colshim,
                Ik heb de Twinpower 6000 FA,maar die is maar 3 gram zwaarder dan de 5000 FA.
                Hoeveel is de Twinpower 6000 FB dan zwaarder dan de Twinpower 5000 FB.
                gr Dirk
                Als ik het juist heb dan is de 6000fb 185 gr zwaarder dan de 5000 fb( nl; 395-580 ) , voor 'verdere' worpen gebruik ik een titanos 4500 , (bijna) even goed maar stukken goedkoper .

mvg

Reageer

• preston-freak
                  wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
                  • 1834
                  • Oss

De twinpower 6000FC is met zijn 590gr zelfs 270gr zwaarder dan de 5000CFC. Dat is nogal wat, maar de 1e c in cfc staat dan ook voor compact en heeft zodoende een veel kleiner en lichter molenhuis, wat 'm geschikter maakt voor lichtere hengels. De 5000 is de beste molen voor heavy-feeders, maar voor extra-heavy feeder (>4.25 / + 100 gram) gebruik ik liever mijn ultegra's dan een twinpower 6000 en die zijn ook nog wat goedkoper.
                  Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• black widdow
                    2e jaars

• 26-06-2009
                    • 63
                    • in the nord

Hallo Allemaal.

Ik heb de molen inmiddels al meedere keren geprobeerd met diverse hengels van medium tot extra heavy
                    en ben tot de conclusie gekomen dat hij toch het meest tot zijn recht komt op een grote hengel.
                    Heb dus een tijdje geleden een pvdw. 450 long distance aangeschaft en de molen hier op gezet.
                    Ook heb ik nog 2 Spro luxxus hengels 1 light en 1 medium light aangeschaft hier heb ik een stradic 4000 GTM RC op
                    en voor de light versie heb ik een twinpower CI4 3000 SRA aangeschaft welke ik nog moet uitproberen.
                    Zijn jullie weer op de hoogte van mijn laatste aankopen.
                    Bedankt voor de tips.

gr. Aris
                    Koud!

vr.gr.

Reageer

Working...