We hebben het er al een maand over, voorslagen wel of niet De voors en de tegens Waar om wel en waar om niet ff de topic's nalopen dan kom je het hele verhaal wel tegen Maar als je niet met gevlochte lijn vist is het verhaal voorslag niet actueel
gevoeligheid van feedermontages
Collapse
X
-
-
Hallo SidoOorspronkelijk geplaatst door SidoMaar wat is nu een voorslag, wat kun je ermee, en waar is het voor nodig?
heel simpel een voorslag is er voor dat de zaak heel blijft en je toch licht kunt vissen ( nu weet je nog niks )
n1 je wilt met een gevlochte lijn vissen trekkracht 3 kg vldoende om op brasem te vissen ,maar om een 80 gr op 50 m te gooien heb b.v. 6 kgr nodig dan heb je een probleem dus wat doe je dan je pakt een stuk nylon van twee maal de hengel lengte en knoopt dat aan je hoofdlijn, nu kun je die 80 gr met die voorslag van 6 kg wel op zijn plaats leggen en vis je toch met een dunne hoofdlijn ,en dat is ZEER belangrijk om stroomdruk tegen te gaan en je kunt met een dunne hoofdlijn veel verder gooien met de zelfde kracht
en er komt nog bij dat gevlochte lijn geen rek heeft als je dan ook nog met een stugge hengel bezich bent heb je een dikkere onderlijn nodig
door die nylon voorslag(die werkt als demper ) kun je dus in dit voorbeeld zwaardere korven gebruiken en toch een dunne onderlijn
n2 vis je met een nylon hoofd lijn van b. v. 0,18 ( is al een demper ) en je knoopt er een vooslag aan van nylon 6 kgr dan is het doel alleen de zwaardere korven en de afstand
en die voorslag heeft ook zij voordeel bij steenslag ( beschadiging )
zo en nu ga ik koffie drinken
gr GerardReageer
-
Een voorslag heeft 4 belangrijke functies
1 een extra dik stuk lijn waar met het ingooien de meeste kracht op komt te staan en waardoor je dus harder kunt gooien dan dat je met alleen de hoofdlijn zou kunnen doen.
2 als je met gevlochten lijn vist zit hier nagenoeg geen rek in dit geeft een betere beetregistratie maar heeft als nadeel dat als je de vis wilt landen je alle klappen op moet vangen met je hengel met een grotere kans op losschieters.
3 bij het ingooien zal, als je met een lijnclip werkt, telkens een vrij grote kracht op het stukje lijn achter de clip komen te staan als je strak op de clip gooit. Heb je dan een voorslag dan zal deze mede de eerste klap opvangen
4 bij het aanslaan komt het veelvuldig voor dat er te hard wordt aangeslagen waardoor de haak weer uit de bek van de vis wordt getrokken gebruik je een voorslag dan zal dit door de rek minder snel gebeuren
De voorslag is afhankelijk van de afstand waarop je vist meestal 4 tot 6/00 dikker dan de nylon hoofdlijn en als deze 6 a 7 Kg kan hebben dan zit je meestal aardig goed en moet je wel heel erg je best doen om deze stuk te gooien.
De lengte van de voorslag is meestal ongeveer 2 x de lengte van je hengel.
Heel belangrijk is de knoop waarmee je de voorslag aan de hoofdlijn bevestigd.
Is deze te dik dan zal er bij elke worp een enorme kracht op de knoop komen te staan waardoor de lijn toch snel zal breken.
Hou hier dus ook rekening mee met de grote van de ogen op je hengel, heb je kleine ogen dan zal de kracht alleen maar groter worden als de knoop door de ogen ratelt en zul je ook minder ver kunnen gooien.
Sommigen haten de voorslag door het geratel door de ogen maar als je een goede knoop gebruikt dan vind ik dat het alleen maar voordelen heeft en aan de tik door het 1e oog weet ik direct dat ik nog 2 hengellengtes lijn te gaan heb en als de knoop op de spoel zit dan weet ik dat ik niet verder in moet halen om de vis te kunnen landen.
Suc6
Gerrit Bakker21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
30 juni 2018: de Belgen ....
.......
6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
4 juli 2020: De Belgen durfden niet
12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegevenReageer
-
Mijn koppelmaat had powergum als shockleader op zijn feedermontage, ving de klappen van de vis op, en ook het werpgewicht was geen probleem.
Het enigste wat ik me nou afvraag is het volgende: waarom powergum als shockleader en gevlochten hoofdlijn? dan heft de powergum de rekloosheid van de gevlochten lijn toch op ? En wat ook nog zo is, de aanbeten zijn volgens mij dan ook moeilijker waarneembaar (wegens rek powergum)
Reageer
-
Als je 20m nylon gaat oprekken dan is 1m rek niet onmogelijk en bij sommige lijnen zelfs nog wel meer.Oorspronkelijk geplaatst door antoinetteMijn koppelmaat had powergum als shockleader op zijn feedermontage, ving de klappen van de vis op, en ook het werpgewicht was geen probleem.
Het enigste wat ik me nou afvraag is het volgende: waarom powergum als shockleader en gevlochten hoofdlijn? dan heft de powergum de rekloosheid van de gevlochten lijn toch op ? En wat ook nog zo is, de aanbeten zijn volgens mij dan ook moeilijker waarneembaar (wegens rek powergum)
Een stukje powergum van 50 cm heeft die rek niet vandaar dat sommigen het gebruiken.
Ik zelf gebruik het nooit, ik heb powergum gehad van drennan en sensas, maar beide voelen iets plakkerig aan en het is zeer soepel (net top elastiek maar dan met minder rek), met als gevolg dat ik vaak in de war gooide met dit spul.
suc6
Gerrit Bakker21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
30 juni 2018: de Belgen ....
.......
6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
4 juli 2020: De Belgen durfden niet
12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegevenReageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer