Help!!

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • fpulles
    omgeturnd

• 15-02-2008
    • 1260
    • Eindhoven

Help!!

Hallo kampioenen,

Kan een van jullie, eigenlijk liefst allemaal, mij goede tips met tekeningen geven over feederen vwb montagesystemen van korf en onderlijn.
    Ik heb al vele raadgevingen en systemen gelezen, maar kom daar niet uit.
    Lusje zo, knoopje dit, wartel dat, elastiec anders, etc...gek word ik ervan.
    Een tekeningetje of schets zou veel verduidelijken.

Ook wil ik overgaan van klassieke nylon naar gevochten lijn maar ben daar huiverig van. Wat zijn de voordelen en nadelen van gevlochten lijn tov nylon?

Tot slot. Ik heb een mooi vis "logboek" gemaakt in excel. Daar kan je alles invoeren en opzetten wat je wil van je vis uurtjes. Heel handig en nuttig. Kan het helaas niet op de site zetten omdat het een xls bestand is. Als je interesse hebt laat het me weten en ik stuur het naar je toe.

Frank
    oude hond kan ook trucjes leren
  • electra
    Joeri

• 27-11-2007
    • 99
    • boutersem

Met tekeningen kan ik je niet helpen. Alhoewel, het internet staat vol van deze tekeningen. Overgaan van nylon naar gevlochten draad zou ik niet doen. Wel zou ik een extra spoel van mijn molen kopen en er gevlochten laten opzetten. Zo heb je altijd beiden voor als verschillende omstandigheden verschillende oplossingen vragen. Voordeel gevlochten, betere beetregistratie door minder (geen) rek. Op stromend water heb ik graag nylon. Minder weerstand voelbaar van de stroming. Neem je nylon wel dik genoeg.

Reageer

• antoinette
      Specimen Hunter
      • 13-11-2005
      • 1926
      • oudenhoorn

Als je nylon gewend ben zou ik zeer zeker geen gevlochten nemen tenzij je echt 100 mtr uit de kant moet vissen.
      Gevlochten heeft totaal geen rek, aanslaan met gevlochten geschied heel anders als bij nylon, de vis je net in dirigeren met gevlochten is ook niet echt simpel. Bij beide voorbeelden heb je grote kans op hengelbreuk als je geen gevlochten gewend bent.

------------------
      Montage is vrij simpel, hoe minder toeters en bellen hoe meer je vangt, gewoon een grote lus maken, die op 1/3 doorknippen, aan het korte lijntje de wartel+korf aan het lange eindje een klein lusje en daarin je onderlijn (lus-in-lus montage)

Reageer

• Harpie
        Specimen Hunter
        • 13-02-2003
        • 1009
        • Emmen

Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
        Als je nylon gewend ben zou ik zeer zeker geen gevlochten nemen tenzij je echt 100 mtr uit de kant moet vissen.
        Gevlochten heeft totaal geen rek, aanslaan met gevlochten geschied heel anders als bij nylon, de vis je net in dirigeren met gevlochten is ook niet echt simpel. Bij beide voorbeelden heb je grote kans op hengelbreuk als je geen gevlochten gewend bent.
        Antoinette,

Niet overdrijven.

Gr,
        Harpie
        https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

• toonie
          Newbie

• 07-02-2008
          • 18
          • terborg

nee ik vis ook pas net met gevlochten en je moet gewoon heel veel oefenen en proberen aan de waterkant want dat werkt nog altijd het beste

Reageer

• antoinette
            Specimen Hunter
            • 13-11-2005
            • 1926
            • oudenhoorn

Oorspronkelijk geplaatst door Harpie
            Antoinette,

Niet overdrijven.

Gr,
            Harpie
            Naar mijn eigen gedachtegang overdrijf ik niet, maar ieder zo zijn eigen gedachtengang he

Reageer

• ironny
              Moderator
              • 04-04-2006
              • 1377
              • Hamont

Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

Reageer

• Jakob
                <*{{{{><(

• 06-03-2007
                • 1870
                • Staphorst

Hele simpele remedie tegen geen rek is de slip van de molen iets losser zetten. Geen rek in dynema is ook wat overdreven, er zit best wat rek in, echter heel veel minder als nylon.
                Het gebruik van Dynema is een kwestie van oefenen. Ik gebruik het bij slechte beten ook op 20 meter, alleeen als er flink vis ligt gebruik ik nylon, dempt gewoon veel meer.

Reageer

• electra
                  Joeri

• 27-11-2007
                  • 99
                  • boutersem

Gevlochten lijn vis ik steeds op stilstaand water. En van lijnbreuk nog geen last gehad. Je moet namelijk ook minder hard aanslaan omdat er geen rek ik zit. Maar naar mijn mening voel je dit zeer snel. Zeker met zo'n gevoelige hengel als een feeder. Nog een voordeel is dat een gevlochten lijn achter een lijnclip op de molen (bijna) nooit breekt. Zo kan je makkelijker steeds op dezelfde afstand vissen.

Reageer

• fpulles
                    omgeturnd

• 15-02-2008
                    • 1260
                    • Eindhoven

oke. harstikke bedankt voor jullie reactie en adviezen. Ik hou het voorlopig maar bij nylon, in elk geval voor de feeder; denk dat ik wat ga oefenen en experimenteren met de picker bij ons op de plas, op korte afstand.
                    oude hond kan ook trucjes leren

Reageer

• SvVoorden
                      Sportvisser
                      • 26-07-2002
                      • 747
                      • Woerden

Tot een meter of 40 is nylon prima. Ga je verder vissen dan moet je toch wel aan dyneema gaan denken. Dyneema in combinatie met een hele stugge hengel is natuurlijk niet zo'n goed idee.
                      Hengelbreuk lijkt me wat sterk aangezien je onderlijn zou moeten breken.

Zelf heb ik in het begin heel wat onderlijnen kapotgeslagen en ben overgestapt naar een voorslag, bevalt prima als er niet teveel vuil in het water aanwezig is.
                      Als je dichtbij vist zou ik dus niet overstappen maar vanaf 25 meter ga je voordelen merken van dyneema wat betreft beetregistratie en beter zetting van de haak.
                      Sjaak van Voorden

Reageer

• antoinette
                        Specimen Hunter
                        • 13-11-2005
                        • 1926
                        • oudenhoorn

Voor wat betrefd het kapotslaan van de onderlijn bij gevlochten lijn, ik heb nog even het nodige erover opgezocht maar met gevlochten lijn is de kans vrij groot dat als je te strak drilt de haak uit de vissebek scheurt, het is maar waar je prioriteiten stelt....

Reageer

• Harpie
                          Specimen Hunter
                          • 13-02-2003
                          • 1009
                          • Emmen

Voor wat betrefd het kapotslaan van de onderlijn bij gevlochten lijn, ik heb nog even het nodige erover opgezocht maar met gevlochten lijn is de kans vrij groot dat als je te strak drilt de haak uit de vissebek scheurt, het is maar waar je prioriteiten stelt....
                          Antoinette,

Net als met andere dingen, oefenen.
                          Heb er persoonlijk nog nooit geen last van gehad.
                          Maar, als je de platten als een raket door het water sleurt, dan kan ik het me voorstellen dat zoiets kan gebeuren.

Gr,
                          Harpie
                          https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

• lolo
                            Geniet maar niet met mate
                            • 01-05-2003
                            • 3873
                            • Weesp

Ik heb een poos recht door met dynema gezeten ,wel met een slappe hengel en daarbij ook de slip iets losser .
                            Het voordeel dat je dan veel minder vis verlies en toch druk op je lijn houd.
                            Zeker in de winter als de aanbeten slecht zijn geeft het een voorkeur.
                            gr john
                            Groetjes
                            Johnny

Match
                            Feeder
                            Stok

Reageer

• spuiliefhebber
                              Verificatie gaande...
                              • 22-04-2006
                              • 4156
                              • onbekend

bijzonder hoor na 20 jaar dyneema dat er nog steeds van die lomperds zijn die denken dat je de haak moet zetten met een klap van pak hem beet 40 kilo.

sorry hoor maar als je totaal geen motoriek in je klauwen hebt moet je maar iets anders als hobby overwegen ,want vissen gaat nogal om gevoel.

heb je er wel eens over nagedacht dat een strakke nylon lijn ook uitgerekt is op een zeker moment en dan dus net zo weinig rek heeft als dyneema.

dus net voor het zal breken is die lijn van nylon net zo rekloos als dyneema en zal die haak er ook uitgescheurd worden.

en daarbij als je een onderlijn uit een bek scheurt vis je die lijn ook niet echt subtiel volgens mij.

maar ja je hebt nou eenmaal mensen en fietsbellen oftewel vissers en houthakkers

Reageer

Working...