Lubbe kijk hier ff:
Riviervissen
Collapse
X
-
Dit is de methode die ik toepas.Je kunt ook op de kop van de 2e krib gaan zitten en dan tegen de stroom in te gaan vissen, vol in de stroming die voor de krib langs gaat.
Lijn onder de clip, pl/m 20mtr ingooien, hengel recht naar voren en laat de ankerkorf zijn weg vinden totdat hij zelf ergens vasthaakt, blijf steeds op dezelfde plek vissen en je vangt weer vis.Reageer
-
Zoals je ziet, je kunt dus evt. een ankerkorf zelf maken. Maar er zijn ook losse loodstrips met een anker verkrijgbaar. Meestal vanaf 80 gram. Als je daarnaast zorgt voor extra losse loodstrips van 20 gram, kun je op elke situatie inspelen. Ankerkorf van 80 gram niet voldoende? Dan gewoon ff 1 of meer loodstripjes van 20 gram bijplaatsen.Reageer
-
Dat is een normale korf, maar dan zitten er aan de onderzijde 2 metalen pinnen van pl/m 10cm aan vast, deze haken zich ergens aan vast of prikken in het zand en blijven dan beter op hun plaats.
Kan er zo gauw ff geen voorbeeld van vinden, maar misschien ff googlen.Reageer
-
Ik had al een berichtje op deze pagina gepost met een link. Heb je waarschijnlijk over het hoofd gezien....Dat is een normale korf, maar dan zitten er aan de onderzijde 2 metalen pinnen van pl/m 10cm aan vast, deze haken zich ergens aan vast of prikken in het zand en blijven dan beter op hun plaats.
Kan er zo gauw ff geen voorbeeld van vinden, maar misschien ff googlen.Reageer
-
Het nadeel van dit type ankerkorf is dat het lood in een rond model is gegoten. Althans dat is het type dat bij mij hier in de buurt wordt verkocht. Zo'n ronde loodbal zie ik dus niet zitten. Volgens mij rolt dat ding nog zo weg, ook al zitten er 4 ankers aan.
Verder sluit ik niet uit dat je onderlijn tussen de bovenste twee ankers verstrikt raakt, wanneer je tegen de stroming in vist. Voor mij zijn dit twee redenen om die dingen niet te gebruiken.Reageer
-
Ik heb een plaatje gevonden van een korf met wegklapbare ankers. Bedoel je die? Dit ding gaat geheid rollen, vanwege het feit dat het lood onvoldoende druk uitoefent op de ankers. Het lood hoort aan de zijkant te zitten. Dit ding lijkt me dus niet geschikt voor op de rivier.Attached FilesReageer
-
Misschien heb ik het mis ,maar met dat anker gedoe ben ik toch een beetje bang dat je de korf wel eens moeilijk terug zou kunnen halen Ik heb er nog nooit mee gevist ,ja vroeger op zee, maar dan heb je het over een zandbodem.Maar op het spui hier wacht ik er nog maar even mee.Ik denk dat het met mossel en klei randen zo wie zo moeilijk is ,Ik heb ze wel aan het werk gezien met van die kleine pootjes aan het lood gegoten ,en dat werkte wel redelijk vond ik maar ik hou me maar vast aan het oude systeem een niet te hoge maar lange korf met een platte plaat lood er aan Voor mij werkt dit perfect ,en verder moet iedereen maar zien hoe hij het invult Maar ik denk maar zo op een stromende rivier heb je 50% kans dat je je korf nooit meer terug ziet Dus mijn korven verdienen beslist geen schoonheid s prijs Als ze maar doen wat ze moeten doen ,en dat is blijven liggen.Groeten van Jan de visserReageer
-
Hoi Jan,
Het grootste risico op de rivier om korven kwijt te raken, is juist wanneer deze gaat rollen. Met een anker kun je dit rollen voorkomen en verklein je dus het risico op vastzitten. Natuurlijk moet je deze ankerkorven niet gebruiken in situaties waar van te voren bekend is, dat er veel obstakels op de bodem zijn. Dat is vragen om problemen.Reageer
-
Ankerkorfen is leuk bedacht, maar zodra je beet hebt en de vis blijft diep (wat vaak gebeurd in het spui in mijn voorbeeld) dan kun je het wel schudden, je lood haakt aan de keien, dat probleem heb ik nu al zonder ankers laat staan als er ankers aanzitten. Ik ben het dan ook volledig eens met Janb.
Reageer
-
Ankerkorfen is leuk bedacht, maar zodra je beet hebt en de vis blijft diep (wat vaak gebeurd in het spui in mijn voorbeeld) dan kun je het wel schudden, je lood haakt aan de keien, dat probleem heb ik nu al zonder ankers laat staan als er ankers aanzitten. Ik ben het dan ook volledig eens met Janb.
Jan en jij beschrijven een situatie (het Spui) waarin ik zelf ook nooit een ankerkorf zou gebruiken. Dus ik deel ook Jan's mening. Hier zou ik eerder kiezen voor een plastic korf (bv die van Preston), als de werpafstand dit toelaat. Die komen namelijk sneller naar boven. Een ankerkorf is niet zozeer "leuk bedacht", je moet m gewoon onder de juiste condities gebruiken.Reageer
-
Een ankerkorf i.c.m. een lange onderlijn gaat niet gauw in de knoop, van de 50 worpen heb ik misschien een keer of 5 de lijn om de korf zitten, dit gebeurd meestal als er een duwbak combi voorbij komt, korf blijft langer op z'n plek, en de onderlijn wordt sneller meegezogen en gaat dan over de korf heen.
Tja, ....daar kun je ds niets aan doen dan alleen maar de lijn ff indraaien voordat de duwbak passeert.
Vast blijven zitten met een ankerkorf gebeurt niet gauw omdat de metalen pinnen ombuigen zodra je er harder aan trekt, ik verspeel amper ankerkorven, en als het gebeurd dan is het meestal door een winde, die kunnen zo lekker te keer gaan aan de kant en dan kwakken ze tegen de basaltkeien en dan zit de korf er ook wel eens tussen die dan vervolgens blijft haken.
Ook zie ik regelmatig hier mensen vissen met korven van meer dan 100gr, ik vis absoluut niet zwaarder dan 70gr en het werkt ook goed aan de heavy feeder, de korf mag van mij gerust lekker heen weer weer rollen om een voerspoor uit te zetten, ik heb de werptechniek goed onder de knie en gebruik elke keer de clip waardoor ik steeds weer op dezelfde plek ingooi, de vissen komen toch op de bron van het voer af, dan ligt mijn onderlijn er eerst met een lekker hapje voordat ze bij de korf zijn.Reageer
-
Ik gebruik zelf ook wel ankerkorven maar heel andere dan deze.
Ik zie het nut niet in van een speedkorf met ankers. Bij een speedkorf zit het lood in het midden waardoor deze makkelijk rolt en dit ga je voorkomen door ankers die als weerhaken op de korf zitten.
Mijns inziens kun je dan net zo goed een normale platte korf gebruiken die sowieso minder snel rolt.
De ankerkorven die wij hier veel gebruiken zijn gewoon korven met lood aan de zijkant en aan de onderkant van dit lood zitten twee pinnetjes die van de korf afstaan en iets naar onder wijzen (dus niet als een weerhaak) Terugklappen van de ankers is dus niet nodig.
Deze korven blijven perfect liggen en ik zit er niet meer mee vast dan normaal en de onderlijn komt er ook niet vaker in verward dan normaal.
Je kunt dan met 80 gram vissen ipv 120 gram. Wel zie je beten van kleinere vis minder goed odat die de korf moeilijker op kunnen lichten.Sjaak van VoordenReageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer