Shimano Ultegra 5500 CI4 XTA

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • black widdow
    2e jaars

• 26-06-2009
    • 63
    • in the nord

Shimano Ultegra 5500 CI4 XTA

Wie heeft ervaring met deze molen?

Ik twijfel tussen deze en een "normale baitrunner" om op grotere afstand te vissen.

waarom een baitrunner en niet een gewone feedermolen 6000 serie? vanwege het grote voordeel van de slip
    welke je heel gemakkelijk kan afspannen om bv. je korfje snel op de gewenste hoogte te krijgen om te vullen.
    Koud!
    het is pas koud wanneer een ijsbeer je vraagt om handschoenen!

vr.gr.
  • Kosmozz
    Match en Feeder
    • 25-07-2005
    • 1959
    • Hannut

Dit is een heel goede molen en lijkt me 1 van de betere momenteel. Voor het geval je het nog niet wist: de 6000 molens voor zoetwater worden niet meer gemaakt door Shimano. Alternatief is de Biomaster 6000 Salt Water. Ik weet echter niet of deze molen een lijnclip heeft. De Stella heeft dit voorbeeld ook niet en dat is ook een SW molen.

Groeten,
    Dennis
    Carpe Diem

Reageer

• lopper
      Verificatie gaande...

• 06-09-2009
      • 42
      • hia

Top molen ik heb hem ook, veelzijdig , voor de rivier, voor op karper, werpt fantastisch door de hoge diepe spoel, spoelt erg soepel, wat mij betreft een aanrader.

suc6 met je aankoop.

grt

Reageer

• black widdow
        2e jaars

• 26-06-2009
        • 63
        • in the nord

Ik heb hem inmiddels aangeschaft en ben onder de indruk.
        Dit is een molen die qua gewicht prettig aanvoeld nog geen 500 gram toppie!
        Helaas laat het weer het nu niet toe om te gaan vissen jammer.
        Heb er 150 meter spiderwire op laten zetten en op de andere spoel 30/100 nijlon.
        Ik hoop dat ik nu zonder al te veel problemen de 70/80 meter kan halen.
        Koud!

vr.gr.

Reageer

• Foxdonut
          I have a bream!

• 09-04-2010
          • 1237
          • Gro

Is deze molen ook geschikt om op een 4.2m hengel te zetten en dan tegen de 100 meter te gooien?
          Groet,

Foxdonut

www.wedstrijdvisser.com

Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

Reageer

• lopper
            Verificatie gaande...

• 06-09-2009
            • 42
            • hia

Oorspronkelijk geplaatst door black widdow
            Ik heb hem inmiddels aangeschaft en ben onder de indruk.
            Dit is een molen die qua gewicht prettig aanvoeld nog geen 500 gram toppie!
            Helaas laat het weer het nu niet toe om te gaan vissen jammer.
            Heb er 150 meter spiderwire op laten zetten en op de andere spoel 30/100 nijlon.
            Ik hoop dat ik nu zonder al te veel problemen de 70/80 meter kan halen.
            Ga je veel plezier aan beleven, door de hoge en diepe spoel kan je heel wat meer meters meenemen, alleen het binnenhalen is al een genot (so soepel), met wat voor hengel gebruik je hem, kwa lengte en werpgewicht,

grt lopper

Reageer

• black widdow
              2e jaars

• 26-06-2009
              • 63
              • in the nord

Ik heb een pvdw 390 en een dutchmaster 13.8 100gr.
              het is de bedoeling om de molen bij beide hengels te gebruiken.
              Bovendien hoop ik dat ie de 100 meter wel gaat halen want
              hiervoor is ie o.a wel aangeschaft om bij die enkele keer dat je
              zover moet om aan de vis te komen hij daar ook een bijdrage aan levert.
              verders is inderdaad de inhaalsnelheid met ruim een meter per slag een must op die verre afstanden.
              Ik heb zin om hem uit te proberen maar eerst moet dat ijs weg en zo te horen word dit nog een hele toer
              voor vogende week zaterdag de 11e van Feb.
              Lopper heb jij ervaring met het 100 meter werpen van deze molen en met wat voor hengel?
              Ik kan wel 100 meter ingooien maar hoop met deze molen daar wat minder kracht voor hoeven te gebruiken
              om zodoende met meer precisie het kofje op steeds dezelfde plek te krijgen.
              Voor deze molen gebruikte ik een stradic 4000 gtm rm bij deze hengels.
              Koud!

vr.gr.

Reageer

• Foxdonut
                I have a bream!

• 09-04-2010
                • 1237
                • Gro

Ik neem aan dat je de Preston 100 gr voor de 100m worpen gebruikt. De vd willik 3,90 is daar niet geschikt voor, althans ik zou hem niet zo extreem belasten. Voor mij is de ideale combo op die 3,90 een twinpower 5000
                Groet,

Foxdonut

www.wedstrijdvisser.com

Reageer

• Kosmozz
                  Match en Feeder
                  • 25-07-2005
                  • 1959
                  • Hannut

Het maakt tegenwoordig niet meer uit of je een Shimano 4000 of 5000 hebt voor het feedervissen. De nieuwe 5000 heeft een compact body en is lichter. Effectief betekent dit, dat de 4000 en de 5000 dezelfde molens zijn. De behuizing is exact hetzelfde enkel de spoel van de 5000 is wat dieper. De diameter is slechts 1 mm groter. Ik spreek hier over de twinpower FC's. Mocht je twijfelen, ga dan voor een 4000 en bespaar de 50 euro aan prijsverschil.... Het is jammer, want voorheen was de 5000 zwaarder dan de 4000 en dat gaf een betere balans op de heavy feeder vind ik (minder topzwaar). Nu zijn de molens tegenwoordig zo licht dat je niet meer voelt dat ze onder de hengel hangen. Ook niet verkeerd aan 1 kant....
                  Carpe Diem

Reageer

• martinwinschoten
                    ONVOORSTELBAAR

• 17-02-2008
                    • 798
                    • Winschoten

Oorspronkelijk geplaatst door black widdow
                    Ik heb een pvdw 390 en een dutchmaster 13.8 100gr.
                    het is de bedoeling om de molen bij beide hengels te gebruiken.
                    Bovendien hoop ik dat ie de 100 meter wel gaat halen want
                    hiervoor is ie o.a wel aangeschaft om bij die enkele keer dat je
                    zover moet om aan de vis te komen hij daar ook een bijdrage aan levert.
                    verders is inderdaad de inhaalsnelheid met ruim een meter per slag een must op die verre afstanden.
                    Ik heb zin om hem uit te proberen maar eerst moet dat ijs weg en zo te horen word dit nog een hele toer
                    voor vogende week zaterdag de 11e van Feb.
                    Lopper heb jij ervaring met het 100 meter werpen van deze molen en met wat voor hengel?
                    Ik kan wel 100 meter ingooien maar hoop met deze molen daar wat minder kracht voor hoeven te gebruiken
                    om zodoende met meer precisie het kofje op steeds dezelfde plek te krijgen.
                    Voor deze molen gebruikte ik een stradic 4000 gtm rm bij deze hengels.
                    Met die DM 13"8 100 gram ga je geen 100 meter gooien, misschien als het windstil is of de wind in je rug. De 100 grammer is ook gemaakt voor het vissen op 80 meter met een lege korf van 80 gram, gevuld 100 gram dus ongeveer maximaal. Om 100 meter de gooien moet je echt die DM 14"2 130 grammer hebben.
                    Team Bobs hengelsport Prinz Royal

Team Attrafish Nederland

Reageer

• black widdow
                      2e jaars

• 26-06-2009
                      • 63
                      • in the nord

Ja Foxdonut daar ga ik die dm voor gebruiken en niet de pvdw. die gaat tot een metertje of 70 goed maar daarna word het minder.
                      Ook hallo Kosmozz weet ik dat de twinpower 4000 en 5000 fc's qua molen gelijk zijn die heb ik niet genomen omwille van de inhaalsnelheid,
                      Ik heb trouwens wel twee twinpower molens maar dan in de sra serie een 3000 en een 4000 perfecte molens maar dan tot+- 60 meter.
                      En tja Martinwinschoten ik ga toch zo nu en dan 100 meter proberen te halen met die dm 13.8 100g.is niet vaak nodig in het noorden van het land.
                      Overgens heb ik een pvdw 450. gehad maar vond deze toch te zwaar en te lang voor mijn lengte en voor die paar keer dat het echt
                      nodig is om die 100 meter te halen wou ik een hengel die in ieder geval korter zou zijn dan 4.50 meter.
                      Ik zal afwachten of ik de juiste beslissing heb genomen met het veranderen van hengel en merk,
                      mijn gevoel zegt dat het wel een goede beslissing is geweest.
                      Aangepast door black widdow; 02-02-2012, 18:31.
                      Koud!

vr.gr.

Reageer

• Foxdonut
                        I have a bream!

• 09-04-2010
                        • 1237
                        • Gro

Ik denk dat je wel gelijk hebt widdow, een hengel moet ook bij je eigen lengte passen. En idd ik heb precies dezelfde overweging van wanneer gebruik je zo'n hengel nou? Een 14,2 voet is volgens mij rond de 4.30 cm? Ik denk dat het vooral om de top draait die je erin kunt zetten ook voor die 100m, een 4oz of 5oz moet wel ideaal zijn toch met die korfgewichten?
                        Groet,

Foxdonut

www.wedstrijdvisser.com

Reageer

• Harpie
                          Specimen Hunter
                          • 13-02-2003
                          • 1009
                          • Emmen

Oorspronkelijk geplaatst door martinwinschoten
                          Met die DM 13"8 100 gram ga je geen 100 meter gooien, misschien als het windstil is of de wind in je rug. De 100 grammer is ook gemaakt voor het vissen op 80 meter met een lege korf van 80 gram, gevuld 100 gram dus ongeveer maximaal. Om 100 meter de gooien moet je echt die DM 14"2 130 grammer hebben.
                          Ben dit helemaal met je eens Martin, voor de honderd meter moet je de DM 14'2" 130 gram hebben.
                          Het gaat er om dat je constant deze afstand kunt gooien, dus ook als tijdens een wedstrijd de wind gaat draaien.
                          Gr,
                          Harpie
                          https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

• black widdow
                            2e jaars

• 26-06-2009
                            • 63
                            • in the nord

Hallo Harpie.

Mijn idee is dat je een hengel moet kopen die bij je lengte past en dat je aan de hand van
                            de praktijk wel komt te weten of de hengel aan je verwachting voldoet.( ieder mens is anders)
                            Ook ik snap wel dat je met een hengel van 50 gram geen 100 meter zult halen met geen of tegenwind.
                            Ook zal ik niet ten allen tijde de 100 meter halen met die dm 13.8 100gr. maar ook met die 14.2 130gr.
                            kan je mij niet garanderen dat ik dan wel altijd die 100 meter zal gaan halen, want niet alleen de hengel
                            is van belang er komt wel meer bij kijken vandaar ook de aankoop van de molen dit brengt me ook
                            weer wat dichterbij die verdere worp zo kan ik nog wel verder gaan met details die nodig kunnen zijn
                            om verder te werpen dan dat ik tot nog toe kan.

Heb je toevallig ook ervaring met deze molen? want daar is waar mijn vraag uiteindelijk om draait.
                            Koud!

vr.gr.

Reageer

• Harpie
                              Specimen Hunter
                              • 13-02-2003
                              • 1009
                              • Emmen

black widdow,
                              Een 13'8" Dutch Master is 416 cm en een 14'2" is 432 cm.
                              Ik weet dat die 16 cm wat kan uit maken, omdat de hengel bij het mannetje moet passen.
                              Waar het om gaat, dat is het maximale werpgewicht.
                              Met een 13'8" 100 grammer heb je niks over om op wisselende omstandigheden in te spelen, met de 14'2" 130 grammer wel.
                              Je zal maar midden in een wedstrijd zitten en dan door het veranderen van de windrichting je voerplek niet meer kunnen bereiken.
                              Wat betreft de molen, voor mij geen Shimano's meer, heb deze allemaal van de hand gedaan en vervangen door molens van Penn.
                              Ik heb op mijn 14'2" Dutch Masters de Sargus 5000 van Penn zitten.
                              Gr,
                              Harpie
                              https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

Working...