(Method)onderlijnen knopen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rolla
    Allroundvisser

• 03-05-2009
    • 2432
    • Ter Apel

(Method)onderlijnen knopen

Voor het opbergen van de onderlijnen heb ik inmiddels een Guru rig case en rig box besteld. Alleen moet ik nu nog onderlijnen gaan maken.

Ik had gedacht om voor het normale feedervissen de volgende onderlijnen te maken:

-Lengte 1 meter / haak LS-2210S maat 14 / G-line 0,14 mm
    -Lengte 0,75 meter / haak LS-2210S maat 14 / G-line 0,14 mm
    -Lengte 1 meter / haak LS-2210S maat 12 / G-line 0,14 mm
    -Lengte 0,75 meter / haak LS2210S maat 12 / G-line 0,14 mm

Voor het methodfeederen heb ik nog kant en klare 4" onderlijntjes met quick stop van Korum. Als deze op zijn wil ik ze zelf gaan maken.
    Als aas gebruik ik meestal 10 mm boillies, maiskorrels.

Zal de Guru mwg haak in maat 12 en 14 een goede keuze zijn? En als onderlijnmateriaal 0,19 mm n-gauge van Guru?

De haakjes kosten 1,59 euro per 10 en de lijn kost 5,59 euro voor een rolletje van 100 mtr. Dat valt m.i. nog mee en volgens mij ben ik dan
    goedkoper uit dan de kant en klare onderlijntjes.

Heeft het ook nog zin om langere onderlijnen te maken?
    Aangepast door Rolla; 25-01-2014, 16:32.
    Vaste stok | Match | Feeder
  • fisscherman
    Met enige kennis...

• 23-03-2013
    • 381
    • apeldoorn

misschien wat kortere erbij.
    dat wil ook nog wel eens helpen.
    jean.

Reageer

• Ron67
      Vaste stok & Feeder

• 18-09-2009
      • 144
      • Zoetermeer

Rolla,

2 vragen:
      Waarom 0.75m als de 1-m lang gewoon tijdens het vissen in te korten zijn, zou gewoon alle lijnen op 1,-m maken
      En feeder je nooit met haak 16??
      Zowel op de method als met de korf komt het geregeld voor dat ik met een kleinere haak feeder.
      Tight lines Ron

Reageer

• fisscherman
        Met enige kennis...

• 23-03-2013
        • 381
        • apeldoorn

maar sommige dingen kunnen ook overbodig zijn.
        jean.

Reageer

• Tony De Wilde
          Komt net kijken

• 02-09-2012
          • 63
          • Gent

Beste

Ik zou ipv 19 honderste gaan voor 22 . Hoe dunner de lijn hoe sneller ze in elkaar zal draaien of knikken zal vertonen. Vergeet ook niet dat de onderlijn amper 12 cm lang is , dus alle kracht komt op een kort stukje draad , zeker wanneer je met gevlochten draad vist (ook al heb je een voorslag) . Dus een onderlijn met een hoge trekkracht is noodzakelijk.
          Wat de haak betreft , zelfhaak systemen hebben een grote haak nodig . Bovendien zullen haken die kleiner zijn ,bij een grote vis makkelijker uitscheuren . Ikzelf vis om die reden nooit met haken kleiner dan 12 .

Reageer

• Rolla
            Allroundvisser

• 03-05-2009
            • 2432
            • Ter Apel

Oorspronkelijk geplaatst door Ron67
            Rolla,

2 vragen:
            Waarom 0.75m als de 1-m lang gewoon tijdens het vissen in te korten zijn, zou gewoon alle lijnen op 1,-m maken
            En feeder je nooit met haak 16??
            Zowel op de method als met de korf komt het geregeld voor dat ik met een kleinere haak feeder.
            Alle onderlijnen standaard een meter lang maken is een optie. Inkorten is aan de waterkant natuurlijk gauw gedaan.

Haakmaat 16 heb ik nog nooit gebruikt. Vraag mij ook af wat de meerwaarde is om haakmaat 16 te gebruiken.

Oorspronkelijk geplaatst door Tony de Wilde
            Beste

Ik zou ipv 19 honderste gaan voor 22 . Hoe dunner de lijn hoe sneller ze in elkaar zal draaien of knikken zal vertonen. Vergeet ook niet dat de onderlijn amper 12 cm lang is , dus alle kracht komt op een kort stukje draad , zeker wanneer je met gevlochten draad vist (ook al heb je een voorslag) . Dus een onderlijn met een hoge trekkracht is noodzakelijk.
            Wat de haak betreft , zelfhaak systemen hebben een grote haak nodig . Bovendien zullen haken die kleiner zijn ,bij een grote vis makkelijker uitscheuren . Ikzelf vis om die reden nooit met haken kleiner dan 12 .
            Op mijn feedermolen zit 22/00 Technium gespoeld en om die reden dacht ik er verstandig aan te doen om de onderlijn een slag dunner te nemen.

Qua haakgrootte denkt iedereen er blijkbaar verschillend over.

Reageer

• feederboy
              Met enige kennis...

• 06-11-2009
              • 271
              • West-Vlaanderen

Hangt ook van periode af, vorige week gevist met method met onderlijn 6lb en haakje 18mwg van 4".

Reageer

• Bas Nijmegen
                wedstrijdvisser

• 13-01-2009
                • 541
                • Nijmegen

Ik maak een aantal onderlijnen klaar voor een wedstrijd.
                Dit zijn meestal de 'standaard' onderlijnen.
                Afhankelijk van de aangetroffen situatie pas ik mijn onderlijnen aan.

Zoals Ron67 aan gaf, is het vaak makkelijk om de onderlijnen te maken met een meter lengte en deze naar wens in te korten.
                Soms vragen de omstandigheden om onderlijnen van 120 en soms zelfs 150 cm. Deze maak ik dan ook aan de waterkant.
                Ik start dus altijd met een 'standaard' onderlijn en maak nieuwe onderlijnen tijdens het vissen, kost me nog geen minuut om een nieuwe te maken.

Voor het method vissen gebruik ik wel vaak voorgeknoopte onderlijnen, welke ik thuis zelf maak.
                Het maken van een onderlijn met een quickstop o.i.d. kost gewoon meer tijd.

Als het gaat om haak grootte en lijndikte verschillen de meningen natuurlijk altijd.
                Ik vis zelf het liefst zo dun mogelijk.
                Vang je slag op slag als de vis los is, dan natuurlijk dikkere lijn en grotere stevige haak om niets te verspelen.
                Maar gaat het wat minder dan gaat het echt allemaal naar hele fijne onderlijnen.
                Al vaak genoeg meegemaakt dat het net het verschil kan zijn, met name in wedstrijden.

Als ik met een nylon bovenlijn vis met de gewone feeder (16 of 18/100 als hoofdlijn) vis ik tot 10/100 onderlijn met een haakje 18 en soms zelfs 20.
                Op de methodfeeder vis ik ook met een 18/100 bovenlijn, maar komen mijn onderlijnen niet onder de 12/100.
                Dat zijn natuurlijk wel de uitzonderingen, voor als het echt allemaal heel fijntjes moet.

De haken die je beschrijft zijn prima haken.
                Haken zijn echter vaak wel heel persoonlijk.
                Het is met name je ervaring die je aangeeft welk type haak je moet gebruiken onder welke omstandigheden.
                Naast ervaring speelt ook vertrouwen hier een grote rol in.

Heel verhaal en je hebt er niet veel aan, want ieder zijn eigen mening natuurlijk.
                Maar wat ik je duidelijk wilde maken was:
                Vis met onderlijnen die geschikt zijn voor de situatie op dat moment.
                Wees niet bang om aan te passen of te veranderen, juist dat levert vaak vis op!
                Vis nooit dikker dan nodig, maar ook nooit dunner dan nodig.
                Gr. Bas

Een vis vangen is niet moeilijk.
                Vis blijven vangen wel...

Reageer

• Foxdonut
                  I have a bream!

• 09-04-2010
                  • 1237
                  • Gro

De 2210 LS is opzich qua model een goede haak. Maar zelf vind ik dat hij snel stomp word en het aas ook teveel beschadigt (casters etc). Er zijn wat niche merken die dezelfde haakmodellen hebben, ik ben uiteindelijk uitgekomen op de b560 van kamasan.

Qua onderlijn lengte kom ik zelden meer boven de meter uit en knoop bijna standaard op 80 centimeter, daar gaat geregeld nog eens een stuk van af. Het is bizar om te zien hoe vaak de vis je aas kan manipuleren opzuigen/uitspugen zonder dat wij ooit een beet zien. Dit is erg goed te zien op die onderwater dvd's van underwater feederfishing. Enkel als je op erg stromend water cq. rivieren vist zou ik met langere onderlijnen vissen omdat die vis als het ware in een langgerekt voerspoor gaat liggen om voerdeeltjes op te vangen door de stroming.

Qua method onderlijntjes en haakkeuze, bij het methodvissen draait alles om het inhakingseffect. kies een haak die in redelijke verhouding staat tot het aas waarmee je vist. Ik vis ook wel eens met kleine dumbeltjes of een pellet en dan komen haakjes 18/20 zelfs ook al in beeld. Met de mwg 14 kom je al een heel eind overigens
                  Groet,

Foxdonut

www.wedstrijdvisser.com

Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

Reageer

• Rolla
                    Allroundvisser

• 03-05-2009
                    • 2432
                    • Ter Apel

Ik heb besloten mijn feederonderlijnen standaard een meter lang te maken. Mocht de situatie er om vragen dan kan ik ze altijd nog inkorten.
                    Wat de haak (LS-2210S) betreft heb ik nog niet de nadelen ervaren die jij beschrijft. Komt misschien ook, omdat ik niet regelmatig aan het feedervissen ben.

Voor wat de method onderlijntjes betreft heb ik nog even gekeken naar het onderlijn materiaal en heb gezien dat Super G-line een hogere trekkracht heeft
                    dan N-gauge en daarbij ook nog goedkoper is, 3,99 euro voor een rolletje van 100 mtr. Ik zit te denken om 0,20 mm Super G-line te nemen.

Je schrijft dat ik met de MWG 14 al een heel eind kom. Ik zat zelf te denken om de MWG 12 er bij te nemen voor het geval ik eens met groter aas wil vissen of met boillie / maiskorrel combi.
                    Ik was van plan om Korum quick stops te gebruiken, maar zag dat Guru speedstops heeft. Ik zit er over te denken om deze aan te schaffen i.c.m. de naald.

Reageer

• Tony De Wilde
                      Komt net kijken

• 02-09-2012
                      • 63
                      • Gent

U moet inderdaad feederen in functie van de context. Zeer belangrijk is ook of het een druk bevist water is of niet . Op waters die amper bevist worden neemt de vis het niet zo nauw met lijndiktes en haakgrotes. Ik zou eens experimenteren met the method en de haak met 16 beginnen , daarna vergroten en kijken of je minder of meer vangt. Belangrijk volgens mij is zeker ook het gewicht van de korf . ALs u met een 22 honderste technium hoofdlijn vist dan hebt u gelijk niet met een onderlijn te vissen met dezelfde trekkracht.

Reageer

• Rolla
                        Allroundvisser

• 03-05-2009
                        • 2432
                        • Ter Apel

Bedankt voor alle informatie. Ik zal aankomend seizoen eens gaan experimenteren met lijndiktes en haakgroottes.

Alleerst ga ik, zodra de Guru rig case en rig box binnen zijn beginnen met het maken van de gewone feederonderlijnen.

Voor wat betreft de method onderlijnen wacht ik nog even met het aanschaffen van de materialen. Ik had gedacht om
                        Super G-line te nemen, maar las in een ander topic dat niet iedereen daar goede ervaringen mee heeft. Hertog Hengelsport
                        heeft de Aspire Silk Shock niet anders had ik deze alvast mee besteld. Aspire Silk Shock heeft mijn inziens een vrij hoge breeksterkte
                        en schijnt ook nog goed te knopen. Ik zal binnenkort eens informeren of mijn lokale winkelier deze voor mij wil bestellen.
                        Dan ga ik deze lijn eens proberen.

Reageer

• Rolla
                          Allroundvisser

• 03-05-2009
                          • 2432
                          • Ter Apel

Voor het maken van de method onderlijnen heb ik het volgende besteld:

-1x Guru MWG haak 14
                          -1x Guru MWG haak 12
                          -1x Guru Speedstops with needle
                          -1x Aspire Silk Shock 0,20 mm

Nu zag in het filmpje van Andy Pell dat hij LWG haken gebruikt zonder tube om de hair te fixeren. Echter in het boekje van Guru dat destijds bij de Beet zat wordt i.c.m. de MWG haak wel een stukje tube (0,3 mm) gebruikt.

Gebruik jullie wel of geen stukje tube om de hair te fixeren?

Reageer

• fisscherman
                            Met enige kennis...

• 23-03-2013
                            • 381
                            • apeldoorn

ik niet in ieder geval.vindt het overbodig.nou zal erweer een hoop kritiek komen,maar dat mag.
                            jean.
                            jean

Reageer

• Ron67
                              Vaste stok & Feeder

• 18-09-2009
                              • 144
                              • Zoetermeer

Rolla,
                              Ik fixeer de hair niet met een tube maar maak iets meer wikkelingen rond de haaksteel, waardoor de hair ook wordt gefixeerd.
                              Zelf vis ik met de method met Guru QM1 haken, ik denk "the best you can get" maar ook wel verschikkelijk duur, een goede optie is i.d. de MWG haken van Guru. De grote van de haak is i.d zoals al aangegeven mede afhankelijk van de grote van het aas.
                              Als hoofdlijn gebruik ik de Guru Dragline 25/00 en als onderlijn meestal 18/00 N-gauge.
                              Deze onderlijn kan in sommige gevallen misschien dunner maar soms zal je ook dikker moeten afhankelijk van de vis die rond zwemt (type water) , het seizoen (zomers gaan ze los, 's-winters zijn ze mak) en of je met elastiek / direct op de hoofdlijn vist.

Voor wat betreft de Kamakatsu LS2210 (blauw) haken voor het gewone feederen heb ik dezelfde ervaring als Foxdonut.
                              Deze haken worden redelijk snel bot met de beschreven gevolgen voor je aas.

Voor het gewone feederen wil ik dit jaar, zeker in het voor en najaar, gaan experimenteren met fluorcarbon onderlijnen .
                              Misschien heeft iemand goede ervaringen met een merk en dikte?
                              Tight lines Ron

Reageer

Working...