gevoeligheid van feedermontages

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rinko
    • 14-08-2005
    • 1117

Oorspronkelijk geplaatst door DarthCake
    Hmm, i see .

Ik maak gebruik van een tube dat over je draad zit waaraan je de korf hangt. De montage lijkt dus zeer sterk op karper montages met verschil dat er een korf wordt gebruikt ipv lood en een onderlijn ipv een rig. De onderlijn wordt dan aan een wartel dat op het einde van de hoofdlijn hangt en zo de tube stopt, gehangen.
    Dus een schuifmontage.

Ik ben er nog maar één keertje mee gaan vissen op water waar er bijna geen witvis zit, helaas niks gevangen ..., dus weet ik niet hoe doeltreffend deze montage is.
    Moet ik deze montage dan zien als een soort van hoekafhouder wat je krijgt met een stukje tube over de lijn?
    Ik bedoel dan die ondingen van een hoekafhouders die je los kunt kopen.

Reageer

• DarthCake
      Visser? Neh => Gamer :p
      • 29-03-2006
      • 129
      • Korbeek-Lo (Leuven)

Het gaat over dit ding:

Ik heb idd al verschillende ondingen (hoekafhouders) gezien. Maar omdat dit recht door loopt en van hard pvc is en ongeveer 10cm lang is, vind ik dit ding wel redelijk goed.

Maar het mag wel duidelijk zijn dat dit eigenlijk voor karper is.
      Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
      "I know the human being and fish can coexist peacefully."

Reageer

• Rinko
        • 14-08-2005
        • 1117

Ok, is inderdaad iets anders dan de hoekafhouder die ik in gedachten had.
        Hey maar wie ben ik, ieder zijn eigen systeem.

Reageer

• clairvoyant
          Moderator
          • 29-03-2006
          • 240
          • Eindhoven

Oorspronkelijk geplaatst door janb
          Als het water niet stroomt vis ik bijna altijd met een slappe lijn e'a werkt dan nog gevoeliger als een swingtip
          wat bedoel je precies met een slappe lijn, jan??

ik denk dat ik morgen even het een en ander ga uitproberen, resultaten volgen...
          groeten,
          Peter

****Moderator NHSF ****

Reageer

• Sido
            Sportvisser
            • 06-09-2005
            • 801
            • dorpje aan franekervaart

Ik denk dat hij bedoeld dat hij de lijn dan niet strak heeft staan, maar met een boogje zodat als dr een vis aankomt de lijn nog slapper komt te staan of strak gaat sttaan, waardoor de vis je top niet mee hoeft te nemen.
            Sido
            ____
            HSV: De Deinende Dobber

Reageer

• janb
              jan b
              • 21-11-2005
              • 1982
              • 't Nieuweland

feedervissen

Oorspronkelijk geplaatst door clairvoyant
              wat bedoel je precies met een slappe lijn, jan??

ik denk dat ik morgen even het een en ander ga uitproberen, resultaten volgen...
              Een slappe lijn is het tegen over gestelde van een aangespannen lijn
              dwz lijn na ingooien strak zetten ,en daarna een slag of twee terug draaien Je vist dan niet op de top maar op je lijn Maar dit kan alleen als het water niet stroomt
              Groeten van Jan de visser

Reageer

• ironny
                Moderator
                • 04-04-2006
                • 1377
                • Hamont

sla je dan vaak mis doordat je te vroeg aanslaat?
                ik ben ook wel benieuwd naar deze manier van vissen
                Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

Reageer

• tester
                  Maas en Waal visser
                  • 06-03-2004
                  • 2596
                  • Son

@tester...

ik vis op stilstaand water (afgedamd riviertje) met een redelijk harde bodem.

momenteel vis ik met een powergummontage, maar dit vind ik zelf niet echt heel erg gevoelig... vandaar de zoektocht naar andere opties, al wil ik het (zoals eduard al zei) zo makkelijk mogelijk houden
                  Clairvoyan
                  nu hebben we dus
                  stilstaand water

nu nog hoe zwaar moet je korf zijn om op de plek te gooien waar je wilt ?
                  gr Gerard

Reageer

• tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

Oorspronkelijk geplaatst door tester
                    Clairvoyan
                    nu hebben we dus
                    stilstaand water

nu nog hoe zwaar moet je korf zijn om op de plek te gooien waar je wilt ?
                    ik vraag dat het is namelijk het begin punt

ik ben aan het testen hoe gevoelig kun je gaan op stil water

en dan kom je tegen het is een optel som, en het begint met het korf gewicht

een 1gr 6 cc korf (zonder lood ) met nat voer = +- 5 gr hoofdlijn 0,14 tot +- 15 m ingooien
                    een 6 gr 6 cc korf ( met lood) met nat voer = +- 10 gr hoofdlijn 0,14 tot +- 20 m ingooien

punt 1 als je nu snel lossend voer gebruikt hoeft de vis alleen de lege korf me te nemen waneer hij recht naar je toe komt (1 of 6 gr)

punt 2 als de vis recht van je af gaat doet de korf niet zo veel af maar komt de beetregistratie op de kant in werking
                    door de lichte korf en daardoor lichte hoofdlijn kun een super gevoelig top gebruiken b.v een 0,5 o.z. top zit in een w.p. of licht feedertje = +- 14 gr werpgewicht max

punt 3 als je met slappe lijn vist super gevoelig de vis hoef alleen de hoofdlijn maar te bewegen (zie advies Janb ) dan springt die 0,14 makklijker omhoog als b.v. 0,18 ( minder gewicht )

punt 4 door die soepele top en hengel vang je de klappen beter op

punt 5 welke feeder montage, bij die lichte korf heeft de balnselastiek geen zin dus vis ik met een hele simpele montage die voor meerdere doeleinde geschikt is en die ik elke visdag vernieuw

op +- 80 cm van het eind doe ik een +- 15 cm lange lus in de hoofdlijn daar lus ik mijn korfwartel in en hang met de speld de korf er aan
                    je hebt dan een feedermontage met loodlijn voor blubber bodem of rivier (zijwaartse aanbeet)
                    voor dierekt contakt met de vis doe ik het zelfde maar haal nu die 80 cm (of minder) door het oog van de wartel
                    dan heb ik een schuifmontage ,als de vis doorhaald heb ik dan een slag van 2x 15 cm = 30 cm (dat lusje trekken ze door het oog als ze doorgaan

ik hoob dat je er wat aan hebt
                    gr Gerard

Reageer

• janb
                      jan b
                      • 21-11-2005
                      • 1982
                      • 't Nieuweland

feedervissen

Oorspronkelijk geplaatst door ironny
                      sla je dan vaak mis doordat je te vroeg aanslaat?
                      ik ben ook wel benieuwd naar deze manier van vissen
                      Vissen met een slappe lijn geeft zelden missers De vis merkt het volgens mij te laat Het werkt vooral heel goed als de vis voorzichtig aast
                      In de nazomer werkt het vaak heel goed in het voornskanaal ;mits; het niet teveel regend Want dan stroomt het kanaal weer tehard Maar het is een manier ,zo als er vele zijn

Reageer

• clairvoyant
                        Moderator
                        • 29-03-2006
                        • 240
                        • Eindhoven

@tester...

ik heb niet de luxe van ontzettend veel zpullen.. ik heb een spoel met lijn 0.20, en mn lichtste korf is 15 gram... klopt jouw theorie dan nog?
                        groeten,
                        Peter

****Moderator NHSF ****

Reageer

• tester
                          Maas en Waal visser
                          • 06-03-2004
                          • 2596
                          • Son

@tester...

ik heb niet de luxe van ontzettend veel zpullen.. ik heb een spoel met lijn 0.20, en mn lichtste korf is 15 gram... klopt jouw theorie dan nog?
                          die klopt nog steeds
                          en als je met de spullen die je nu hebt met de slappe lijn vist,dan vis je nog veele malen lichter als met een licht aangspannen feeder top

en voor ik al mijn spullen bij elkaar had zijn er veel verjaardagen voorbij gegaan

en met wat gaas en bladlood (afval) en iemand die kan solderen kun je korfjes maken van elke maat die je wil suc6
                          gr Gerard

Reageer

• janb
                            jan b
                            • 21-11-2005
                            • 1982
                            • 't Nieuweland

Peter ik denk dat een 15 grams 5 vaks korf voor de visserij bij jou in het Waaltje een goede keus zou kunnen zijn Ik meen me te herinneren dat de bodem nog al zacht is En als je dan met 50 grams speed korven gaat werken ,ben ik bang dat dit geen sucses gaat worden Dus houd het wat de korven betreft zo ligt mogelijk

Reageer

• clairvoyant
                              Moderator
                              • 29-03-2006
                              • 240
                              • Eindhoven

vandaag geen tijd gehad om dingen te proberen, voor morgenochtend vroeg wel al een mooi stekkie uitgezocht, aan de overkant van het water volop waterlelies en verderop riet, dus zou moeten lukken....
                              groeten,
                              Peter

****Moderator NHSF ****

Reageer

• clairvoyant
                                Moderator
                                • 29-03-2006
                                • 240
                                • Eindhoven

vanmorgen een beetje zitten prutsen met een schuiflusmontage, in 4 uur 1! visje gevangen, wel onwijs veel missers, dus hier doe ik zelf iets principieel fout, wie vertelt me wat?? ik kreeg de beten wel al iets beter door, moar nog eigenlijk steeds of te laat of te snel met aanslaan...

wie kan me vertellen waar ik het foutdoe???
                                moet ik misschien een voorslag gaan gebruiken? en hoe lang en dik moet die voorslag dan zijn??
                                groeten,
                                Peter

****Moderator NHSF ****

Reageer

Working...