Vissen op bevaarbare rivieren/kanalen.

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • gaelic
    Newbie

• 25-05-2008
    • 9
    • belgie

Vissen op bevaarbare rivieren/kanalen.

Hallo,

Heb een vraag over het vissen op rivieren en kanalen waar er veel scheepvaart op zit.

Als ik een geladen schip zie varen op de rivier hier bij ons dan stel ik vast dat voor het schip er aankomt eerst het waterpeil een halve meter zakt en daarna komt er een hoge golf.
    Als men in zulke omstandigheden zit te vissen dan is toch direct de volledige voerplek weg.

Hoe gaat men in zulke omstandigheden te werk of is het beter deze rivieren/kanalen links te laten liggen met de feeder/vaste stok ?

Grtz,
  • Robin
    Vaste stok & Feeder

• 26-11-2006
    • 490
    • Meerssen

Hoi,
    Op stromende wateren en of met veel scheepvaart zoals jij omschrijft zal er altijd voer wegspoelen, je kunt dit niet tegenhouden, maar wel wel beperken!
    vaak bevatten dit soort wateren juist een goed visbestand doordat er veel voedsel te vinden is, en relatief gezien is de vis ook sterker.

Belangrijk op dit soort wateren is dat je voer zwaar en bindend is zodat het niet snel wegspoelt wanneer er een schip voorbij komt varen.

Feedervissen
    belangrijk tijdens het feedervissen is dat je met regelmaat voldoende voer brengt, je voerplek spoelt namelijk langzaam weg door de stroming. gebruik om dit te beperken een zwaar voer met zware bestanddelen zoals grove polenta en koekmeel, geweekte ttx zorgt er vaak voor dat het goed plakt.

vaste stok
    Voor de vaste stok kun je je voer verzwaren door het toevoegen van Leemaarde. Tot soms wel helft leem van de totale hoeveelheid voer. Een andere methode om je voer te verzwaren die vaak wordt toegepast is het toevoegen van (aquarium)grind

heb het een en ander zelf ondervonden, op de Maas en het Julianakanaal omdat ik hier zelf ook vaker vis

succ6 ermee.
    groetjes Robin

"De beste tijd moet nog komen"

Reageer

• gaelic
      Newbie

• 25-05-2008
      • 9
      • belgie

Zwaar voer of niet - ik denk als er een schip voorbij vaart dat de stek totaal opgeruimd is - dus ook de vis. Of heb ik het mis ?

Is mss een vreemde vraag die je niet zomaar kan beantwoorden, maar hoe zwaar neem je de korf bij het feederen op zulke rivieren ?

De rivier waar ik over spreek heeft verschillende sluizen. Als ze de sluizen openzetten - meer stroming.

Grtz

Reageer

• janb
        jan b
        • 21-11-2005
        • 1982
        • 't Nieuweland

Je past de korf aan naar gelang de stroom sterkte dwz dat je korf net blijf liggen in de stroming ,voor de ene rivier de ijsel bv ga je soms tot 150 gr of nog zwaarder hier in het westen in het spui bv volstaat over het algemeen een korf tussen de 70 t/m 100 gr Het belangrijkste is dat de korf zo zwaar dat als de vis het aas pakt de korf zal lichten en de vis zich als het ware zelf haakt.
        Groeten van Jan de visser

Reageer

• Bas74
          Newbie

• 02-06-2008
          • 14
          • Kleve

Valt mee.Als je op 4 a 5 meter diepte vist.Je hebt te maken met boven stroom en onder stroom.Als er een schip voorbij vaart(Vol beladen en stroom afwaarts) zie altijd een boeg voor het schip.Die trekt het opvlakte water weg.Het valt over het algemeen mee hoeveel het water er wegzakt.Het gaat gemiddelt om 20 a 25 cm.(gaat om afloopend talut).Buiten het effect van stroming,heeft een schip niet heel veel invloed op je vis stek.
          Vis nu zo'n 20 jaar op de rijn. Hebben het proberen te filmen met een onder watercamera en een lamp wat er precies gebeurt.Konden niet constateren dat de voerplek verdwenen was na een schip.

Reageer

• gaelic
            Newbie

• 25-05-2008
            • 9
            • belgie

Kan moeilijk geloven dat de voerplek niet weggespoeld wordt. De rivier waar ik op vis is ongeveer 70 meter breed en ongeveer 4 - 5 meter diep.

Moet wel zeggen dat ik geen/weinig ervaring heb met hengelen op kanalen/rivieren.

Dus Bas74 - ik zeg niet dat u geen gelijk heeft, kan het echter moeilijk geloven.

Zijn er hier nog forumgebruikers die hier ervaring mee hebben ?

Grtz,

Reageer

• Jakob
              <*{{{{><(

• 06-03-2007
              • 1870
              • Staphorst

Net als met een dikke stroom, het stroomt op de bodem nauwelijks, als ex duiker heb ik dat zelf meerdere keren kunnen konstateren. Wat door de kracht van een schip wel gebeurd is dat je voer plek soms iets dichterbij komt en soms iets verder weg. Alleen op hele smalle kanalen met weinig diepte dan wil het voer zich nog wel eens verspreiden.

Gewoon uittesten door een deel van je voer aan maken met zonnebloem olie en kijken waar de vlekjes op het water komen en damn kijken na een boot waar ze dan liggen.

Vooral op diepere wateren zul je zien dat het voer nog op dezelfde plek ligt vaak.

Reageer

• gaelic
                Newbie

• 25-05-2008
                • 9
                • belgie

aha- trukje uit de doos - zonnebloemolie.

Ga ik eens proberen.

Zal eens in de keuken moeten kijken naar zonnebloemolie.
                Olijfolie zal niet gaan zekers ?

Reageer

• reijntjes
                  Swingt(o)(i)pper
                  • 12-12-2005
                  • 3499
                  • Asten

Denk het wel alleen die is duurder !
                  Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                  2016 walk-over Blauforlaet !
                  2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                  2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                  2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

• Jakob
                    <*{{{{><(

• 06-03-2007
                    • 1870
                    • Staphorst

Olie is olie, zolang je geen motorolie gebruikt is het goed. Je kan hetzelfde effect krijgen door veel gemalen geweekte hennep door je voer te doen.

Reageer

Working...