Voorslag knoop aan gevlochten lijn.

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ghelsing
    Frequent aanwezig
    • 20-03-2004
    • 245
    • Vleuten

Voorslag knoop aan gevlochten lijn.

Mijn voorslag 23/00 op gevlochten lijn , doe ik altijd met de albright knoop, maar het gebeurd mij wel eens een keer, dat de knoop loslaat bij het werpen.
    Is er misschien een knoop die bij het knopen van de voorslag zonder problemen vast blijft zitten.
    Ik gebruik op mijn feerders al Shimano toppen met grotere ogen , wat ik fijner werpen vind. maar toch laat er af en toe een knoop los .

Groet Gerard
    Groeten van Gerard Elsing
  • Bas Nijmegen
    wedstrijdvisser

• 13-01-2009
    • 541
    • Nijmegen

Zoek eens op Mahinknoop of bloedknoop...
    Gr. Bas

Een vis vangen is niet moeilijk.
    Vis blijven vangen wel...

Reageer

• Redteketed
      Mûdhûnfisker

• 20-09-2008
      • 59
      • Fryslân

Ik maak in de gevlochten lijn een piepklein lusje en monteer de voorslag dmv een halve bloedknoop.

Gr. Theo
      Theo
      De Mûdhûnfisker.

Reageer

• black widdow
        2e jaars

• 26-06-2009
        • 63
        • in the nord

Ik heb er totaal geen last van dat de albrightknoop losgaat
        bij het maken de lijnen goed bevochtigen en goed strak aantrekken.
        Ik neem aan dat je de lus in het nijlon maakt en de knoop maakt met de gevlochtenlijn.
        Sommige doen er daarna nog een beetje 10 sec.lijm op.
        De bloedknoop werkt ook prima maar daar komt de draad aan de zijkant van de knoop
        eruit en wil dan wel eens blijven haken in de( kleine) oogjes.
        Koud!
        het is pas koud wanneer een ijsbeer je vraagt om handschoenen!

vr.gr.

Reageer

• preston-freak
          wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
          • 1834
          • Oss

+1 voor de albrightknoop

Ik ken geen kleinere knoop, inclusief hoe kort de uiteinden zijn af te knippen en de uiteinden staan niet haaks op de knoop, zoals bij de Grinner.

Je probleem hoeft niet met de knoop te maken hebben, maar misschien wel door de kwaliteit van je lijn. En voor iedere keer vissen weer opnieuw knopen, door deze laksheid heb ik de voorslag ook een keer afgeworpen, gebeurt mee geen 2e keer.
          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• FishM8
            Slijmjurkenjager

• 04-08-2008
            • 81
            • Gorinchem

Al eens gedacht aan een power gum montage??

Ik ben hier nu zelf ook overgestapt omdat ik in de rivier vaak van allerlei zooi langs mijn lijn opvang en die blijft dan steken bij de voorslagknoop.
            Het drillen van de vis wordt dan een drama want die troep komt niet door de ogen van je hengel heen en probeer dan maar eens een vis van drie kilo in je schepnet te krijgen.
            Met een powergum montage heb je hier geen last.

Het bevalt mij tot nu toe uitstekend.

Om te vissen hoef je niet gek te zijn maar het helpt wel !!

Reageer

• Foxdonut
              I have a bream!

• 09-04-2010
              • 1237
              • Gro

kan iemand mij uitleggen of de albright knoop nou beter is dan de grinner knot? Ik vis vaak met de laatste ervaar er niet zoveel problemen mee, wil anders best eens die albright knoop proberen...
              Groet,

Foxdonut

www.wedstrijdvisser.com

Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

Reageer

• Bas Nijmegen
                wedstrijdvisser

• 13-01-2009
                • 541
                • Nijmegen

Oorspronkelijk geplaatst door Foxdonut
                kan iemand mij uitleggen of de albright knoop nou beter is dan de grinner knot? Ik vis vaak met de laatste ervaar er niet zoveel problemen mee, wil anders best eens die albright knoop proberen...
                Bij de Albright heb je minder wikkelingen dus minder wrijving. Feit blijft wel dat het een knoop is. Maar zoals FishM8 al zei; kun je niet beter aan een powergummontage wennen? Zelf vis ik ook nooit met een voorslag. Ten eerste is het effect van je (dure) gevlochten lijn een stuk minder en ten tweede er blijft veel troep aan je knoop hangen met alle eventuele nare gevolgen van dien. Men heeft mij namelijk nog steeds het voordeel van een voorslag niet kunnen noemen bij gevlochten lijn.
                Bij het vissen met nylon zie ik echter soms wel een voordeel van de voorslag, met name als het hard stroomt. Dan kun je namelijk met 15 of 16/100 hoofdlijn vissen en een voorslag van 25/100. De dunne hoofdlijn heeft namelijk veel minder last van de stroomdruk. Je moet natuurlijk wel je voorslag zo kort mogelijk houden.
                Sommige zweren bij een voorslag van minimaal 2 x de hengellengte + enkele wikkelingen op de spoel, wat al snel neerkomt op zo'n 10 meter. Zelf is mijn voorslag ongeveer 6 meter. Hengellengte (4.50 meter) + enkele wikkelingen. Hoe korter de voorslag hoe meer profijt van je hoofdlijn zullen we maar zeggen.
                Gr. Bas

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                  • 1834
                  • Oss

Op zich zijn de Grinner en de Albright beide betrouwbaar. Maar met de Grinner heb je meer (haaks) uitstekende uiteinden. Dit komt, omdat je de gevlochten lijn over het uiteinde van de nylon voorslag wikkelt en deze daardoor strakker tegen de overige nylon gebonden wordt. De nylon kun je kort afknippen, het uiteinde van de gevlochten lijn mag/moet je iets langer laten, maar is soepel genoeg om geen vuil te vangen en soepel door de ogen te gaan.

De Albright is een stuk kleiner, omdat je dus alleen met de gevlochten lijn wikkelt en niet ook met de veel dikkere nylon.

Drijfvuil heb je lang niet altijd, vaak slechts korte periodes na hoog water of wanneer bepaalde bomen van die pluisjes loslaten, dus ik vis daarom meestal met een voorslag.

Ik vis liever met een voorslag, omdat:

-nylon niet in je vingers snijdt bij werpen
                  -een voorslag sterker is en meer zekerheid geeft bij de inworp
                  -nylon schuurbestendiger is i.v.m. mosselbanken enzo
                  -ik graag vis met een schuivende lus vis i.p.v. een powergummontage
                  -ik mijn rode 30/100 trabucco nylonvoorslag goed kan volgen als de vis dichterbij komt

Beide montages hebben dus zo hun eigen voordelen en het is een kwestie van voorkeur of afstemmen op de omstandigheden.

Reageer

• Bas Nijmegen
                    wedstrijdvisser

• 13-01-2009
                    • 541
                    • Nijmegen

PF,

Waarom is een nylon voorslag sterker? En waarom geeft deze meer zekerheid bij de inworp?
                    Waarom zou je met powergummontage niet met een schuifende lus kunnen vissen?
                    De rest kan ik wel bevestigen. Nylon is schuurvaster, beter te volgen als je het als voorslag gebruikt en snijd idd minder in je vinger.
                    Gr. Bas

Reageer

• henkus
                      Met enige kennis...

• 23-12-2008
                      • 457
                      • hoogmade

m.u.v. het sterker en de schuivende lus ben ik het wel eens met PF.

de sterkte van powergum (vooral de dikkere soorten) is zeker net zo sterk (ik heb even geen getallen bij de hand) als nylon, rek/lengte zijn prima op elkaar af te stemmen.

een schuivende lus is perfect te m,aken met sleefs en powergum, oer degelijk en makkelijk thuis te maken en mee te nemen.

voor de rest vis ik eigenlijk altijd met een voorslag, vooral voor het beter schuurbestendig zijn, hier knoop ik met het zelfde gemak een stuk powergum aan, deze geeft naar mijn beleving niet overdreven veel negatief effect op de beetregistratie, (kom maar op, ik hoor de kritiek al) e.e.a. is vaak maar net waar ik zin in heb, bij een eventueel balanselastiek geniet het zeker mijn voorkeur

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                        • 1834
                        • Oss

Ik heb het niet over de sterkte van een voorslag versus powergum, maar vergelijken met de hoofdlijn:

Zo vis ik:

Voorslag: Trabucco T-Force Special Casting Nylon - 30/100 = 11,920 kg
                        Hoofdlijn: Gamakatsu Ultrabraid G-Power - 10/100 = 3,6 kg

De powergum vangt wel wat op tijdens het werpen, maar te veel kracht komt op de hoofdlijn te staan, terwijl mijn voorslag oersterk is.

Wat betreft de schuivende lus heb ik dus liever geen toeters en bellen in de vorm van sleeves enzo in mijn montage. Keep it simple is mijn motto.

Reageer

• Bas Nijmegen
                          wedstrijdvisser

• 13-01-2009
                          • 541
                          • Nijmegen

PF,

Ik gooi direct op de gevlochten lijn. Ik gebruik de powergum alleen als schokdemper voor mijn onderlijn. Daarom kan ik ook in een lus vissen met gevlochten lijn. Niet dat ik dat altijd doe, want vaak vis ik ook gewoon rechtdoor. Door te vissen met een soepel feeder met 'body' kan ik verder gooien op de gevlochten lijn dan met een voorslag. En niet alleen verder, maar ook preciezer, omdat ik geen last heb van het 'stuiteren' door de voorslag. Op deze manier kan ik het 'keep it simple' motto alleen maar aanmoedigen
                          Gr. Bas

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                            • 1834
                            • Oss

Ieder z'n ding dus, ik smijt juist verder omdat de lijn niet in mijn vinger snijdt en ik meer vertrouwen heb in de krachtigere voorslag.

Reageer

Working...