Lengte van de hair

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Tvdv
    Newbie

• 03-04-2012
    • 38
    • tilburg

Lengte van de hair

Hallo mensen,

wat is volgens jullie een goede lengte van de hair bij het methodfeederen? Ik vis zelf met miniboilies en pellets (6, 8 en 10 mm). Ik vind het geen probleem om meerdere onderlijntjes te maken maar ik weet niet wat de beste lengte is van de hair. aan de kant-en-klare onderlijntjes hangt altijd een lange hair die vaak 2 keer zo lang is als mijn aas. Zelf probeer ik de pellet of boilie max. een paar mm van de haak af te laten hangen, wat is het beste?
    Groetjes Tom
  • fpulles
    omgeturnd

• 15-02-2008
    • 1260
    • Eindhoven

De lengte van de hair is natuurlijk afhankelijk van de aassoort en grootte, Als je met een maiskorreltje, of een miniboilie maatje 8/10 vist is 1cm voldoende.
    Gaan er meerde maiskorrels op of een grotere maat pellets of boilies op, dan zit je als snel op 1,5 tot 2 cm.

Ik adviseer dus om voldoende onderlijntjes mee te nemen met verschillende hair-lengtes, en haakgrootte.

Frank
    oude hond kan ook trucjes leren

Reageer

• Tvdv
      Newbie

• 03-04-2012
      • 38
      • tilburg

Oorspronkelijk geplaatst door fpulles
      De lengte van de hair is natuurlijk afhankelijk van de aassoort en grootte, Als je met een maiskorreltje, of een miniboilie maatje 8/10 vist is 1cm voldoende.
      Gaan er meerde maiskorrels op of een grotere maat pellets of boilies op, dan zit je als snel op 1,5 tot 2 cm.

Ik adviseer dus om voldoende onderlijntjes mee te nemen met verschillende hair-lengtes, en haakgrootte.

Frank
      Ok, maar dit betekent dus als ik met een 10mm boilie vis op een hair van 1cm (10 mm dus) dat deze tegen de haak aanghangt. Of bedoel je dat de afstand van de haak tot bovenkant aas 1 cm moet zijn?
      Groetjes Tom

Reageer

• Joas
        Frequent aanwezig

• 18-07-2009
        • 199
        • Breamcity

De lengte van de hair wordt niet alleen bepaald door het aas en de grootte van je aas maar ook van de vissoort waarop je vist.
        De meeste kant/klare onderlijnen zijn voorzien van een lange hair en zijn bedoelt voor de commercial putjes in Engeland. IN Engeland wordt hoofdzakelijke (kleine) karper gevangen. In Nederland wordt er met de hair hoofdzakelijk op brasem gevist. Daar zit dus een verschil. Persoonlijk vind ik de hair op de meeste kant/klare onderlijnen te lang, ze geven te veel missers. Ik denk dat dit onder andere komt door het verschil in aasgedrag tussen karper en brasem. Verder is de bek van een karper over het algemeen groter en harder dan die van een brasem. Ik vis daarom zelf vaak met een kleine en dunne haak (preston) met een hair van rond de 1 centimeter, deze knoop ik overigens zelf met guru onderlijnen. Prima spul! De haken van guru vind ik veel te grof/dik.
        Met 1 centimeter bedoel ik dan overigens de lengte tussen de onderkant van de haak en de bovenkant van je aas. Deze ruimte geeft de haak de kans te draaien waardoor er (zelf)haking ontstaat.

Reageer

• fpulles
          omgeturnd

• 15-02-2008
          • 1260
          • Eindhoven

Idd. Ik hou (meestal) ca 1 cm tussen bovenkant aas en onderkant haak. Maar Joas heeft natuurlijk ook een punt. De vissoort waar je op vist bepaalt mede de haakgrootte en hairlengte. Het aasgedrag van de vis zelf op je visdag, kan ook van invloed zijn op de lengte van je hairkeuze.

Kwestie van vaak, en veel uitproberen, en experimenteren.

Ieder water is anders, en aasgedrag van vis wisselt ook vaak.

Reageer

• Bas Nijmegen
            wedstrijdvisser

• 13-01-2009
            • 541
            • Nijmegen

Sluit ik me bij aan...
            Gr. Bas

Een vis vangen is niet moeilijk.
            Vis blijven vangen wel...

Reageer

• Tvdv
              Newbie

• 03-04-2012
              • 38
              • tilburg

Super bedankt, vandaag 1cm aangehouden en geen enkele misser meer gehad!!
              Groetjes Tom

Reageer

• fpulles
                omgeturnd

• 15-02-2008
                • 1260
                • Eindhoven

Mooi Tom.

Op naar meer!

Reageer

• Joas
                  Frequent aanwezig

• 18-07-2009
                  • 199
                  • Breamcity

Leuk om te horen! Vangze!

Reageer

• ErwinPhiAssen
                    Sense and Simplicity

• 13-03-2011
                    • 667
                    • Assen

Heren- / Dames- / Feeder- / karpervissers,

Momenteel vis ik met de nylon preston onderlijnen.
                    Ik merk dat metname de hair snel kinkt.

Nu wil ik graag zelf onderlijnen gaan maken (proberen)

In de karperwereld wordt volgens mij vaak gevlochten lijn gebruikt met grote haar en shrinktube.

Nu wil ik ook zoiets gaan maken voor de method feeder.

Wie kan mij vertellen welke lijn ik hiervoor kan gebruiken, welke haakmaat en welke lengtes ik moet maken voor de method feeder.
                    Ik ben hier zelf helemaal groen in, dus alle hulp is welkom
                    lets make things better

Reageer

• Foxdonut
                      I have a bream!

• 09-04-2010
                      • 1237
                      • Gro

Oorspronkelijk geplaatst door ErwinPhiAssen
                      Heren- / Dames- / Feeder- / karpervissers,

Momenteel vis ik met de nylon preston onderlijnen.
                      Ik merk dat metname de hair snel kinkt.

Nu wil ik graag zelf onderlijnen gaan maken (proberen)

In de karperwereld wordt volgens mij vaak gevlochten lijn gebruikt met grote haar en shrinktube.

Nu wil ik ook zoiets gaan maken voor de method feeder.

Wie kan mij vertellen welke lijn ik hiervoor kan gebruiken, welke haakmaat en welke lengtes ik moet maken voor de method feeder.
                      Ik ben hier zelf helemaal groen in, dus alle hulp is welkom
                      Hoi Erwin,

Je hebt een kust en keur aan haakjes die geschikt zijn voor hair rigs, dito voor lijn. Ik denk dat de meeste mensen hier wel terugvallen op de PR38 of PR39 haken van Preston of de Guru haken bijv een QM1 (cirkelvormig). ik heb ze doorgaans van haakmaat 12 tot 18 (dus alles wat er tussenzit). Ik hou meestal een 10 a 15 cm aan als lengte van de onderlijn. Op specifieke wateren kun je overigens ook met hair rigs van 45 tot 60 cm vissen.

Ik weet niet zeker hoe visvriendelijk een gevlochten onderlijn is voor de witvisserij, wie weet kan iemand anders daar antwoord op geven? Trouwens je zou haast zeggen dat fluo carbon ook prima eigenschappen zou moeten hebben voor hair rigs. Lage zichtbaarheid en kinkt minder
                      Groet,

Foxdonut

www.wedstrijdvisser.com

Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

Reageer

• ErwinPhiAssen
                        Sense and Simplicity

• 13-03-2011
                        • 667
                        • Assen

Foxdonut,

Hebben de haken die je noemt ook ogen? Of hebben ze een bled?
                        lets make things better

Reageer

• ErwinPhiAssen
                          Sense and Simplicity

• 13-03-2011
                          • 667
                          • Assen

Oorspronkelijk geplaatst door ErwinPhiAssen
                          Foxdonut,

Hebben de haken die je noemt ook ogen? Of hebben ze een bled?

Laat het antwoord maar, google vertelde al genoeg....

Maar het punt van gevlochtenlijn snap ik niet, karper vissers zie ik niet anders doen
                          lets make things better

Reageer

• ErwinPhiAssen
                            Sense and Simplicity

• 13-03-2011
                            • 667
                            • Assen

iemand uit de karperhoek mss ervaring met gevlochten onderlijn bij het method feeder vissen?
                            lets make things better

Reageer

• Amadeus
                              Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
                              • 1626
                              • Westerlee

Niet uit de karper hoek..........
                              Gevlochten lijn is buiten dat deze sterker is ook dunner en kinkt minder snel dan nylon.
                              Leuke voordelen maar aan ieder voordeel kleeft een nadeel.
                              Qua visvriendelijk heb ik daar namelijk mijn gedachten bij, daar de opzet is dat de onderlijn eerder dient te breken dan de hoofdlijn.
                              Ter voorkoming dat het diertje rondzwemt met allerlei ballast.
                              Als je met nylon hoofdlijn vis met de hele kerstmisantourage eraan en daarboven op gevlochten nylon gebruikt als onderlijn
                              dan lijkt het mij eerder dat als er een breuk onstaat dat deze dus boven de korf gebeurt,
                              dat zou dan inhouden dat het diertje wederom zou blijven rondzemmen met de eerder genoemde antourage.
                              En volgens mij is dat nu net niet de bedoeling,
                              https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

Working...