Free running systeem

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • breamman
    Roegbainder

• 22-11-2010
    • 131
    • oude Pekela

Free running systeem

TIJDENS DE TOPCOMPETITIE FEEDERVISSEN MOET MEN GEBRUIK MAKEN VAN HET ZOGENAAMD FREE RUNNING SYSTEEM.

Hoe moet ik mij dit voorstellen?
    hoe ziet de ze montage eruit en wat zijn de ervaringen met dit systeem ??
    eat fishing, sleep fishing & live fishing.
  • Foxdonut
    I have a bream!

• 09-04-2010
    • 1237
    • Gro

Dat is dat de korf vrij over de hoofdlijn kan bewegen, met andere woorden bij breuk van de hoofdlijn kan de vis zich makkelijk ontdoen van de korf en dus alleen met een klein stukje lijn zwemt. Qua montage is er niet veel variatie op het eerste oog, een klassiek paternoster systeem met een klein zijlijntje van sterk materiaal dat kan schuiven onderlijn. Of een schuivende bead met wartel op de hoofdlijn waaraan de korf hangt. Tip om te kijken de DVD over het WK Feeder van championsteam.
    Groet,

Foxdonut

www.wedstrijdvisser.com

Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

Reageer

• breamman
      Roegbainder

• 22-11-2010
      • 131
      • oude Pekela

Oorspronkelijk geplaatst door Foxdonut
      Dat is dat de korf vrij over de hoofdlijn kan bewegen, met andere woorden bij breuk van de hoofdlijn kan de vis zich makkelijk ontdoen van de korf en dus alleen met een klein stukje lijn zwemt. Qua montage is er niet veel variatie op het eerste oog, een klassiek paternoster systeem met een klein zijlijntje van sterk materiaal dat kan schuiven onderlijn. Of een schuivende bead met wartel op de hoofdlijn waaraan de korf hangt. Tip om te kijken de DVD over het WK Feeder van championsteam.
      heb het filmpje van ed stoop genaamd hoogeschool feedervissen met daar kwam de montage ook ff snel voorbij. zag dat de korf aan een donker materiaal hing wat is dat en zit er na het warteltje nog een dik stuk nylon om als soort hoekafhouder te fungeren ?? het leek wel zo. en zijn er nog andere montages ??
      Dat zijn de vragen die ik in deze heb
      http://www.youtube.com/watch?v=H4IW5P6y_uQ dit is het filmpje
      eat fishing, sleep fishing & live fishing.

Reageer

• preston-freak
        wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
        • 1834
        • Oss

Deze regel slaat nergens op, maar ze zullen wel de internationale richtlijnen er op na houden.
        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Foxdonut
          I have a bream!

• 09-04-2010
          • 1237
          • Gro

Ik ken het filmpje, had hem al een tijdje op m'n site staan. Het is idd een hoeksfhoudertje van nylon, die op het WK is afgewerkt met sleeves zodat er niks blijft haken. Men twist de hoofdlijn ook een paar keer om een stijf gedeelte te krijgen om de onderlijn van de montage af te houden. Hoe dan ook een zelfhaaksysteem is naar mijn mening niet echt na te bootsen met de knelpunten van de geldende regels... Maar hoezo slaat deze regel nergens op dan preston?
          Groet,

Foxdonut

www.wedstrijdvisser.com

Reageer

• The Frisian Viking
            NHSF Erelid
            • 27-06-2006
            • 5454
            • Feânwalden

Het woord zegt het al Vrij lopen = Free Running, bij breuk mag de vis niet met de korf aan de lijn blijven hangen.
            Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

ik knibbelje foar gjin ien

The Frisian Viking

Reageer

• preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

Oorspronkelijk geplaatst door Foxdonut
              Ik ken het filmpje, had hem al een tijdje op m'n site staan. Het is idd een hoeksfhoudertje van nylon, die op het WK is afgewerkt met sleeves zodat er niks blijft haken. Men twist de hoofdlijn ook een paar keer om een stijf gedeelte te krijgen om de onderlijn van de montage af te houden. Hoe dan ook een zelfhaaksysteem is naar mijn mening niet echt na te bootsen met de knelpunten van de geldende regels... Maar hoezo slaat deze regel nergens op dan preston?
              Hoe vaak komt het voor dat je een vis verspeelt door breuk in de hoofdlijn? Ik heb dit nooit meegemaakt. In het buitenland feederen ze vaak met kleine korven en zodoende in combinatie met een dunne hoofdlijn, 20/100 ofzo. Dan is de kans wel veel groter, maar hier in NL is de montage overgedimensioneerd voor de zwaardere korven en groter afstanden en daarom is het de onderlijn die het begeeft.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Foxdonut
                I have a bream!

• 09-04-2010
                • 1237
                • Gro

Nee ok door vis zelf breekt de hoofdlijn niet vaak, maar hoe vaak komt het wel niet voor dat door een zwakke knoop of plek in de lijn, verkeerde werptechniek of simpelweg door vast te zitten iemand z'n montage kwijtraakt? Die kans acht ik wel wat hoger...
                Groet,

Foxdonut

www.wedstrijdvisser.com

Reageer

• Ginus
                  knutselaar

• 22-03-2008
                  • 665
                  • wijster

Iemand hier een voorbeeld van hoe het opgebouwd word.
                  GR GINUS

Reageer

• oranjekanaal
                    wke

• 14-05-2010
                    • 10
                    • emmen

als je een stukje vanaf je punt waar je voerkorf stopt een knoopje legt of een stuitje zet, waar je wartel waaraan je voerkorf zit nog wel overheen kan glijden.
                    heb je wel een systeem wat schuift, maar doordat de lijn in een bocht loopt door het water haakt de vis zich hier wel op.
                    en dit kan niet verboden zijn anders zou een voorslag knoop ook niet mogen.

Reageer

• Foxdonut
                      I have a bream!

• 09-04-2010
                      • 1237
                      • Gro

een vis zou compleet haaks moeten zwemmen om het schuifeffect van die wartel op te heffen denk ik. Dus zelfhaak, ik heb er een beetje mn twijfels over. Wellicht als op de stijfheid van de top? Moet het allemaal nog testen maar ben echt benieuwd of je nou echt veel verschil merkt dan met een traditionele lusmontage etc
                      Groet,

Foxdonut

www.wedstrijdvisser.com

Reageer

• Kosmozz
                        Match en Feeder
                        • 25-07-2005
                        • 1959
                        • Hannut

Het is zeker geen zelfhaaksysteem. Grote voordeel van deze zijlijnmontage is dat je beet direct wordt doorgegeven naar de top en is daarom veel gevoeliger dan een klassieke schuifmontage. Ik vind de regel niet verkeerd. Zou goed zijn voor de ijssel. Er zijn plekken waar je veel vast komt te zitten en dan ben je soms genoodzaakt de lijn kapot te trekken. Dan is het hopen dat een vis zich niet vastvreet aan je achterblijvende montage of op een grote roofvis die de vis snel uit zijn lijden zal verlossen... Voor karpervissen wordt een release systeem al heel lang gebruikt. Dus ja, waarom niet voor het witvissen.
                        Carpe Diem

Reageer

• adjess
                          Newbie

• 12-02-2008
                          • 45
                          • zeist

hoi kosmozz kan je vertellen hoe je zo'n zijlijn montage maakt
                          gr adjess

Reageer

• Kosmozz
                            Match en Feeder
                            • 25-07-2005
                            • 1959
                            • Hannut

Hoi Adjess,

Je kunt dat vrij goed zien op de youtubelink hierboven vermeld.Belangrijk is dat de loodlijn van dik nylon is en het sukje nylon dat tussen de onderlijn en de hoofdlijn zit, moet ook dikker zijn dan de onderlijn en niet boven de voerkorf uitkomen om in de war draaien te voorkomen. De lus aan de wartel is om wat extra hoekafhouding te krijgen.

Groet,
                            Dennis
                            Carpe Diem

Reageer

• peterg
                              Komt net kijken

• 04-01-2010
                              • 98
                              • IJsselstein

Freelinen icm vast systeem

Je kan er ook een method korfje van maken.
                              Klein buisje op de lijn waarin een wartel zit geklemd.
                              Werking zoals bij een inline feeder, alleen hangt er hier een korf aan.
                              Zelf heb ik hier geen ervaring mee.
                              Wel een inline korf gemaakt voor het karperen.
                              Buisje aan binnenzijde t.o. het lood gemonteerd. Ging best goed.

Idee hierachter was om de lijn boven te houden. Bodem was wat zacht.
                              Tevens kan ik meer geknipte wormen, hennep en casters in een korfje kwijt dan
                              in voerbal aan een inline/ Method

Ach men prutst eens wat.

Later ben ik overgestapt op PVA

Peterg

Het gaat niet om de vissen, maar om het vissen.

Reageer

Working...