Ballans elastiek

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • breamman
    Roegbainder

• 22-11-2010
    • 131
    • oude Pekela

Ballans elastiek

Hallo, zat net nog wat te lezen in wat oude hengelsportbladen en kwam een stukje over balans elastiek tegen.
    Nu ben ik benieuwd of er hiermee nog gevist wordt en zo ja is het nog verbeterd ??
    eat fishing, sleep fishing & live fishing.
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

Oorspronkelijk geplaatst door breamman
    Hallo, zat net nog wat te lezen in wat oude hengelsportbladen en kwam een stukje over balans elastiek tegen.
    Nu ben ik benieuwd of er hiermee nog gevist wordt en zo ja is het nog verbeterd ??
    Hallo ik vis nu nog met een stiekje (balanselastiek ) van 12 cm lang meestal 0,7 dik langs de schuiflus of loodlijn

het is stroomdruk verlagend en bungy effect
    gr Gerard

Reageer

• arno/justin
      Komt net kijken

• 16-10-2007
      • 86
      • haarsteeg

Hallo Gerard,

Hoe bevestig jij deze stiek aan jouw powergum die je maakt van gekookte nylon?

Groet Arno

Reageer

• tester
        Maas en Waal visser
        • 06-03-2004
        • 2596
        • Son

Oorspronkelijk geplaatst door arno/justin
        Hallo Gerard,

Hoe bevestig jij deze stiek aan jouw powergum die je maakt van gekookte nylon?

Groet Arno
        Hallo Arno

ik gebruik nu drennan powergum 0,65 / 6,3 kg omdat rood is

maar er moet nu ook rode nylon zijn 0,30 dat heb ik nog niet getest ( of je die kan koken )

ik bevestig het stiekje altijd aan de korfwartel en de hoofdlijn

de schuiflus of loodlijn vangt de kracht op met ingooien
        gr Gerard

Reageer

• preston-freak
          wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
          • 1834
          • Oss

Een balanselastiek montage kun je op zowel stilstaand als stromend water toepassen. Op beide watertypes vind ik deze montage 3x niks. Op stilstaand water is een zijlijnmontage gevoeliger en op stromend water komen de beten toch wel door met een gewone schuiflusmontage. Met balanselastiek heb je nog meer wartels, stoppertjes en knopen in je lijn en topelastiek zorgt ook voor meer narigheid door het in de war gooien.

Waarom zou je montage eigenlijk stroomdrukverlagend moeten zijn? Deze stroomdruk verminder je met je lijn. Een vis hoeft zich alleen maar te haken op het loodgewicht en dit gewicht moet dusdanig zijn dat het lood verplaatst wordt door de vis, zodat je ook slap vallende toppen krijgt. Het lood moet dus net blijven liggen in de stroming en je wilt pas de beten zien als de vis zich al op het lood heeft gehaakt.
          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
            Een balanselastiek montage kun je op zowel stilstaand als stromend water toepassen. Op beide watertypes vind ik deze montage 3x niks. Op stilstaand water is een zijlijnmontage gevoeliger en op stromend water komen de beten toch wel door met een gewone schuiflusmontage. Met balanselastiek heb je nog meer wartels, stoppertjes en knopen in je lijn en topelastiek zorgt ook voor meer narigheid door het in de war gooien.

Waarom zou je montage eigenlijk stroomdrukverlagend moeten zijn? Deze stroomdruk verminder je met je lijn. Een vis hoeft zich alleen maar te haken op het loodgewicht en dit gewicht moet dusdanig zijn dat het lood verplaatst wordt door de vis, zodat je ook slap vallende toppen krijgt. Het lood moet dus net blijven liggen in de stroming en je wilt pas de beten zien als de vis zich al op het lood heeft gehaakt.
            Hallo Preston ieder zijn mening

maar ik heb niks extra nodig

de hoofdlijn zit al wartel n 12 en aan de korf n 8 als ik op de Maas en Waal vis

het enige wat ik nog toevoeg is een ,,stiekje 0,7 van 12 cm lang

en als je beneden Lhit of op de Waal vist veranderd de stroomdruk konstand dus gaat je verhaal niet op

en de laatste visdag was het ver schil tussen twee hengels met en zonder meer als de helft
            gr Gerard

Reageer

• preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

Hoezo gaat dat verhaal niet op? Kwestie van een lichtere of zwaardere korf er aan hangen als de stroming veranderd en die net in de stroming blijft liggen. Zo snel veranderd het tij op de Maas ook weer niet en op de Waal moet de korf ietswat gaan rollen bij echt zware scheepvaart. Sterker nog, voor iedere montage geldt dat het lood precies zwaar genoeg moet zijn, ook voor een balanselastiekmontage.

2 weken terug zat ik nog beneden Lith bij Alem bij opkomend tij en halverwege de wedstrijd stroomde het nauwelijks. Begon met 90 gram, naderhand was 60 gram genoeg. De doodnormale schuiflus heeft prima gefunctioneerd, want ik werd winnaar van een man of 40.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• tester
                Maas en Waal visser
                • 06-03-2004
                • 2596
                • Son

Hallo

nou dan is het toch goed iedereen kust zijn vrouw op zijn eigen manier al kan dat wel saai worden

en nog gefeliciteerd met je eerste plek
                gr Gerard

Reageer

• fpulles
                  omgeturnd

• 15-02-2008
                  • 1260
                  • Eindhoven

Sterk afgesloten die discussie, Gerard.

Gr.

Frank
                  oude hond kan ook trucjes leren

Reageer

• PeBo
                    Hengelaar

• 29-09-2007
                    • 2643
                    • Oosterhout

Gerard,
                    Van mij heb je de bingo.
                    ]Member of the Easterwood dreamteam.
                    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
                    PeBo.

Reageer

• henkus
                      Met enige kennis...

• 23-12-2008
                      • 457
                      • hoogmade

ieder wat hij wil, blijkbaar idPF dik tevreden over zijn manier van vissen, is niets mis mee, het systeem werkt ook goed

Balanselastiek werkt ook prima, is een uitgekiend systeem waar ik met veel plezier mee vis.

stroomdruk is een heel raar iets, met het systeem wat PF beschrijft, en ook succes mee heeft gebruik je de stroomdruk in jou voordeel, het is een manier waar je mee moet leren vissen, maar het werkt wel.

bij het balanselastiek probeer je de stroomdruk uit te schakelen als factor, als dat lukt, kan je er ook zeker goede resultaten mee behalen, maar ook dit systeem heeft wel een paar dingetjes dieje moet leren om je systeem perfect te krijgen.

het zijn 2 manieren, allebij hebben ze hun eigen voors en tegens, en het is aan de visser zelf om hiertussen te kiezen.

persoonlijk gebruik ik ze allebij, het hangt er een beetje van af wat het aasgedrag is, als ze voorzichtig bijten pakik het balanselastiek, als ze wat feller bijten de gewoone lusmonage.
                      (of ik het zo goed doe weet ik niet, er zullen er best zijn met een andere meniing, maar dit is mijn visie, maar goede argumenten, daar luister ik graag naar)

Reageer

• breamman
                        Roegbainder

• 22-11-2010
                        • 131
                        • oude Pekela

Zou iemand nog een goede tekening kunnen posten van de balans elastiek montage ??
                        nu ik niet met pieren mag vissen en dus genoodzaakt ben meer casters te voeren waardoor er ook kleinere vissen bijten is dit wel iets om uit te proberen.
                        En Tester vertel eens meer over het koken van nylon wat dan ingezet wordt als powergum.
                        eat fishing, sleep fishing & live fishing.

Reageer

• tester
                          Maas en Waal visser
                          • 06-03-2004
                          • 2596
                          • Son

Oorspronkelijk geplaatst door fpulles
                          Sterk afgesloten die discussie, Gerard.

Gr.

Frank
                          Hallo
                          nou afgesloten hoeft niet maar Pf geeft zelf aan dat de zijdedelings ( loodlijn ) montage gevoelig is ( en daar heeft ie gelijk in het hefboomefect ) als de vis zijdelings bijt

dat kun je uitteken

waar ik het beste mee vis op dit moment is het stiekje langs de loodlijn ( zijdelings ) montage

en dan vis je 360 graden gevoelig

en dat kun je ook uittekenen
                          gr Gerard

Reageer

• tester
                            Maas en Waal visser
                            • 06-03-2004
                            • 2596
                            • Son

Oorspronkelijk geplaatst door breamman
                            Zou iemand nog een goede tekening kunnen posten van de balans elastiek montage ??
                            nu ik niet met pieren mag vissen en dus genoodzaakt ben meer casters te voeren waardoor er ook kleinere vissen bijten is dit wel iets om uit te proberen.
                            En Tester vertel eens meer over het koken van nylon wat dan ingezet wordt als powergum.
                            Hallo Breamman

dat gekookt nylon rekt minder als powergum maar daar staat tegenover dat het de helft dunner kan

je pakt b.v. een stuk 0,30 en leg dat 3 minuten in kokend water dan heeft het geen geheugen meer

het word +- 20 % dikker en korter hou daar renkening mee als je vooraf een montage knoopt

een vraagje is er rode nylon van +- 0,30 tekoop en zo ja welk merk ?
                            gr Gerard

Reageer

• arno/justin
                              Komt net kijken

• 16-10-2007
                              • 86
                              • haarsteeg

maxima is donkerrood/bruinachtig.

groet Arno

Reageer

Working...