Feederen slaagt niet.

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • renssss
    Komt net kijken

• 31-08-2009
    • 97
    • Arnhem

Feederen slaagt niet.

Hallo beste vissers,

Gister middag ben ik met tent en al gaan feederen, van 2 uur s' middags tot vanochtend. Alleen de vangsten waren belabberd. 1 brasem van 56 cm, en een voorntje van 15 cm.

De brasem vingen we s'nachts. Maar nu mijn vraag wat gaat er continue mis dat ik en een vriend zo weinig vangen. Ik vis met een vaste montage van de voerkorf. Dus een lus en lus verbinding met het korfje. En daaronder een onderlijn van 40 cm. In de voerkof hebben we een standaard voertje gebruikt kan even niet op de naam komen. En door het voer hebben we mais gemengd en het sap ervan.

Als haak aas twee mais korrels. Of af en toe 2 maden. Ik vis verder gewoon met een medium feeder hengel. In een standaard. En natuurlijk op de lijnclip zodat je continue op dezelfde plek gooit.

Over het water waarin we vissen, er zwemt heel veel brasem en karper rond, en gister heb ik voor het eerst een grote zeelt rond zien zwemmen wat een prachtig beest om te zien. Maar meestal als je de vissen ziet, vang je ze niet.

Maar wie weet waarom de vangsten zo tegenvallen? Misschien is de vis het mais wel zat. Of ik moet eens wat anders proberen op de haak. Wormen en pieren mogen nu niet.

Zijn er mensen die mij wat tips kunnen geven?

Alvast bedankt,

Groeten Rens
  • Joas
    Frequent aanwezig

• 18-07-2009
    • 199
    • Breamcity

Ik denk dat je geduld moet hebben. Zoals je misschien is opgevallen is de watertemperatuur in veel wateren nog erg laag.. Steek voor de gein je hand/arm een halve meter het water in! De lage watertemperatuur kan er voor zorgen dat de vis nog helemaal niet in beweging is en dus ook zeer beperkt is in het zoeken naar voedsel. Ik weet natuurlijk niet hoe diep het water is waar jullie hebben gevist maar zoek eerst de ondiepere stukken eens op wanneer er een zonnetje staat, hier warmt het water het eerste op. Zeker in de middaguren.

Reageer

• renssss
      Komt net kijken

• 31-08-2009
      • 97
      • Arnhem

Oorspronkelijk geplaatst door Joas
      Ik denk dat je geduld moet hebben. Zoals je misschien is opgevallen is de watertemperatuur in veel wateren nog erg laag.. Steek voor de gein je hand/arm een halve meter het water in! De lage watertemperatuur kan er voor zorgen dat de vis nog helemaal niet in beweging is en dus ook zeer beperkt is in het zoeken naar voedsel. Ik weet natuurlijk niet hoe diep het water is waar jullie hebben gevist maar zoek eerst de ondiepere stukken eens op wanneer er een zonnetje staat, hier warmt het water het eerste op. Zeker in de middaguren.

Hoi Joas,

Gister was het knap warm langs de waterkant, en vooral de karpers, en brasems waren actief. Je zag ze vanuit de kant continue heen en weer zwemmen. Vooral de scholen brasems.

De waterdiepte is ongeveer 50 cm a 1meter diep. Maar ik had een flinke voerplek neergelegd. Maar het viel me zwaar tegen. Misschien is het gewoon geduld hebben.

Gr Rens

Reageer

• Bollekneiter
        Met enige kennis...

• 11-02-2010
        • 479
        • Amsterdam

misschien zijn ze bezig met het afpaaien.. In dat geval kan je het beste wat anders gaan doen want vis vang je dan toch niet..

Reageer

• polenvisser
          Frequent aanwezig

• 28-01-2011
          • 241
          • wichmond

varieer eens met de lengte van de onderlijn. Sommigen gebruiken onderlijnen tot wel 1 meter lang. Zo krijg je dat je aas nog natuurlijker daalt. Ook varieren met haakmaat i.c.m lengte onderlijn kan helpen. Ook het varieren van de hoeveelheid haakaas kan soms helpen, soms wordt de brasem aan slechts 1 made gevangen, soms aan een hele tros. Varieren doet leren....
          Succes!

Reageer

• renssss
            Komt net kijken

• 31-08-2009
            • 97
            • Arnhem

Bedankt voor de reactie's

Is er ook een specifieke datum wanneer de vissen ongeveer uitgepaaid zijn want dan hebben ze namelijk meer honger toch?

En voldoet zo'n simpele open voerkorf met kippengaas op een stil staand water? En is hier een schuivend of vaste montage beter op?

Rens

Reageer

• Tvdv
              Newbie

• 03-04-2012
              • 38
              • tilburg

Misschien een longshot maar mijn ervaring op deze ondiepe vijvertjes is dat de bodem erg drassig is. Op het moment dat je ingooit en je draait je lijn strak met top onderwater om de lijn te laten zinken trek je vaak je aas al in het vuil.... Ik zou het daar eens met de method proberen. Pak de lichtste (15gr) Large (meer oppervlak dus minder wegzakken in de modder) method korf van preston. Op deze manier ligt je aas op de korf en zakt het dus niet snel in de modder. Zorg dus wel dat als je ingooit dat de korf niet meer verschuift dus liever de top iets te los dan te strak. Als aas zou ik pellets op de hair gebruiken icm met mais bijvoorbeeld. Liever pellets dan boillies want op watertjes waar veel gevist wordt is vaak veel dressuur.

Ik kan me niet voorstellen dat een vijver van 1 meter diep nog te koud is, dit warmt vrij snel op.

Duur is het niet voor een eurotje of 10 heb je alles wat je nodig hebt om met de method te vissen (dan bedoel ik korf, mal, haakjes en onderlijntjes)
              Ik zou zeggen probeer het eens en je aanbeten zijn super!!!
              Groetjes Tom

Reageer

• renssss
                Komt net kijken

• 31-08-2009
                • 97
                • Arnhem

Oorspronkelijk geplaatst door Tvdv
                Misschien een longshot maar mijn ervaring op deze ondiepe vijvertjes is dat de bodem erg drassig is. Op het moment dat je ingooit en je draait je lijn strak met top onderwater om de lijn te laten zinken trek je vaak je aas al in het vuil.... Ik zou het daar eens met de method proberen. Pak de lichtste (15gr) Large (meer oppervlak dus minder wegzakken in de modder) method korf van preston. Op deze manier ligt je aas op de korf en zakt het dus niet snel in de modder. Zorg dus wel dat als je ingooit dat de korf niet meer verschuift dus liever de top iets te los dan te strak. Als aas zou ik pellets op de hair gebruiken icm met mais bijvoorbeeld. Liever pellets dan boillies want op watertjes waar veel gevist wordt is vaak veel dressuur.

Ik kan me niet voorstellen dat een vijver van 1 meter diep nog te koud is, dit warmt vrij snel op.

Duur is het niet voor een eurotje of 10 heb je alles wat je nodig hebt om met de method te vissen (dan bedoel ik korf, mal, haakjes en onderlijntjes)
                Ik zou zeggen probeer het eens en je aanbeten zijn super!!!

Geweldige tip, dit kan ook gewoon met mijn medium feeder?
                En in het laatste visblad stond dat 10mm boilies ook goed gaan op brasem. En als voer in de method, kan ik daarvoor ook gewoon mijn normale grondvoer gebruiken? Of moet ik daar speciaal voer voor kopen?

Ik ga even opzoek naar een method montage, en dat zal ik hier even plaatsen. Dan kunnen jullie misschien vertellen of dit een goede montage is.

Reageer

• Tvdv
                  Newbie

• 03-04-2012
                  • 38
                  • tilburg

Kan prima met je medium feeder, doe ik zelf ook. Pak wel echt het lichtste korfje van 15gr en dan de large versie anders zakt ie weg in de blubber. Ik weet niet welk grondvoer je hebt maar ik pak altijd een grondvoertje van sonubaits (bijv. tiger fish of F1) maar er zijn er zoveel.... Er zijn zelfs speciale method grondvoeren maar met de gewone van jou zal het ook prima gaan. Mix wat mais en maden door je grondvoer om het wat aantrekkelijker te maken.

Miniboillies gaan vaak prima alleen mijn ervaring op drukbeviste vijvers is dat pellets (bijv. 8 mm) op de hair beter werken omdat de vis deze nog niet zo gewend is en hier dus sneller "intrapt". Voor brasems zal het niet heel veel uitmaken maar karpers zijn vaak echt slim. Maar probeer gewoon een aantal dingen, het toverwoord is VARIEREN. Als het ene aasje niks doet het eerste half uur (bijv. miniboillie) probeer dan een pellet, weer een kwartier wachten nog niks doe er dan een korrel mais bij, varieer met smaken kleuren geuren GEWOON PROBEREN. dan krijg je vanzelf resultaat.

Een goede montage is
                  hoofdlijn (20/00 of 22/00)-------------------preston in-line method feederkorf (15gr maat L)-----speciale preston methodwartel--------onderlijn 10cm (bijv JVS Spooky 19/00 superlijntje!!)----korum hairhooks (maatje 12 of 14)
                  Groetjes Tom

Reageer

• nevada
                    zoetwaterprutser

• 02-08-2011
                    • 86
                    • Surhuisterveen

Zie je er wel eens meer mensen die in deze plas vissen? Als je eens iemand ziet vissen kan je ook altijd even een gesprekje aan desbetreffende persoon wagen.
                    Vangt deze wel dan zal ie vast wel een tip voor je hebben en van zien steek je ook een hoop op. Ik vind het altijd leuk om iets te lezen op internet maar, van meekijken en een praatje aan de waterkant kan je ook een hoop opsteken.
                    Succes en een goede vangst.
                    vr. gr. Nevada

Reageer

• SvVoorden
                      Sportvisser
                      • 26-07-2002
                      • 747
                      • Woerden

Je montage met 40 cm onderlijn is aan de korte kant.
                      als je in een sessie van zoveel uren maar 1 brasem vangt is de kans dat je iets verkeerd doet groot, zeker als je stelt dat er veel vis rond zwemt.
                      Hoe vaak gooi je in, is je voer te nat of te droog. Als je veel brasem wilt vangen tijdens zo'n lange sessie dan zou ik waarschijnlijk bij aanvang zorgen dat er al een deel aas (Mais, dode maden) en voer ligt zodat je kunt wachten tot ze er goed op komen en niet meer weggaan.
                      Wat ook kan zijn is dat je niet op de juiste stek zit.

De method feeder is zeker een goed alternatief. De witte shelfish boilies van ringers zijn top en als pellets zijn de Sonubatis O-ring pellets erg goed i.c.m. een maiskorrel op de hair. Een zak sonubaits o.i.d. en een zak 2 mm pellets en dan kun je wel een nacht vooruit.

Als je denkt dat de bodem erg blubberig is dan moet je na het binnendraaien goed naar je kort kijken of er rommel in zit. Als er echt bagger zit dan stinkt de korf er meestal ook naar. Zoeken naar een stek met bv een hardere bodem of zandplaat kan het verschil maken.
                      Sjaak van Voorden

Reageer

• ErwinPhiAssen
                        Sense and Simplicity

• 13-03-2011
                        • 667
                        • Assen

ik heb het altijd andersom. Het feederen (of pickeren) dus met korf, gaat uitstekend. Mar de method wil maar niet lukken, geen enkele aanbeet, ga ik vervolgens switchen naar de normale manier, vang ik ze achter elkaar. Iemand tips om de method beter onder de knie te krijgen
                        lets make things better

Reageer

• renssss
                          Komt net kijken

• 31-08-2009
                          • 97
                          • Arnhem

Kan ik in de method korf, ook gewoon grondvoer plaatsen? In plaats van zachte pellets?

Groeten Rens

Reageer

• ErwinPhiAssen
                            Sense and Simplicity

• 13-03-2011
                            • 667
                            • Assen

Oorspronkelijk geplaatst door renssss
                            Kan ik in de method korf, ook gewoon grondvoer plaatsen? In plaats van zachte pellets?

Groeten Rens
                            Ik gebruik gewoon de huismix van de hengelsportzaak.... mss ligt het daar aan, maar doe je het zelfde voer in een gaas korf bijten ze ook dus ja......
                            Ik ben bang dat het aan het aas ligt, of aan de presentatie ervan.
                            lets make things better

Reageer

• renssss
                              Komt net kijken

• 31-08-2009
                              • 97
                              • Arnhem

Oorspronkelijk geplaatst door ErwinPhiAssen
                              Ik gebruik gewoon de huismix van de hengelsportzaak.... mss ligt het daar aan, maar doe je het zelfde voer in een gaas korf bijten ze ook dus ja......
                              Ik ben bang dat het aan het aas ligt, of aan de presentatie ervan.

Daarom als ik al geen vis vang met een feeder montage, waarom zou ik dan wel vangen met de method?

Dus ik ben bang dat je gelijk hebt, of het water waar ik vis daar zijn de vissen gewoon erg schuw.
                              Wie weet of er in de omgeving Overijssel, dus Rheden, Velp, Dieren ergens goed te vissen is? De oude Ijssel schijnt goed te zijn?

Reageer

Working...