Method feeder op dieper water

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Tony De Wilde
    Komt net kijken

• 02-09-2012
    • 63
    • Gent

beste

Tjonge tjonge en ik die dacht dat method feederen iets simpels was , ff smijten en de vis haakt zichzelf wel.
    Kennelijk komt er heel wat bij kijken.

Van wat anders gesproken ik heb zo aantal onderlijntjes gekocht van korum dacht ik.
    Ik wist nie wat ik zag haakje 12 voor witvis (tot daar aan toe) maar een diameter van rond de 20 honderste voor een lengte van amper 8 a 10 cm dit is toch de wereld op zijn kop. Ik vis met de klassieke feeder met een paternostersysteem met een vrij gedeelte van wel 90 cm laat staan 10 cm of korter.

Ik vraag me af door de lijntjes na te bouwen met een kleine diameter bvb 16 honderste ik niet meer zou vangen...

TDW

Reageer

• minimus
      Specimen Hunter
      • 19-03-2003
      • 1203
      • Tilburg

Oorspronkelijk geplaatst door Tony De Wilde
      beste

Tjonge tjonge en ik die dacht dat method feederen iets simpels was , ff smijten en de vis haakt zichzelf wel.
      Kennelijk komt er heel wat bij kijken.

TDW
      Dat geldt voor elke discipline. Een brasem vangen kan iedereen en 2 tot 5 lukt ook nog wel. De kunst is echter de vis op de voerplek te houden en weg te vangen, steeds opnieuw in een ritme van 8 tot 15 per uur. Behalve het kunnen "lezen" van het water leer je op den duur ook het aasgedrag en als dat onder de knie is vang je heel veel vis, voorop gesteld dat je techniek daar op aangepast is
      As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

Reageer

• hans vis
        Specimen Hunter

• 26-08-2009
        • 1029
        • Eelde-Paterswolde

nou, 15 brasems per uur is wel erg stevig...
        groet,
        Hans

https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

Reageer

• Bollekneiter
          Met enige kennis...

• 11-02-2010
          • 479
          • Amsterdam

Ben benieuwd, ik dacht dat ik vrij veel wist van het method feederen, en normale feeder vissen. Maar 15 brasems wegvangen per uur is mij nog niet gelukt. Ik denk dat ik nog wel een lesje kan gebruiken, het is dat Tilburg mij een beetje te ver weg is.

Reageer

• ErwinPhiAssen
            Sense and Simplicity

• 13-03-2011
            • 667
            • Assen

ik heb er nog niet eens 15 dit hele seizoen gevangen op de method.
            Maar goed, ik heb er wel veel van geleerd..... IK weet nu dat het belangrijk is dat je goed voer hebt.

En mijn feeder voer, wat wel werkt in de gaaskorf, werkt gewoon niet in de method.
            Ik heb nu ringers comercial pellets gehaald (2mm). Deze ga ik de 16e gebruiken als lokvoer in de method. Kijken of dat verschil geeft.
            En verder blijf ik zoeken naar voer.
            lets make things better

Reageer

• Foxdonut
              I have a bream!

• 09-04-2010
              • 1237
              • Gro

Oorspronkelijk geplaatst door hans vis
              nou, 15 brasems per uur is wel erg stevig...
              Sorry dat ik het zeg, maar ik frons mijn wenkbrauwen stevig bij deze aantallen. Ik zou zo niet een water kunnen noemen waar men structureel elke 4 minuten een brasem vangt. Tenzij het wellicht miss zo'n volgestampte brasemput is.
              Groet,

Foxdonut

www.wedstrijdvisser.com

Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

Reageer

• The Frisian Viking
                NHSF Erelid
                • 27-06-2006
                • 5454
                • Feânwalden

Nou die wateren ( vaak een meer ) zijn er wel maar dan is het wel een uitzondering hoor om tussen de 10 en 15 brasems te vangen.

Afgelopen zomer nog op een meer in 4 uur tijd meer als 50 brasems gevangen
                Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

ik knibbelje foar gjin ien

The Frisian Viking

Reageer

• Foxdonut
                  I have a bream!

• 09-04-2010
                  • 1237
                  • Gro

Oorspronkelijk geplaatst door The Frisian Viking
                  Nou die wateren ( vaak een meer ) zijn er wel maar dan is het wel een uitzondering hoor om tussen de 10 en 15 brasems te vangen.

Afgelopen zomer nog op een meer in 4 uur tijd meer als 50 brasems gevangen
                  Dat probeerde ik dus ook aangeven Gooitzen, niet structureel = incidenteel. Maar zo zijn er wel meer punten uit de theorieën hier waar ik een btje sceptisch over ben.
                  Groet,

Foxdonut

www.wedstrijdvisser.com

Reageer

• minimus
                    Specimen Hunter
                    • 19-03-2003
                    • 1203
                    • Tilburg

Oorspronkelijk geplaatst door Foxdonut
                    Sorry dat ik het zeg, maar ik frons mijn wenkbrauwen stevig bij deze aantallen. Ik zou zo niet een water kunnen noemen waar men structureel elke 4 minuten een brasem vangt. Tenzij het wellicht miss zo'n volgestampte brasemput is.
                    Ik zeg ook 8 tot 15 per uur : volgens mij geeft dat een ondergrens en een bovengrens. Ik weet niet wat je onder een volgestampte brasemput verstaat. Ik vis hoofdzakelijk op een natuurlijk ven van bijna 6 hectare en in 2008 is er 400 kg brasem uitgezet. Dat is voor 6 hectare niet "volgestampt" en je vangt hier ook oudere brasem die bijna zwart zijn. Je mag je wenkbrauwen fronsen, ik ben altijd voorzichtig met aantallen noemen want vissen is ontspanning en geen prestatiedrift, maar het ging er mij om, om in de context te benoemen wat mogelijk is. Dat men verder klaarblijk bedenkingen heeft bij mijn vangsten is verder niet zo mijn probleem. Ik weet wat mogelijk is en eenieder die het wil zien, of beter nog, zelf wil ondervinden, is van harte uitgnodigd vanaf het voorjaar in 2013.

Reageer

• minimus
                      Specimen Hunter
                      • 19-03-2003
                      • 1203
                      • Tilburg

Oorspronkelijk geplaatst door Tony De Wilde
                      beste

Van wat anders gesproken ik heb zo aantal onderlijntjes gekocht van korum dacht ik.
                      Ik wist nie wat ik zag haakje 12 voor witvis (tot daar aan toe) maar een diameter van rond de 20 honderste voor een lengte van amper 8 a 10 cm dit is toch de wereld op zijn kop. Ik vis met de klassieke feeder met een paternostersysteem met een vrij gedeelte van wel 90 cm laat staan 10 cm of korter.
                      Ik vraag me af door de lijntjes na te bouwen met een kleine diameter bvb 16 honderste ik niet meer zou vangen...

TDW
                      Nee, haakgrootte en lijndikte zijn duidelijk minder belangrijk dan bij een vaste stok. Ik ga ervan uit dat je met een hair vist of bait band en dan is er geen direct contact met de haak. De vis zuigt het aas naar binnen gevolgt door de haak die zichzelf zet. Ik vis zelf met haak 10 (23 honderste) tot 14 (18 honderste) en ik heb geen verschil gemerkt in de intensiteit of frequentie van aanbeten. De keuze van het haakaas geeft die verschillen wel. Maar je moet door ondervinding rijker worden dus wat let je om met lijndiktes te experimenteren. Ik ben zelf niet zo van dat gepielie dus ik koop ze kant en klaar en ja die van Korum zijn voor mij de beste. En vergelijken tussen klassieke feeder en method snijdt geen hout. Het zijn 2 totaal verschillende manieren van vissen.

Reageer

• minimus
                        Specimen Hunter
                        • 19-03-2003
                        • 1203
                        • Tilburg

Oorspronkelijk geplaatst door Foxdonut
                        Dat probeerde ik dus ook aangeven Gooitzen, niet structureel = incidenteel. Maar zo zijn er wel meer punten uit de theorieën hier waar ik een btje sceptisch over ben.
                        Zoals ????

Reageer

• PeBo
                          Hengelaar

• 29-09-2007
                          • 2643
                          • Oosterhout

Vandaag bezig geweest met de banjo. Ik maak zelf mijn onderlijnen, maar heb daarin nog last van het vaste stok syndroom. D.w.z. dunne onderlijnen. Vandaag 14/100ste als onderlijn gebruikt, wat ik zie als kabeltouw. Zoveel brasems verspeelt met de aanbeet, dat ik de molen op de slip gezet heb. Aanslaan durfde ik niet meer. Dus nu ga ik als de weerga onderlijnen maken van minstens 18/100, want het is net wat Cor zegt, al doende leert men. Overigens heeft hij me wel met een aantal zaken goed op weg geholpen.
                          ]Member of the Easterwood dreamteam.
                          Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
                          PeBo.

Reageer

• reijntjes
                            Swingt(o)(i)pper
                            • 12-12-2005
                            • 3499
                            • Asten

Met 15 brasems ( a 1,8-2,0 kg per stuk ) is men bij ons op de vijver ( 12 hectare ) meestal wel winnaar.
                            Ik denk dat de winnaar bij ons gemiddeld over de afgelopen jaren een 20Kg heeft gevangen.
                            Maar we hebben uitschieters gezien naar 40 kg en ook 60 kg per 4 uur maar ook naar de onderkant 5 of 6 kilo. Inderdaad zijn dat uitzonderingen.
                            Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                            2016 walk-over Blauforlaet !
                            2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                            2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                            2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

• fpulles
                              omgeturnd

• 15-02-2008
                              • 1260
                              • Eindhoven

Zal wel nodig geweest zijn...
                              oude hond kan ook trucjes leren

Reageer

• Foxdonut
                                I have a bream!

• 09-04-2010
                                • 1237
                                • Gro

Oorspronkelijk geplaatst door minimus
                                Zoals ????
                                Om er even iets uit te nemen. Het verschi
                                Dat je aangeeft van traditioneel feedervoer en methodvoer. In mijn optiek explodeert juist traditioneel feedervoer eerder naar gelang je een bepaalde vochtigheidsgraad hanteert, methodvoer is er op gebasseerd in een bepaald tempo af te breken onder de invloed van de hoge bevochtiging die het al heeft. Dat is al een wezenlijk verschil in gedrag van voer.
                                Groet,

Foxdonut

www.wedstrijdvisser.com

Reageer

Working...