Shimano Antares BX Heavy of Extra Heavy

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Richard78
    Newbie

• 13-09-2011
    • 11
    • Emmeloord

Shimano Antares BX Heavy of Extra Heavy

Na een lange tijd niet gevist te hebben ben ik recentelijk weer begonnen met feederen.
    Ik wil nu een paar nieuwe hengels aanschaffen om op de IJssel te kunnen feederen, zowel aan het begin van de IJssel bij Doesburg als aan het einde voorbij Kampen. Ook zal er wel eens een enkele keer op de Waal gevist worden. Dus de hengels moeten geschikt zijn voor redelijk sterke stroming en op gemiddelde stroming. Ik zou jullie advies in de hengelkeuze wel kunnen gebruiken
    Mijn voorkeur gaat uit naar de Shimano Antares BX heavy of extra heavy.
    Heeft er iemand ervaring met deze hengels? Is de heavy al voldoende of is het beter de extra heavy te nemen. Ik ben bang dat de extra heavy misschien te stug is en de gewone heavy soms weer te licht. Hoe is de aktie van de extra heavy?
    Voor stilstaand water heb ik trouwens al een feederhengel. De nieuwe hengels zijn dus puur voor
    stromend water.
  • Kosmozz
    Match en Feeder
    • 25-07-2005
    • 1959
    • Hannut

Als je budget hebt, kun je beter de heavy en de extra heavy aanschaffen: de heavy voor korven to 90 gram en de xheavy voor korven tot 140 gram. Een goed compromis kan de antares multiheavy zijn. Door het tussenstuk is de hengel stijver dan de gewone heavy en kun je korven gebruiken tot 110 gram. De Xheavy is veel te zwaar als je tussen de kribben vist op een meter of 25, de heavy is hier ideaal. Vis je op de volle stroom zeg 40 meter, dan kun je de heavy beter thuislaten.
    Carpe Diem

Reageer

• Richard78
      Newbie

• 13-09-2011
      • 11
      • Emmeloord

Ik had het idee om de extra heavy te kopen en de medium. De medium zou dan ook best tussen de kribben kunnen.
      Ik heb gisteren de extra heavy nog in mijn handen gehad en ik vind hem aan de stugge kant. maar zijn werpgewicht is wel erg interessant.
      De medium is 15 tot 90 gram.
      De heavy is 35 tot 110 gram.
      De extra heavy is 50 tot 150 gram.
      Met de medium en extra heavy kan ik in elke situatie vissen. Ik las dat je midden in de stroming van de IJssel best met 150 gram kan vissen, of is dit overdreven? Zou ik best met de heavy in die stromingen uit de voeten kunnen?
      Ik weet niet waarom maar ik heb iets tegen die multi-hengels. Hoewel ik er ontzettend veel positieve verhalen over lees.

Reageer

• SvVoorden
        Sportvisser
        • 26-07-2002
        • 747
        • Woerden

Ik zou dan gaan voor de heavy en extra heavy. De medium is echt (te) licht voor de IJssel en 90 gram zou ik er niet aan hangen, veel te veel. Ik heb deze hengel zelf.
        De heavy is echt een mooie soepele hengel en in combinatie met de extra heavy heb je een heel mooie span voor de IJssel. De multi heavy waar Dennis het over heeft is overigens ook een hele mooie stok die ene stuk zwaarder is dan de heavy.
        I.p.v. van een gewone medium kun je ook nog gaan voor een multi medium. Deze zit tussen een medium en een heavy in wat actie betreft.

Wat de multi hengels betreft. De multi heavy is echt een hele fijne stok, ik haal het tussenstuk er overigens nooit tussen uit maar dit stuk zorgt voor een wat stevigere actie. Als je de hengel zo in de hand houdt denk je dat deze heel stuk is maar met een korf van 100 gram lijkt dat ineens te verwijnen.

Dit is overigens mijn mening natuurlijk.

succes,
        Sjaak van Voorden

Reageer

• Richard78
          Newbie

• 13-09-2011
          • 11
          • Emmeloord

Bedankt voor de adviezen, ik zal die multi hengels overwegen.
          Die medium feeder is trouwens niet voor de IJssel. Ik wil namelijk 2 sets kopen om op elk water te kunnen vissen (2 medium en 2 heavy of extra heavy).
          Ik dacht met de medium stilstaand water, kanalen en licht stromend water te gaan bevissen en met de heavy of extra heavy de IJssel zowel in de stroming als tussen de kribben.
          Maar het lijkt er op dat het toch wat complexer is Als ik van zowel de medium, heavy en extra heavy 2 hengels moet kopen dan moet ik even doorsparen.
          Is de heavy niet sterk genoeg om midden in de stroming te vissen op de IJssel?

Reageer

• SvVoorden
            Sportvisser
            • 26-07-2002
            • 747
            • Woerden

Nee, de heavy is daar niet zwaar genoeg voor. Als je met korven van 120 gram moet vissen is de hengel te licht. Er staat heavy op deze hengels maar persoonlijk vind ik ze een beetje tussen medium en heavy in zitten. Ik heb wel met deze hengel op het Pannerdensch kanaal gevist maar had al snel een zwaardere hengel nodig. Het stroomt daar net zo als op de IJssel.
            Je kunt er wel mee op de IJssel vissen maar als je verder uit de kant moet vissen zoals op sommige plaatsen geef ik de voorkeur aan een wat zwaardere hengel, zeker als je er een dikke vis mee moet drillen heb je net wat meer macht.
            Met een medium en een multi heavy kun je overal uit de voeten. Je moet je ook niet gek laten maken maar met een zwaardere hengel kun je wel lichter vissen, andersom niet of beperkt. Voordeel van de medium is de dunnere toppen.

Als je de kosten wilt drukken kun je overigens prima een Speedmaster medium overwegen, deze doet echt niet onder voor de antares alleen is die zwart i.pv. rood. Voor het geld van een Anteres heavy koop je bijna een medium en heavy Speedmaster. De zwaardere Speedmasters ken ik niet dus ik weet niet of er veel verschil zit tussen deze en de Antares.

Succes
            Sjaak van Voorden

Reageer

• colshim

• 10-02-2008
              • 231
              • VL.

Ik ben een hevige shimano fan ,maar zoals SvVoorden ook al reeds aangeeft zou ik eerder gaan voor de speedmaster , prijs kwaliteit vind je niet beter denk .
              Had tot voor kort een paar Antaressen én vind de meerprijs tov een speedmaster niet opwegen .
              Ben dan wel een shimano freak , voor stromend water zou ik toch eerder voor de Preston dm's gaan , die hebben toch meer ruggegraat dan de shimano's al moet ik eerlijk bekennen dat ik totaal geen ervaring heb op de ijzel .

mvg

Reageer

• fpulles
                omgeturnd

• 15-02-2008
                • 1260
                • Eindhoven

Hoi Richard,

ik weet niet of je een shimanofiel bent, maar met de preston dutchmaster 14'2; 160 grammer, en de daarbij verkrijgbare top-kit,
                heb je een tophengel in handen, waar je overal mee uit de voeten kan. Zowel op de Waal als de Ijssel, op,- en tussen de kribben.

Met de top-kit zet ik, wel met beleid, rustig korven weg van 200gr. Met de "klassieke" uitvoering kan je ook makkelijk een 140grams korf een fatsoenlijke afstand werpen. En die stok heeft een prima beetregistratie en een souplesse die z'n weerga niet kent voor een heavy feeder.

Frank
                oude hond kan ook trucjes leren

Reageer

• Richard78
                  Newbie

• 13-09-2011
                  • 11
                  • Emmeloord

Shimano spreekt mij inderdaad erg aan, maar het is niet zo dat ik daardoor niet naar andere merken kijk.
                  Zaterdag ga ik naar Hareco in Sliedrecht en ik zal die Dutch Masters eens goed bekijken, die zijn trouwens ook niet goedkoop.
                  Ook zal ik nog eens naar die Speedmaster kijken, maar dat type heeft geen extra heavy hengel, die gaan tot 110 gram werpgewicht. Ik wil wel graag alle feederhengels van 1 merk en 1 type (ik weet het ik ben een zeur).

Reageer

• colshim

• 10-02-2008
                    • 231
                    • VL.

Speedmaster heeft wel degelijk een extra heavy uitvoering , maar dan in de multi versie .

mvg

Reageer

• Kosmozz
                      Match en Feeder
                      • 25-07-2005
                      • 1959
                      • Hannut

Net zoals de shimano Xheavy vind ik de preston 160 grams stokken maar poken. Check de Fox FX1 420 extreem feeder eens. Die heeft een veel mooiere actie. Ik weet niet of die nog gemaakt worden. Als je voor een shimano Xheavy gaat, dan kun je beter voor de Antares versie gaan. Die buigt net wat meer door dan de speedmaster. De medium en heavy versie van de speedmaster zijn echt perfect zoals Sjaak al aangeeft. Voorhuis heeft de mediums overigens momenteel in de aanbieding.
                      Carpe Diem

Reageer

• Richard78
                        Newbie

• 13-09-2011
                        • 11
                        • Emmeloord

Die Fox Extreme feeder wordt denk ik niet meer verkocht, ik kan hem nergens online vinden.

Reageer

• Richard78
                          Newbie

• 13-09-2011
                          • 11
                          • Emmeloord

Dit weekend heb ik de Dutch Master en de Shimano Speedmaster bekeken. Beide prima hengels maar de Shimano Antares BX is duidelijk mijn favoriet.
                          Ik heb de hengels dan ook direct aangeschaft. Ik heb een Antares BX medium, heavy en extra heavy gekocht in combinatie met een Shimano Twin Power 6000 fc en 4000 fc.
                          Wat een geweldige set, ik kijk er dan ook naar uit om de hengels aankomend weekend in gebruik te gaan nemen.
                          Overigens had ik op Marktplaats deze week een geheel nieuwe Antares BX Feeder Multi Heavy (Lengte: 3,66/4,27m) gekocht voor maar €200,- maar dat is toch niet helemaal mijn ding.
                          Dus mocht er iemand in geinteresseerd zijn doe maar een bod.

Reageer

• Kosmozz
                            Match en Feeder
                            • 25-07-2005
                            • 1959
                            • Hannut

Top of the bill, daar ga je zeker geen spijt van krijgen! :-)
                            Carpe Diem

Reageer

• colshim

• 10-02-2008
                              • 231
                              • VL.

idd , prima keuze maar ook stevig prijskaartje , hoop dat je niet vergeten bent om korting te vragen !
                              Heb dit weekend mijn collectie ook wat uitgebreid , maar dan wat bescheidener , nl speedmaster ax heavy long met een stradic fc 5000 .

mvg

Reageer

Working...