Welke gevlochtenlijn met voorslag.

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Ricky
    Banned

• 17-02-2008
    • 3
    • Utrecht

Welke gevlochtenlijn met voorslag.

Wie kan mij vertellen/adviseren wat de beste gevlochten lijn is, in combinatie met een voorslag (merk en dikte).
    Vis nu met 0.05 mm gevlochten lijn (merk onbekend), fel roze gekleurd en een voorslag van Reflo Direct Mono 0,22 mm.
    Merk dat deze combinatie vaak meegonemen wordt door stroming, zodat me top "veert".
    Gemiddeld gooi ik 35 a 40 gram weg over een lengte van ongeveer 40 meter.
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

stroomt het niet te hard voor die combinatie die jij zegt
    heeft eerder met je gewicht van je korf te maken als die mee genomen wordt door de stroom.
    probeer eens zwaardere korven kijken of die blijven liggen
    het zou zonde zijn als je een lijn hebt die wel wat kost dat je die er afhaald omdat de korf niet blijft liggen in de stroming.
    dus mijn idee is er over zwaardere korven proberen wanty andere merken lijn zullen ook meegenomen worden door die combinatie van korfgewicht en stroming
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

Met Vriendelijke Visgroeten

vaste stokvisser????????

Reageer

• janb
      jan b
      • 21-11-2005
      • 1982
      • 't Nieuweland

Je mag van mij met gevlochten lijn vissen, in een stromende rivier hou ik er niet zo van ,bind er gewoon 100mtr nylon aan met een dikte van 25/00 het kost je maar 5 euro hang er nog een korf aan van een gram of 75,voor afstanden van 40 mtr is werkt dit prima en als het is een keertje door schuurt is het wat vriendelijker voor de portemonnee als de gevlochten lijn.
      Groeten van Jan de visser

Reageer

• SvVoorden
        Sportvisser
        • 26-07-2002
        • 747
        • Woerden

Het lijk mij inderdaad dat je vrij dun vist en dus de stroomdruk niet heel groot is op deze lijn. Vis met zwaardere korven die wel blijven liggen.
        Overigens mag de korf best een stukje om rollen zo nu en dan, zeker net na het inwerpen.
        De roze lijn lijkt me fireline, volgens de meesten een uitstekende lijn en de reflo is ook prima.
        Zelf vis ik met 8/00 tension met hieraan 15 meter 28/00 Gorilla en mijn korven blijven doorgaans prima liggen.

Succes
        Sjaak van Voorden

Reageer

• electra
          Joeri

• 27-11-2007
          • 99
          • boutersem

mijn ervaring zegt dat je bij felle stroming beter nylon gebruikt. En je vist met veel te lichte korven. Neem inderdaad minstens 75 gram, maar zie of je hengel dit aankan anders kans op brokken groot. Je kan in extreme omstandigheden ook korf met anker gebruiken. (deze kan je zelf maken door ijzerdraadje door korf te vlechten.)

Reageer

• Ricky
            Banned

• 17-02-2008
            • 3
            • Utrecht

Ik heb meer het idee dat het de wind is. Want vis veel in de Vecht bij Maarssen en daar lijkt me de stroming niet echt heftig.
            Deze zomer wil ik een keer in het Amsterdamrijnkanaal gaan feederen, zijn de lijnen die ik gebruik hier ook goed voor?

Reageer

• Jakob
              <*{{{{><(

• 06-03-2007
              • 1870
              • Staphorst

Ricky,
              als je niet verder vist dan een meter of 50 dan moet de roze lijn kunnen.
              Als je verder wilt is zeker een dikkere voorslag aan te bevelen, minimaal 25 /00 tot wel 30/00.
              Als je dat veren van de top wil voorkomen moet je je draad strak draaien op de korf en als je kleine beetjes krijgt weer iets draad geven, pakken ze beter door vaak in de 020 klotsbak zoals Lolo het water noemt.
              Bij Maarssen en omstr. is vaak 22 meter ver genoeg.

Reageer

• Jakob
                <*{{{{><(

• 06-03-2007
                • 1870
                • Staphorst

Zelf gebruik ik altijd Whiplash pro (6-00) de 15 kilo Pennlijn zonder voorslag ook kort. De Whiplash Pro is wel iets dikker dan de opgegeven 6/00, maar super glad, de Penn is iets dunner dan de Whiplash, maar ook super glad.
                Mijn oudste Prolijn is toch al 5 jaar oud. Reden voor het niet gebruiken van een voorslag in die klotsbak is het vele vastzitten, ik trek dan alleen mijn lus kapot of het draadje van de korf en die kan ik zo weer aanzetten, ik ben dan geen voorslag kwijt en eventueel afstand.
                Ter compensatie van het ontbreken van eventuele rek monteer ik dan een cm of 10 a 15 powergum. Mijn koppelmaat vist echter zonder powergum en ook rechtstreeks en pakt de dikste platten met 10/00. Bijna nooit geen lijnbreuk, hij vist met maxima onderlijnen die nogal wat rek hebben.

Reageer

• Ricky
                  Banned

• 17-02-2008
                  • 3
                  • Utrecht

Ik ben hier nog geen 24 uur lid en ben nu al een boel wijzer.
                  Weet iemand nog een mooi (feeder-)viswatertje in de buurt waar je met de auto dichtbij kan komen.

Reageer

• Jakob
                    <*{{{{><(

• 06-03-2007
                    • 1870
                    • Staphorst

Je kent al 1 van de betere wateren bij je in de buurt, de Vecht, voorjaar top.

Je hebt keus zat daar in de buurt, Lek, ARkanaal, kromme rijn, merwedekanaal.

Reageer

• Harpie
                      Specimen Hunter
                      • 13-02-2003
                      • 1009
                      • Emmen

Ik gebruik als voorslag de Braidcast Taperd mono leader van Preston.

De Reflo Braidcast Tapered mono leader vormt als voorslag een perfecte combinatie om mee te gooien. Deze leader is 15 meter lang, begint bij 0,18 en eindigt bij 0,32 . De laatste 5 meter van de leader loopt van 0,30 naar 0,32 daarna loopt de leader progressief af. Als je 0,18 te dun, 0,32 te dik of als je de leader te lang vindt dan kan je deze op de desgewenste maat inkorten.
                      De grote voordelen van een getaperde leader zijn:
                      Kleinere knoop van hoofdlijn (dyneema) naar leader, loopt daardoor beter door de ogen en blijft minder snel haken .
                      Een voorslag van bijvoorbeel 0,30 springt eerder en makkelijker van je spoel dan 0,22, dus met een dikkere voorslag is de kans op het gooien van een "pruik" groter. Bij het gebruik van een getaperde leader blijft het dikkere gedeelte van de leader juist buiten je spoel; alleen het dunne gedeelte van de leader zit op de spoel. Dit geeft minder kans op een zogenaamde "pruik".

Doordat de hoofdlijn (dyneema) en de geknoopte leader meer een geheel vormen, zal men met minder krachtige worpen de zelfde afstand halen. Wat absoluut de nauwkeurigheid van het werpen ten goede komt.

Bron: testverslag op fishing4u.

Gr,
                      Harpie
                      https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

• lolo
                        Geniet maar niet met mate
                        • 01-05-2003
                        • 3873
                        • Weesp

Oorspronkelijk geplaatst door Harpie
                        Ik gebruik als voorslag de Braidcast Taperd mono leader van Preston.

De Reflo Braidcast Tapered mono leader vormt als voorslag een perfecte combinatie om mee te gooien. Deze leader is 15 meter lang, begint bij 0,18 en eindigt bij 0,32 . De laatste 5 meter van de leader loopt van 0,30 naar 0,32 daarna loopt de leader progressief af. Als je 0,18 te dun, 0,32 te dik of als je de leader te lang vindt dan kan je deze op de desgewenste maat inkorten.
                        De grote voordelen van een getaperde leader zijn:
                        Kleinere knoop van hoofdlijn (dyneema) naar leader, loopt daardoor beter door de ogen en blijft minder snel haken .
                        Een voorslag van bijvoorbeel 0,30 springt eerder en makkelijker van je spoel dan 0,22, dus met een dikkere voorslag is de kans op het gooien van een "pruik" groter. Bij het gebruik van een getaperde leader blijft het dikkere gedeelte van de leader juist buiten je spoel; alleen het dunne gedeelte van de leader zit op de spoel. Dit geeft minder kans op een zogenaamde "pruik".

Doordat de hoofdlijn (dyneema) en de geknoopte leader meer een geheel vormen, zal men met minder krachtige worpen de zelfde afstand halen. Wat absoluut de nauwkeurigheid van het werpen ten goede komt.

Bron: testverslag op fishing4u.

Gr,
                        Harpie
                        Hoi Harpie ,
                        Ik heb deze lijn als een poosje liggen ik wil het ook eens proberen ben benieuwd.

Gr johnny
                        Groetjes
                        Johnny

Match
                        Feeder
                        Stok

Reageer

• Harpie
                          Specimen Hunter
                          • 13-02-2003
                          • 1009
                          • Emmen

Oorspronkelijk geplaatst door lolo
                          Hoi Harpie ,
                          Ik heb deze lijn als een poosje liggen ik wil het ook eens proberen ben benieuwd.
                          John,

Denk even aan het volgende,

De opbouw van de lijn is als volgt, 1 meter 0,18 mm; 5 meter 0,20 mm;
                          5 meter 0,30 mm en 4 meter 0,32 mm.
                          Om voldoende kracht op de knoop te behouden, raad ik je aan om de eerste 2 meter weg te gooien. Op deze wijze heb je op de knoopverbinding 3,5 kg trekkracht, wat ruim voldoende is. Voor de eerste aanzet, gedeelte waar de korf aan hangt, heb je een trekkracht van 6 kg, dus je hoeft niet bang te zijn om de korf af te gooien.

Gr,
                          Harpie
                          https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

• lolo
                            Geniet maar niet met mate
                            • 01-05-2003
                            • 3873
                            • Weesp

Hee Harpie bedankt voor de tip ..
                            Ik denk dat meer mensen wel deze tip te harte zullen nemen.
                            groetjes

Johnny
                            Groetjes
                            Johnny

Match
                            Feeder
                            Stok

Reageer

• reijntjes
                              Swingt(o)(i)pper
                              • 12-12-2005
                              • 3499
                              • Asten

IK gebruik deze combinatie ook en heb inderdaad de eerste meters ingekort .
                              Werkt prima !
                              Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                              2016 walk-over Blauforlaet !
                              2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                              2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                              2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

Working...