Winkle Picker: welke molen?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • John67
    Nooit uitgeleerd...

• 26-09-2020
    • 375
    • Nuenen

Winkle Picker: welke molen?

Hi,

alwéér een vraagje van mij (ik houd dit forum wel in mijn ééntje levend ;-) )...

Ik heb een werphengeltje van >40 jaar oud. Ik kan daar geen afscheid van nemen (noem de eerste liefde die nooit overgaat).

Het is een fiber hengel met veel actie (misschien wel wat te weinig body).

Het verhaal:
    Ik heb daar vandeweek een keer of 8 (op regenworm) een grote vis aan de haak geslagen (denk grootste vis voor mij ooit; lijkt me karper maar zou ook zeelt geweest kunnen zijn) maar heb die uiteindelijk iedere keer verspeeld. De eerste keren heb ik haakmaat 16 gebruikt. Eerste keer haakje verbogen, daarna andere haak gemonteerd. Na een paar aanbeten en missers de vis wel gehaakt maar ook verspeeld. Heb zitten denken: zou de haak te weinig vlees pakken... grotere haak gemonteerd (maat 10 denk ik).

Toen de vis gehaakt en best wel even een strijd gevoerd. Stomme fout gemaakt om mijn vaste hengel niet even aan de kant te leggen en ja hoor lijn van werphengel verstrikt in lijn van vaste hengel; onderlijn van werphengel gebroken... vis wéér verspeeld, even staan vloeken op mezelf.

Ik heb gemerkt dat de slip van mijn eveneens oude (maar iets jongere) molen niet vloeiend afspoelt; dat gaat haperend. In combinatie met mijn (te) soepele hengeltje en nylon lijn (de ogen van mijn oude hengeltje zijn nog van "draadstaal" en staan gevlochten lijn niet toe) maken dat ik de lijn met geen mogelijkheid strak kan houden waardoor het verspelen van een gehaakte vis groot is. Aan de molen ben ik niet gehecht.

Mijn vraag:
    Iemand een tip voor een molentje maat 2000-2500. Werpafstand is totaal niet van belang; ik vis meestal op een afstand van een meter of 6-8.

Zou dít iets zijn:
    Penn Wrath 2500
    of beter:

Preston Innovations INERTIA 320 ?

Groet John

• John67
    Nooit uitgeleerd...

• 26-09-2020
    • 375
    • Nuenen

Dank voor alle info ;-)

Het is de Shimano Nexave 2500 HGFI 2500 HG geworden.

Komt ergens (samen met Gamakatsu G-line super nylon 0,20) komende week binnen.

Reageer

Working...